حوزه ۴( غرب)
۵
۲دبیرستان دولتی و ۲ دبیرستان غیر دولتی (یکی پسرانه ویکی دخترانه)
حوزه ۵ (شرق)
۱۴
۲دبیرستان دولتی و ۲ دبیرستان غیر دولتی (یکی پسرانه ویکی دخترانه)
۳-۳- ابزارگردآوری اطلاعات:
در این تحقیق برای گردآوری داده ها، از مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است و با توجه به چارچوب مفهومی مباحث یادگیری سازمانی و ادبیات تحقیق اقدام به تهیه پرسشنامه محقق ساخته گردید. برای جمع آوری اطلاعات، با توجه به مطالعات به عمل آمده و بررسی مقدماتی منابع با بهره گرفتن از کتاب ها، مقالات و تحقیقات دیگر، ادبیات موضوع بررسی شد و مبنای پرسشنامه مربوط به یادگیری سازمانی قرار گرفت.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
با توجه به ماهیت پژوهش که ارزیابی می باشد و برای مشخص کردن مطلوبیت یادگیری سازمانی نیاز بود که سطح مطلوبی برای یادگیری سازمانی دبیران متوسطه شهر تهران مشخص شود. بدین منظور از پرسشنامه دو لبه استفاده شد، به این گونه که در سمت راست گویه ها دبیران می بایست وضعیت موجود هر گویه و در سمت چپ پرسشنامه وضعیت مطلوب هر گویه را علامت بزنند. در این پژوهش از دبیران مدارس متوسطه خواسته می شود که وضعیت مطلوب را خود آنها مشخص کنند. در پایان برای مشخص کردن شکاف وضعیت موجود و مطلوب را با هم مقایسه خواهیم کرد و در نهایت به ارائه راهکارهایی جهت تقویت یادگیری سازمان پرداخته می شود.
. پرسشنامه های مذکور شامل دو بخش عمده می باشند:
الف) راهنمای پرسشنامه: در این قسمت هدف از گردآوری داده ها و ضرورت همکاری پاسخ دهنده بیان شده است.
ب) سوالات (گویه ها) پرسشنامه: این بخش از پرسشنامه شامل سه قسمت می باشد: ۱- سوالات عمومی: این قسمت شامل متغیر های جمعیت شناختی می باشد. ۲- سوالات تخصصی: این قسمت شامل ۳۷ گویه مربوط یادگیری سازمانی می باشد و ۳- سوال باز پاسخ: این قسمت شامل یک سوال می باشد.
این پژوهش با مروری بر ادبیات ،یافته های پژوهش ها و بررسی دیدگاه صاحبنظران و محققان گوناگون، مؤلفه هایی را که در بین محققین نقطه اشتراک بیشتری داشتند، را به عنوان مؤلفه های یادگیری سازمانی انتخاب شدند. از آنجا که اکثر محققان و پژوهشگران از پرسشنامه نیف و مؤلفه های که او به کار برده است، استفاده نموده اند، محقق نیز در این پژوهش، مبنای کار خود را بر اساس پرسشنامه ای که بر اساس ادبیات وپیشینه پژوهش ها مورد تایید صاحب نظران بوده، قرار داده است. این پرسشنامه در ۹ بعد؛ چشم انداز مشترک، فرهنگ سازمانی، کار و یادگیری تیمی، ساختارسازمانی، استراتژی، رهبری مشارکتی، توسعه شایستگی کارکنان ، اشتراک دانش و تفکر سیستمی طراحی شده است. روایی این پرسشنامه توسط اساتید دانشکده روان شناسی مورد تأئید قرار گرفته است. همچنین ضریب پایایی بدست آمده برای این پرسشنامه ۹۰/. بدست آمده است. تطبیق گویه های پرسشنامه با هر یک از مولفه های پژوهش و همراه با پایایی آن درپژوهش حاضر به شرح زیر می باشد.
جدول شماره (۳-۳): تطبیق سوالات پرسشنامه یادگیری سازمانی با مولفه های آن
پایایی
سوالات مربوط به هر خرده مقیاس
خرده مقیاس
سوالات مربوط به هر مقیاس
مقیاس
۷۶/۰
۱-۴
چشم انداز مشترک
سوالات ۱ تا ۳۷
یادگیری سازمانی
۸۵/۰
۵-۸
فرهنگ سازمانی
۷۴/۰
۹-۱۲
کار و یادگیری تیمی
۷۷/۰
۱۳-۱۶
اشتراک دانش