گمرنگ بودن اعتماد بدنه تشکیلات دفاتر به مدیران و سیاست گذاران
پائین بودن سطح حقوق و دستمزد کارکنان و کارمندان در سطح دفاتر
نداشتن طرح آمایش جغرافیایی جامع توسعه دفاتر در سطح کشور
پائین بودن سطح تحصیلات کارکنان در غالب دفاتر پیشخوان
عدم اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت دانش، خلاقیت و نوآوری در گستره دفاتر
عدم وجود سیستم ارزیابی عملکرد جامع دفاتر
عدم توجه کافی به موضوع مدیریت برند دفاتر پیشخوان
استاندارد نبودن محیط کسب وکار برخی دفاتر(متراژ زمین،امکانات سخت افزاری ونرم افزاری و….)
نبود سیستم مدیریت مالی و حسابداری جامع و متمرکز
فرصت های پیش روی دفاتر پیشخوان :
برخورداری از حمایت های دولتی
توسعه فعالیت های پیشخوان به سایر کشورها و ایجاد نمایندگی های بین المللی
امکان ورود به فعالیت های اقتصادی و استفاده از فرصت های سرمایه گذاری جدید
امکان سنجی ورود به بورس اوراق بهادار و عرضه سهام شرکت در بورس اوراق بهادار
همکاری و مساعدت سازمانها در ارائه خدمات قابل واگذاری آنها تحت قالب دفاتر پیشخوان
شناسایی و امکان سنجی ارائه سایر خدمات قابل واگذاری سازمان ها تحت قالب دفاتر پیشخوان
توسعه شرکت های تابعه زیر مجموعه دفاتر پیشخوان تحت قالب هولدینگ
بانک، موسسه مالی و یا صندوق قرض الحسنه پیشخوان
استفاده از ظرفیت کارگزاری های بیمه جهت ارائه خدمات بیمه ای در دفاتر پیشخوان
ایجاد و گسترش دفاتر پیشخوان در شهرکهای صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی
تهدیدهای پیش روی دفاتر پیشخوان :
حاشیه سود برخی دفاتر بخصوص درسطح شهرستانها وشهرهای کوچک پائین و تحت فشار میباشد
تعدد مجاری تصمیم گیری وسیاست گذاری در سطح کلان، (بگونه ای که بعضا دخول برخی نهادها نظیر وزارت کشور،سازمان تنظیم مقررات رادیویی و شرکت پست وحدت تصمیم گیری را بامانع مواجه میکند)
عدم دسترسی به منابع مالی سهل الوصول وارزان قیمت بانکی،موسسات مالی وشرکتهای سرمایه گذاری
افزایش نرخ هزینه ارائه خدمات بدلیل تغییرات در قوانین پولی و مالی کشور و نوسانات نرخ ارز
وجود شرکت ها و سازمان های رقیب نظیر پست، شهرداری و پلیس+۱۰ که ادامه فعالیت دفاتر را با چالش مواجه می کند
تغییر در میزان تعادل و توازن ارائه خدمات دفاتر با تغییر در قوانین و مقررات اجرایی سازمان های واگذار کننده خدمات
عدم وجود واحد تحقیق و توسعه و تحقیقات بازار با هدف شناسایی و کشف فرصت های کسب و کار جدید جهت ورود دفاتر
ارائه خدمات بصورت الکترونیک و اینترنتی در منزل توسط شهروندان، که می تواند ارزش توجیهی ارئه برخی از خدمات توسط دفاتر را از بین ببرد
نرخ بالای ورود و خروج کارکنان در سطح دفاتر
۴-۳-۳) مرحله سوم : تحلیل SWOT
به منظور تعیین رتبه و درجه اهمیت هر یک از عوامل داخلی و خارجی، نسبت به تشکیل ماتریس سوات اقدام گردید. در این مرحله از پرسشنامه پیوست ۱ استفاده شد که میان نمونه آماری توزیع گردید که از میان ۸۵ پرسشنامه ارسالی به ۷۹ پرسشنامه پاسخ داده شد. از آنجا که این مقدار از حجم نمونه اصلی کمتر می باشد، لذا به منظور رعایت اصول آمار مقدار خطای محاسبه در این مرحله ۰٫۰۶ در نظر گرفته شد که برای آن مقدار حجم نمونه ۷۷ بدست آمد که با توجه به تعداد پرسشنامه های عودت داده شده قابل قبول می باشد. جهت بدست آوردن رتبه هریک از عوامل بسته به توانایی دفاتر نسبت به آن عامل اعدادی از ۱ تا ۴ در نظر گفته شده است. همچنین به منظور بدست آوردن ضریب اهمیت نسبی عوامل، برای هر عامل ضریب وزنی بین صفر (بی اهمیت) تا یک (بیشترین اهمیت) در نظر گرفته شده است (نتایج در پیوست شماره ۳). نمره حاصل که از حاصل ضرب رتبه هر عامل در ضریب اهمیت آن عامل بدست می آید به شرح جدول زیر می باشد. با هدف تعیین وضعیت استراتژیک دفاتر پیشخوان حاصل جمع نمرات عوامل داخلی و نمرات خارجی محاسبه گردید و مشخص شد که موقعیت قرار گیری دفاتر در ناحیه محافظه کارانه قرار دارد (شکل ۹). همچنین به منظور آزمون سوالات پرسشنامه آزمون T-test انجام شد(پیوست شماره۶). برای تعیین مقدار فرض میانگین نمره عوامل داخلی و خارجی محاسبه شد که مقدار ۰٫۱۲ بدست آمد که فرض صفر و یک بصورت زیر می باشد؛ و بدین معناست که در صورت تائید فرض صفر برای هر عامل، یعنی آن عامل جزو نقاط قوت و یا فرصت می باشد، و رد آزمون فرض برای هر عامل یعنی آن عامل جزو نقاط ضعف و یا تهدید می باشد. نتایج حاصل از انجام این آزمون گویای تائید فرض صفر برای نقاط قوت و فرصت، و رد فرض صفر برای نقاط ضعف و تهدید می باشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
H0 : α > 0.12
H1 : α < 0.12
(جدول ۲)
عوامل داخلی | نمره | ||
قوت ها | ساختار سازمانی و تشکیلاتی مناسب | ۰٫۱۲۳ | |
رضایت مشتریان از ارائه خدمات دفاتر در مقایسه با رقبا | ۰٫۱۷۲ |