۴-۲- بخش سوم
۱-۴-۲- پیشینه تحقیق
- تحقیقی تحت عنوان تبیین قابلیت های هوشمندی رقابتی صنایع غذایی چهارگانه (پگاه تک ماکارون، شیرین عسل، مهرام(توسط اردشیری چم در سال ۱۳۸۸ در دانشگاه تهران انجام گرفته است. متغیر محک تحقیق، شاخصهای تبلیغات، رهبری بازار، قیمت، هویت، ارزش رضایت، کیفیت و تعهد تحت عنوان زیر شاخص های کلی قابلیت های مزیتی “مدل محقق ساخته برپایه مدل آکر” و متغیر ملاک تعالی نام تجاری در صنایع غذایی است. عوامل قیمت،تبلیغات و تعهد در یک دسته میانگینی قرار دارند؛ درواقع این سه شاخص هوشمندی بازار، ازطرف چهار شرکت مذکور در جهت خلق ارزش بیشتر برای مشتری به منظور افزایش مزیت رقابتی مورد توجه بیشتری هستند. در مقابل، عوامل رهبری، ارزش، کیفیت، هویت و رضایت ازنظر میانگینی در دسته دوم و ضعیف تر هستند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
- تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه هوش رقابتی مدیران صنایع کوچک استان آذربایجان شرقی با میزان توسعه آنها توسط اسکندی و مولوی در سال ۱۳۸۸ انجام گرفته است . هوش رقابتی در چهار بعد: آگاهی تجاری بازاریابی، آگاهی از وضعیت رقبا، آگاهی فناوری و تکنیکی ،آگاهی راهبردی و اجتماعی تعریف شده است. دراین تحقیق هوشمندی رقابتی متغیر مستقل وتوسعه صنایع کوچک به عنوان متغیر وابسته معرفی شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که بین هوش رقابتی مدیران و ابعاد آن با توسعه صنایع کوچک استان آذربایجان شرقی رابطه معناداری وجود دارد.
- آقای قاسمی در سال ۱۳۸۸ تحقیقی را تحت عنوان ارزیابی تأثیر هوشمندی رقابتی با پشتوانه اطلاعاتی بر سازمان های تجاری کوچک و متوسط درحال تغییر، انجام داده است. متغیرهوشمندی رقابتی در شش حوزه شامل شناسایی رقبای کنونی صنعت، ادغام با رقبای همان صنعت یا رقبای صنعت جدید، ارضای نیازها وخواسته های مشتریان کنونی، درک نیازها وخواسته های مشتریان جدید، برقراری ارتباط با شرکای تجاری، توسعه محصول (خدمت)تعریف شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد هوش رقابتی با اثر بخشی سازمان تجاری درحال تغییر رابطه مستقیم دارد و پشتیبانی سیستم های اطلاعاتی رقابتی با اثربخشی سازمان تجاری در حال تغییر رابطه مستقیم دارد. تعدیل اثربخش سیستم های اطلاعاتی با اثربخشی سازمان تجاری درحال تغییر رابطه مستقیم دارد.
- تحقیقی تحت عنوان بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر رضایت مشتریان در سازمان های خدماتی درسال ۱۳۸۶ توسط جاوید انجام گرفته است. مدل هوش رقابتی مطابق مدل هوش رقابتی دانشکده مدیریت فرانسه است نتایج تحقیق نشان می دهد بین هوشمندی رقابتی و ابعاد آن و رضایتمندی مشتریان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
- تحقیقی تحت عنوان هوشمندی رقابتی و رابطه آن با اثربخشی بازاریابی شرکت های بزرگ نیجریه ای درسال ۲۰۰۹ توسط نوکا و فرانسیس انجام گرفته است. برای هوشمندی رقابتی پنج متغیرفرصت های بازار، تهدیدات رقبا، مخاطرات رقبا، فرضیات محوری، آسیب پذیری کلیدی و برای اثربخشی بازاریابی نیز پنج متغیر(رضایت مشتریان، اطلاعات بازاریابی،فعالیت های یکپارچه بازاریابی، جهت گیری استراتژیک وکارایی عملیاتی(تعریف شده است. برای انجام این مطالعه ۱۰۸ شرکت از شرکتهای بزرگ بورس اوراق بهادار نیجریه جامعه آماری تحقیق را تشکیل می دهند نتایج مطالعه نشان می دهد بین هوشمندی رقابتی و اثربخشی بازاریابی شرکت های بزرگ رابطه مثبت و معناداری وجود دارد
فصل سوم:
روش شناسی
۱-۳- مقدمه
از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب می باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف ها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است (خاکی،۱۳۷۹،۲۲۰).
از نکات و مراحل اساسی کار پژوهش مشخص نمودن جامعه آماری، چگونگی نمونهگیری، ابزارها و روشهای گردآوری اطلاعات، روشهای نوین بکار گرفته شده و روشهای آماری و غیرآماری در طول زمان انجام پژوهش و… می باشد. با تعیین این موارد هزینه انجام پژوهشهای مشابه در آینده کاهش یافته و روش تحقیق برای استفاده کنندهگان روشن و شفاف خواهد بود. در این فصل علاوه بر تعیین روش علمی پژوهش، به جامعه آماری، روش نمونه گیری، حجم نمونه، روش گردآوری دادهها، روش تجزیه و تحلیل آماری و آزمون مورد استفاده فرضیات پرداخته میشود.
۲-۳- روش تحقیق
ویژگی های این تحقیق به طورخلاصه به شرح زیراست:
الف) ازلحاظ عده محققان:تحقیقی فردی است (به این معنی که تنها یک نفر موضوعی را برای پژوهش و بررسی انتخاب نموده و به ادامه راه تارسیدن به مقصد می پردازد.
ب) ازلحاظ ارزش علمی:تحقیقی عمقی است ( دراین نوع تحقیق هدف غایی کشف حقیقت است و دراین راستا به بررسی روابط همبستگی یا علت و معلولی پرداخته می شود.
ج) از لحاظ هدف تحقیق:تحقیقات علمی را بر اساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم می کنند: تحقیقات بنیادی، کاربردی و تحقیق و توسعه (بازرگان و همکاران، ۱۳۸۶، ۲۵۲ ).
تحقیق حاضر نیز قصد دارد تا به ” بررسی تاثیر هوشمندی رقابتی درفروش محصولات بیمه ” بپردازد و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی می باشد.
د) از لحاظ روش تحقیق:از آنجایی که در تحقیق حاضر هدف ما نیز ” بررسی تاثیر هوشمندی رقابتی درفروش محصولات بیمه می باشد. تحقیقی توصیفی است (درتحقیق توصیفی،آنچه هست توصیف وتفسیر شده وکانون توجه محقق شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرآیندهای جاری، آثارمشهود و یا روندهای درحال گسترش می باشد. تمرکزاصلی در این نوع تحقیق در درجه اول به زمان حالاست، هرچند رویدادها وآثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط می شوند، مورد بررسی قرار می دهد).
ه) از لحاظ نوع رابطه مورد بررسی:تحقیق حاضراز نوع علّی است؛ دراین نوع تحقیق محقق درپی تعیین این موضوع است که آیا بین دو یا چند متغیر اصولاً رابطه ای وجود دارد یا خیر؟، و در صورت وجود چنین رابطه ای، اندازه آن چقدر است.
و) روش تحقیق بر حسب نحوه گرد آوری داده ها:تحقیق حاضر از نظر گردآوری داده ها و اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل یک تحقیق کمی می باشد.
ر) روش تحقیق بر حسب نحوه اجراء :پژوهش حاضر بر حسب نحوه اجراء از نوع پیمایشی می باشد.
۳-۳- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات
الف) روش گرد آوری اطلاعات: برای جمع آوری اطلاعات از روش های زیر استفاده گردید:
- مطالعات کتابخانه ای: جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه ای، مقالات، کتاب های مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات استفاده شده است.
- تحقیقات میدانی: به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده خواهد شد.
ب) ابزار گرد آوری اطلاعات:
در این تحقیق از دو ابزار برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردیده است: بررسی اسناد و مدارک: جهت اخذ اطلاعات کلی در مورد سازمان شامل تاریخچه، تعداد پرسنل، وضعیت تحصیلی، آیین نامه ها و …از روش بررسی اسناد و مدارک استفاده گردیده است. همچنین سایر اطلاعات در زمینه ادبیات موضوع، تعیین چارچوب نظری و شاخص ها از منابع موجود در کتابخانه که حاوی کتب، مجلات وپایان نامه ها و گزارشات علمی است، استفاده شده است.
پرسشنامه
این ابزار یکی از ابزار های رایج تحقیق و روش مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سوالهاست که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه می دهد که این پاسخ ها داده های مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می دهد. از طریق سوالات پرسشنامه می توان دانش، علاقه، نگرش فکری فرد را مورد بررسی قرار داد( بازرگان و دیگران، ۱۳۸۶، ۷۵ ).
اولین مرحله روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه می باشد.
پرسش نامه های مذکور به صورت بسته با بهره گرفتن از، مقیاس لیکرت ۵ گزینه ای (کاملا موافقم امتیاز۱، موافقم امتیاز ۲ ، نه موافقم و نه مخالفم امتیاز ۳، مخالفم امتیاز ۴، کاملا مخالفم امتیاز ۵) می باشند.
کاملاُ موافقم
موافقم
نظری ندارم