۳ ـ طی دوره های تخصصی و منسجم، آموزشهای ویژه جهت تشخیص دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری، به معلمان به ویژه در دوره پیش دبستانی و دبستانی داده شود.
۴ ـ تربیت معلمانی تحت عنوان ((معلم مرجع)) و اعزام آنان به مناطق و نواحی و مدارس جهت شناسایی اولیه دانش آموزان LD و غربال کردن آنان.
۵ـ آموزش روشهای ابداعی ((دومن و دلاکاتو))[۲][۲] به منظور هماهنگی بین نیمکرههای راست و چپ مغز. به دلیل اینکه مشکلات مربوط به اختلالات ادراک دیداری و حافظه دیداری به عدم هماهنگی نیمکرههای مغزی مربوط میشود، از طریق روش ((دومن و دلاکاتو)) میتوان هماهنگی را ایجاد کرد. مثلاً آموزش سینه خیز رفتن، لی لی کردن، خزیدن، تمرین بینایی و …
۶ ـ اجرای آزمونهای هوش عمومی کتل، بندرگشتالت (به منطور تشخیص آسیبهای خفیف مغزی) و برگزاری کلاسهای ویژه برای خانواده ها به منظور آشنایی آنان به علل احتمالی اختلالات یادگیری، اجرای آزمون آندره ری به منظور تشخیص ضعف دانش آموزان از نظر ادراک و حافظه بینایی و …، به منظور کسب اطمینان از LD بودن یا LD نبودن دانش آموزان.
۷ـ انجام پژوهشی تحت عنوان ((بررسی میزان آشنایی معلمان با اختلالهای یادگیری در دوره های تحصیلی پیش دبستانی و ابتدایی)).
۸ـ چون میزان شیوع اختلالات یادگیری در سطح استان مشخص نیست، تحقیقی جهت تعیین میزان شیوع اختلالات یادگیری، اجرا شود.
۹ـ به محققین بعدی توصیه میشود، نقش متغیرهای ((ادراک و حافظه شنیداری)) و متغیر ((دقت و توجه)) را نیز مورد بررسی قرار بدهند.
۱۰ ـ به دلیل این که اکثر نتایج مربوط به فرضیهها و سؤالات پژوهشی این تحقیق با نظریه ها و یافته های سایر محققین هم خوانی دارد، توصیه میشود به شکل عملی از نتایج این تحقیق در برنامه های مربوط به آموزش و بازپروری استفاده شود.
۱۱ ـ انجام آموزشهای لازم برای مادران از جمله فراهم آوردن
برنامه های مربوط به فعالیتهای جسمانی ورزش و آمادگیهای بدنی، راهپیمایی در دوران بارداری، به منظور تسهیل در زایمان و انجام آموزشهای لازم برای پرستاران و دست اندرکاران مامایی به منظور استفاده از دستگاه ساکشن[۳][۳]، به جای فورسپس به منظور تقلیل آسیبهای خفیف مغزی.
۱۲-پیشنهاد می شود چند جلد کتاب در زمینه اختلالات دیکته، ریاضیات و خواندن که به زبان سلیس و روان جهت تشخیص و درمان دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های ویژه نوشته شدهاند در بین معلمان استان به عنوان یک منبع اطلاعاتی استفاده شود.(از جمله کتب دکتر مصطفی تبریزی،یوسف کریمی و. ..)
۱۳ ـ آموزش و ترغیب دانش آموزان به انجام برخی ا ز حرکات ورزشی از جمله سینه خیز رفتن و شنا کردن که باعث ایجاد هماهنگی بین نیمکرههای مختلف مغز میگردد. تبریزی (۱۳۸۰) عنوان نمودهاند که سینه خیز رفتن در درمان نارسا نویسی معجزه میکند. چون بر اساس نگرش سیستمی از نظر کارکردی کلیه خرده سیستمها به هم مربوط اند، در نتیجه با درمان اختلالات نارسا نویسی میتوان اختلالات ریاضی را نیز بهبود بخشید. از جمله نتایج تحقیقات شافلین (۱۹۵۶) نشان داده است که بین اختلال دیکته نویسی و اختلال ریاضیات رابطه معنی داری وجود دارد.
۱۴ ـ دعوت از اولیای دانش آموزان و برگزاری جلسات ماهیانه برای آنان و ارائه اطلاعات به آنان جهت جلب همکاری آنان در تشخیص و یا تسهیل در درمان اختلالات. (گاهی بی اطلاعی یا اطلاعات ناقص والدین در درمان کودکان شان وقفه یا اختلال ایجاد میکند). مثلاً اگر در زمینه حساسیت شنیداری کار میکنیم به والدین بگوییم در خانه بلند حرف نزنند؛ صدای تلویزیون را کم کنند؛ بچه هایشان را نزد متخصص گوش و چشم و اعصا ب ببرند؛ در محیط خانه با بچه ها شوخی کنند؛ آن ها را به پارک و سینما و … ببرند؛ به سئوالات کودکان پاسخهای ساده و کوتاه بدهند و به منظور بالا بردن اعتماد به نفس کودکان آن ها را سرزنش نکنند.
فهرست منابع و مآخذ
۱ ـ آدینه زاده، محمد هوشیار (۷۴-۱۳۷۳) بررسی و مقایسه ادراک بینایی دانش آموزان دارای اختلال در یادگیری با دانش آموزان عادی پایه های دوم ابتدایی شهر مشهد.
۲ ـ احدی، بتول (۷۳-۱۳۷۲) مقایسه ی عملکرد دانش آموزان با اختلال یادگیری با
دانش آموزان بدون اختلال در مقیاس هوش تجدید نظر شده ی وکسلر کودکان.
۳ ـ احدی،حسن وکاکاوند،علیرضا(۱۳۸۲)اختلال یادگیری(ازنظریه تا عمل)، تهران: نشر ارسباران.
۴ ـ احمد آیی (طالاری زاده)، احمد (۱۳۸۲) پرورش تواناییهای ذهنی و رفع اختلالات یادگیری، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
۵ ـ انجمن روان شناسی آمریکا، DSM-IV-TR (1381)، ترجمه محمدرضا نیک خو و هامایاک آوادیس یانس، تهران : چاپ مهارت.
۶ ـ باباپور خیرالدین، جلیل و صبحی قراملکی، ناصر (۱۳۸۰) اختلالات یادگیری رویکرد تشخیصی و درمانی، تهران: نشرسروش.
۷ ـ بشردوست، نصراله (۷۲-۱۳۷۱) بررسی نارسایی در دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی مدارس شهر اصفهان.
۸ ـ بلیک مور، کالین (۱۳۷۵) شگفتیهای مغز، ترجمه گیتی ناصری، تهران: نشر نی.
۹ـ تبریزی، مصطفی (۱۳۸۰) درمان اختلالات خواندن، تهران: نشر گفتمان خلاق.
۱۰ ـ تبریزی، مصطفی (۱۳۸۰) درمان اختلالات ریاضی، تهران: نشر فراروان.
۱۱ – تبریزی، مصطفی (۱۳۸۲) درمان اختلالات دیکته، تهران: انتشارات فراروان.
۱۲ ـ دادستان، پریرخ (۱۳۷۰) روانشناسی مرضی تحولی، تهران: نشر ژرف.
۱۳ ـ داکرل، جولی و مک شین، جان (۱۳۷۶) رویکردی شناختی بر مشکلات یادگیری کودکان، مترجمان عبدالجواد احمدی و محمودرضا اسدی، تهران: رشد.
۱۴ـ دلاکاتو (۱۳۶۸) پیشگیری و درمان مشکلات خواندن، ترجمه نیمتاج زرین قلم (بیجا)، مؤسسه فرهنگی ـ هنری.
۱۵ ـ سلیکوونیز، مارک (۱۳۸۱) اختلال در خواندن و سایر مشکلات یادگیری، ترجمه علی اصغر احمدی و مسعود براتیان، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
۱۶ ـ سیف نراقی، مریم و نادری، عزت اله (۱۳۷۹) اختلالات یادگیری، تهران: انتشارات امیرکبیر.
۱۷ـ عابدی، محمد (۱۳۸۲) بررسی و مقایسه اثربخشی روشهای آموزش ریاضی بر
دانش آموزان LD دوره ابتدایی شهر اصفهان.
۱۸ـ عرفانی،نصراله(۱۳۷۶) بررسی تنوع اختلالات یادگیری دربین دانش آموزان ابتدایی استان کردستان.