صورت بندی دانش
(profile) فنی
مشاوره
قوام نظریه های
کاری مشترک
آمادگی و انعطاف
پذیری برای چیزهای نونقشه های دانش
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
موضوعی
انتخاب
ذخیره سازی
به روز کردن
پالایش- اصلاح
تهیه - ایجاد سخت
افزار-نرم افزار مناسب
انتقال دانش به کسب و کار چگونه میتوان از دانش اکتسابی در کار، بهره جست؟ وچگونه می توان از آن چیزی آموخت؟
Action
قابلیت آموزشی بالقوه در محل کار ایجادحلقه بین رفتار و نتایج آن بازخور
ادارک موانع فردی و ساختاری انتقال تحمل خطا محرک های ایجادونگهداری وتبدیل نوآوری
ایجاد حوزه هایی برای تحقیق در مورد کارهای جدید
آزمایشگاه آموزشی
شبیه سازی
منبع: (افرازه، عباس، ۱۳۸۴)
۲-۱-۲۰- ابزارهای مدیریت دانش
ابزارهای مدیریت دانش شامل حلقههای کیفیت، اجتماعات دانشی، نقشه دانشی و دارایی های دانشی است.
۱-حلقههای کیفیت، گروه های کوچکی متشکل از کارکنان است که به منظور شناسایی مسائل کیفیتی و تلاش برای صورتبندی راهکارهای بهبود کیفیت تشکیل میشوند .
۲- اجتماعات دانش همچنین گروه های غیررسمی از افرادی هستند که به منظور انتقال و تسهیم دانش با یکدیگر تشکیل میشوند.
۳- ایجاد نقشه دانش، به معنی یافتن جایگاهها و محلهای دانش مهم در سازمان و انتشار نوعی فهرست یا تصویری است که آنها را نشان دهد. نقشه دانش، ضمن اشاره به دفاتر و مدارک حاوی دانش، دانشگران و صاحبان دانش را هم معرفی می کند . (داونپورت و پروساک، ۱۳۷۹ ، ص ۱۱۷).
۴- دارایی های دانشی مستقل از افرادی هستند که آنها را خلق کرده اند و میتوان در سطح وسیعی از آنها برای حل مسائل و ارتقای عملکرد بهره برداری کرد. اینها شامل شایستگیهای کارکنان، تخصصهای موجود در سازمان، نام و نشان تجاری، پروانه های اختراع ، روابط سازمان با ذی نفعان، منابع انسانی و … هستند. (شارما، ۲۰۰۴ ، ص ۱۲۶).
۲-۱-۲۱- مزایای مدیریت دانش
از مزایای مدیریت دانش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
توسعه دارایی: توانایی سازمان در سرمایه گذاری در حفاظت قانونی برای مالکیت معنوی.
افزایش محصول: به سازمان اجازه میدهد، دانش را در خدمات و فرآورده ها به کار گرفت.
مدیریت مشتری: سازمان را قادر میسازد تا توجه کانونی و خدمت به مشتری را افزایش دهد.
به کارگیری سرمایه گذاری ها در بخش سرمایه انسانی: از طریق توانایی بخشیدن به سهیم شدن در درسهای یاد گرفته شده (رادینگ ،۱۳۸۳،ص ۱۲).
جلوگیری از افت دانش: سازمان را قادر میسازد تا تخصص حیاتی خود را حفظ کند.
بهبود تصمیم گیری: دسترسی به دانش مورد نیاز برای تصمیم گیریهای اثر بخش.
انعطاف پذیری و انطباق پذیری: به کارکنان اجازه میدهد، از کار خود درک بهتری کنند و راه حلهای جدید مطرح کنند.
مزیت رقابتی: سازمانها را قادر میسازد تا مشتریان، دیدگا هها و بازار و رقابت را درک کنند.
صرفه جویی ها و کارایی ها: فرآیندها با کارآمدی بیشتر انجام میگیرند.
فرصتهای جدید: بازارها و فرصت های جدید مشخص میشوند.
تغییر و نوآوری: سازمان می تواند تغییرات را شناسایی کند و به آنها واکنش نشان دهند.
به کارگیری بهترمنابع انسانی: سازمان بهره برداری کاراتری از منابع انسانی به عمل می آورد.