۱٫۴٫ مقدمه
پژوهشگر پس از این که روش پژوهش خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیک های آماری مناسبی که با روش پژوهش، نوع متغیرها، … سازگاری دارد، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه هایی را که تا این مرحله او را در پژوهش هدایت کرده اند در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آن ها را روشن کند و سرانجام بتواند راه حلی و پاسخی برای پرسش پژوهش بیابد. پیوند دادن موضوع پژوهش به رشته ای از اطلاعات موجود مستلزم اندیشه ای خلاق است، معمولاً موضوعی به ذهن محقق خطور می کند که یافتن منابع داده های موجود برای بررسی آن مستلزم خلاقیت ذهنی محقق است، آرایش و تنظیم داده ها نیز مستلزم خلاقیت است. فرایند تجزیه و تحلیل داده ها فرایندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع آوری در جامعه (نمونه) آماری فراهم آمده اند خلاصه، کد بندی و دسته بندی… و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید[۱۲۲].
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان مرحله ای علمی از پایه های اساسی هر پژوهش علمی به شمار می رود که به وسیله آن کلیه فعالیت های پژوهش تا رسیدن به نتیجه، کنترل و هدایت می شوند. در این فصل نیز به توصیف داده های پژوهشی و تجزیه و تحلیل هر یک از فرضیات خواهیم پرداخت.
در این فصل به تجزیه و تحلیل داده هایی که به وسیله پرسشنامه از افراد نمونه گردآوری شدهاند، می پردازیم.
۲٫۴٫ آمار توصیفی
به منظور شناخت بهتر ماهیت جامعه ای که در پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است و آشنایی بیشتر با متغیر های پژوهش، قبل از تجزیه و تحلیل داده های آماری، لازم است این داده ها توصیف شود. همچنین توصیف آماری داده ها، گامی در جهت تشخیص الگوی حاکم بر آن ها و پایه ای برای تبیین روابط بین متغیرهایی است که در پژوهش به کار می رود.
در این بخش به بررسی برخی از خصوصیات جمعیت شناختی پاسخگویان با بهره گرفتن از آمار توصیفی میپردازیم. در پرشسنامه پژوهش، اطلاعات جمعیت شناختی که مورد پرسش قرار گرفتند، حاوی اطلاعات زیراست: جنسیت، تحصیلات، سن، شغل، میزان تراکنش و مبادلات با کارت در ماه، از کارت عابر کدام بانک استفاده میکنید، بیشتراز کدام خدمات بانکداری نوین استفاده میکنید؟(دستگاه خودپرداز، موبایل بانک، دستگاهای پایانه فروش، اینترنت بانک)،آبا شایعات مربوط به حک شدن اطلاعات کارتهای خودپرداز بانکها، تاثیری بر استفاده و عملکرد شما داشته است؟ و از دستگاهای خودپرداز به چه منظوری استفاده میکنید؟
لذا باتوجه به اطلاعات بدست آمده، تجزیه و تحلیل هریک از حالتها با نمودار میپردازیم. از مجموع ۴۱۸ پرسشنامه جمع آوری شده، تعداد ۳۹۰ پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفته است.
-
- تحصیلات و جنسیت:
همانطور که در نمودار ۳ مشاهده میگردد، از مجموع ۳۹۰ نفر از جامعه پاسخدهنده، ۳۶ نفر دارای تحصیلات زیر دیپلم(۲۰ و ۱۶ زن)، ۸۵ نفر دیپلم(۴۵مرد و ۴۰ زن)، ، ۸۶ نفر فوق دیپلم(۴۷مرد و ۳۹ زن)، ۱۵۰ نفر لیسانس(۸۵ مرد و ۶۵ زن) و ۳۳ نفر فوق لیسانس و بالاتر(۲۳مرد، ۱۰ زن)بودند. از سوی دیگر از مجموع پاسخ دهندگان را ۱۷۰ نفر زن و ۲۲۰ نفر مرد تشکیل میدادند.
نمودار۳: فراوانی و درصد فراوانی نسبی میزان تحصیلات جامعه مورد مطالعه
-
- سن :
اطلاعات مندرج در نمودار ۴ بیانگر این موضوع هستند که ۳۱ نفر از افراد مورد مطالعه دارای سن کمتر از ۲۰ سال، ۸۷ نفر بین ۲۵ تا سال۳۹، ۱۱۶ نفر بین ۳۱ تا ۴۰ سال،۱۲۸ نفر بین ۴۱ تا ۵۰ سال و ۲۸ نفر بالای ۵۰ سال داشتند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بیشترین افراد مورد مطالعه بین سنین ۳۱ تا ۴۱ سال قرار دارند و کمترین گروه مورد مطالعه را افراد بالای ۵۰ سال تشکیل می دهند.
نمودار۴: نمودار فراوانی سنی پاسخ دهندگان
۳-شغل:
جدول ۴-۱: توزیع شغلی پاسخ دهندگان | |||
مولفه | فراوانی | درصد | |
کارمند | ۱۲۸ | ۳۲٫۸ | |
شغل آزاد | ۱۰۱ | ۲۵٫۹ | |
دانشجو | ۸۰ | ۲۰٫۸ |