۱- تعیین و اجرای سیاست پولی برای منطقه یورو؛
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲- انجام عملیات مبادلات ارزی؛
۳- حفظ و مدیریت ذخایر رسمی خارجی دول عضو منطقه یورو؛
۴- ارتقای کارکرد روان سیستم های پرداخت
سایر وظایف مرتبط عبارتند از:
۱- انتشار اسکناس یورو بدان دلیل که تنها این اسکناس است که از وضعیت پولی رایج حقوقی در منطقه یورو بر اساس بند یک ماده ۱۰۶ معاهده جامعه اروپایی و ماده ۱۶ اساسنامه سیستم اروپایی بانکداری مرکزی برخوردار می باشند؛
۲- جمع آوری اطلاعات آماری ضروری برای وظایف یوروسیستم بر اساس ماده ۵ اساسنامه سیستم اروپایی بانک های مرکزی.
بند پنجم: تصمیم گیری متمرکز[۱۹۹] و تمرکز زدایی عملیاتی[۲۰۰]
بر اساس ماده ۸ اساسنامه سیستم اروپایی بانک های مرکزی، نهادهای تصمیم ساز بانک مرکزی اروپا یوروسیستم را اداره می کنند. این نهادها در چهارچوب مسئولیت های مورد نظر مشخص شده برای آنها تمامی تصمیمات ضروری برای تواناسازی سیستم اروپایی بانکهای مرکزی و یوروسیستم را به منظور اجرای وظایف مورد نظرشان اتخاذ می کنند.تصمیم گیری متمرکز از طریق نهادهای تصمیم گیر بانک مرکزی اروپا محدود به تنظیم سیاست های پولی و مالی از جمله تغییرات در نرخ های بهره بانک مرکزی اروپا نمی گردد.تصمیم گیری متمرکز به اجرای سیاست ها از طریق بانک مرکزی اروپا و بانک های مرکزی ملی بسط پیدا می نماید.
به استثنای وظایف قانونی که به طور انحصاری به عنوان محور و اساس یوروسیستم در صلاحیت بانک مرکزی اروپا تفویض شده است، اساسنامه سیستم اروپایی بانک های مرکزی مشخص نمی کند که سیاست های بانک مرکزی اروپا بایستی تا چه میزان از طریق فعالیت های بانک مرکزی اروپا یا بانک های مرکزی ملی اعمال گردد. برای قسمت اعظم فعالیت های یوروسیستم، تقسیم واقعی وظایف بین سیستمی بوسیله اصل تمرکززدایی انجام می شود بدین معنا که بانک مرکزی اروپا می بایستی به بانک های مرکزی ملی متوسل شود به میزانی که به نظر برای اجرای عملیاتی که بر اساس بند یک ماده ۱۲ اساسنامه سیستم اروپایی بانکهای مرکزی وظایف یوروسیستم را تشکیل می دهد ممکن و متناسب باشد.
ساختار عملیاتی یوروسیستم اصل تمرکززدایی را به صورت کامل مد نظر قرار می دهد. بانک های مرکزی ملی تقریبا تمامی وظایف یوروسیستم را انجام می دهند. به ویژه، بانک های مرکزی ملی عملیات سیاست پولی را انجام داده و به عنوان عوامل بانک مرکزی اروپا عملیاتی را که بیشتر جنبه خارجی دارد اجرا می نمایند و تسهیلات پرداخت و تسویه اوراق بهادار را تامین می نمایند و تدارک و صدور اسکناس های یورو را تضمین می نمایند. آنها هم چنین آمارهایی را برای بانک مرکزی اروپا جمع آوری نموده و با بانک مرکزی اروپا راجع به ترجمه و تولید انتشارات و کمک به ارزیابی و پژوهش های اقتصادی که در چهارچوب شبکه های سازمان یافته اجرایی می گردند همکاری می ورزند. در مقابل، بانک مرکزی اروپا خود فقط چند نوع عملیات را اجرایی می نماید. بانک مرکزی اروپا منابع مالی خود را مدیریت کرده، بر پرداخت های فرامرزی با حجم بالا و بر سیستم های پایاپای و تسویه نظارت می کند. سایر فعالیت های عملیاتی بانک مرکزی اروپا شامل عملیات خارجی می شود اگرچه عملا حجم وسیعی از آن بوسیله بانک های مرکزی ملی اجرایی می گردند. با این حال، این فضای محدود فعالیت های عملیات بانک مرکزی اروپا بدان معنا نمی باشد که این بانک عمدتا با سمت عملیاتی یوروسیستم فاقد ارتباط است. در عوض، بانک مرکزی اروپا به شیوه های گوناگون تضمین می نماید که عملیات یوروسیستم بدون تناقض و یکنواخت بوسیله بانک های مرکزی ملی منطقه یورو اجرایی می گردد[۲۰۱].
گفتار چهارم: بانکهای مرکزی ملی کشورهای اروپایی
رابطه بین بانک های مرکزی ملی کشورهای اروپایی با یوروسیستم در قالب دو بخش اعمال حقوقی بین یوروسیستمی و سیستم های مشترک عملیاتی مصداق می یابد که در ذیل توضیح داده خواهد شد.
بند اول: اعمال حقوقی بین یوروسیستمی [۲۰۲]
سه نوع اعمال حقوقی بین یوروسیستمی وجود دارد:
۱-دستورالعمل های بانک مرکزی اروپا؛
۲-رهنمودهای بانک مرکزی اروپا؛
۳-تصمیمات داخلی.
دستورالعمل های بانک مرکزی اروپا و رهنمودهای آن، انواع خاصی از اسناد الزام آور حقوقی و از نظر قضایی قابل اجراء هستند.آنها برای تضمین این امر که عملیات غیر متمرکز به صورت یکنواخت در تطابق با تقسیم داخلی صلاحیت ها بوسیله بانک های مرکزی ملی اجرایی می شوند، مورد تصویب قرار می گیرند. از آن رو که هم دستورالعمل ها و هم رهنمودهای بانک مرکزی اروپا بخشی از حقوق جامعه اروپایی هستند آنها بر قانون گذاری پیشین و پسین ملی در محدوده قابلیت اعمال خود تفوق دارند[۲۰۳](اصل تفوق[۲۰۴]). این برعهده شورای ریاست بانک مرکزی اروپا خواهد بود تا انطباق با دستور العمل ها و رهنمودهای بانک مرکزی اروپا را تضمین نماید. هیئت اجرایی، شورای ریاست را در اجرای این عملکرد با گزارشات منظم انطباق پشتیبانی خواهد نمود. بانک مرکزی اروپا هم چنین برای پذیرش تصمیمات داخلی راجع به موضوعات نهادی، اداری و مالی یوروسیستم ذی صلاح می باشد.این تصمیمات داخلی هم چنین از نظر حقوقی برای تمامی اعضاء یوروسیستم الزام آور تلقی می شوند. التزامات رسمی برای پذیرش دستورالعمل ها، رهنمودها و تصمیمات داخلی بانک مرکزی اروپا در معاهده جامعه اروپایی یا در اساسنامه سیستم اروپایی بانکهای مرکزی مشخص نشده است بلکه به صورت قواعد شکلی بانک مرکزی اروپا مقرر می شوند و از اصول کلی حقوق جامعه اروپایی تبعیت خواهند نمود.[۲۰۵] با توجه به اینکه اثر حقوقی این اعمال فقط بین ارکان ذی صلاح یوروسیستم می باشد، بنابراین تعهدی بر اساس حقوق جامعه اروپا برای انتشار دستور العمل ها، رهنمودها و تصمیمات داخلی بانک مرکزی اروپا وجود نخواهد داشت. با این حال، بانک مرکزی اروپا عمدتا بواسطه اصل شفافیت اطلاعات در اتحادیه اروپا اقدام به انتشار دستور العمل ها و تصمیمات داخلی که برای فعالین بازار و عموم مردم دارای اهمیت است می نماید.
بند دوم: سیستم های مشترک عملیاتی
بانک مرکزی اروپا و بانک های مرکزی ملی شماری از سیستم های عملیاتی مشترک را برای تسهیل انجام عملیات غیرمتمرکز ایجاد نموده اند. این سیستم های مشترک عملیاتی پشتیبانی آمادی از درستی کارکردی یوروسیستم را به عمل می آورند. سیستم های مشترک عملیاتی سیستم های اطلاعاتی و کاربردها و رویه ها را تحت پوشش قرار می دهند.اعضای این سیستم ها کمیته های سیستم اروپایی بانکهای مرکزی می باشند در حالی که این سیستم ها بوسیله حوزه فعالیت ذی صلاح بانک مرکزی اروپا مدیریت می شوند[۲۰۶].عملیات یوروسیستم از
سیستم های مشترک عملیاتی ذیل استقاده می کند:
۱-سیستم هایی برای عملیات پول رایج یورو و مداخله دو جانبه در بازار[۲۰۷] که انتقال ایمن و سریع دستورالعمل ها برای اجرای عملیات تمرکز زدایی سیاست پولی را تضمین می نمایند؛
۲-سیستم مبادله اطلاعات غیرآماری[۲۰۸] که به عنوان مجاری مبادلاتی برای اطلاعات ترازنامه روزانه بانک مرکزی اروپا با بانک های مرکزی ملی انجام وظیفه نموده و به عملکرد مدیریت نقدینگی بانک مرکزی اروپایی گزارش می دهد و برای ارزیابی روزانه بازار پولی مورد استفاده قرار می دهد؛
۳-سیستم اطلاعات ارزی[۲۰۹] که بر ذخایر اسکناس های بانک های مرکزی ملی دول عضو بدین منظور که کمبود بالقوه و افزونی داشته های ذخایر اسکناس های یورو در مکان های دسترسی مختلف یوروسیتم مورد ارزیابی قرار دهد، نظارت می کند.
مبحث سوم: رابطه بانک مرکزی اروپا با جامعه اروپا
گفتار اول: همکاری با نهادها و ارگانهای جامعه اروپا
اگرچه معاهده جامعه اروپایی به صراحت مسئولیت ها را در چهارچوب اتحاد پولی اروپا تقسیم می نماید، در عین حال این معاهده همکاری و مذاکره بین سیاستمداران مختلف را از طریق شماری از ارتباطات قاعده مند بین بانک مرکزی اروپا و موسسات و نهادهای جامعه اروپا تشویق می کند.ارتباطات بین بانک مرکزی اروپا و سایر موسسات سیاست گذار در چهارچوب اتحادیه اروپا به منظور اجرای مناسب وظایف برای یوروسیستم ضروری و حیاتی می باشد. این امر در تمامی فعالیت هایی که بانک مرکزی اروپا به نوعی به تقسیم صلاحیت های خویش با ارکان جامعه اروپایی می پردازد آشکار است. در این موارد، معاهده جامعه اروپایی خواستار همکاری بین بانک مرکزی اروپا با موسسات یا ارکان ذیربط جامعه اروپایی شده است. با این حال، بانک مرکزی اروپا به واسطه ارتباطات متقابل بین سیاست های واحد پولی و سیاست های اقتصادی در جامعه اروپایی به برقراری روابط ثمربخش با سایر ارکان سیاست گذار از جمله دولت ها علاقه مند است.
بند اول: پارلمان اروپایی
رابطه بین بانک مرکزی اروپا و پارلمان اروپایی عمدتا متمرکز بر ایفای ماموریت ها و وظایف بانک مرکزی اروپا می باشد. پارلمان اروپایی یک نقش محوری در مسئول تلقی نمودن بانک مرکزی اروپا برای عملکرد سیاست پولی و وظایف مورد نظر آن برعهده دارد.
۱-بررسی گزارشات سالیانه بانک مرکزی اروپا
رییس بانک مرکزی اروپا ملزم می باشد تا بر مبنای بند ۳ ماده ۱۱۳ معاهده جامعه اروپایی، گزارش سالیانه بانک مرکزی اروپا را در جلسات پارلمان اروپایی به آن ارائه دهد. پس از ارائه، پارلمان اروپا یک قطعنامه تصویب می کند که در آن یک ارزیابی جامع از فعالیت ها و عملکرد سیاستی بانک مرکزی اروپا را ارائه می دهد.
۲-شهادت در نزد پارلمان اروپا
هم چنین بر اساس بند ۳ ماده ۱۲۳ معاهده جامعه اروپایی، رییس کل بانک مرکزی اروپا و سایر اعضای هیئت اجرایی آن بانک ممکن است که به درخواست پارلمان اروپا یا به ابتکار خودشان در نزد کمیته های صلاحیت دار پارلمان اروپایی حاضر شوند. رییس بانک مرکزی اروپا در تطابق با این مقرره، چهار مرتبه در سال در کمیته راجع به امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپایی حاضر می شود. این کمیته بر اساس آیین نامه داخلی پارلمان اروپایی به عنوان کمیته مسئول روابط با بانک مرکزی اروپا تعبیه شده است.در طول استماعات، رییس بانک مرکزی اروپا تصمیمات سیاستی بانک مرکزی اروپا را تشریح نموده و به سوالات مطروحه از سوی اعضای کمیته های ذیربط پارلمان اروپایی پاسخ می دهد. هم چنین، سایر اعضای هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا در نزد کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپایی ممکن است حاضر شوند.در طول سالیان اخیر، این نایب رییس بانک مرکزی اروپا بوده است که عموما برای ارائه گزارش سالیانه بانک مرکزی اروپا به کمیته دعوت شده است. به علاوه یک بار در سال،کمیته از عضو مسئول اقتصاد و تحقیقات هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا دعوت می نماید تا دیدگاه های بانک مرکزی اروپا را راجع به برررسی سالیانه کمیسیون اروپایی از اقتصاد اتحادیه اروپا و پیش نویس دستور العمل سیاست هیئت اجرایی[۲۱۰] ارائه دهد. این کمیته،گاهی همچنین سایر اعضای هیئت اجرایی را راجع به موضوعات خاص مرتبط با صلاحیت ها و مسئولیت های بانک مرکزی اروپا مورد دعوت قرار داده و اظهارات انها را استماع می نماید.
۳-سئوالات مکتوب
به علاوه ارتباطات متقابل مستقیم و تبادل آراء بین رییس بانک مرکزی اروپا با اعضای کمیته امور اقتصادی و پولی، بند یک ماده ۴۰ قواعد شکلی پارلمان اروپایی تحت عنوان سوالات در قبال پاسخ کتبی بانک مرکزی اروپا هم چنین تمامی اعضای پارلمان اروپایی را مجاز می دارد تا سئوالات بیشتری را به صورت کتبی از طریق کمیته امور اقتصادی و مالی پارلمان اروپایی به بانک مرکزی اروپا ارسال دارند. این سوالات همراه با پاسخ هایی که به وسیله بانک مرکزی اروپا ارائه خواهد شد متعاقبا در مجله رسمی اتحادیه اروپایی منتشر می شود.آنها برای عموم مردم قابل دسترس در تمامی زبان های رسمی جامعه اروپایی خواهند بود. اگرچه هیچ کدام از مواد معاهده جامعه اروپایی یا اساسنامه سیستم اروپایی بانکهای مرکزی مشتمل بر هیچ گونه الزاماتی در این زمینه نیستند،بانک مرکزی اروپا با این فرایند موافقت نموده است.
۴-سایر حوزه های ارتباطات متقابل میان بانک مرکزی اروپا با پارلمان اروپایی
سه حوزه مهم دیگر ارتباطات متقابل بین بانک مرکزی اروپا با پارلمان اروپایی وجود دارد:
۱-پارلمان راجع به انتصاب رییس، نایب رییس و سایر اعضای هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا بر اساس بند ۲ ماده ۱۱۲ معاهده جامعه اروپایی مورد مشورت قرار می گیرد. در این راستا،کمیته امور اقتصادی و مالی پارلمان اروپایی جلسات استماعی را با نامزدان برگزار کرده و نهایتا پارلمان اروپایی یک رای را اتخاد خواهند نمود؛
۲-پارلمان در قانون گذاری جامعه اروپایی برای اصلاح و تکمیل اساسنامه سیستم اروپایی بانکهای مرکزی بر اساس بند ۶ مواد ۱۰،۴۱ و ۴۲ اساسنامه سیستم اروپایی بانک های مرکزی دخیل است.
۳-پارلمان اروپایی هم چنین در سایر فرآیندهای قانون گذاری در حوزه هایی که در محدوده مسئولیت بانک مرکزی اروپا قرار دارد دخیل است.
بند دوم : شورای اتحادیه اروپا و یوروگروپ[۲۱۱]
بانک مرکزی اروپا مسئولیت خود را با شورای اتحادیه اروپا در زمینه موضوعات نرخ تبدیل ارز و نمایندگی بین المللی منطقه یورو شریک است. احترام به استقلال بانک مرکزی اروپا و شناسایی مسئولیت هایش، به هر حال بدین معناست که روابط بانک مرکزی اروپا با شورای اتحادیه اروپا و یورو گروپ در زمینه سیاست های اقتصادی می تواند تنها یک رابطه غیر الزام آور تلقی گردد. بایستی خاطر نشان شود که مسئولیت شورای اتحادیه اروپا برای پیشنهاد به انتصاب رییس، نایب رییس و سایر اعضای هیئت اجرایی یانک مرکزی اروپا به سران دولت ها نیز اهمیت بسیاری بر روابط این شورا با بانک مرکزی اروپا دارد.
۱- شورای اتحادیه اروپا
از نظر حقوقی، تنها یک شورای اتحادیه اروپا وجود دارد با این حال شورا در واقع با ترکیبات متفاوتی تشکیل جلسه می دهد که به موضوع مورد بحث بستگی دارد. برای تصمیمات بسیار مهم اتحادیه پولی اروپا مانند الحاق دول جدید به منطقه یورو یا اصلاحات بند ۲ ماده ۱۰ اساسنامه سیستم اروپایی بانکهای مرکزی، شورای اتحادیه اروپا با ترکیب سران دولت ها یا حکومت ها تشکیل می شود[۲۱۲]. در مقابل، موضوعات اتحاد پولی اروپایی در محدوده صلاحیت شورای وزرای اقتصادی و مالی اروپا جای می گیرد. در این چهارچوب، بند ۴۴ استنتاجات ریاست شورای اروپایی در لوکزامبورگ[۲۱۳] در ۱۲ و ۱۳ دسامبر ۱۹۹۷، به صراحت بیان می دارد که شورای وزرای اقتصادی و مالی اروپا مرکز همکاری سیاست های اقتصادی دول عضو بوده و برای عمل در حوزه های مورد نظر صاحب اختیار می باشد. اگرچه تمامی دول عضو اتحادیه اروپایی جزیی از منطقه یورو نمی باشند، نمایندگان تمامی دول عضو از جمله آنهایی که در مرحله سوم اتحاد پولی شرکت ننموده اند حق شرکت در موارد بررسی شورای اتحادیه اروپا راجع به موضوعات اتحاد پولی اروپایی را دارند. با این حال، حق رای دهی نمایندگان کشورهایی که در منطقه یورو شرکت ننموده اند در بسیاری از موضوعات اتحادیه اروپایی معلق شده است.استثنائات در مواردی است که از جمله شورای اتحادیه اروپا بایستی بر اساس ماده ۱۰۷ معاهده اتحادیه اروپا یعنی اصلاح و تکمیل قانون گذاری اساسنامه سیستم اروپایی بانک های مرکزی اقدام نماید که در این صورت تمامی دولت ها حق رای دارند.