در دنیای رقابتی سازمانها موظف اند که فعالیت هایشان را با مشخص کردن و مدیریت کردن انتظارات مشتریان راه اندازی کنند و پاسخگوی نیازها و انتظارات مشتریانشان باشند. مدیریت انتظارات مشتریان، یک فرایند مرکزی سازمان یافته است که می تواند درست در جایی که اثربخشی متوقف و راکد مانده است، واکنش شکست را مانع شود و آن را به درجه ی بالایی از وفاداری مشتریان، تغییر دهد. شکست شامل هر خطایی در پاسخگویی به انتظارات مشتریان می شود که در نهایت، به جدایی مشتریان از سازمان و برقراری ارتباط با سازمان های دیگر می انجامد (شورتر و تاورز، ۱۳۹۱). سازمانهای پاسخگوی سریع دارای خاصیت واکنش موثر در برابر تغییرات می باشند که توان استفاده بهینه از فرصت ها و تبدیل تهدیدها به فرصت ها را دارند. خاصیت پاسخگویی سریع، رویکرد استراتژیکی به سمت موفقیت، در خصوص قوانین و شرایط جدید و متفاوت کسب و کار قلمداد می شود (حمیدی زاده و غمخواری، ۱۳۸۸).
در اداره ورزش و جوانان اگر عملکرد سازمان به طور مداوم پائین تر از حد انتظار ورزشکاران باشد، ورزشکاران روگردان شده و خواسته های خود را از طریق دیگری برطرف خواهند کرد. پس سازمان باید به طور مستمر به نظرات مشتریان خود توجه نموده و راهکارهای لازم را برای تطابق هر چه بیشتر با خواسته های آنها ایجاد نماید. رسیدگی به نظرات ورزشکاران و شکایات آنها یکی از طرق جمع آوری اطلاعات در مورد نیازها و خواسته های آنها است و اهمیت آن وقتی آشکار می شود که به تاثیر آن در حفظ مشتری پی ببریم. توجه به خواسته ها و انتظارات ورزشکاران که در قالب شکایات و انتقادات مطرح می شود و پاسخگوئی مناسب به آنها موجب حرکت به سمت هدف اصلی این سازمان می شود. اهداف و راهبردهای مشتری مدار سازمانها می طلبد که به روش علمی به بررسی و تحلیل علت یا علل نارضایتی و شکایات ورزشکاران پرداخته و با شناخت این علل و ریشه یابی آنها از یک طرف و پاسخگوئی مناسب به آنها از طرف دیگر گامی موثر در جهت افزایش رضایتمندی آنها برداشته شود. وجود نظام پاسخگوئی مناسب و مشتری گرا با شناخت مشکلات و علت نارضایتی ورزشکاران و پاسخگویی سریع و به موقع به آنها علاوه بر اینکه موجب جلب رضایت آنها میشود ، موجب صرفه جوئی در زمان وهزینه سازمان نیز می شود. بر این اساس فرضیه سوم مطرح می شود که در پی شناخت شکاف انتظارات و ادراکات از قابلیت پاسخگویی سازمان است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۶٫۷٫۱٫۲٫ پیشینه تحقیق فرضیه سوم
داکروز و ملیرو (۲۰۱۰) در مطالعه ای به ارزیابی سطح رضایت استفاده کنندگان از خدمات در یک بیمارستان خصوصی در شهر سائوپوئولو پرداختند که طبق نتایج مطالعه پاسخگویی در رده چهارم (از پنج بعد مدل سروکوال) اهمیت قرار گرفت که بیماران از آن ناراضی بودند. لیم و تانگ (۲۰۰۰) مطالعه ای به منظور سنجش ادراکات و انتظارات بیماران از کیفیت خدمات بیمارستانی در سنگاپور انجام داده اند که نتایج مطالعه آنها نشان داد بعد پاسخگویی، دارای پایین ترین رتبه کیفیت است درحالی که انتظار آنها از این بعد، در دومین رتبه اهمیت قرار داشت. سجادی و همکاران (۱۳۹۰) دریافتند میانگین پاسخگویی در باشگاههای خصوصی نسبت به باشگاههای دولتی بیشتر است. کاوسی و همکاران (۱۳۹۲) در مطالعه ای با عنوان “بررسی شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی شیراز سال ۱۳۹۲” به صورت مقطعی بر روی ۲۲۰ نفر از دانشجویان شیراز بر اساس مدل سروکوال بیشترین شکاف را در ابعاد تضمین، پاسخگویی ملاحظه نمودند. عباسیان و همکاران (۱۳۹۲) در مطالعه ای با عنوان ” تحلیل شکاف بین ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی با بهره گرفتن از مدل سروکوال” بیشترین شکاف را در بعد پاسخگویی برآورد نمودند. کبریایی و رودباری (۱۳۸۴) در مطالعه ای با عنوان ” شکاف کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان” نشان داد که ۶/۸۱ درصد قائل به وجود شکاف منفی کیفیت بودند، به طوری که از میان ابعاد پنج گانه خدمت بعد پاسخگویی، دارای بیشترین میانگین شکاف بود. کبریایی و همکاران (۱۳۸۳) در مطالعه ای با عنوان شکاف کیفیت خدمات بهداشتی اولیه ارائه شده در مراکز بهداشتی شهرستان کاشان بیشترین شکاف کیفیت خدمات را در بعد پاسخگویی یافتند. رمضانخانی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه ای بر روی شکاف کیفیت برنامه آموزشی مشاوره پیش از ازدواج از دیدگاه زوجین تفاوت معناداری بین ادراکات و انتظارات در بعد پاسخگویی مشاهده ننمودند.
فرضیه ی چهارم: بین خدمات ارائه شده و خدمات مورد انتظار، از نظر قابلیت اطمینان دهی در اداره کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد تفاوت معنی داری وجود دارد.
۷٫۷٫۱٫۲٫ مبانی نظری فرضیه چهارم
توانائی سیستم و اعتبار آن در فراهم آوردن خدمات مطمئن و مناسب، داشتن کارکنانی با دانش کافی، آشنائی با نحوه استفاده از تجهیزها و تکنولوژیهای جدید است که خود نمایانگر شایستگی و توانائی کارکنان سازمان برای القای حس اعتماد و اطمینان درمشتری است (عباسپور و همکاران، ۱۳۸۹)
گرایش بسیار شدید به دانش، تخصص و تعهدات کارمندان به عنوان ورودی های کلیدی در فرایند خلق ارزش وجود دارد. این در حالی است که سازمانها با نوآوری پذیری بالاتر، در پاسخ به تغییرات محیطی و همچنین گسترش قابلیتهای جدید که به آنها برای دستیابی به عملکرد بالاتر کمک می کند، موفق تر خواهند شد از طرف دیگر دیدگاه دانش محور، شرکت ها را به عنوان مخازن دانش و شایستگی مجسم می کند این در حالی است که، نظریه نوآوری بر اساس دیدگاه سازمانی و مدیریت دانش یکپارچگی توسعه و کاربرد دانش را تسهیل میکند، امروزه رقابت برای بهبود کیفیت خدمات به عنوان یک مسئله راهبردی کلیدی برای سازمانهایی که در بخش خدمات فعالیت می کنند، شناخته شده است.
از زمانی که نقش خدمات در زندگی روزمره آشکار شد مقوله کیفیت خدمات و تضمین آن برای مشتری نیز به عنوان مشخصه اصلی رقابت بین سازمان ها مورد توجه قرار گرفت به طوری که توجه به کیفیت خدمات سازمان را از رقبایش متمایز ساخته و سبب کسب مزیت رقابتی می شود (اخوان و حیدری، ۱۳۸۶). در این میان نقش سازمان با سرمایه گذاری بر روی تکنولوژی به روز و توسعه شایستگی ها و مهارت های کارکنان برجسته می شود.
اسمیت و بارکلی (۱۹۹۶) شایستگی را ادراک هر یک از طرفین رابطه از میزان مهارت، توانایی و دانش مورد نیاز طرف مقابل برای عملکرد اثربخش تعریف کرده اند (رنجبریان و براری، ۱۳۸۸). بدیهی است که تربیت منابع انسانی توسعه یافته، مستلزم پایبندی به اصول شایسته سالاری است. نظام مبتنی بر شایسته سالاری نظامی است که از شایسته خواهی آغاز می شود با طی مراحل شایسته یابی، شایسته گزینی، شایسته گماری، شایسته پروری و شایسته داری و در نهایت درصورت لزوم به شایسته خروجی منتهی می شود (ابیلی، ۱۳۸۴).
کارکنان باید اطلاعاتی درباره انتظارات و بازخورد به مشتری داشته باشند. همچنین دانش از اهداف اداره و فرایند ارائه خدمت، که جزئی از آن است لازم است. اداره ورزش و جوانان می تواند از پاداشها برای استفاده اثر بخش کارکنان از قدرت، اطلاعات و دانش برای بهبود کیفیت خدمات استفاده نماید. پس از آنکه نیروی انسانی تعیین و جذب شد باید دانش، رفتار و عملکردش نیز بهبود یابد. پرورش و بهبود از راه آموزش و افزایش مهارت باید به گونه ای باشد که افراد را آماده بهره برداری در سطوح و مراتب سازمانی سازد. این امر در گرو مدیریت متناسب با ارتفای فردی، گروهی و سازمانی موسسه ورزشی است. بر این اساس فرضیه چهارم مطرح می شود که در پی شناخت شکاف انتظارات و ادراکات از نظر قابلیت اطمینان دهی سازمان ورزش و جوانان است.
۸٫۷٫۱٫۲٫ پیشینه تحقیق فرضیه چهارم
دیان (۱۹۹۹) در مطالعه ای به بررسی کاربرد سروکوال بر روی بیماران مراکز مراقبت از مادر و فرزند در استرالیا نشان داد که قابلیت اطمینان به خدمات یکی از مهم ترین مسائل این مراکز در زمینه کیفیت خدمات می باشند. سجادی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه ای به بررسی مقایسه کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاههای ورزشی (بدنسازی و آمادگی جسمانی) دولتی و خصوصی شهر تهران از دیدگاه مشتریان دریافتند تفاوت معناداری بین کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاههای دولتی و خصوصی وجود دارد و میانگین اطمینان در باشگاههای خصوصی بالاتر است. کبریایی و رودباری (۱۳۸۴) در مطالعه ای با عنوان ” شکاف کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان” نشان داد که ۶/۸۱ درصد قائل به وجود شکاف منفی کیفیت بودند و از میان ابعاد پنج گانه خدمت بعد اطمینان، دارای کمترین میانگین شکاف کیفیت بوده است. جناآبادی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعهای تحت عنوان « فاصله میان ادراکات و انتظارات بیماران از کیفیت خدمات مراکز درمانی شهر زاهدان با بهره گرفتن از مدل سروکوال» تفاوت هایی بین میانگین نمرات ادراک و انتظار در تمام ابعاد کیفیت یافتند که کمترین اختلاف در بعد اطمینان وجود داشت. در مطالعه چو (۲۰۰۴) که در مورد کیفیت خدمات آموزشی در دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه رایرسون که در تورنتوی کانادا انجام شد، در تمام ابعاد خدمات، شکاف منفی کیفیت وجود داشت و بیشترین شکاف منفی کیفیت در بعد اطمینان دهی مشاهده شد. داکروز و ملیرو (۲۰۱۰) در مطالعه ای به ارزیابی سطح رضایت استفاده کنندگان از خدمات در یک بیمارستان خصوصی در شهر سائوپوئولو پرداختند که نتایج این مطالعه نشان داد؛ اطمینان دهی و قابلیت اعتماد مهم ترین ابعاد کیفیت می باشند.
کاوسی و همکاران (۱۳۹۲) در مطالعه ای با عنوان “بررسی شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی شیراز سال ۱۳۹۲” بر اساس مدل سروکوال بیشترین شکاف را در ابعاد اطمینان دهی و پاسخگویی یافتند. عباسیان و همکاران (۱۳۹۲) در مطالعه ای با عنوان ” تحلیل شکاف بین ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی با بهره گرفتن از مدل سروکوال” بر اساس مدل سروکوال در تمامی ابعاد کیفیت خدمات شکاف هایی را ملاحظه نمودند که در این مطالعه کمترین شکاف مربوط به بعد اطمینان دهی بود.
فرضیه ی پنجم: بین خدمات ارائه شده و خدمات مورد انتظار، از نظر قابلیت همدلی در اداره کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد تفاوت معنی داری وجود دارد.
۹٫۷٫۱٫۲٫ مبانی نظری فرضیه پنجم
بعد همدلی به معنای احترام به شخصیت مشتریان، توجه شخصی به مشتریان، دانستن علاقه مندیهای مهم آنها، بهره گیری از کلمات فهمیدنی برای مشتریان و توجه به روحیه آنان است، به طوریکه حس کنند سازمان آنها را درک کرده و برای آنها اهمیت قائل است(عباسپور و همکاران، ۱۳۸۹)
امروزه دیگر حتی فروشنده های کسب و کارهای کوچک هم می بایست یک مشتری مدار باشند. مشتریان تمایل دارند تا با کسانی وارد معامله شوند که به هویت و شخصیت آنها نه فقط به عنوان یک مشتری بلکه به عنوان یک انسان احترام بگذارند. اولین خواسته مشتری احترام است. او به عنوان یک انسان خود را داری شخصیتی مستقل می داند که می بایست به او احترام گذاشته شود. مهمترین بی احترامی که می توانید به مشتری کنید، دید خریدار به او است. یعنی اگر سعی کنید مشتری را با یک خریدار مقایسه کنید قطعا در جلب اعتماد و رضایت مشتریان شکست خواهید خورد (فریدونی،۱۳۸۸). کارکنان همه باید هر کارممکن را انجام دهند تا اعتماد مشتریان را جلب کنند. کارکنانی که تماس مستقیم با مشتری دارند از “رابطه ویژه"ای برخوردار بوده و در نتیجه مسئولیت بخصوصی برعهده دارند. این کارکنان باید مشتری را در خصوص بهترین انتخاب ممکن و با نیت انتفاع بلندمدت یاری رسانند.کارکنان مزبور باید آموزش دیده وتشویق شوند که همیشه در جهت رفاه مشتری و اندیشه سود بلندمدت فکر کرده و رفتار کنند. حتی وقتی که یک تصمیم فردی مشتری، تصمیم خوشایندی برای سود کوتاه مدت سازمان نباشداین ادعا باز هم مورد تاکید است.
هر چقدر که مشتریان خودتان را شگفت زده کنید و علاقه قلبی خودتان را به آنها نشان دهید به میزان بیشتری به طرفداری از شما رغبت نشان می دهند(فریدونی،۱۳۸۸).
در سازمان های خدماتی احترام به مشتری یکی از اصول بنیادین و اساسی محسوب می شود. معمولا سازمانها بر اساس آنچه خود تعریف کرده اند به مشتری خدمات ارائه می دهند، در حالی که باید بدانیم مشتری چه می خواهد و خدمات خود را با نیاز او تطبیق دهیم. درک علایق ورزشکاران از طریق بازخورگیری از آنان خیلی با اهمیت است و ارائه خدمات از سوی سازمان به ورزشکاران را نیز تسهیل می نماید. لذا در این جا این اهمیت مطرح می شود که سازمان از این امر مطلع شود بین ابراز همدلی؛ یعنی همان احترام به مشتری و علایق وی در خدمات موجود و انتظارات ورزشکاران هماهنگی وجود دارد یا خیر که این امر در فرضیه پنجم تحقیق سنجیده می شود.
۱۰٫۷٫۱٫۲٫ پیشینه تحقیق فرضیه پنجم
غلامی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه ای با عنوان شکاف کیفیت خدمات بهداشتی اولیه ارائه شده در مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان نیشابور در هر پنج بعد کیفیت خدمات از جمله قابلیت اعتماد شکاف منفی مشاهده کردند که از بین ابعاد کیفیت خدمات مدل سروکوال کمترین شکاف در بعد همدلی وجود داشت. دیان (۱۹۹۹) در مطالعه ای به بررسی کاربرد سروکوال بر روی بیماران مراکز مراقبت از مادر و فرزند در استرالیا پرداخت که نتایج مطالعه ایشان نشان داد که همدلی در خدمات یکی از مهم ترین مسائل این مراکز در زمینه کیفیت خدمات می باشند. سجادی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه ای به بررسی ” مقایسه کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاههای ورزشی (بدنسازی و آمادگی جسمانی) دولتی و خصوصی شهر تهران از دیدگاه مشتریان به این نتیجه رسیدند که همدلی در باشگاههای خصوصی دارای میانگین بالاتری نسبت به باشگاههای دولتی است. جناآبادی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعهای با عنوان « فاصله میان ادراکات و انتظارات بیماران از کیفیت خدمات مراکز درمانی شهر زاهدان با بهره گرفتن از مدل سروکوال» تفاوت هایی بین میانگین نمرات ادراک و انتظار در تمام ابعاد کیفیت یافتند که بیشترین اختلاف بین ادراکات و انتظارات بیماران در بعد همدلی مشاهده شد. رنجبر و همکاران (۱۳۸۹) مطالعهای تحت عنوان تحلیل شکاف بین ادراکات و انتظارات گیرندگان خدمت با بهره گرفتن از رویکرد سروکوال در بیمارستان افشار یزد دریافتند بین کیفیت مورد انتظار و کیفیت ادراک شده بیماران از خدمات بیمارستانی شکاف وجود دارد. رمضانخانی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه ای بر روی شکاف کیفیت برنامه آموزشی مشاوره پیش از ازدواج از دیدگاه زوجین تفاوت معناداری بین ادراکات و انتظارات در بعد همدلی مشاهده ننمودند.
فرضیه ی ششم: بین خدمات ارائه شده و خدمات مورد انتظار، از نظر عوامل فیزیکی در اداره کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد تفاوت معنی داری وجود دارد.
۱۱٫۷٫۱٫۲٫ مبانی نظری فرضیه ششم
عوامل فیزیکی یا ملموس؛ ظاهر فیزیکی تجهیزها، کارکنان، مدرن بودن و چیدمان درست تجهیزها، کیفیت تجهیزها و ابزارهای آموزش را شامل میشود (عباسپور و همکاران، ۱۳۸۹)
پرداختن به فعالیت های ورزشی یکی ازدغدغه های اصلی شهروندان است. از طرفی ورزش کردن در محیطی مناسب و وجود امکانات کافی، اثر بخشی پرداختن به فعالیت های ورزشی را دو چندان می کند. علاوه بر فضاهای ورزشی روباز و در دسترس که در اختیار عموم شهروندان قرار دارد، سازمان ورزش در قالب یک نهاد خدماتی– اجتماعی یکی از مهم ترین ماموریت های خود را تأمین سلامت جسمانی و ارتقای سطح کیفیت زندگی شهروندان می داند؛ در همین راستا توسعه ورزش شهروندی با محوریت ورزش محلات و با هدف شناسایی و تقویت پتانسیل ورزشی شهروندان، پرداختن به ورزش های کم هزینه و سهل الوصول، افزایش سرانه فضاهای ورزشی، توجه ویژه به ورزش بانوان و توسعه و ترویج فرهنگ ورزش شهروندی را در دستور کار خود قرار داده است. این تلاش ها علاوه بر حفظ سلامتی و تندرستی شهروندان در تقویت و گسترش بستر مناسب روابط محله ای، افزایش نقش مشارکت اجتماعی شهروندان، استوار ساختن پایه های نهاد های مردمی، ممانعت و کنترل شیوع رفتارهای نابهنجار اجتماعی بسیار مؤثر است. از این رو طراحی و ساخت اماکن ورزشی و تفریحی متناسب با آمایش سرزمینی و ویژگی های تخصصی، تعمیر و نگهداری مناسب و دوره ای، و حفظ تأسیسات و تجهیزات می تواند نقش مهمی در افزایش ایمنی کاربران، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری مجموعه های ورزشی در راستای تحقق شهر ورزشی- شهروند ورزشی داشته باشد.
از این جهت در اینجا سنجش شکاف بین عوامل فیزیکی در وضع موجود با وضع مطلوب اداره ورزش و جوانان ضروری می نماید.
۱۲٫۷٫۱٫۲٫ پیشینه تحقیق فرضیه ششم
صفرنیا و همکاران (۱۳۸۹) در مطالعه ای با عنوان سنجش کیفیت خدمات بیمه دانا شعبه کرمان با بهره گرفتن از روش سروکوال؛ تفاوت معناداری در هر پنج بعد و کمترین میانگین شکاف کیفیت خدمات را در بعد عوامل ملموس ملاحظه نمودند. سجادی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه ای به بررسی ” مقایسه کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاههای ورزشی (بدنسازی و آمادگی جسمانی) دولتی و خصوصی شهر تهران از دیدگاه مشتریان” دریافتند ملموس بودن باشگاههای خصوصی دارای میانگین بالاتری نسبت به باشگاههای دولتی می باشد. کاوسی و همکاران (۱۳۹۲) در مطالعه ای با عنوان “بررسی شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی شیراز سال ۱۳۹۲” بر اساس مدل سروکوال کمترین شکاف را در بعد ملموسات یافتند. غلامی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه ای با عنوان شکاف کیفیت خدمات بهداشتی اولیه ارائه شده در مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان نیشابور بر روی ۴۰۰ نفر از زنان مراجعه کننده در هر پنج بعد مدل سروکوال شکاف منفی مشاهده نمودند که بیشترین شکاف در بعد ملموس وجود داشت. جبرائیلی و همکاران (۱۳۹۱) در مطالعه ای با عنوان بررسی میزان رضایت بیماران بستری از کیفیت خدمات ارائه شده در مراکز اموزشی درمانی بر اساس مدل سروکوال در پنج بعد کیفیت شکاف هایی را ملاحظه نمودند که بیشترین شکاف مربوط به بعد ملموسات بود. بحرینی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه ای با عنوان شکاف در کیفیت خدمات آموزشی: فاصله وضع موجود با وضع مطلوب دانشجویان دندانپزشکی به صورت مقطعی دریافتند در تمامی ابعاد شکاف وجود دارد و بیشترین شکاف مربوط به بعد ملموس خدمات بود. کبریایی و همکاران (۱۳۸۳) در مطالعه ای با عنوان شکاف کیفیت خدمات بهداشتی اولیه ارائه شده در مراکز بهداشتی شهرستان کاشان کمترین شکاف کیفیت خدمات را بعد ملموس بودن یافتند همچنین سن پاسخگویان با نمره شکاف ارتباط مستقیم و تحصیل انها را بطه معکوس داشت. جبرائیلی و همکاران (۱۳۹۱) در مطالعه ای با عنوان بررسی میزان رضایت بیماران بستری از کیفیت خدمات در مراکز آموزشی درمانی در بعد ملموسات شکاف خدماتی مشاهده ننمودند.
۸٫۱٫۲٫ معرفی اداره ورزش و جوانان
۱٫۸٫۱٫۲٫ تاریخچه ورزش در ایران
در خصوص تاریخچه ورزش در ایران باید گفت: در میان کشورهای مشرق زمین، بی گمان ایران تنها کشوری بود که در نظام تعلیم و تربیت خود بیش ترین اولویت را به ورزش و تربیت بدنی داده بود، چه در حالی که چینیان به امر ورزش و تربیت بدنی توجه چندانی نداشتند و هندوان نیز پرورش تن و فعالیت های بدنی را گاه مذموم هم می دانستند، ایرانیان به اهمیت و ارزش توانایی و سلامتی بدن به عنوان وسیله بسیار مهمی برای فراهم آوردن ارتشی سلحشور و پیروزمند، پی برده بودند. هرودوت ، مورخ مشهور یونانی می نویسد: ایرانیان از پنج سالگی تا بیست سالگی سه چیز را می آموختند: سواری، تیر و کمان ، راستگویی. جوانان تمرینات روزانه را از طلوع آفتاب با دویدن و پرتاب سنگ و پرتاب نیزه آغاز می کردند و از جمله تمرینات معمولشان، ساختن با جیره اندک و تحمل گرمای بسیار و پیاده روی های طولانی و عبور از رودخانه، بدون تر شدن سلاح ها و خواب در هوای آزاد بود (http://www.kb-sport.ir).
۲٫۸٫۱٫۲٫ اداره کل ورزش و جوانان
وزارت ورزش و جوانان در تاریخ ۸ دیماه ۱۳۸۹ و پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم تشکیل شد این سازمان عالیترین مرجع رسیدگی به مسایل مربوط به ورزش و جوانان در ایران خواهد بود. مرکز فعالیتهای قرآنی جوانان کشور، نهادی قرآنی است که زیر نظر وزارت ورزش و جوانان فعالیت میکند.
در کلیه استان های کشور نیز اداره کل ورزش و جوانان از جمله مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج) دایر می باشد. در این اداره، مدیر کل؛ مسئولیت نظارت عالیه بر رعایت خط مشی کلی سازمان، صدور اوامر و ابلاغ ها و … ، معاونت اداری و پشتیبانی؛ مسئولیت نظارت بر کلیه امور بودجه، تنظیم و جذب اعتبارات جاری و عمرانی، هماهنگی بین واحدهای مختلف، نظارت بر درآمدهای اماکن ورزشی و… معاونت توسعه ورزش؛ مسئولیت برنامه ریزی، نظارت، سازماندهی تشکل های غیردولتی جوانان در سطح استان، تقویت باورهای دینی و … معاونت ورزش بانوان، کارشناس مسائل حقوقی، کارشناس روابط عمومی و … مشغول به کار هستند. همچنین نمایندگی هایی نیز در شهرستان های استان، مانند نمایندگی مارگون، کبگیان، چرام، گچساران، باشت و … مشغول به ارائه خدمات به ورزشکاران و جوانان می باشند.
خلاصه تحقیقات انجام شده
خلاصه تحقیقات انجام شده در جدول ۲-۱ آورده شده است.
جدول ۲-۱- خلاصه ای از پیشینه تحقیق
نویسنده | عنوان مطالعه | نتایج |
لیم و تانگ (۲۰۰۳) | سنجش ادراکات و انتظارات بیماران از کیفیت خدمات بیمارستان |