برخی از گردشگران چینی تقاضای داشتن یک چینی زبان در محل اقامتشان دارند ولی هتلداران می گویند به دلیل عدم برگشت سرمایه شان، هیچ کس حاضر به آموزش زبان چینی به کارمندان خود نمی باشد (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۱۰۶).
نظر عمده فروشان تور در چین و اروپا در خصوص محل اقامت
افزایش نرخ اتاق و خدمات هتل های اروپا، رقابت تنگاتنگی بین آژانس ها برای کاهش قیمت هزینه های تور در هر روز(اسکان، رفت و آمد، بازدید از جاذبه ها) از دیگر مواردی است که تجارت گردشگری اروپا با چین را با محدودیت مواجه ساخته است. مجریان تور خدمات زمینی خود را برای هر مسافر در یک روز به کمتر از ۳۰ یورو کاهش داده اند که این برای کارگزاران سود زیادی به دنبال ندارد (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۱۶۱).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
سطح ضعیف خدمات اروپا از نظر چینی ها
علاوه بر کمبود اطلاعات به زبان چینی، بسیاری از چینی ها نیز سطح خدمات در اروپا زیر استاندارد می دانند. نبود پرسنل زبان چینی و خدمات مناسب با فرهنگ چین باعث این ارزیابی شده است. نقش آفرینان بزرگ در این زمینه (فروشگاه ها با نام تجاری لوکس، مراکز خرید، هتل های زنجیره ای و غیره) هستند که به طور فزاینده خدمات خود را برای مشتریان چینی با ارائه کارکنان زبان چینی و محصولات سفارشی تطبیق می دهند. ارائه این خدمات نه تنها مناسب ارزیابی شده، بلکه به عنوان نشانه ای از استقبال گردشگران چینی است (Hansen, P.R. & Jangeresyed, S, 2013).
تعداد اقامت شب
آمار در مورد تعداد شبهای اقامت مسافران چینی در کشورهای اروپایی نشان می دهد که بریتانیا با حدود ۱۳ شب اقامت، ایتالیا با حدود ۱۰ شب اقامت، فرانسه با ۳ شب اقامت و آلمان با ۲ شب اقامت بیشترین تعداد نفر اقامت شب را در اختیار دارند. در مورد بریتانیا، بیشترین آمار مربوط به دانشجویان و گردشگران VFR[35] است. این آمار غالبا در مورد بازدیدکنندگانی است که برای نخستین بار به اروپا سفر کرده اند و می خواهند بیش از یک کشور را طی سفری ۷-۱۰ روزه بازدید کنند. بیشترین این سفرها تنها پایتخت و شهرهای بزرگ را در بر می گیرند (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۹۴).
سیگنال های خوش آمد گویی چینی
ارائه اطلاعات چینی، خدمات به زبان چینی و محصولات سفارشی یک سیگنال از خوش آمدی برای بازدید کنندگان چینی است. حتی برای کسانی که با دستور کامل زبان انگلیسی آشنا هستند خوشحال کننده است که فرهنگ چینی مورد احترام هستند. استفاده از پرسنل به زبان چینی در هتل ها، فروشگاه ها و موسسات خدماتی برای آن ها خوشحال کننده است (Hansen, P.R. & Jangeresyed, S, 2013).
برای احساس امنیت گردشگران چینی معیارهای زیر لازم است
توجه به جزئیات شخصیتی
درک حساسیت فرهنگی
شناخت گوناگونی مناطق
انعطاف پذیری و منطبق شدن با تغییر برنامه
برآوردن انتظارات (Su, 2011, pp. 13-14)
ارائه خدمات به زبان چینی و اطلاعات
بدون حمایت یک تور و گروه بدون راهنمای تعیین شده، بسیاری از گردشگران چینی احساس ناراحت کننده ای به دلیل موانع زبان دارند. هر چند که کتاب های راهنمای یا نشانه ها چینی درحال رواج یافتن است، ارائه اطلاعات چینی و خدمات در اروپا هنوز هم بسیار نادر است (Hansen, P.R. & Jangeresyed, S, 2013). برای موفقیت در جلب رضایت گردشگران چینی موارد زیر ضروری است:
داشتن راهنمای تور مسلط به زبان چینی مانداری[۳۶] و چینی کانتونی[۳۷] برای تورهای اعزامی از شانگهای.
داشتن وبسایت به زبان چینی ضروری است.
شرکت در دوره های کاراموزی فروش به منظور آشنایی با قوانین و مقررات سفر و محدودیت ها.
رعایت ساعات کار مرسوم چینی در کشور چین. جالب است که آژانس های چینی اهمیتی به ساعت اداری در کشورهای مقصد نمی دهند. برخی از آنان خواسته های عجیب دارند و انتظار دارند که شرکایشان خود را با آن ها سازگار کنند.
درخواست حق الزحمه و انعام در پکیج ها رایج است، اما چینی هایی که با خرج دولت و یا شرکت هایشان سفر می کنند مایل به پرداخت انعام نیستند.
اغلب شرکت کنندگان در تورهای تفریحی ترجیح می دهند که یک پکیج کامل و ویژه داشته باشند. تا آنان بدانند چقدر می توانند برای خرید و دیگر مخارج هزینه کنند (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۱۲۶).
رفتار گردشگر چینی در تورهای خروجی
ویژگی های گردشگران چینی
امروزه تعداد قابل توجه ای از کشورهای توریست پذیر جهان در تلاش هستند تا چین را به عنوان یکی از بازارهای هدف اصلی در نظر بگیرند. چینی ها اگرچه ملتی واحد هستند ولی از تنوع جغرافیایی و فرهنگی بسیار متفاوتی با یکدیگر میباشند. این تنوع و گوناگونی فرهنگی و جغرافیایی و فرهنگی موجب تنوع در علائق و سلائق گردشگران خروجی از این کشور شده است که تعریف و سازماندهی تورهای مسافرتی مطابق با نیاز این جمعیت انبوه را به شدت سخت کرده است. علاوه بر این درخواست گردشگران چینی در بازارهای مقصد و محیطهای اجرای تور نیز تغییر می کنند. چینی ها از نظر روش زندگی با سایر ملل متفاوتند و رفتار آن ها در سفرهای برون مرزی بستگی زیادی به مقصدی دارد که انتخاب می کنند. بنابراین، شناخت کلی مشخصات، علائق و سلائق گردشگران چینی بسیار دشوار است.
بر اساس گزارش سازمان ملی گردشگری چین خصوصیات و ویژگی های اصلی مسافران چینی(به استثنای هنگ کنگ و ماکائو) به شرح زیر است (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۱۰۱):
۱- برتری اندکی در تعداد زنان، تقریبا نسبت مسافران زن به مرد در سفرهای خارجی برابر است. ۵۰ درصد مسافران مرد را گروه سنی ۲۵ تا ۴۴ سال تشکیل می دهند. این گروه سنی از نظر کارشناسان گردشگری بهترین گروه از گردشگران هستند که می توان بر روی آن ها سرمایه گذاری کرد تا از آن ها مشتریانی وفادار ساخت. اما گروه سنی بالای ۴۵ سال به دلیل برخورداری از تمکن مالی و داشتن تعطیلات بیشتر، سهم بزرگی در سفر به نقاط دور دست مانند اروپا و استرالیا دارد. جالب است که هرساله تعداد این افراد به خاطر ساختار سنی جمعیت رو به افزایش است.
۲- هدف بیش از ۷۰ درصد از گردشگران چین تفریح بوده و اکثریت آن ها مقاصدی همانند کشورهای شمال آسیا و اروپای شمالی را ترجیح می دهند.
۳- مراکز عمده مولد گردشگر در چین مناطق شهری است تا مناطق روستایی، از مهمترین این مراکز می توان به پکن، شانگهای، گوانجو و شن ژن، نام برد. اما شهرهای کوچکتر هم در حال پیوستن به این جریان هستند.
۴- بیش از ۸۵ درصد مسافران خارجی چین از طریق مرزهای هوایی سفر می کنند( به جز مسافران عازم هنگ کنگ و ماکائو).
۵- گردشگرانی که برای بار اول با تور و به صورت گروهی سفر می کنند، حدود ۸۰ درصد و گردشگرانی که برای بار دوم به وسیله تور سفر می کنند، حدود ۶۰ درصد را تشکیل می دهند. البته سفر با تور همچنان رو به افزایش است.
۶- در هر مقصد، میانگین اقامت مسافران چینی به اندازه سایر گردشگران است. میانگین اقامت آنان به اروپا بین ۸-۱۵ روز است.
۷- حداقل ۷۰ درصد از گردشگران در مکان هایی اقامت می کنند که قبلا توسط خود آنان و یا دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی رزرو شده اند.
۸- بیش از ۳۰ درصد از سفر گردشگران به مقاصد گردشگری تکراری بوده و این گونه سفرها در حال افزایش است.
۹- در مورد اروپا، گردشگران چینی یک تور چند مقصده ۵ تا ۶ روزه را به یک مقصد(کشور) ترجیح می دهند (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۱۰۱-۱۰۲)
هدف سفر گردشگران چینی
سهم سفرهای دولتی و عمومی( سفرهای تجاری و رسمی) در طول دهه گذشته به شدت کاهش یافته است. سازمان ملی گردشگری چین اعلام داشته است که میزان سفرهای عمومی از ۵۵ درصد کل سفرهای چین در ۱۹۹۵ به ۱۹ درصد در سال ۲۰۰۵ کاهش یافته است. این در حالی است که تعداد سفرهای خصوصی یا تفریحی در همین زمان از ۴۵ درصد در سال یه ۸۱ درصد بالغ شده است. با توجه به اینکه آمار جدیدی در سال ۲۰۱۱ در این خصوص ارائه نشده است، کارشناسان گردشگری چین پیش بینی کرده اند که میزان سفرهای وابسته به دولت و شرکت های دولتی در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ از ۱۵ درصد کمتر نخواهد شد (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۹۶-۹۷).
سفرهای عمومی گردشگران چینی
گرچه سهم و حجم سفرهای عمومی و تورهای سازمان یافته فنی چین نسبت به حجم مسافرت های تفریحی کاهش چشم گیری را نشان می دهد، ولی بایستی به این نکته توجه داشت که چین هنوز یک کشور کمونیستی با اقتصاد دولتی است. لذا این بخش از سفرهای عمومی همچنان رو به رشد است. در حالیکه تورها و سفرهای تجاری و اداری رسمی به گروه های کوچک شش و هفت نفره محدود می شوند، گروه های آموزشی، کنفرانسی و نمایشگاه می توانند حتی شامل صدها شرکت کننده باشند. هزینه اینگونه تورها بسیار بالاتر از تورهای تفریحی است، به این دلیل که هزینه های چنین سفری معمولا توسط سازمان ها پرداخت می شود و در نتیجه شرکت کنندگان انتظار سرویس دهی بهتری دارند. برای آزانس مسافرتی، سازماندهی یک تور اداری یا تجاری در ازای هر نفر بسیار مناسب تر از سازماندهی یک سفر خصوصی و تفریحی در طول تعطیلات است. تورهای خارجی و اداری در چین از طریق پنج بخش سازماندهی می شود:
۱- اداره اجرائیات و یا مرکز خدمات استانی
۲- اداره مشاوره تجاری، بخش مربوط به تور خارجی تجاری و اداری
۳- شرکت های سازمان دهنده تورهای خارجی شخصی
۴- دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی
۵- ادارات آژانس های مسافرت در چین (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۹۷)
سفرهای خصوص و تفریحی چینی ها
براساس مطالعات مجمع مسافرتی آسیا و اقیانوسیه عمده سفرهای خارجی چینی ها، با هدف تفریح و سیاحت و خرید انجام می شود و حدود ۱۵ درصد از سفرها با انگیزه دیدار از دوستان و اقوام(VFR) صورت می گیرد. شهرها و پایتخت های بزرگ و مراکز تجاری هنوز بیشترین سهم را در جذب مسافران چینی دارند، هرچند هرساله تقاضا برای شهرهای ساحلی و آفتابی و دیگر انواع شهرهای تفریحی برای گذران تعطیلات رو به افزایش است. ولی تقاضا برای دیدار از شهرهای توریستی اروپا به ویژه برای گردشگران چینی همچنان ادامه دارد (رحیم پور, ۱۳۹۲, ص. ۹۹).