اﻣﻮر ﻣﺎﻟﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی
ﻋﻀﻮ ﺷﻮرای دوﻟﺘﯽ
Li Keqiang
ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺣﺰب
رﺋﯿﺲ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﻣﺮﮐﺰی ﻧﻈﺎرت و ﺑﺎزرﺳﯽ
Hu Guoqiang
اﻣﻨﯿﺖ داﺧﻠﯽ
Zhou Yongkang
ﺳﺎﺧﺘﺎر و روﻧﺪﻫﺎی ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ دﻓﺘﺮ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺣﺰب و ﮐﻤﯿﺘﻪ داﺋﻤﯽ آن ﺣﺎﮐﯽ از ﻫﺪف ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی ﺑﺮ ﭘﺎﯾﮥ اﺟﻤﺎع و رﻫﺒﺮی ﺟﻤﻌﯽ ﺣﺰب دارد. از ﯾﮏ ﺳﻮ اﯾﻦ ﺗﺤﻮﻻت، ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ دﺑﯿﺮﮐﻞ ﺣﺰب ﺑﺮای اﻋﻤﺎل ﻗﺪرت ﺑﺮ ﺳﺎﯾﺮ رﻫﺒﺮان ﺣﺰب را ﻣﺤﺪود ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ و از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﻣﺎﻧﻊ از ﺗﺴﻠﻂ ﯾﮑﯽ از رﻫﺒﺮان ﯾﺎ ﮔﺮوﻫﯽ از رﻫﺒﺮان ﺑﺮ ﺳﺎﯾﺮﯾﻦ ﻣﯽﮔﺮدد. در ﻫﻤﯿﻦ راﺳﺘﺎ ﻫﻮ ﺟﯿﻦ ﺗﺎﺋﻮ ﺑﺮای ﺗﻘﻮﯾﺖ رﻫﺒﺮی ﺟﻤﻌﯽ و ﮔﺴﺘﺮش دﻣﻮﮐﺮاﺳﯽ درون ﺣﺰﺑﯽ ﺳﻌﯽ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ، ﻧﻈﺎم ﺗﺎﺑﻌﯿﺖ را در درون ﺣﺰب ﺷﻔﺎف ﺳﺎزد، ﺑﮕﻮﻧﻪای ﮐﻪ ﮐﻤﯿﺘﻪ داﺋﻤﯽ ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ اﻋﻼم ﻣﻨﻈﻢ ﮔﺰارش-
ﻫﺎی ﺧﻮد ﺑﻪ دﻓﺘﺮ ﺳﯿﺎﺳﯽ و دﻓﺘﺮ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﮐﯿﺘﻪ ﻣﺮﮐﺰی ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
ﻫﻮ ﺟﯿﻦ ﺗﺎﺋﻮ ﭘﺲ از ﺗﺼﺪی دﺑﯿﺮﮐﻠﯽ ﺣﺰب و ﻣﻘﺎم رﯾﺎﺳﺖﺟﻤﻬﻮری روﯾﮑﺮﻫﺎی ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﯾﺪﺋﻮﻟﻮژﯾﮏ ﺟﺪﯾﺪی را در اﻧﺪاﺧﺖ ﮐﻪ در ﺑﻌﻀﯽ از اﺑﻌﺎد آن ﺑﺎ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﭘﯿﺸﯿﻦ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻮد و ﺑﻌﻀﺎ ﺑﻪ اﻧﺘﻘﺎد ﺗﻠﻮﯾﺤﯽ از ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی ﺳﺮﯾﻊ در دوران ﺟﯿﺎﻧﮓ زﻣﯿﻦ ﻣﯽﭘﺮداﺧﺖ. اﯾﻦ اﻗﺪاﻣﺎت ﺷﺎﻣﻞ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی “ﻣﺮدم ﻣﺤﻮر"((۲۰۰۲، ﻣﻄﺮح ﻧﻤﻮدن ﻣﻔﻬﻮم ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻠﻤﯽ((۲۰۰۳، ﻣﻄﺮح ﻧﻤﻮدن اﯾﺪه ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﺎرﻣﻮﻧﯿﮏ
(Fewsmith,2008).ﺳﻮﺳﯿﺎﻟﯿﺴﺘﯽ((۲۰۰۴ و ﻇﻬﻮر روﯾﮑﺮد اﯾﺎﻻت ﺳﻮﺳﯿﺎﻟﯿﺴﺘﯽ ﺟﺪﯾﺪ (۲۰۰۵) ﻣﯽﺷﻮد
(۳-۳ﺳﺎﺧﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ:
ﯾﮑﯽ از ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی داﺧﻠﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮی ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ وﺿﻌﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ-ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ و اﯾﺴﺘﺎر۴۳ﻫﺎی ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ آن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻤﺒﺮت و ﻫﻤﮑﺎراﻧﺶ اﯾﺴﺘﺎر ﻋﺒﺎرﺗﺴﺖ از ﯾﮏ روش ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺛﺎﺑﺖ در ﻓﮑﺮ، اﺣﺴﺎس و رﻓﺘﺎر ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻓﺮاد، ﮔﺮوهﻫﺎ و ﻣﻮﺿﻮعﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ(ﮐﺠﺒﺎف و
-Attitude١
ﺗﺮﮐﺎن،.( ۴۹ : ۱۳۸۷ ﻃﺒﻖ ﻧﻈﺮ ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ، اﯾﺴﺘﺎر ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺑﺎ دوام اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﯾﮏ ﻋﻨﺼﺮ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﯾﮏ ﻋﻨﺼﺮ اﺣﺴﺎﺳﯽ و ﯾﮏ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﯽﮔﺮدد (ﮐﺮﯾﻤﯽ،.(۱۳۸۵ اﻣﺮوزه ﺻﺎﺣﺒﻨﻈﺮان ﻣﻔﻬﻮم اﯾﺴﺘﺎر را ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻣﻄﺮح در ﻋﺮﺻﻪ رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﭼﺮا ﮐﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ آن اﻫﻤﯿﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ در درک رﻓﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﻮاﻣﻊ دارد.ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ در ﺳﻄﺢ ﺟﺎﻣﻌﻪ و اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮآﻣﺪه از آن ﺑﺨﺸﯽ از اﯾﻦ اﯾﺴﺘﺎرﻫﺎ را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽﮔﺮدد.
(۱-۳-۳ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽ:
(۱-۱-۳-۳ﺟﺎﻣﻌﮥ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ۴۴ ﭼﯿﻨﯽ:
در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻣﺮوز ﭼﯿﻦ در ﻣﯿﺎن ﺗﻮده ﻣﺮدم و ﻧﺨﺒﮕﺎن ﺳﯿﺎﺳﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﯿﺶ از ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﺛﺒﺎت اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ اﺳﺖ. اﺻﻼﺣﺎت ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﻧﯿﺰ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ، ﻧﻪ در ﺟﻬﺖ ﺑﺮ ﻫﻢزدن ﻧﻈﻢ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻣﻮﺟﻮد، ﺑﻠﮑﻪ در راﺳﺘﺎی اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﻘﺶ ﻗﺎﻧﻮن،ﮔﺴﺘﺮش ﺗﺪرﯾﺠﯽ ﻣﺸﺎرﮐﺖ و اﯾﺠﺎد ﻧﻈﺎم ﮐﻨﺘﺮل و ﻧﻈﺎرت رﺳﻤﯽ ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ.ﻣﺎﺣﺼﻞ اﯾﻦ اﺻﻼﺣﺎت ﻧﯿﺰ ﮔﺴﺘﺮش ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﺮدم،ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ و اﻋﺘﻤﺎدﺳﺎزی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﺻﻄﻼح ﺟﺎﻣﻌﮥ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﭼﯿﻨﯽ ﻣﻮﯾﺪ ﻣﻄﻠﺐ ﻓﻮق و ﻧﺸﺎﻧﺪﻫﻨﺪه ﺟﺎﻣﻌﮥ اﯾﺪه آل ﭼﯿﻨﯽ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻮﺟﻮد آن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ اﺻﻄﻼح ﺑﺮای ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎر در ﺟﻠﺴﮥ ﻋﻠﻨﯽ ﮐﻤﯿﺘﮥ ﻣﺮﮐﺰی ﮐﻨﮕﺮه ﺷﺎﻧﺰدﻫﻢ ﺣﺰب در ﺳﺎل۲۰۰۴ ﻣﻄﺮح ﮔﺸﺖ. ون ﺟﯿﺎﺑﺎﺋﻮ در ﮔﺰارش ﺧﻮد ﺑﻪ ﮐﻨﮕﺮه ﻣﻠﯽ در ﺳﺎل ۲۰۰۵،دﻣﻮﮐﺮاﺳﯽ،ﻧﻘﺶ ﻗﺎﻧﻮن، ﻋﺪاﻟﺖ و ﺗﻮازن اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ﺑﻌﻨﻮان وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﺎرﻣﻮﻧﯿﮏ ﭼﯿﻨﯽ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮد.ﻫﻮ ﺟﯿﻦ ﺗﺎﺋﻮ رﻫﺒﺮ ﺣﺰب در ژاﻧﻮﯾﻪ ۲۰۰۵، اﯾﺪﺋﻮﻟﻮژی و اﺧﻼق، ﺑﺮﺧﻮرد ﺻﺤﯿﺢ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن،ﺗﻘﻮﯾﺖ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ﻣﺤﯿﻄﯽ-اﮐﻮﻟﻮژﯾﮏ و ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ ﺧﻮب را ﺑﻌﻨﻮان ﭘﺎﯾﻪﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﭼﯿﻨﯽ اﺿﺎﻓﻪ ﻧﻤﻮد. اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ اﺻﻄﻼح ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ اﻟﻬﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ از اﯾﺪه “ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﺰرگ” در ﻣﮑﺘﺐ ﮐﻨﻔﺴﯿﻮس دارد ﮐﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﺑﺎرز آن ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﺑﺮاﺑﺮی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻫﺎﻧﮓ ﻟﯿﻦ ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻪ اﺳﺖ اﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﺑﺪﻧﺒﺎل ﮔﺴﺘﺮش ﻃﺒﻘﻪ ﻣﺘﻮﺳﻂ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭼﯿﻦ، ﮐﺎﻫﺶ ﻓﻘﺮ وﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﻓﺴﺎد ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﮔﺮ ﭼﻪ در ﭼﻨﯿﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪای ﻧﯿﺰ ﺗﻀﺎدﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻫﻤﭽﻨﺎن وﺟﻮد دارد، اﻣﺎ اﯾﻦ ﺗﻀﺎدﻫﺎ ﺑﻄﻮر ﺻﻠﺢ آﻣﯿﺰ ﻗﺎﺑﻞ رﻓﻊ ﻣﯽ-
(Heberer&Schuber,2006).ﺑﺎﺷﻨﺪ
-Harmonious society٢
(۲-۱-۳-۳ ﻧﺎﺳﯿﻮﻧﺎﻟﯿﺴﻢ