یک کسی به من گفت آقای قرائتی تو خیلی به گردن من حق داری، ما خیال کردیم پای تلویزیون حدیث یاد گرفته، گفتیم خوب متشکریم، گفت نه، حقی داری که هیچکس ندارد، گفتم خوب میشود بگویی، گفت ما نامزدی داشتیم اصفهان، پدر زنمان یک تعصب بیخودی داشت، میگفت نامزد، داماد نباید بیاید خانه ما. البته فکر غلطی است داماد وقتی عقد کرد اختیار عروس با شوهر است. گفت که بهرحال ما میخواستیم زنمان را ببینیم، زن هم میخواست ما را ببیند، اما پدر میگفت، «یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ» اعراف/۴۵، جلوی راه خدا را گرفته بود بهرحال البته «یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ» اشکال ندارد ولی میگفت که، آخر راه خدا چند تاست، یک آقا میگفت رفتم پشت سر یک آقایی نماز خواندم این آقا هی قنوت را طولش داد، هی ما هرچه دعا خواندیم خسته شدیم آن آقا من نمیدانم چه دعایی میخواند ولی من ته کشید دعایم. خسته شدم، آخرش گفتم «رَبَّنا لَا تُسَلِّطْ عَلَیْنَا مَنْ لَا یَرْحَمُنَا»، خدایا یک کسی را پیش نماز ما کن که به رحم به ما کند، این آقا به ما رحم نکرد، و لذا باید مراعات ضعیف ترین ماموم را کرد. بعد میگفت خیلی به گردن من حق داری من گفتم چی؟ گفت که بالاخره عروس به بابایش میگوید میخواهم بروم کلاس آقای قرائتی، میگوید، کلاس آقای قرائتی برو، من هم میگویم میروم کلاس آقای قرائتی، آن وقت میرویم پارک مینشینیم بستنی میخوریم آخرش هم رد میشویم و بهرحال اسم کلاس تو برای ما یک برکتی دارد، گفتم من نمیدانستم یکی از آثار کلاس من یک همچین برکاتی تویش هست، حالا بهرحال، از منکرات این است، اگر داماد میخواهد عروس را ببرد، مادرش میگوید نه، هنوز سال شوهر عمه زن پدر من نشده، به من چه که مرد. این عروس را میخواهد ببرد، زنش است، یکسال داماد را پشت دروازه نگه میدارند بخاطر. . . ، این ها منکرات است، منکرات خانوادگی است.
ما گناهمان فقط دروغ و غیبت نیست. آن کسی که میتواند امروز امضا کند میگوید برو فردا بیا گناه کرده. طفره رفتن به مراجعین توی اداره منکر، از منکر کوچک گرفته تا منکرهای بزرگ، منکرهای مرموز. گاهی منکر مرموز را آدم نمیداند منکر است. توجه هم ندارد فرزندکشی. مثلا حامله شده، بهش میگویند اولاد کمتر زندگی بهتر، میگوید خوب میرویم، خوب اگر اولاد کمتر زندگی بهتر را میخواستی عمل کنی قبلا باید عمل کنی، بعدا بگذاری که بچه خلق شد دیگر شما نمیتوانی با قرص و آمپول اصلا جریمهاش بیست بیست میرود بالا. بیست، چهل، شصت، هشتاد، صد، اگر کسی با قرص و آمپول نطفه را کشد پائین بیست مثقال طلا جریمهاش است. خون بسته شده چهل تا، گوشت نرم شد شصت تا، توی گوشت نرم استخوان بود هشتاد تا، روی استخوان پوست بود صد تا، روح بود هزار مثقال. یعنی یکمرتبه صد تا میشود هزار تا، ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰
سقط جنین از منکرات است(حجه الاسلام والمسلمین قرائتی ،۱۳۷۱).
۲-۱۹ دیدگاه های علما در مورد منکرات اخلاقی
حجت الاسلام رحیم کارگر، مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی بیان میکند که شبکه های احتماعی باعث منکرات زیادی می شود و منکراتی مانند ترویج لا ابالی گری شدید، برنامه های شدید تبلیغی جهت استفاده از عکس های شخصی و خانوادگی افراد ، تضعیف ارکان خانواده و تسریع در تزلزل و فروپاشی ،ایجاد دوستی های کاذب بین پسران و دختران ، لگد مال کردن احساسات و عواطف و انگیزه های جوانان ،هویت زدایی و مسخ انسان اسلامی و شکل دهی شخصیت کاذب دینی ، ترویج و تحریک جنسی و شهوانی افراد ، معرفی و ترویج گروههای موسیقی و رقص منحرف غربی ، هجمه به ارزشهای دینی و مناسک و اعمال مذهبی، تخریب ارزشهای اخلاقی و هنجارهای عرفی جامعه ، عادی سازی روابط جنسی و عاشقانه ، ارائه الگوهای غربی و فاسد برای جوانان به عنوان الگوهای کامل شخصیتی و موفق، سرگرم سازی با لهویات و امور جنسی، عادی سازی و قبح زدایی از روابط نامحرم و حتی ترویج تمایلات همجنس گرایی، ترویج شایعات و تهمت ها و سیل افترائات و ایجاد بحران های کاذب و ساختگی، حمایت از جریان های الحادی و انحرافی و تقویت روحیه های ملحدانه و درهم شکستن همه، مرزهای اعتقادی و دینی، تخریب سبک زندگی دینی، تخریب چهره های ارزشی و دین مدار و الگوهای اصیل دینی، دامن زدن به شکست های عشقی مجازی و دروغین و در نتیجه تخریب روحیه و اعتماد به نفس افراد را باعث می شود .( پرسمان دانشجویی مهدویت،۱۳۹۳)
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، حجت الاسلام سیدمهدی میرباقری،سکولاریسم به عنوان یکی از بزرگترین منکرات موجود، به دنبال تبدیل جهان به دهکده و بتکده جهانی است (میرباقری،۱۳۹۰).
۲-۲۰ اهمیت امر به معروف و نهی از منکر
امام علی(ع) می فرمایند: تمام کارهای خیر و حتی جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف، مثل رطوبت دهان است در برابر آب دریا(نهج البلاغه)
شهید ثانی نیز می فرماید: «آیات و روایات امر به معروف و نهی از منکر آن قدر زیاد است که عظمت آن کمر را می شکند(قرائتی،۱۳۷۶).
۲-۲۱ شرایط امر به معروف و نهی از منکر
- شناخت و آگاهی
کسی که امر به معروف و نهی از منکر میکند، باید معروف و منکر را بشناسد و در ضمن از شیوه و راه و رسم آن آگاهی داشته باشد. امام حسین(ع) در این باره می فرمایند: «کسی که امر به معروف می کند، باید حلال و حرام را بداند»(بحارالانوار).
روزی یک صوفی زاهدنما به امام صادق(ع) گفت: چرا شما لباسهای نرم و لطیفی پوشیده اید؟ به خدا سوگند! پیامبر این گونه لباسها را نمی پوشید. امام لباس خود را کنار زد و فرمود: «من زیر این لباس، لباس خشنی پوشیده ام. لباس خشن زیر برای خدا و این است که نفس من رفاه طلب نباشد، و لباس رو را برای آراستگی میان مردم پوشیده ام»(وسایل الشیعه).