علاقه صحبت کردن با دیگران راجع به دانشگاه
Keller 2003 & Gordon 2010
علاقه جهت کسب اطلاعات بیشتر از دانشگاه
جدیت پیگیری اخبار دانشگاه
حس غرور بجهت تحصیل در دانشگاه
حس تعلق اجتماعی به برند
۲۹ الی ۳۱
احساس تعلق به اعضاء دانشگاه
Keller 2003 & Gordon 2010
علاقه به عضویت در باشگاه دانشجویان دانشگاه
داشتن ارتباط مطلوب ربا سایر دانشجویان دانشگاه
وابستگی به برند
۳۲ الی ۳۴
دوست داشتن دانشگاه
Keller 2003 & Gordon 2010
خاص بودن دانشگاه
بالال بودن جایگاه دانشگاه
روائی (اعتبار) ابزار اندازه گیری
مفهوم اعتبار درصدد است تا بیان کند که ابزار اندازه گیری، تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد.
روش های مختلفی به منظور سنجش روائی یک پرسشنامه وجود دارد (سکاران، ۱۳۸۴، سرمد، بازرگان، حجازی، ۱۳۸۵ ص ۱۷۰).در این تحقیق، به منظور سنجش روائی پرسشنامه، دو طبقه روائی محتوی و سازه، مد نظر قرار گرفته و در این راستا، روائی ظاهری و اعتبار عاملی (تحلیل عاملی) مورد بررسی قرار گرفت. اعتبار محتوا، به سوأل های تشکیل دهنده پرسشنامه بستگی دارد و به این سوأل پاسخ می دهد که« آیا ابزارسنجش، به قدر کافی مفهوم را انداز هگیری می کند؟»( سکاران، ۱۳۸۴). یک چنین اعتباری، در هنگام ساختن ابزارسنجش باید مد نظر قرار گیرد و همزمان با ساخت آن، در ابزار تنیده می شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاًتوسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین م یگردد (به منظور آشنائی بیشتر با این نوع اعتبار به (سرمد, بازرگان, و حجازی، ۱۳۸۵ ص ۱۷۱)و (مؤمنی و فعال قیوم، ۱۳۸۶ ص ۲۰۶) رجوع شود. در این تحقیق، این نوع روائی، از طریق بررسی ابزار سنجش، توسط چندی از اساتید گرانقدر رشته مدیریت بازاریابی واستراتژیک مورد بررسی قرار گرفت.
روائی ظاهری، این نکته را بیان م یکند که «آیا بنا بر نظر صاحب نظران، ابزار، آنچه را که باید انداز میگیرد یا خیر»(سکاران، ۱۳۸۴). در این تحقیق، با بهر هگیری از نظر اساتید گران قدر این نوع روائی نیز مد نظر قرار گرفته است.
تحلیل عاملی اکثراً به عنوان تکنیکی برای کاهش تعداد متغیرهای به تعداد کمی از عوامل که توصیف کننده بیشترین میزان واریانس هستند، شناخته شده است. همچنین از این تکنیک، برای بیان فرضیه ها با توجه به مکانیزم های اتفاقی و یا غربال کردن متغیرهای برای تحلی لهای بعدی نیز استفاده میشود(SPSS Inc, 2004). در واقع می توان بیان داشت که تحلیل عاملی سعی در شناسائی متغیرهای اساسی یا عامل ها (متغیرهای مکنون)، به منظور تبیین الگوی همبستگی بین متغیرهای مشاهده شده دارد. (اطلاعات حاصل از تحلیل عاملی، در فصل چهارم این تحقیق ارائه شده است).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تحلیل عاملی تأییدی
برای دستهبندی و طبقهبندی کردن دو روش وجود دارد: ۱)تحلیل عاملی[۸۱] ۲)تحلیل خوشه ای[۸۲].
تحلیل عاملی به دستهبندی متغیرها و تحلیل خوشه ای به دستهبندی افراد میپردازد. تحلیل عاملی و تحلیل خوشه ای هر دو به انواع اکتشافی و تأییدی دستهبندی میشوند. هدف از تحلیل عاملی اکتشافی کشف الگو یا شناسایی ساختار زیربنایی برای دادههاست. این ساختارهای زیربنایی در واقع همان متغیرهای مکنون یا عاملها هستند. با انجام تحلیل عاملی اکتشافی، عاملها(مکنونها) شناسایی میشوند و متغیرهای مشاهده شده یا شاخصها در آن عاملها قرار میگیرند، بهعبارت دیگر داده ها را در مجموعهی کوچکتری از عاملها خلاصه میکنیم. در تحلیل عاملی اکتشافی هیچ محدودیتی در مورد تعداد متغیرهای مکنون و الگوی ارتباط بین متغیرهای مکنون و مشاهده شده لحاظ نمیشود و چنین فرض میشود که هر عامل میتواند با هر متغیر قابل مشاهدهای در ارتباط باشد. تحلیل عاملی اکتشافی دادهمحور است و به دنبال ساخت تئوری یا طراحی الگوست(رامینمهر، چارستاد؛۱۳۹۲). در واقع تحلیل عاملی اکتشافی بهدنبال سه هدف است: کاهش داده ها، شناسایی ساختار و بررسی روایی واگرا(اندرسون و گرینبرگ،۱۹۸۸)
اما در تحلیل عاملی تأییدی از قبل یک مدل و تئوری از پیش تعریف شده وجود دارد و محقق قصد بررسی این موضوع را دارد که آیا شواهد تجربی این تئوری را مورد حمایت قرار میدهند یا خیر. در تحلیل عاملی تأییدی محدودیتهایی را برای مدل در نظر میگیریم؛ تعداد متغیرهای مکنون مشخص است و هدف بررسی ارتباط ارتباط متغیرهای مکنون با متغیرهای مشاهده شده مربوطه است. این کار از طریق بررسی بارهای عاملی و معناداری آنها(یا بررسی ضرایب تعیین) بین یک متغیر مکنون و متغیرهای مشاهده شده مربوطه صورت میگیرد. تحلیل عاملی تأییدی در اصطلاح فرضیه محور یا تئوری محور است یعنی به دنبال آزمون تئوری است(رامینمهر و چارستاد،۱۳۹۲).
پایائی ابزار سنجش
مفهوم یاد شده به این امر اشاره دارد که ابزار اندازه گیری، در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. به عبارت دیگر، این مفهوم نمایانگر این مطلب است که گزین ههای (سوألات) به کار رفته برای در این تحقیق، به منظور سنجش یک مقیاس تا چه اندازه با یکدیگر مرتبط هستند (Pallant, 2005). در این تحقیق به منظور سنجش پایائی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. چرا که یکی از بهترین روش های سنجش میزان هماهنگی دورنی ابزار اندازه گیری است (جهت آشنائی بیشتر با فرمول و مفاهیم تحلیلی، به کتب آماری و روش سنجش(سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۵، ص ۱۶۹ رجوع گردد). در این تحقیق ۵۰ پرسشنامه به عنوان پیش آزمون ، جمع آوری شده و توسط نرم افزار SPSS آلفای کرونباخ برای هر متغیر و آلفای کل پرسشنامه محاسبه شده است. نتایج حاصله برای هر یک از مقیاس ها و کل پرسشنامه به شرح جدول(۳-۳) می باشد.