گام نهایی تحقیق، از اصلیترین و بنیادیترین مراحل انجام آن میباشد. تجزیه و تحلیل دقیق و نتیجهگیری درست از داده های جمع آوری شده بدین دلیل که مبنایی برای برنامهریزیهای آتی در جامعه مورد تحقیق قرار میگیرند از اهمیت دوچندانی برخوردار میباشند. در واقع نتیجهه ای بدست آمده باید آن چنان مستند و قابل تشریح باشند که جامعه مورد تحقیق بدرستی و صحت آنها اعتماد داشته تا برای اصلاح نواقص و کاستیها با توجه به نتیجهه ای بدست آمده برنامه ریزی جامعی انجام داده و به نتیجهه ای قابل پیشبینی دست یابند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در فصل اول تحقیق سعی شده با بیان مقدمه ای به کلیات طرح تحقیق و سپس به بیان مسئله و چارچوب نظری و دلایل و اهمیت و ضرورت و اهداف تحقیق پرداخته شود.
در فصل دو تحقیق در مورد سرمایه فکری مزایا و معایب و انواع آنها و همچنین بیان مهمترین تئوریهای موجود در این رابطه اشاراتی صورت پذیرفت. ضمن اینکه مهمترین مفاهیم مورد بحث در این تحقیق یعنی سرمایه فکری، سرمایه انسانی، ارتباطی (مشتری) و ساختاری مورد شرح و بسط قرار گرفت.
سپس فرایند تحلیل سلسله مراتبی مورد بحث قرار گرفت و طی آن به ذکر انواع حالتهای تصمیمگیری، اصول فرایند سلسله مراتبی، و مزایا و محدودیتهای آن نیز پرداخته شد. همچنین با مروری کوتاه بر فرایند سلسله مراتبی، علت استفاده و ارتباط آن با سرمایه فکری بررسی شد.
بخش دیگر فصل دوم به مروری بر تحقیقات انجام شده در خصوص سرمایه فکری اختصاص داده شده است. در این بخش به تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور اشاره شد.
در فصل سوم به موازات مطالعات و بررسیهای کتابخانهای، اقدامات عملی و میدانی تحقیق انجام گرفت. در این فصل ضمن مطرح کردن موضوع تحقیق، روش تحقیق و موانع و محدودیتهای آن ذکر شد و در ادامه به طراحی پرسشنامه های مورد نیاز در ارتباط با تکنیک تحلیل سلسله مراتبی پرداخته شد.
در فصل چهارم که به نوعی مهمترین فصل تحقیق است بررسیها و محاسبات مورد نیاز جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق نشان داده شده است. در این فصل پرسشنامه های مربوط به تکنیک تحلیل سلسله مراتبی جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج ارائه گردیده است. جهت انجام محاسبات در این فصل از نرم افزار EXCEL و SPSS استفاده شده است.
۵-۲- مرور مختصر بر مسأله، هدف و چگونگی اجرای تحقیق
سازمانها برای اینکه بتوانند برای خود مزیت رقابتی ایجاد کرده و خلق ارزش بکنند باید علاوه بر داراییهای مشهود خود داراییهای نامشهود از آنجمله سرمایه فکری را نیز شناسایی، اندازه گیری، گزارشگری و مدیریت بکنند. بانکها نیز با توجه به محیط ریسک بالایی که دارند (عدم اطمینان بالا و بحرانهای بزرگ) باید در صحنه رقابت باقی بمانند و سرمایه فکری، که از طریق یکپارچه کردن نظام مند دانش ایجاد می شود در مورد بانکها بیشتر صدق می کند زیرا دانش مورد نیاز برای عملیات بانکداری به دلایل زیر اهمیت زیادی نسبت به صنایع دیگر داشته و پیچیده تر است.
۱- بر عکس مدیران بخش تولیدی که هدف اصلی آنها سود آوری است، مدیران سازمانهای خدماتی بیشتر اهداف چندگانه را دنبال می کنند.
۲- حتی اگر بخش تولیدی و خدماتی ورودی های کاری یکسانی مانند (منابع انسانی، دانش، پول، مواد خام و کارخانه) را به کار گیرند، بخش خدمات استفاده بیشتری از دو منبع انسانی و دانش دارند لذا بانکها باید بیشتر به سرمایه فکری توجه نمایند.
با توجه به وجود شاخصهای متعدد و عدم امکان سرمایه گذاری بر روی همه شاخصهای سرمایه فکری، سازمانها مجبور به انتخاب چند شاخص موثرتر از میان شاخصها هستند و از طرفی شناخت نامناسب شاخصها ممکنست این سرمایهگذاری را با شکست یا عدم بازدهی مناسب مواجه نماید.
همچنین سنجش دقیق سرمایه فکری دغدغه پژوهشگران در حال حاضر بوده و محاسبه همه شاخصها و ارزشگذاری روی آنها دشوار است به همین دلیل و نیاز مبرمی در انتخاب یکسری شاخصهای با اهمیت و تاثیرگذار نسبت به سایر شاخصها میباشد تا براساس آن بتوان برآورد نزدیکی از ارزشگذاری سرمایه فکری ارائه نمود. این تحقیق بر آن است که شاخصهایی ارائه نماید تا سازمانهای مشتاق به سرمایهگذاری در سرمایه فکری با بهره گرفتن از آن فعالیت خود را روی عناصر با اولویت بیشتر متمرکز نماید.
با توجه به عنوان پژوهش (اولویت بندی شاخصهای سرمایه فکری در بانکهای دولتی و غیر دولتی)، ابتدا از طریق مطالعه مقالات اینترنتی و مجلات مربوطه و مقالات و سمینارهای مطرح شده و با بهره گرفتن از پرسشنامه معروف و استاندارد بونتیس، شاخصهای لازم شناسایی شده و سپس با تهیه پرسشنامهای به همین منظور از بین این شاخصها، شاخص های مناسب بانکها توسط کارشناسان و خبرگان بانکها انتخاب گردید و در مرحله دوم شاخص های منتخب طی پرسشنامه ای دوباره در اختیار کارشناسان و خبرگان بانکها قرار گرفت و اهمیت آنها مشخص شد.
در این مرحله، مشکل ترتیب و اولویت بندی این شاخصها بود که پس از ارزیابی روشها و تکنیکهای موجود جهت رسیدن به پاسخ، روش [۱۰۴]AHP به عنوان مناسبترین روش انتخاب شد.
فرایند تحلیل سلسله مراتبی یکی از جامع ترین سیستم های طراحی شده برای تصمیم گیری با معیارهای چندگانه است زیرا این تکنیک امکان فرموله کردن مسئله را بصورت سلسله مراتبی فراهم می کند و همچنین امکان در نظر گرفتن معیارهای مختلف کمی و کیفی را در مسئله دارد.
این تحقیق از جهت روش استنتاج توصیفی- تحلیلی و از جهت طرح تحقیق پیمایشی بوده و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است.
با توجه به انتخاب روش AHP جهت ارزیابی عوامل در این تحقیق برای شناسایی معیارهای تاثیرگذار بر گزینه ها جهت رسیدن به هدف، با نظرسنجی از متخصصین و مطالعات کتابخانهای انجام یافته، سه جز سرمایه انسانی، سرمایه ی مشتری، سرمایه ساختاری به عنوان معیارهای تاثیرگذار در سطح دوم انتخاب شدند.
جهت تعیین اولویت و ترتیب عوامل با روش AHP ماتریسهای مقایسهای تشکیل شده و جهت تعیین سازگاری مقایسه ها با بهره گرفتن از فرمول نرخ سازگاری، دامنه سازگاری کلیه مقایسه ها، محاسبه شد که نتایج حاصله موید این مطلب بوده که مقایسه های زوجی انجام شده از سازگاری مناسبی برخوردار بوده است.
۵-۳- نتیجه گیری
در اقتصاد دانش محور امروز، اهمیت و ارزش سرمایه فکری در سازمانها در مقایسه با سرمایه های فیزیکی بیشتر است. لذا سازمانهای امروزی، جهت کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی و مدیریت آگاهانه و نظام مند شاخصهای سرمایه فکری با توجه به منابع محدود هستند.
در تحقیق حاضر سه جز سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری به عنوان اجزاء اصلی سرمایه فکری در بانکهای دولتی و غیر دولتی مدنظر قرار گرفته و اولویت هر یک از آنها مشخص شد. امید است با توجه به نتایج حاصله از تحقیق حاضر و تحقیقات مشابه دیگر، زمینه توسعه هر چه بیشتر مقوله سرمایه فکری در نظام اداری و سازمانی کشور عزیزمان فراهم گردد و مدیران و سرمایه گذاران با توجه به منابع محدود در دسترس بر اساس اولویتهای بدست آمده، بر شاخصهای سرمایه فکری تمرکز لازم را بنمایند تا این نوع سرمایه گذاریها با بازدهی مناسب مواجه شده و موجب ارزش آفرینی در سازمانها گردند.
سئوالات این تحقیق به شرح زیر بوده است:
نتایج اولویت بندی شاخصهای سرمایه فکری در بانکهای دولتی و غیر دولتی کدام است؟
۱- نتایج اولویت بندی شاخصهای سرمایه انسانی در بانکهای دولتی و غیر دولتی کدام است؟
۲- نتایج اولویت بندی شاخصهای سرمایه ساختاری در بانکهای دولتی و غیر دولتی کدام است؟
۳- نتایج اولویت بندی شاخصهای سرمایه مشتری در بانکهای دولتی و غیر دولتی کدام است؟
و پس از بررسی نتایج بدست آمده پاسخ به سئوالات فوق به شرح زیر می باشد.
۵-۳-۱- ترتیب اولویت بندی گزینه ها نسبت به هر یک از معیارها در بانکهای دولتی
در جداول زیر نتایج برگرفته شده از فصل گذشته به اختصار بیان شده است.
جدول ۵-۱- اولویت شاخصهای سرمایه انسانی
ارتقای سطح مهارت کارکنان | ۲۸/۰ |
رضایت عمومی کارکنان | ۲۴/۰ |
کارگروهی کارکنان | ۱۶/۰ |
سطح شایستگی ایده آل |