به نام خدا
اظهار نامه
اینجانب مرتضی حبیبیان دهکردی (۹۱۳۰۹۰۶)، دانشجوی رشته تربیت بدنی گرایش رفتار حرکتی دانشکده علومتربیتی و روانشناسی اظهار میکنم که این پایان نامه حاصل پژوهش خودم بوده و در جاهایی که از منابع دیگران استفاده کردهام، نشانی دقیق و مشخصات کامل آن را نوشتهام. همچنین اظهار میکنم که تحقیق و موضوع پایاننامهام تکراری نیست و تعهد مینمایم که بدون مجوز دانشگاه دستاوردهای آن را منتشر ننموده و یا در اختیار غیر قرار ندهم. کلیه حقوق این اثر مطابق مالکیت معنوی و فکری متعلق به دانشگاه شیراز است.
نام و نام خانوادگی: مرتضی حبیبیان دهکردی
تاریخ و امضا:
تقدیم به
پدر و مادر عزیزم
عزیزانی که مویشان سپیدی گرفت تا سپید بمانم،
آنهایی که توانشان رفت تا به توانایی برسم،
عزیزانی که وجودشان برایم همه مهر است و مهر
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
و نثار من به پایشان همه هیچ است و هیچ،
در برابر وجود گرامیشان زانوی ادب بر زمین مینهم و با دلی مملو
از عشق و محبت بر دستانشان بوسه میزنم.
بلندای وجودشان، همیشه استوار
سپاسگزاری
سپاس خدای را آن هنگام است که عشق، تنها قانون هستی خواهد ماند
و هیچ فسادی در جهان حکمرانی نخواهد کرد.
اکنون که این رساله به پایان رسیده، بر خود فرض میدانم از سرکار خانم دکتر ربابه رستمی، استاد راهنمای محترم بخاطر راهنمائیهای ارزنده، مساعدتهای بیدریغ و بویژه تشویقهای همیشگی ایشان که موجبات دلگرمی و آرامش خاطر را برایم فراهم نمودند، کمال تشکر را داشته باشم.
از استاد مشاور محترم جناب آقای دکتر مجید چهارده چریک به سبب همکاری و مشاوره در پایان نامه نهایت تشکر را دارم.
ازسرکار خانم دکتر فاطمه پسند بخاطر قضاوتهای دقیق و منصفانه و نیز ارائه نکات اصلاحی تشکر و قدردانی میکنم.
از جناب آقای دکتر قربان همتی، نماینده محترم تحصیلات تکمیلی کمال تشکر را دارم.
از پدر صبور و مادر دلسوزم که با غمهای نهان اندر دل بزرگشان، همیشه مرا یاریگر و مایه دلگرمی بودند، صمیمانه قدردانی میکنم و دستشان را میبوسم، همچنین از خواهران و برادرانم که در هر گام حمایتم کردند، سپاس گزارم.
از همه دوستان عزیزی که در این پژوهش مرا یاری نمودند، کمال تشکر را دارم، و در نهایت از مدیریت مدرسه ابتدایی خاتم الانبیا جناب آقای حسینی، کلیه معلمان و دانشآموزان این مدرسه که ظرف مدت چهار ماه مرا یاری نمودند، سپاس گزارم.
چکیده
تأثیر و ماندگاری یک دوره تمرین ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای تأخیر در رشد مهارتهای حرکتی بنیادی
به کوشش
مرتضی حبیبیان دهکردی
در سالهای اخیر، بررسی تأثیر قویسازی ناحیه مرکزی بدن بر تعادل از محبوبیت بسیاری برخوردار شده است. نتایج پژوهش های صورت گرفته در این زمینه متناقض بوده و همچنین مطالعات اندکی در رابطه با اثر این تمرینات روی کودکان انجام شده است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر و ماندگاری تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای تأخیر در رشد مهارتهای حرکتی بنیادی بود. بدین منظور، ۳۰ دانشآموز پسر پایه اول دبستان از میان ۱۶۲ نفر اولیه با آزمون تبحر حرکتی بروینینکس- اوسرتسکی (BOT-2) غربال شده و سپس به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (۱۵ نفر) و تجربی (۱۵ نفر) سازماندهی شدند. قبل از اجرای برنامه تمرینی ثبات مرکزی تعادل ایستای آزمودنیها با تست رومبرگ و تعادل پویا با تست تعادل Y اندازه گیری شد. بعد از اجرای ۸ هفته تمرین ثبات مرکزی و همچنین ۴ هفته بیتمرینی مجدداً آزمودنیها مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل آماری از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس یک طرفه) در سطح معنیداری (۰۵/۰p<) استفاده شد. یافتهها بهبود معنیداری در عملکرد و ماندگاری تعادل ایستا و پویای گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. با توجه به یافته های این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که برنامه تمرینات ثبات مرکزی ممکن است عملکرد و ماندگاری تعادل ایستا و پویای کودکان دارای تأخیر در رشد مهارتهای حرکتی بنیادی را افزایش دهد.
کلید واژه: تمرینات ثبات مرکزی، تعادل ایستا، تعادل پویا، آزمون بروینینکس- اوسرتسکی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
۱-۱ کلیات ۲
۱-۲- بیان مساله ۶
۱-۳- ضرورت و اهمیت پژوهش ۱۰
۱-۴- اهداف پژوهش ۱۲
۱-۵- پرسشهای پژوهش ۱۲
۱-۶- پیش فرضهای پژوهش ۱۳
۱-۷- محدودیتهای پژوهش ۱۳
۱-۸- تعریف مفهومی و عملیاتی واژهها ۱۴
۱-۸-۱- ثبات مرکزی ۱۴
۱-۸-۲- تعادل ۱۵
۱-۸-۳- تاخیر در رشد مهارتهای حرکتی بنیادی ۱۶
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی
۲-۱- مقدمه ۱۸
۲-۲- روشهای ارزیابی رشد حرکتی ۱۸
۲-۲-۱- فرایند و نتیجه حرکت ۱۹
۲-۳- مدلهای رشد حرکتی انسان ۲۰
۲-۳-۱- مدل نیوول ۲۱
۲-۳-۲- مدل گالاهو (مدل ساعت شنی) ۲۳
۲-۳-۳- کلارک و متکالف (کوه رشد حرکتی) ۲۶
۲-۳-۴- مدل استودن ۲۸
۲-۴- مهارتهای حرکتی بنیادی ۳۰