فهرست جدولها و شکلها
عنوان
صفحه
جدول(۲-۱): انواع روش های شناسایی عوامل حیاتی موفقیت ۲۸
جدول(۲-۲): پژوهش های مرتبط با کاربرد FCM در خارج از کشور ۵۹
جدول(۲-۳): پژوهش های مرتبط با کاربرد FCM در ایران ۶۰
جدول(۲-۴): پژوهش های مرتبط با کاربرد FCM در حوزه مدیریت و صنایع ۶۶
جدول (۲-۵): روش های یادگیری FCM 85
جدول(۲-۶): مرور ادبیات پژوهش های مرتبط با نگاشت های ادراکی در ایران ۹۱
جدول (۳-۱): تعیین نمونه آماری حوزه آموزش. ۱۰۹
جدول (۴-۱): لیست افراد خبره حوزه آموزش ۱۱۰
جدول (۴-۳): توزیع فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-۲) حوزه آموزش ۱۱۹
جدول (۴-۵): توزیع فراوانی سمت پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-۲) حوزه آموزش ۱۲۰
جدول (۴-۶): توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-۲) حوزه آموزش ۱۲۰
جدول (۴-۱۱): امتیاز روایی سوالات حذف شده حوزه آموزش طبق فرمول لاشه ۱۲۳
جدول(۴-۱۲): امتیاز روایی سوالات حذف شده حوزه پژوهش طبق فرمول لاشه ۱۲۴
جدول (۴-۱۳): عوامل موثر در موفقیت اهداف نهایی آموزشی دانشکده در پرسشنامه (آ-۲) به صورت کد ۱۲۵
جدول (۴-۱۴): عوامل حذف شده پرسشنامه (آ-۲) که مقدار معنی دار بودن آنها (sin) بیشتر از ۵ ۱۲۶
جدول (۴-۱۷): متغیرهای زبانی استفاده شده در فرایند فازی سازی ۱۲۸
جدول(۴-۲۱): درجه ورودی، خروجی و ورودی- خروجی (مرکزیت) مفاهیم حوزه آموزش ۱۴۰
جدول(۴-۲۲): ۱۲ عامل حیاتی موفقیت آموزش با رویکرد مرکزیت عامل ۱۴۲
جدول(۴-۲۳): مسیرهای مهم دستیابی به اهداف نهایی بلند مدت حوزه آموزش ۱۴۵
جدول(۵-۱): مقایسه عوامل حیاتی موفقیت حوزه آموزش در دو رویکرد ۱۵۱
عنوان
صفحه
شکل(۲-۱): هرم برنامه ریزی ۱۶
شکل(۲-۲) : نقش و جایگاه عوامل حیاتی موفقیت در برنامه ریزی راهبردی ۲۹
شکل(۲-۳): تابع عضویت فازی ۴۹
شکل (۲-۴): عدد فازی مثلثی ۵۰
شکل (۲-۵): نمونه ای از توابع عضویت متغیرهای زبانی ۵۰
شکل (۲-۱۵): مؤلفه های اصلی نگاشت ادراکی ((CM 51
شکل (۲-۱۶): مثالی از قسمتی از یک CM 52
شکل (۳-۱): مراحل انجام پژوهش ۱۰۵
شکل (۴-۱): توزیع فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-۲) حوزه آموزش ۱۱۹
شکل (۴-۳): توزیع فراوانی سمت پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-۲) حوزه آموزش ۱۲۰
شکل (۴-۴): توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-۲) حوزه آموزش ۱۲۱
شکل (۴-۹): توابع عضویت متغیرهای زبانی ۱۲۸
شکل(۴-۱۰): FCM حوزه آموزش با نظر خبرگان ۱۴۰
شکل(۴-۱۱): FCM طبقه بندی شده کلی حوزه آموزش ۱۴۲
شکل(۴-۱۲): FCM حوزه آموزش با نظر خبرگان با وزن های بیشتر از ۰٫۷ ۱۴۴
شکل(۴-۱۵): FCM حوزه آموزش و مسیرهای کلیدی ۱۴۵
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه
فعالیت سازمانها، امروزه در محیطی به مراتب پیچیدهتر از گذشته انجام میشود و سازمانهایی که نتوانند زودتر و سریعتر از رقبا از خود عکسالعمل نشان دهند و در مقابل تغییرات متعدد و تأثیرگذار محیطی از جمله قوانین و مقررات، تجارت خارجی، مسایل سیاسی و اقتصادی و … از خود واکنش درست به موقع نشان دهند و دچار انفعال شوند، امیدی به بقا نخواهند داشت. در چنین شرایطی طرح برنامهریزی و مدیریت راهبردی با توجه به ابعاد وسیع و گسترده آن پاسخی به چگونگی برنامهریزی مؤثر در بلندمدت است. این نوع برنامهریزی نگاهی به بیرون و عوامل محیطی دارد.
۱-۲- بیان مسئله
برنامه ریزی راهبردی به ارزشها، موقعیت فعلی، محیط و عواملی که به آینده مطلوب سازمانی ارتباط دارد می پردازد. تصمیم گیری برای انتخاب راهبرد، شامل انتخاب هدفهای بلندمدت (اهداف راهبردی) و سپس راهبردهای اصلی سازمان است. هدفهای بلندمدت بیانگر نتایج مورد انتظار از اجرای راهبردهای مشخص است که سازمان می کوشد در تأمین مأموریت خود بدست آورد. در صحنه تدوین راهبردها هدفهای بلندمدت دارای اهمیت ویژهای هستند. این هدفها تعیین کننده مسیر شرکت میباشند [۱].
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
سازمانهای آموزشی در صورتی وظیفه خود را به نحو احسن به انجام میرسانند که مسیر آینده جامعه را روشن نمایند و آیندهساز بودن از مشخصههای اصلی آنهاست. تبیین چشمانداز برای اینگونه سازمانها امری ضروری است] ۲[.
بنا به نظر کارشناسان، امروزه آنچه سبب نیرومندی سازمانهای خصوصی خواهد شد تشخیص «عوامل حیاتی موفقیت»، یا «عوامل بحرانی موفقیت» اطلاعات و میزان استفاده بهینه از آنها است [۳].
عوامل کلیدی موفقیت عبارتند از مشخصهها، شرایط یا متغیرهایی که اگر درست مدیریت شوند میتوانند اثر قابل ملاحظهای بر موفقیت موضع رقابتی سازمان داشته باشند [۴].
تعیین عوامل حیاتی موفقیت، روشی است که مدیر به وسیله آن می تواند نیازهای خود را تعریف کند و اطلاعات مورد نیاز و ضروری خود را دریافت کند [۳].
مدیریت راهبردی فرآیندی است که به وسیله آن مدیران چشمانداز و مأموریت و اهداف درازمدت یک سازمان را وضع می کنند. در این فرایند اهداف درازمدت با توجه به مشکلات اولویتدار و مأموریت سازمان، به صورت کلی، غیر کمّی و جهتدار بیان میشود. سپس اهداف عملکردی خاص تنظیم شده و راهبردهایی را به منظور دستیابی این اهداف، در پرتو همه شرایط داخلی و خارجی مربوط تدوین می کنند. به عبارتی دیگر سازمانها بایستی ابزارهای لازم جهت دستیابی به اهداف خود را فراهم نمایند. لذا میتوان گفت محصول برنامهریزی راهبردی، برنامهای راهگشا و آیندهنگر و متحولساز است که باید سازمان توسعه خود را در بستر شکار فرصت قرار داده و موجبات برتری و تعالی این سازمان را فراهم سازد.
از طرفی در محیط پویای کنونی، سازمانها بایستی رفتاری فعال و پویا از خود نشان داده و محیط پویای خود را با نگاهی جامع رصد و شناسایی نمایند. سازمانها باید عوامل دستیابی به اهداف خود را در این محیط شناسایی کنند. آنگاه میزان تأثیر این عوامل را مشخص کرده و تا حد امکان تأثیر عوامل منفی را کاهش داده و عوامل مثبت را تقویت نمایند. لذا شناسایی عوامل موثر در موفقیت و میزان تأثیر آنها در دستیابی به اهداف راهبردی، برای مدیریت ارشد می تواند بسیار مفید واقع شود. نگاشت ادراک فازی، این عوامل را به صورت کلی نشان داده و روابط علی بین آنها را نشان میدهد.