- تخصیص وسائل نقلیه به تسهیلات.
- مکانیابی تسهیلات
- مقدارجریان بهینه مواد حمل شده بین تسهیلات
۱-۵- کاربردهای تحقیق
آنچه به عنوان کاربردهای متصور از یک مدل بهبود یافته حمل و نقل می توان نام برد به صورت زیر می باشد:
- با کاهش هزینه های سربار اضافی در سیستم حمل و نقل شرکتهای توزیع و پخش می تواند مورد استفاده باشد.
-
-
- می توان به عنوان یک مدل بهینه مد نظر بنگاه های اقتصادی باشد به طوری که منجر به کاهش هزینه ها و زمان و در نهایت صرفه اقتصادی برای تولیدکنندگان و مشتریان می گردد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
- به عنوان یک مدل که منجر به کاهش همزمان هزینه و زمان می شود می تواند مد نظر سازمانهای لجستیک نظامی و سازمان حمل و نقل قرار گیرد.
۱-۶- روش انجام تحقیق
مطالعه یش رو یک تحقیق نظری است و روش انجام تحقیق بر اساس مطالعات کتابخانه ای ( مرور ادبیات و کارهای تحقیقاتی پیشین) انجام می پذیرد. با توجه به مطالعه تحقیقات گذشته، مدل ریاضی طراحی شده و همچنین یک الگوریتم فراابتکاری جهت حل مدل انتخاب شده و یک ساختار برای آن پیشنهاد خواهد شد. مسائل مختلف طراحی شده و توسط الگوریتم پیشنهادی حل می گردند. جهت گرد آوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای و مقالات موجود در نشریه های بین المللی مانند Elsevier و springer و … و همچنین کتابهای مرتبط، پایان نامه ها و سایتهای اینترنتی استفاده خواهد شد.
جهت حل مدل و پیاده سازی الگوریتم های حل از نرم افزار MATLAB استفاده می شود.
۱-۷- ساختار پایان نامه
این پایان نامه در پنج فصل تنظیم شده است. در فصل دوم به مروری بر ادبیات موضوع می پردازیم. در فصل سوم مدل ریاضی به همراه توضیح فرضیات، پارامترها و متغیرهای مدل ارائه گردیده اند. در فصل چهارم ساختار پیشنهادی الگوریتم فراابتکاری جهت حل مسئله بطور کامل همراه با جزئیات و نتایج حل مدل با بهره گرفتن از روش دقیق با نرم افزار MATLAB 2009 ارائه شده است و در نهایت در فصل پنجم نتیجه گیری کلی و پیشنهاداتی جهت تحقیقات آتی مطرح می شود.
فصل دوم
مروری بر ادبیات موضوع
مقدمه
در این فصل مروری بر تحقیقات انجام شده در مسائل خرید- تولید-توزیع در زنجیره تامین صورت میگیرد بطوری که ابتدا فاکتورهایی برای دسته بندی تحقیقات انجام شده ارائه می شود سپس تحقیقات بر مبنای آن طبقه بندی می شوند. در ادامه عدم قطعیت مسئله زنجیره تامین با پارامترهای فازی مورد بحث قرار گرفته است.
۲-۱- زنجیره تامین
در دهه ۸۰ میلادی تلاشهای زیادی برای بهبود عملکرد سازمانها از راه تمرکز بر فرایندهای درونی انجام شد. گسترش حوزه بهبود عملکرد سازمانها به ماورای مرزهای سازمانی نیازمند ابزارهای جدیدی بود. یکی از مفاهیمی که در این راستا طرح شد و اهمیت زیادی پیدا کرد، مدیریت زنجیره تامین است که در آن شرکتها با همکاری و تعامل یکدیگر توانایی اتخاذ تصمیمات کاراتر را کسب میکنند. زنجیره تامین اصطلاحی است که امروزه به وفور در تمامی جهان مورد استفاده قرار میگیرد. اکنون شرکتها نیازمندند تا یکپارچگی منظمی را در تمام فرآیندهای تولیدی، از مواد اولیه (خام) تا مصرف کننده نهایی ایجاد کنند. مدیریت زنجیره تامین به عنوان رویکردی یکپارچه برای مدیریت مناسب جریان مواد و کالا، اطلاعات و جریان پولی، توانایی پاسخگویی به این شرایط را دارد.
زنجیره تامین شامل تمامی فرایندهای مستقیم یا غیر مستقیم لازم درتامین سفارش مشتری می باشد و عموما با تقاضای مشتری آغاز و با پرداخت وجه) به ازای ارزش دریافتی) توسط او خاتمه می پذیرد. در برخی منابع گفته شده است، زنجیره تامین شامل همه فعالیتهای مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله اولیه (استخراج ماده اولیه) تا مرحله نهایی (کالای آماده برای مصرف) و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آنها تعریف می شود. فلسفه وجود زنجیره تامین در واقع ارضای نیازهای مشتریان در راستای کسب ارزش (مثل سود)برای حلقه های مختلف زنجیره می باشد و هدف هر زنجیره در نهایت بیشینه سازی ارزش ایجاد شده توسط حلقه ها می باشد. بطور کلی یک زنجیره تامین بر اساس تقسیم بندی چوپرا و میندل[۲] (۲۰۰۱) شامل مراحل یا حلقه هایی مطابق شکل (۱-۲) است:
شکل ۱-۲:مراحل یک زنجیره تامین بر اساس تقسیم بندی چوپرا و میندل (۲۰۰۱)
مدیریت زنجیره تامین در واقع به مفهوم تصمیم گیری در رابطه با جریان اطلاعات، محصول(مواد)، پول و خدمات بین حلقه های مختلف زنجیره می باشد. تصمیمات مربوط در یک زنجیره تامین با توجه به تقسیم بندی چوپرا و میندل (۲۰۰۱) عموما به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:
- تصمیمات مربوط به طراحی یا استراتژی زنجیره تامین (تصمیمات بلند مدت):
مانند تصمیمات مربوط به مکان یابی تسهیلات و تجهیزات، تعیین ظرفیت تولید، نوع وسایل حمل و نقل، نوع سیستمهای اطلاعاتی مورد استفاده و …
- برنامه ریزی زنجیره تامین (تصمیمات میان مدت):
مانند تعیین سیاستهای کنترل موجودی اقلام، برنامه ریزی تخفیفات قیمت، برنامه ریزی تبلیغات، تعیین تغذیه کنندگان هر یک از بازارها و …
- تصمیمات عملیاتی زنجیره تامین (تصمیمات کوتاه مدت):
مانند تصمیم گیری در رابطه با چگونگی تخصیص سفار
ش مشتری، تعیین تاریخ تکمیل سفارش، برنامه زمانبندی حرکت کامیونها و …
علت اصلی تمرکز شرکتها بر روی زنجیره تامین شان را می توان در کوتاه تر شدن دوره عمر محصولات و تقاضاهای متغیر مشتریان به عنوان تهدید و رشد و توسعه فناوریهای اطلاعاتی به عنوان فرصت قلمداد نمود. در این راستا شرکتها به مرور دریافتند که دیگر نمی توانند تنها با توجه به عوامل درون سازمانی اقدام به تصمیم گیری و حضور در بازارها نمایند. تفکر شرکتها امروزه بر یکپارچه سازی کل زنجیره تامین شان و کاهش هزینه های کل زنجیره و نه فقط هزینه های خود شرکت (خصوصا هزینه های لجستیکی شامل هزینه های انبارش موجودی و حمل و نقل) و افزایش سطح خدمت به مشتری می باشد. در بسیاری از مواقع دیده شده است که این طرز تفکر در دراز مدت نه تنها هزینه های شرکت را نسبت به حالت قبل بیشتر کاهش می دهد، بلکه هزینه های شرکای شرکت در زنجیره نیز کاهش می یابد، امید به بقا در بازار افزایش می یابد و پیاده سازی طرحهای جدید ساده تر انجام می شود.
در منبع دیگری گفته شده است، زنجیره تأمین یک سیستم یکپارچه از فرآیندهای مرتبط و به منظور:
- دستیابی به مواد و قطعات مورد نیاز
- تبدیل مواد اولیه به محصول
- ارزش گذاری محصولات
- توزیع محصولات به مشتریان
ساده سازی انتقال اطلاعات بین اجزاء زنجیره (اعم از تأمین کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، واسطه ها، خرده فروشان و مشتریان) (برامل و اسمیچی[۳]، ۱۹۹۷) .
نخستین هدف وجودی یک زنجیره، تامین و راضی کردن نیازهای مشتری در فرایند تولید ارزش برای خویش است. فعالیت های زنجیره تامین با سفارش مشتری شروع می شود و زمانی که مشتری پول خرید کالا و خدمات دریافتی خود را پرداخت می کند، خاتمه می یابد. اکثر زنجیره ها در واقع بصورت شبکه هستند (کریستوفر[۴]، ۲۰۰۵).
هدف هر زنجیرهای، حداکثر کردن کل ارزش تولیدی توسط آن است. اختلاف بین پولی که مشتری می پردازد با کل هزینه های متحمل شده توسط زنجیره برای تولید و توزیع کالا، میزان سوددهی زنجیره را نشان می دهد. میزان سود دهی زنجیره، کل سودی است که باید بین کلیه مراحل زنجیره تقسیم شود. برهمین اساس موفقیت یک زنجیره بر حسب میزان سوددهی آن تعریف می شود و مدیریت زنجیره تامین مستلزم مدیریت جریان های بین و داخل مراحل یک زنجیره برای حداکثر کردن کل سود دهی آن است (لامبرت و کوپر[۵]، ۲۰۰۰).
زنجیره تامین شامل دو جریان مخالف است: حرکت مستقیم رفت محصولات از تأمین کنندگان مواد اولیه و قطعات تا مشتری وحرکت برگشت (عکس) اطلاعات و مواد از مشتری تا تأمین کنندگان. این زنجیره از دو قسمت لجستیک داخلی و لجستیک خارجی تشکیل شده است. لجستیک داخلی یا مدیریت مواد به فعالیتهای دریافت مواد، ذخیره، کنترل مواد و تأمین مواد مورد نیاز فرآیندها و …، تا تهیه محصول مورد نیاز گفته میشود. لجستیک خارجی یا توزیع محصولات در مقابل به خروج محصولات از شرکت تا رساندن به مشتری و ارائه سرویسهای لازم به او گفته میگردد. نکته مهم و قابل ذکر در زنجیره تأمین این است که شرکتهای زنجیره به صورت حلقه های یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند و اطلاعات بین آنها باید به صورت دقیق و همزمان رد و بدل شود تا بهترین تصمیمات اخذ گردد (استیون[۶]، ۱۹۸۹).