بوزبورا[۳۳] (۲۰۰۴) در مقالهای با عنوان «رابطه بین ابعاد سرمایه گذاری فکری بر ارزش دفتری و بازاری صنایع کشور ترکیه» به این نتیجه رسید که هر دو سرمایه انسانی ورابطهای برارزش دفتری شرکتها دارای تأثیرات قوی ومثبت هستند و رابطهای قوی میان سرمایه های رابطهای وانسانی بر قرار است.
بنتیس (۲۰۰۳) پژوهشی انجام دادهاند با عنوان «بررسی رابطه بین سرمایه های فکری و عملکرد تجاری در صنایع خدماتی و تولیدی گشور مالزی» نتایج این پژوهش نشان داد میان اجزای سرمایه های فکری روبط متقابلی وجود داشت واین سرمایه ها بر روی عملکرد تجاری تأثیر دارند.
اصطلاح «سرمایه فکری» را اولین بار جان کنت گالبرایت در سال ۱۹۶۹ مطرح کرد. قبل از آنپیتر دراکر اصطلاح «کارکنان دانشی» را به کار برده بود (فیوال ۱۹۷۵).
به علت نامشهود بودن و ماهیت پویایی که سرما یهی فکری دارد معنی کردن این واژه دشوار است بیشتر اوقات آن را مترادف اصطلاحاتی چون داراییهای فکری داراییهای نامشهود و داراییهای دانشی به کار بردهاند (گوث ری و همکاران ۱۹۹۹).
۲-۸-۲- تحقیقات انجام شده در داخل کشور
مجتهدزاده (۱۳۸۹) در مقالهای با عنوان رابطه سرمایه فکری (انسانی مشتری و ساختاری) و عملکرد صنعت بیمه سرمایه فکری را زاد ه عرصه علم و دانش معرفی نمود وی عامل انسانی در فر آیند مدیریت دانش و سازمانهای دانش محور نقش اساسی دانست مهمترین مزیت رقابتی سازمان و کمیابترین منبع در اقتصاد دانش محور امروز است هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه فکری و اجزای آن و عملکرد صنعت بیمه از دیدگاه مدیران بود در بیانی کلی بر اساس نتایج آزمونهای آماری میتوان اظهار داشت که متغیرهای سرمایه انسانی سرمایه مشتری) رابطهای (و سرمایه ساختاری هنگامی که به طور مستقل مورد بررسی قرار میگیرندرابطه مثبتی با عملکرد شرکت دارنداما در بررسی تأثیر همزمان این سه متغیر بر عملکرد تنهاسرمایههای انسانی و ساختاری عوامل تأثیرگذار بر عملکرد هستند
تابلی (۱۳۸۹) در بررسی مقالهای با عنوان آشنایی با مفاهیم هزینهیابی و مدیریت بر مبنای فعالیت در حسابداری مدیریت به تشریح مفاهیم اساسی هزینهیابی و مدیریت بر مبنای فعالیت (ABC/ABM) در حسابداری مدیریت پرداخته که از جنبهها و دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار میگیرد سپس به بررسی (ABM) و (ABC) با روشهای سنتی پرداخته و در نهایت به بررسی ارتباط بین هزینهیابی و مدیریت بر مبنای فعالیت اشاره میکندوی در جمع بندی به این نتایج میرسد که: سیستم ABC انقلابی است در سیستمهای هزینهیابی و میتواند به عنوان ابزاری قوی جهت حل مشکلات گوناگون مدیریت به کار برده شود و مدیریت بر مبنای فعالیت (ABM) یک روش سیستماتیک بررسی برنامهریزی کنترل بهبود و هزینه های سرمایه های است که بر اصل مصرفی فعالیتها تمرکز دارد و مستلزم کاربرد سیستم کنترل جامع کیفی در محیطی مبتنی بر شناخت و کنترل فعالیّت هاست و فعالیتها در نهایت باید ارزش آفرینی برای مشتریان قرار گیرند عبدلی شربیانی (۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان” مطالعه نقش ارزش فکری بر نسبت ارزش بازار به ارزش دفتی و نسبت Q توربین در شرکتهای پذیرفته شده در بورس” مطرح نمود: هدف اصلی بنگاههای انتفاعی کسب بازده و افزایش ارزش سرمایه گذاران است. دستیابی به هدف فوق از طریق استفاده از منابع به کار رفته امکان پذیر است. منابع مورد استفاده سازمان، که امروزه جزء ارکان موفقیت بحساب میآید، منابع فیزیکی یا مشهود و غیر فیزیکی یا نامشهود است. از مهمترین منابع نامشهود، نیروی انسانی میباشد که تحت عنوان سرمایه فکری به عنوان یک حوزه جدید از دانش در آمده و تحقیقات زیادی را به خود اختصاص داده است. یکی از چالشهای اصلی در حوزه سرمایه فکری شناسایی و اندازه گیری سرمایه فکری است که در تحقیق وی با بهره گرفتن از مدل ضریب ارزش افزوده سرمایه فکری (VAIC) اقدام به اندازه گیری سرمایه فکری در سه طبقه سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری شده است.
۲-۹- خلاصه فصل
در فصل حاضر به مبانی نظری و پیشینه پژوهش و فلسفه پیدایش پرداخته شد مجموع آنچه در این فصل مورد تأکید قرار گرفت نشانگر آن بود که امروزه حسابداری مدیریت در سازمانها و سرمایه فکری در آنها نقش بسزایی دارند، بنابرین در این پژوهش به بررسی رابطه حسابداری مدیریت بر افزایش سرمایه فکری در سازمانهای دولتی پرداخته شده است.
فصل سوم:
روششناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
در فصل دوم به بررسی مبانی نظری و ادبیات موضوع پرداخته شد، یک محقق پس از انتخاب و تعیین موضوع پژوهش باید به دنبال تعیین روش پژوهش باشد. شیوه انجام دادن هر کار و یا طرز اجرای هر هدف و برنامه را «روش» مینامند. مسلم است که انجام دادن کار و اجرای هدف بر اساس اصول و قواعدی صورت میپذیرد، لذا کارهایی را که از روی عادت و بدون آگاهی و با پیروی از نظم و سیاق معینی انجام میدهیم، نمیتوانیم روش دار بنامیم.
انتخاب روش پژوهش بستگی به هدفها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد. بنابرین هنگامی میتوان در مورد بررسی و انجام یک پژوهش تصمیم گرفت که ماهیت، موضوع پژوهش ، هدفها و همچنین وسعت و دامنه آن مشخص باشد. به عبارت دیگر، هدف از انتخاب روش پژوهش آن است که محقق مشخص نماید چه روش و شیوهای او را دقیق تر، سریع تر و آسان تر در دستیابی به پاسخ پرسشهای پژوهش مورد نظر یاری میکند. در این فصل متدلوژی پژوهش را بیان میکنیم. برای این کار ابتدا به روش شناسی پژوهش و سپس فرضیههای پژوهش میپردازیم. در ادامه روش جمع آوری اطلاعات، روش آزمون فرضیهها، تعریف متغیرهای پژوهش ، جامعه آماری، نمونه آماری و سایر موضوعات مربوط تشریح میشود.
۳-۲- روش اجرایی پژوهش
این پژوهش در صدد بررسی تأثیر رابطه بر سنجههای حسابداری مدیریت (مدیریت هزینه، بودجه هزینه، هزینهیابی بر مبنای فعالیت، حسابداری مدیریت راهبردی) و سرمایه فکری سازمانهای دولتی اشاره دارد. بنابرین پژوهش کاربردی بوده و طرح آن از نوع شبه تجربی است و از رویکرد پس رویدادی پیروی میکند. جامعه آماری پژوهش پیش رو شامل کلیه سازمانهای دولتی میباشد. با بهره گرفتن از فرمول کوکران، حجم نمونه را ۲۰ سازمان دولتی انتخاب کرده ایم. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه است پرسشنامه اول: پرسشنامه محقق ساخته با ۱۷ گوی میباشد. در شیوه پاسخگویی از طیف لیکرت استفاده شده است و پرسشنامه دوم: پرسشنامه استاندارد بونتیس با ۴۲ گوی میباشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری و نرم افزار spss صورت میگیرد.