SigFمیانگین مجذوراتدرجه آزادیمجموع مجذوراتمنبع تغییر۹۶۰/۰۰۰۳/۰۰۱۲/۰۱۰۱۲/۰کوواریانس پیش آزمون۰۰۰/۰۹۳/۱۶۹/۸۲۱۹/۸۲گروه––۹/۴۵۴۴/۲۶۴خطا–––۵۷۱۲۹۰۴کل
۰۰۰/۰۳/۱۷۱۷/۸۳۱۱۷/۸۳گروه بدون کوواریانس––۸۱/۴۵۵۴۱/۲۶۴خطا–––۵۷۱۲۹۰۴کل
همان گونه که در جدول ۹-۴ مشاهده می شود نسبت F برای گروه آزمایش و کنترل برابر ۹۳/۱۶ است و در سطح ۰۰۰۱/۰>P از لحاظ آماری معنادار میباشد. بنابرین فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار میگیرد. لازم به توضیح است که اندازه اثر برای گروه برابر با ۲۳۹/۰=R2 است. این موضوع نشان میدهد که در حدود ۲۴ درصد واریانس یادداری واژگان دانش آموزان اختصاصاً توسط اعمال شیوه ی آموزشی (درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم) قابل تبیین است. همچنین بدون در نظر گرفتن کوواریانس نیز میان گروه ها تفاوت معنی دار در نمره پس آزمون وجود دارد.
فرضیه شماره ۴:
درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم بر ارتقاء سطح یادداری درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان مؤثر است.
جدول ۱۱-۴: خلاصه نتایج بررسی همگنی شیب های نمره های پیش آزمون و آزمون یادداری درک مطلب
Sig
F
میانگین مجذورات
درجه آزادی
مجموع مجذورات
منبع تغییر
۱۷۵/۰
۸۹/۱
۱۸/۲۲
۱
۱۸/۲۲
گروه × پیش آزمون
–
–
۷۵/۱۱
۵۳
۸۹/۶۲۲
خطا
–
–
–
۵۷
۹۴۲۵
کل
بررسی نتایج جدول ۱۰-۴ نشان میدهد که میان شیب ها در سطوح عامل تفاوت معنادار وجود ندارد. بنابرین فرض همگنی شیب ها کاملاً محقق است. نسبت F حاصل از این تحلیل برابر با ۸۹/۱ در سطح ۰۵/۰<P از لحاظ آماری معنی دار نیست. در ادامه به منظور بررسی فرضیه یک پژوهش، تحلیل کوواریانس را با کنترل متغیر پیش آزمون پی می گیریم.
جدول ۱۲-۴: خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره های پیش آزمون و آزمون یادداری درک مطلب
Sig
F
میانگین مجذورات
درجه آزادی
مجموع مجذورات
منبع تغییر
۰۰۵/۰
۴۸/۸
۲۵/۱۰۱
۱
۲۵/۱۰۱
کوواریانس پیش آزمون
۰۲۶/۰
۲۵/۵
۷/۶۲
۱
۷/۶۲
گروه
–
–
۹۵/۱۱
۵۴
۰۷/۶۴۵
خطا
–
–
–
۵۷
۹۴۲۵
کل
۰۴۴/۰
۲۵/۴
۶۲/۵۷
۱
۶۲/۵۷
گروه بدون کوواریانس
–
–
۵۷/۱۳
۵۵
۳۱/۷۴۶
خطا
–
–
–
۵۷
۹۴۲۵
کل
همان گونه که در جدول ۱۱-۴ مشاهده می شود نسبت F برای گروه آزمایش و کنترل برابر ۲۵/۵ است و در سطح ۰۵/۰>P از لحاظ آماری معنادار میباشد. بنابرین فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار میگیرد. لازم به توضیح است که اندازه اثر برای گروه برابر با ۰۷۲/۰=R2 است. این موضوع نشان میدهد که در حدود ۷ درصد واریانس یادداری درک مطلب دانش آموزان اختصاصاً توسط اعمال شیوه ی آموزشی (درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم) قابل تبیین است. همچنین بدون در نظر گرفتن کوواریانس نیز میان گروه ها تفاوت معنی دار در نمره پس آزمون وجود دارد.
فصل پنجم
بحث و تفسیر یافته ها
۵-۱ مقدمه:
این فصل در بردارنده ی ۴ بخش مجزا اما مرتبط است. در ابتدا خلاصه ای از نتایج پژوهش با استناد به نتایج مربوط به بررسی تک تک فرضیات به صورت خلاصه ارائه میگردد. بعد از ارائه ی خلاصه ی نتایج هر فرضیه، به بیان پژوهش های همسو و غیرهمسو پرداخته می شود. در بخش بعدی با عنوان بحث و تفسیر یافته ها، نتایج حاصل از مطالعه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و چرایی نتایج حاصله بر اساس مبانی نظری تبیین میگردد. در ادامه و در بخش پیشنهادها، در دو بخش پیشنهادهایی برای سایر پژوهشگران و پیشنهادهای کاربردی ارائه میگردد و در انتهای فصل نیز به بیان محدودیت های پژوهش در دو بخش محدودیت های در اختیار پژوهشگر و محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر می پردازیم.
۵-۲ خلاصه ی نتایج پژوهش:
این مطالعه با عنوان «ارائه درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم و تأثیر آن بر یادگیری و یادداری درس زبان انگلیسی» ۴ هدف را دنبال می نمود بر این اساس ۴ فرضیه در پژوهش مطرح و در فصل قبلی بر اساس داده های گردآوری شده مورد بررسی قرار گرفتند. در ادامه ی این فصل ضمن بیان هر فرض، خلاصه ای از نتایج مربوط به هر فرضیه بیان و پژوهش های همسو و غیرهمسو با نتایج هر فرضیه را ارائه میکنیم.
در بررسی فرض اول این مطالعه با عنوان «درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم بر ارتقاء سطح یادگیری واژگان زبان انگلیسی در دانش آموزان مؤثر است» نتایج بررسی داده ها در قالب آزمون تحلیل کوواریانس جدول ۵-۴ نشان داد که فرض محقق مورد تأیید قرار گرفته و اختلاف عملکرد دو گروه در پس آزمون یادگیری واژگان زبان انگلیسی با تعدیل اثر پیش آزمون مورد تأیید قرار گرفته است (۸۲/۲۱=F ، ۰۰۰/۰=Sig). نتایج این بخش از این مطالعه با نتایج حاصل از پژوهش حیدری و همکاران (۱۳۸۹)، استاد و سلیمان پور (۲۰۱۴)، مایر (۲۰۱۲)، کومار و ماتهور (۲۰۱۳) همسو و با بخشی از نتایج پژوهش گنجی و همکاران (۱۳۹۱)، غیر همسو است.
در بررسی فرض دوم این مطالعه با عنوان «درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم بر ارتقاء سطح یادگیری درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان مؤثر است» نتایج بررسی داده ها در قالب آزمون تحلیل کوواریانس جدول ۷-۴ نشان داد که فرض محقق مورد تأیید قرار گرفته و اختلاف عملکرد دو گروه در پس آزمون یادگیری درک مطلب زبان انگلیسی با تعدیل اثر پیش آزمون مورد تأیید قرار گرفته است (۱۷/۸=F ، ۰۰۶/۰=Sig). نتایج این بخش از این مطالعه با نتایج حاصل از پژوهش حیدری و همکاران (۱۳۸۹)، استاد و سلیمان پور (۲۰۱۴)، مایر (۲۰۱۲)، کومار و ماتهور (۲۰۱۳) همسو و با بخشی از نتایج پژوهش گنجی و همکاران (۱۳۹۱)، غیر همسو است.
در بررسی فرض سوم این مطالعه با عنوان «درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم بر ارتقاء سطح یادداری واژگان زبان انگلیسی در دانش آموزان مؤثر است» نتایج بررسی داده ها در قالب آزمون تحلیل کوواریانس جدول ۹-۴ نشان داد که فرض محقق مورد تأیید قرار گرفته و اختلاف عملکرد دو گروه در پس آزمون یادداری واژگان زبان انگلیسی با تعدیل اثر پیش آزمون مورد تأیید قرار گرفته است (۹۳/۱۶=F ، ۰۰۰/۰=Sig). نتایج این بخش از این مطالعه با نتایج حاصل از پژوهش حیدری و همکاران (۱۳۸۹)، استاد و سلیمان پور (۲۰۱۴)، مایر (۲۰۱۲)، کومار و ماتهور (۲۰۱۳) همسو و با بخشی از نتایج پژوهش گنجی و همکاران (۱۳۹۱)، غیر همسو است.