۸۵۴/۰
۳
وفاداری
۹۲۶/۰
۸۳۷/۰
۳
قصد خرید
۹۲۳/۰
۹۲۴/۰
۳۸
کل سوالات پرسشنامه
۳-۸ روشهای تجزیه و تحلیل آماری
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهشی تحقیق در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. آمار توصیفی به توصیف اطلاعات به دست آمده پرداخته و از آمار استنباطی جهت تعیین وجود یا عدم وجود رابطه بین متغیرهای مذکور استفاده گردیده است و برای تحلیل مدل از نرم افزار LISREL استفاده شده است. در بخش آمار استنباطی تحقیق با بهره گرفتن از مدلسازی معادلات ساختاری، ضرایب رگرسیون و سطح معناداری آنها محاسبه می شود و برازش مدل ساختاری پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد. برای بررسی و آزمون فرضیات فرعی از تحلیل همبستگی استفاده میگردد. تشریح کاربرد هر یک از آزمونهای ذکرشده و شاخص های برازش مدل در فصل چهارم ارائه شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۸-۱ تحلیل همبستگی پیرسون
برای بررسی تعیین وجود یا عدم وجود رابطه معنیدار بین متغیرهای پژوهش از آزمون همبستگی استفاده شده است. به دلیل نرمال بودن توزیع دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده میشود. مقدار این ضریب همواره بین ۱- تا ۱+ میباشد و هر چه این مقدار به صفر نزدیکتر باشد نشاندهنده عدم رابطه بین دو متغیر میباشد. هرچه مقدار ضریب همبستگی به ۱- نزدیکتر باشد نشاندهنده قویتر بودن رابطه عکس بین دو متغیر میباشد و هرچه به ۱+ نزدیکتر باشد نشاندهنده رابطه مثبت و هم جهت بین دو متغیر میباشد. محاسبه ضریب همبستگی پیرسون با فرمول زیر میباشد(مومنی، ۱۳۸۶).
۳-۸-۲ تحلیل رگرسیون
روش رگرسیون (چند متغیری) بسط ساده رگرسیون دو متغیری است. روش رگرسیون چندگانه روشی برای مطالعه سهم یک یا چند متغیر مستقل (x) در پیشبینی متغیر وابسته (y) است. متغیرهای مستقل را پیشبین و متغیر وابسته را متغیر ملاک میگویند. متغیرهای مستقل در تحلیل رگرسیون چندگانه میتواند پیوسته، گسسته و یا هردو باشد. متغیر وابسته در رگرسیون چندگانه پیوسته است. میتوان معادله رگرسیون چندگانه را در حقیقت بسط معادله رگرسیون خطی در نظر گرفت، این معادله برای پیشبینی مقدار y از روی مقدار x بکار میرود.
ŷ= Bx + a ŷ
اگر بخواهیم اثر بیش از یک پیشبینی کننده را بر مقدار y در نظر بگیریم، نیاز است که یک ارزش برای شیب (B) خط هر متغیری که اضافه میشود، محاسبه کنیم؛ بنابراین معادله رگرسیون چندگانه با دو متغیر پیشبینی به صورت زیر است:
= B1X1+ B2X2+ aŷ
پژوهشگر باید ابتدا از مقیاس اندازهگیری متغیرها آگاه باشد. به همین دلیل، ضرایب رگرسیون معمولاً استاندارد میشوند یعنی تبدیل به نمرات z میشوند. علامتی که برای آنها بکار میرود (β) بتا است. در معادله رگرسیون چندگانه هر B نمایانگر تغییر منتظره در متغیر وابسته y به ازای یک واحد تغییر در متغیر مستقل مربوط است، در شرایطی که سایر متغیرهای مستقل کنترل شده یا ثابت نگه داشته شده باشند. تعریف β نمایانگر تغییر غیرمنتظره در متغیر وابستهای است که به صورت نمرات استاندارد بیان شده است و به ازای یک انحراف معیار تغییر در متغیر مستقل مربوطه به وجود میآید، در شرایطی که سایر متغیرهای مستقل کنترلشده یا ثابت نگه داشته شده باشد. مقدار B تحت تأثیر مقیاس اندازهگیری متغیرهای مستقل قرار میگیرد درحالیکه این امر در مورد بتا صادق نیست. رابطه β یا بتا به صورت زیر است.
β= B
با این حال ممکن است وزنهای β به خودی خود چیز خیلی زیادی به ما ندهند؛ بنابراین ضریب رگرسیون چندگانه که عبارت است از مجذور ضریب همبستگی بین y و بهترین ترکیب خطی متغیرهای پیش بین (ryŷ) ارائه میشود. این ضریب با R2 نمایش داده میشود. در واقع R برابر است با ضریب همبستگی پیرسون نمرات پیشبینیشده از روی معادله رگرسیون ŷ و نمرات مشاهدهشده (y). R2 سهم متغیرهای مستقل را در تبیین واریانس متغیر وابسته نشان میدهد، یعنی درصد واریانس تبیین شده متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل برابر R2 است (مومنی، ۱۳۸۶).
۳-۸-۳ آزمونهای موجود در رگرسیون سلسله مراتبی
آزمون معناداری ضریب رگرسیون (آزمون t)
به منظور پی بردن به معنیداری آمارههای محاسبهشده در معادله رگرسیون میتوان از آزمونهای آماری استفاده کرد و فرضیه صفر در هر مورد این است که متغیرهای پیشبین مقدار معناداری از واریانس y را تبیین نمیکنند. اولین چیزی که باید بدانیم محاسبه خطای استاندارد ضریب است یا به عبارتی تعیین اینکه مقدار آن احتمالاً در جریان تکرار نمونه گیری چقدر تغییر میکند. با تقسیم ضریب بر خطای استاندارد، آماره t بدست میآید که میتوان با مراجعه به جدول مربوطه و درجه آزادی (N-P-1) معناداری آن را بررسی کرد.
در واقع این آزمون نشان میدهد که آیا ضرایب معادله رگرسیون (B) معنیدار بوده و در برآورد مقدار متغیر وابسته موثر میباشد یا خیر. ضرایب در تحلیل رگرسیون به دو بخش تقسیم میشوند:
۱- ضریب همبستگی چندگانه
۲- ضریب تعیین
ضریب همبستگی چندگانه ® در جدول زیر شدت رابطه بین متغیرهای مستقل با متغیر وابسته را نشان میدهد. این مقدار همواره
بین ۰ و ۱+ میباشد. مقدار ضریب تعیین (R2) نشان میدهد که حدود چند درصد از تغییرات متغیر وابسته بازار ناشی از متغیرهای مستقل تحقیق میباشد؛ و بقیه به عوامل دیگر بستگی دارد؛ اما این آماره تعداد درجه آزادی را در نظر نمیگیرد. به همین دلیل از ضریب تعیین استاندارد استفاده میگردد. (مؤمنی، ۱۳۸۶)
- ضرایب معادله رگرسیون به دو بخش تقسیم میگردند:
۱- ضریب تأثیر غیر استاندارد (B)
۲- ضریب تأثیر استاندارد (Beta)
ضرایب غیراستاندارد یعنی ضرایب B برای نوشتن معادله رگرسیون میباشند و از آنها برای نوشتن معادله رگرسیون استفاده میشود. بر این اساس معادله رگرسیون برای هر مرحله نوشته می شود. اما برای نشاندادن اهمیت متغیرهای مستقل در پیش بینی متغیر وابسته و به طور کلی در پیشگویی معادله رگرسیون باید به مقادیر استاندارد (Beta) توجه نمود، چرا که مقیاس اغلب متغیرهای مستقل از واحدهای مختلفی میباشد و با راحتی نمیتوان به مقایسه سهم هر متغیر مستقل در تبیین تغییرات یا واریانس متغیر وابسته پرداخت. از این رو ضریب تأثیر استاندارد شده به ما در تعیین سهم نسبی هر متغیر مستقل در تبیین تغییرات متغیر وابسته کمک مینماید. (مؤمنی، ۱۳۸۶)
۳-۸-۴ تحلیل مدل معادلات ساختاری
برای بررسی روابط بین متغیرها به صورتی منسجم کوششهای بسیاری در دهه اخیر صورت گرفته است. یکی از روشهای نویدبخش در این زمینه مدل معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیری با متغیرهای مکنون است. از این روش تحت عنوان مدل علی و تحلیل ساختار کوواریانس یاد شده است. از طریق این روش میتوان قابلقبول بودن مدلهای نظری را در جامعههای خاص با بهره گرفتن از داده های همبستگی، غیرآزمایشی و آزمایشی آزمود. (رندال، ۱۳۸۸)
مدلهای معادله ساختاری، برای بررسی و آزمون نظریه طرح و توسعه داده شده اند که کمک فراوانی به برقراری رابطه میان متغیرهای پنهان یا سازهها با در نظر گرفتن دیدگاهی نظری کرده اند. رویکرد مدلسازی معادله ساختاری شامل طرح مدلهای اندازه گیری برای تعریف متغیرهای پنهان و سپس برقراری روابط یا معادلات ساختاری در میان متغیرهای پنهان است.
فرضیه مورد بررسی در یک مدل معادلات ساختاری، یک ساختار علی خاص بین مجموعه ای از سازههای پنهان است. این سازهها از طریق مجموعه ای از متغیرهای نشانگر (قابلمشاهده) اندازه گیری می شود. یک مدل معادلات ساختاری کامل از دو مؤلفه تشکیل شده است: الف) یک مدل ساختاری که ساختار علّی خاصی را بین متغیرهای پنهان (مکنون) مفروض میدارد و ب) یک مدل اندازه گیری که روابطی را بین متغیرهای پنهان و متغیرهای نشانگر (اندازه گیری شده یا سؤالات سنجشگر هر متغیر) تعریف می کند. هنگامی که داده های به دست آمده از نمونه مورد بررسی به صورت ماتریس همبستگی یا کوواریانس درآید و توسط مجموعه ای از معادلات رگرسیون تعریف شود، مدل را میتوان با بهره گرفتن از نرمافزارهای مربوط (Amos، LISREL، Visual PLS) تحلیل کرد و برازش آنها را برای جامعهای که نمونه از آن استخراجشده، آزمود. این تحلیل برآوردهایی از پارامترهای مدل (ضرایب مسیر و جملات خطا) و همچنین چند شاخص برای نیکویی برازش فراهم می آورد. (رندال، ۱۳۸۸)
برای برآورد پارامترهای مدل معادلات ساختاری یک مجموعه معادلات رگرسیون بر حسب متغیرهای مستقل و وابسته مدل تدوین می شود. تأثیر یک متغیر بر متغیر دیگر، هم می تواند مستقیم باشد و هم از طریق تأثیرگذاری بر متغیر میانی دیگر غیرمستقیم. اکثر تغییرات مستقیم همان تغییراتی هستند که در یک نمودار تحلیل مسیر به وسیله پیکانهای یک طرفه مشخص و توسط پارامترهای مدل برآورده میشوند. یک مدل ساختاری کامل با یک نمودار مسیر که معرف روابط نظری مورد بررسی میان متغیرهای مستقل و وابسته است، شروع می شود. در این پژوهش از نرمافزار LISREL جهت مدلسازی معادلات ساختاری و محاسبه شاخص های برازش مدل استفاده شده است(رندال، ۱۳۸۸).
۳-۹ خلاصه فصل
در این فصل به روششناسی پژوهش پرداخته شد. نوع پژوهش کاربردی است و روش تحقیق در این پژوهش روش پژوهش از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل برخی شرکتهای موجود در صنعت مواد غذایی و مشتریان آنها میباشد و برای جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و پرسشنامه استفاده گردید. پرسشنامه پژوهش برای بررسی فرضیات حاوی ۳۸ سؤال است که در بین نمونه آماری توزیع گردید. روایی و پایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از نظر اساتید و صاحبنظران و مقدار آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. در فصل بعد به تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از پرسشنامههای جمع آوری شده خواهیم پرداخت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده های پژوهش
۴-۱ مقدمه
پس از آنکه اعتبار و روایی پرسشنامه را مورد تحلیل قرار دادیم و از آن اطمینان حاصل نمودیم، نوبت به آن رسید که پرسشنامه ها یا ابزار گردآوری اطلاعات را درمیان افراد نمونه انتخابی توزیع کردیم و نظرات آنها را در چارچوب آن ابزار گردآوری نمودیم. در این فصل با توجه به داده های گردآوری شده، به بررسی سوالات و فرضیه های تحقیق پرداختیم و درصدد دستیابی به اهداف تحقیق برآمدیم. تا به این وسیله به رسالت خویش از تحقیق پاسخ دهیم. در نهایت نیز، از آنجا که هر تحقیق می تواند به یافتههایی دست یابد که جزء اهداف آن نبوده، ولی می تواند محق یا سایر پژوهشگران را برای تحقیقات آتی
و یا دلایل احتمالی بروز وقایع و پدیده ها یاری کند، به بررسی سایر یافتههای تحقیق پرداختیم و هرگونه تعبیر و تفسیر نتایج را به فصل بعد واگذار نمودیم.