فازدوم- طراحی مدل کسب وکار
بازنگری، شناسایی و طراحی فرایندهای حوزه های مختلف کاری ازطریق یک روش استاندارد در این مرحله انجام می گیـرد بـه علاوه بررسی و مدلسازی اهداف کسب و کار و ساختار موجود آن صورت مـی گیـرد. در ایـن فـاز پـس از مرحلـه مـدل کـردن می رسیم. به مرحله مدل کردن وضعیت آینده سازمان پس از تغییرات وضعیت فعلی فرایند های سازمان
فاز سوم - محقق سازی
در این فازکارهایی از قبیل: آموزش تیم پروژه، پیکربندی اولیه سیستم و دریافت تایید، اعمال تغییرات در نرم افزار ERP پایـه تـا، ایجـاد با بهره گرفتن از ابزارهای تعریف شده، ایجاد و تست واسطهای لازم تبدیل شدن به راه حل ERP مناسب، سفارشیسازی برای فاز گذار تنظیم ابزارهای گزارشگیری و تست آنها، تست یکپارچگی سیستم انجام می گیرد. همچنین در این فاز برنامه ای می گردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فاز چهارم - آماده سازی نهایی
این فاز به بازبینی طرح وآمادهسازی نهایی پروژه تخصیص یافته است. در ایـن فـاز آمـوزش مـدیریت سیسـتم و کـاربران، انجـام انجام می شود. تستهای نهایی سیستم، اعمال تعدیلات و تغییرات نهایی، انتقال داده های سیستمهای قبلی به سیستمهای جدید
فاز پنجم : راه اندازی نهایی وپشتیبانی
تهیه و بازبینی برنامه راهاندازی سیستم، تصحیح خطاها، تهیه طرح و برنامه پشتیبانی و زمانبندی آن و فعالیتهای اختتامیـه پـروژه در فاز پایانی انجام می گیرد.
۳-۳-۲ متدولوژی .اوراکل
شرکت .اوراکل پس از ساپ به عنوان پرفروش ترین تولید کننده ERP در دنیا شناخته می شود کـه حـدود ۳۶% بـرای پیـاده سـازی ERP از فـاز تشـکیل شـده از بازار ERP را به خود اختصاص داده است. متدولوژی این شرکت AIM. است. این فازها در ادامه توضیح داده شده اند. شکل ۲ فازهای ششگانه این متدولوژی را نشان می دهد.[۱۳]
شکل (۳-۲) - فازهای متدولوژی AIM
فازاول- تعریف
در این فاز پروژه طراحی می شود.این فاز به دنبال شناخت اهداف سازمان و درک فرایندهای کسب و کار سازمان است و طراحی مدلی برای ارزیابی این مساله که نیل به آن اهداف در چه مدت زمانی و با چه منابع و هزینه هایی امکان پذیر است. همچنین اگـر نیاز به تغییر در فرایندهای کسب و کار سازمان باشد، طراحی فرایندها در این فاز صورت می گیرد. این فاز، مرحلـه تشـکیل تـیم پروژه و تخصیص وظایف به آن هاست.
فازدوم- تحلیل عملیات
را تولید می کند. نقاط ضـعف مشـخص مـی شـوند و راه حـل در این مرحله تیم پروژه سناریوهای نیامندی های کسب و کار پیشنهادی جدید مطرح می شود. مدلی برای معماری کاربردی و معماری تکنیکی طراحی می گردد که در فاز طراحـی راه حـل از آن استفاده می شود. اگر سیستم جدید به سفارشی سازی نیاز داشته باشد طراحی مستندات شـرح آن، توسـط تـیم پـروژه در ایـن مرحله انجام می شود. همچنین در این مدت جلسات کاری برای آگاهی مدیران سطح میانی و مدیران سطح بالا که در تـیم پـروژه حضور ندارند، برگزار می گردد. همچنین یک استراتژی برای مهاجرت از سیستم قدیمی به سیستم جدید طراحی و تبیین می شود.
فاز سوم – طراحی راه حل
هدف این فاز طراحی جزء به جزء راه حل جدید برای نیازمندی های کسب و کار سازمان می باشد همچنین بنا به نیاز سـازمان و در صورت مقرون به صرفه بودن می تواند ویژگی های انتخابی دیگری به راه حل اضافه شود.
فاز چهارم - ساخت
کد نویسی و تست تمام بخش های سفارشی شده نرم افزار، تطبیق نرم افزار به صورت کـاربردی در سـازمان، تبـدیل دلـده هـا و طراحی واسط های کاربری در این فاز شکل می گیرد. تست کارایی و تست سیستم در این فاز انجام می شود.
فاز پنجم : گذار
در این مرحله تیم پروژه سیستم طراحی شده را به سطح کل سازمان گسترش می دهند. یعنی تمام اجزایی که تاکنون پیاده سـازی شده اند یکجا جمع شده و کنار هم قرار می گیرند.در زمانی که تیم تکنیکـی محـیط سـازمان را بـرای اجـرای یکپارچـه و انتقـال اطلاعات پیکره بندی می کنند، تیم پروژه به آموزش کارکنان می پردازدو کارکنان سیستم جدید را جهت تعیـین میـزان رضایتشـان تست می کنند. در این فاز کارکنان با هر دو سیستم قدیمی و جدی همزمان کار می کنند تا سیستم نهایی آماده گردد.
فاز ششم : تحویل محصول
تحویل نهایی سیستم جدید در آخرین فاز این متدولوژی و در آغاز چرخه پشتیبانی از سیستم، صورت می گیرد. یک سری بهبـود ها و گام های اندازه گیری کارایی نیز در این مرحله انجام می شود.
۳-۳-۳ متدولوژی سیگنیچر[۵۷]
شــرکت اپیکور. نیــز یکــی دیگــر از تولیــد کننــدگان ERP در دنیــا اســت. متــدولوژی ایــن شــرکت بــه نام سیگنیچر ، برای پیاده سازی ERP از فاز متوالی تشکیل شده است. این فازها در ادامه معرفی شده اند. شکل ۳ فازهای ششگانه این متدولوژی را نشان می دهد.[۱۳]
شکل(۳-۳) - فازهای متدولوژی سیگنیچر
فازاول- تحلیل
اهداف این فاز، تعریف نیازمندیهای کسب و کار مشتری، تعیین افراد کلیدی تیم پروژه، و طراحی نمونه اولیه سیستم می باشـد. در این فاز نیازمندیهای کسب و کار ارزیابی می شود، افراد کلیدی تیم پروژه آموزش می بینند،
فازدوم- سازماندهی پروژه
در این مرحله، اهداف پروژه تعیین و تصویب- می گردند، برنامه پـروژه تهیـه، تصـحیح و تصـویب شـده ، تـیم پـروژه و برنامـه زمانبندی آن مشخص می شود. همچنین مدیریت پروژه و کنترل روشها در ای فاز برقرار می شوند.
فاز سوم – طراحی
هدف این فاز طراحی و تنظیم سیستم می باشد. طراحی روش های کسب و کار، طراحی ورودیها، خروجی ها و واسط کاربران، تنظیم پارامترهای سیستم و تست آنها و آموزش کاربران نهائی سیستم همگی در این فاز محقق می شوند
فاز چهارم - آماده سازی داده ها
این فاز به تهیه، انتقال و معتبر سازی داده ها اختصاص یافته است. فعالیت های این فاز شـامل: تعریـف الزامـات تبـدیل داده هـا، تعیین و ساخت روش های تبدیل، انتقال داده ها به سیستم جدیدو ایجاد اطمینان از صحت داده های منتقل شده می باشد.
فاز پنجم : اجرای آزمایشی
هدف این مرحله، بازبینی پروژه جهت اطمینان از عملکرد صحیح سیستم می باشد. به علاوه، اجرای آزمایشی سیستم با توجه بـه نیازمندیهای کسب و کار و انجام تنظیمات نهائی سیستم در این فاز صورت می گیرند.
فاز ششم : تحویل
فاز نهایی به عملیاتی کردن سیستم جدید، بستن و تحویل پروژه تخصیص می یابد. عملیاتی کردن سیستم، ارزیابی پروژه، انجام کنترل کیفیت، تحویل به تیم پشتیبانی نیز در این فاز انجام می شوند
متدولوژی هایی که در بخش های قبلی به آن اشاره شد یک هدف را دنبال می کنند و شباهت های زیادی دارند.
جـدول ۱ نتـایج مقایسه متدولوژی های سه تولید کننده ERP را از نقطه نظرات مختلف نشان می دهد.
جدول(۳-۱) - مقایسه سه متدولوژی متعارف ERP
چنانکه جدول مقایسه نشان می دهد، متدولوژی های مذکور هرسه قابلیت پیاده سازی همزمان در چند سایت یک سازمان را دارند. از لحاظ معماری و بستر پیاده سازی متدولوژی های شرکت های ساپ و اوراکل هر از پایگاه داده استفاده می کنند درحالیکه اپیکور از SQL Server استفاده می کند. همچنین هرسه متدولوژی بر پایه SOA29 هستند. از لحاظ آغاز پشتیبانی پس از پیاده سازی هر سه متدولوژی در فاز پایانی چرخه پشتیبانی را آغاز می کنند. متدولوژی های پیاده سازی فوق هر سه تا حدودی قابلیت سفارشی سازی و انطباق موردی با نیازهای سازمان خریدار را دارند. اما در این مورد اگر میزان سفارشی سازی از میزان خاصی فراتر برود، ساپ بخش های سفازشی شده مذکور را پشتیبانی نمی کند. در ساپ و اپیکور تنها یک فاز به تحلیل فرایندهای کسب و کار تخصیص یافته در حالیکه در فاز ۲ از متدولوژی به این مورد می پردازد که مسلما تاثیر مستقیمی بر شناخت بهتر فرایندهای سازمان دارد و طراحی بهترمنجر می شمود اما فرایند پیاده سازی پروژه را طولانی تر می کند. تعداد فازه ا در اوراکل و اپیکور فاز است ولی فرایند پیاده سازی در ساپ سریعتر بوده و در فاز ۵خاتمه می یابد. شناخت بهتر این متدولوژی ها و مقایسه های بیشتر در این زمینه، مسلما به سازمان ها برای انتخاب ERP مناسب تر کمک می کند و به افزایش درصد موفقیت استقرار ERP در سازمان منجر می شود.
۳-۴ مزایا و نواقص این نوع سیستم در سازمان
مزایای ERP
پس از استقرار در زمان کوتاهی باز دهی سازمان را افزایش می دهد
کنترل بودجه بهتر و موثرتر، بهبود برنامه ریزی و فرآیندهای مالی را نتیجه می دهد
پشتیبانی موثر در فرایند تصمیم گیری را خواهد داشت.