ﺩﻭﺭﻩﺍﻱﻛـﻪﺩﺭﺁﻥﻣﻌـﺎﻣﻼﺕﺗﻮﺳـﻂﺑـﺎﺯﺍﺭﺟﺬﺏﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﺩﺭﻳﻚﺑﺎﺯﺍﺭﻧﻘﺪ،ﻣﻌﺎﻣﻼﺕﺑﺎﻛﻤﺘﺮﻳﻦﻭﻗﻔﻪﺯﻣﺎﻧﻲﻣﻤﻜﻦﺍﺟﺮﺍﻣﻲﺷﻮﻧﺪ(کاشانی پور محمد وساسانی؛مهران۱۳۸۹).
ﺩﺭﺍﻛﺜﺮﭘﮋﻭﻫﺶﻫﺎﻱﺍﺧﻴﺮ،ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﭘﮋﻭﻫﺶ(ﺟﺮﺍﻟـﺪ۲۰۰۶)[۲۹]ﺩﻭﻣﺘﻐﻴﺮﺍﺧﺘﻼﻑﻗﻴﻤﺖﭘﻴﺸـﻨﻬﺎﺩﻱﺧﺮﻳـﺪﻭﻓﺮﻭﺵﻭﺣﺠﻢﻋﺮﺿﻪﻭﺗﻘﺎﺿﺎﺑﻪﻋﻨـﻮﺍﻥﻣﻌﻴﺎﺭﻫـﺎﻱﺑﺪﻳﻞﻧﻘﺪﺷﻮﻧﺪﮔﻲﺍﻧﺘﺨﺎﺏﺷﺪﻩﺍﻧﺪ.
ﺍﺯﺳﻮﻱﺩﻳﮕـﺮﺍﺯﺁﻧﺠﺎﻛﻪﺯﻣﺎﻥﺍﻋﻼﻥﺳـﻮﺩﺍﻳـﺪﻩﺁﻝﺗـﺮﻳﻦﻣﻘﻄـﻊﺑـﺮﺍﻱﺑﺮﺭﺳﻲﻋﺪﻡﺗﻘﺎﺭﻥﺍﻃﻼﻋﺎﺕﺩﺭﺑـﺎﺯﺍﺭﺳـﻬﺎﻡﺍﺳـﺖﻭﺑﺴﻴﺎﺭﻱﺍﺯﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕﺗﺠﺮﺑﻲﺍﺯﺟﻤﻠـﻪ(ﻟـﻲﻭﺩﻳﮕـﺮاﻥ۱۹۹۳)[۳۰]ﻭ(ﺁﻛــﺮﻭﺗﻮﻧــﻚ۲۰۰۰)[۳۱] برروی ﻧﻘﺪﺷﻮﻧﺪﮔﻲﺑﺎﺯﺍﺭﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺍﻋﻼﻥﺳـﻮﺩﻣﺘﻤﺮﻛـﺰﺑـﻮﺩﻩ است.
حجم معاملات(تعداد دفعات معامله) ،گردش بازار،فاصله بین قیمت پیشنهادی خرید وفروش وسرعت معاملات از معیارهای سنتی نقدشوندگی محسوب میشوند،نقدشوندگی به بسیاری از اصول اقتصاد کلان واصول بازار نیز بستگی دارد.این اصول شامل سیاستهای مالی کشور ،رویکرد حاکم برنرخ ارز در ایران ونیز محیط نظارتی استکهبرشرایط نقدشوندگی تاثیر بسزاییدارد.در سطح کلان نیز ابزارهای مورد معامله ،ماهیت مشارکت کنندگان بازار وهمچنین ساختار بازار اثر بسیاریبرنقدشوندگی بازار دارد(نشریه بورس ؛بازارهای نوظهورص۲۰) .
۲-۳-کیفیت اطلاعات مالی
دنیایامروز،دنیایاطلاعاتاستوکسیبرندهاستکهاطلاعاتبیشترومربوطتریدراختیارداشتهباشد. بیتوجهیبهاین امرمهممیتواندمنشاءمخاطراتعمدهایدرتصمیمگیریهاباشد. ضعفنظاماطلاعاتیدربیشترمواردمنجربهضعفتصمیمگیریودرواقعضعفدرادارهامورمیشود.
دراغلبسازمانهابخشعمدهتصمیماتمدیرانبهنحویدرگیربااطلاعاتمالیاستوبههمیندلیلاطلاعاتمالیدربیشترمواردنقشکلیدیدارد. ضعفنظاماطلاعاتیسازمانمعمولاًنقصاننظاماطلاعاتیمالی رانیزدربطنخودداردوناتوانیدردسترسیصحیحوبهموقعبهاطلاعاتمالیدرعصرپیشرفتتکنولوژیاطلاعاتآنقدرمشکلاستکهنبایدبهفکرآنبود (عربمازاریزدی، ۱۳۷۳) .
اطلاعاتبرایاینکهقابلاستفادهباشدبایدبهنیازهایتصمیمگیریاستفادهکنندگانمربوطباشد. اطلاعاتآنگاهدارایکیفیتمربوطبودناستکهبتواندازطریقکمکبهاستفادهکنندگاندرارزیابیرویدادهایگذشته،حالیاآیندهیاازطریقتاییدیااصلاحارزیابیهایگذشتهآنهاتصمیماتاقتصادیآنانراتحتتاثیرقراردهد (مکرمی؛یداله،۱۳۷۴) .اطلاعاتمالییکیازمنابعمهماطلاعاتبرایتصمیمگیریهایاقتصادیدرموسساتاست (بدری،احمد،۱۳۷۲)وگزارشهایمالییکیازمهمترینمنابعکسباطلاعاتاستبهطوریکهدرمبانینظریحسابداریوگزارشگریمالیاکثرکشورهاآمدهاستکههدفکلیگزارشگریمالیفراهمآوردناطلاعاتیاستکهآثارمالیمعاملات،عملیاتورویدادهایموثربروضعیتمالیونتایجعملیاتیکواحدانتفاعیرابیانکندوازاینطریقسرمایهگذاران،اعطاکنندگانتسهیلاتمالیوسایراستفادهکنندگانبرونسازمانیرادرقضاوتوتصمیمگیرییاریدهد .سیستمحسابداری ازطریقگزارشفعالیتهایمالیواحدهایانتفاعیازاینقابلیتبرخورداراستتااطلاعاتیرادرموردآنچهدیگرانازآنآگاهنیستندمنتقلنماید. بدون شک ،حسابدارییکسیستماندازهگیریاطلاعات مالیرسمیاست (قاسملو،۱۳۸۴)صورتهایمالیحداقلبهطورسالانهدرجهترفعنیازهایعمومیاطلاعاتیطیفگستردهایازاستفادهکنندگاناست.استفاده کنندگان ممکن استبهاطلاعاتیبیشازآنچهدرصورتهایمالیمنعکسمیشودنیازداشتهواختیاردریافتآنهارانیزداراباشند. بههرحالبسیاریازاستفادهکنندگانناچارندبهصورتهایمالیبهعنوانمنبعاصلیاطلاعاتمالیموردنیازشاناتکانمایند. ازاینروصورتهایمالیبایدباتوجهبهنیازهایآنانتهیهوارائهشود (مکرمی،یداله ۱۳۷۴).ﺑﺎﺩﺭﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺘﻦﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮﻱﻣﺎﻟﻲﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥﻓﺮﺁﻳﻨﺪﻱﻛﻪﻣﺸﺎﺭﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥﻣﺨﺘﻠﻔﻲﺩﺭﻫﺮﻣﺮﺣﻠﻪﺍﺯﺁﻥﻭﺟﻮﺩﺍﺭﺩﻳﻚﻣﺸﺎﺭﻛﺖﻛﻨﻨﺪﻩﺩﺭﺑﺎﺯﺍﺭﺳﺮﻣﺎﻳﻪﻛﻪﺍﻃﻼﻋﺎﺕﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮﻱﻣﺎﻟﻲﺭﺍﺩﺭﻳﺎﻓﺖﻣﻲﻛﻨﺪ.ﺑﻪطور معمولﺍﻃﻼﻋﺎﺕﺑﺮﺍﻱﺍﻧﺠﺎﻡﻳﻚﻗﻀﺎﻭﺕﺑﺮﺍﻱﻣﺜﺎﻝ،ﺩﺭﺑﺎﺭﻩﺭﻳﺴﻚﻭﺭﺷﻜﺴﺘﮕﻲﻳﺎﺷﻜﺎﻑﺑﻴﻦﻳﻚﻧﺘﻴﺠﻪﻭﻳﻚﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ( ﻳﺎﻳﻚﺗﺼﻤﻴﻢ )ﺑﺮﺍﻱﻣﺜﺎﻝﻛﺠﺎﻭﭼﻪﻣﺒﻠﻎﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬﺍﺭﻱﺷﻮﺩﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩﻣﻲﻛﻨﺪ.ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦﻣﺸﺨﺺﺍﺳﺖﻛﻪﻫﺪﻑﺍﻭﻟﻴﻪﺍﻃﻼﻋﺎﺕﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮﻱﻣﺎﻟﻲﺩﺭﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻱﺳﺮﻣﺎﻳﻪﺍﻳﻦﺍﺳﺖﻛﻪﺍﺯﻗﻀﺎﻭﺕﻫﺎﻭﺗﺼﻤﻴﻤﺎﺕﺧﺎﺻﻲﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲﻛﻨﺪ.ﭘﺲﻛﻴﻔﻴﺖﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮﻱﻣﺎﻟﻲﺩﺭﺩﺭﺟﻪﺍﻭﻝﺑﻪﺩﻟﻴﻞﺍﻳﻦﺩﻳﺪﮔﺎﻩﻛﻪﺍﻃﻼﻋﺎﺕﺑﺎﻛﻴﻔﻴﺖﺑﺎﻻﺑﻪﻗﻀﺎﻭﺕﻫﺎﻭﺗﺼﻤﻴﻤﺎﺕﺑﺎﻛﻴﻔﻴﺖﺗﺮﻱﻣﻨﺠﺮﻣﻲﺷﻮﺩﻣﻮﺭﺩﺗﻮﺟﻪﺍﺳﺖ .ﺑﻪﺍﻳﻦﻣﻌﻨﺎﻛﻪﺍﻃﻼﻋﺎﺕﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮﻱﻣﺎﻟﻲﺑﺎﻛﻴﻔﻴﺖﻧﺴﺒﺖﺑﻪﺍﻃﻼﻋﺎﺕﺑﺎﻛﻴﻔﻴﺖﭘﺎﻳﻴﻦﺳﻮﺩﻣﻨﺪﻱﺑﻴﺸﺘﺮﻱﺩﺭﺗﺼﻤﻴﻢﺩﺍﺭﺩ(فرانسیس وهمکاران،۲۰۰۶).[۳۲]بنابراین ﯾﮑﯽازﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦوﻇﺎﯾﻒﻣﺪﯾﺮان،ﺗﻬﯿﻪواﻧﺘﺸﺎراﻃﻼﻋﺎتﻣﺎﻟﯽﺷﺮﮐﺖاﺳﺖکه در تهیه آن باید یکسری خصوصیات کیفی رعایت شود. اگر بخواهیم ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی رابه طور خلاصه تعریف کنیم شاید بهترین تعریف همان تعریف ارائه شده توسط(رویکری) است کهگفته است:"ویژگیهایی از اطلاعات که موجب سودمندی آن می شود”[۳۳]خصوصیاتکیفیاطلاعات مالیرامیتواناینگونهبیانکردکهچهنوعاطلاعاتیبرایتصمیمگیریمفیدهستند.بطورکلیخصوصیاتکیفی،خصوصیاتیهستندکهموجبمیشونداطلاعاتارائهشدهدرمتنصورتهایمالیبرایاستفادهکنندگانمفیدواقعشودوآنهارادرراستایدرکوضعیتمالیوعملکردمالیوانعطافپذیریمالیواحدتجاریکمککند.ﺣﺼﺎرزاده(۱۳۸۷)درپژوهشﺧﻮدﺑﻪﺑﺮرﺳﻲراﺑﻄﻪﻛﻴﻔﻴﺖﮔﺰارﺷﮕﺮیﻣﺎﻟﻲوﻛﺎراﻳﻲﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔـﺬاریﺑـﺮاﺳـﺎسمدلیکاملا"منطبقبرمدلپژوهشوردی[۳۴]در(۲۰۰۶) ﭘﺮداﺧﺘﻪوﺑﺎﺑﺮرﺳـﻲ ۱۲۰ ﺷـﺮﻛﺖﭘﺬﻳﺮﻓﺘـﻪﺷـﺪهدرﺑﻮرساوراقﺑﻬﺎدارﺗﻬﺮاندرﺑﻴﻦﺳﺎلهای ۷۹تا ۸۵ ﻧﺸﺎندادهاﺳﺖﻛـﻪﻋـﻼوهﺑـﺮاﻳﻨﻜـﻪﺳـﻄﺢﻛﻴﻔﻴـﺖﮔﺰارﺷﮕﺮیﻣﺎﻟﻲﺑﺎﺳﻄﺢﻛﺎراﻳﻲﺳﺮﻣﺎیهﮔﺬاریراﺑﻄـﻪﻣﻌﻨﺎداروﻣﺜﺒﺘﻲداردﻛﻴﻔﻴﺖﮔﺰارﺷﮕﺮیﻣﺎﻟﻲﻣﻮﺟﺐﺑﻬﺒﻮدﻛﺎراﻳﻲﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاریمیﺷـﻮد .ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦاﻳـﻦپژوهشﻧﺸﺎندادﻛﻪﺑﺮاﺳﺎسﻣـﺪلاﺳـﺘﻔﺎدهﺷـﺪهﺑـﻪﻣﻨﻈــﻮرﻛــﺎراﻳﻲﺳــﺮﻣﺎﻳﻪﮔــﺬاریﺑــﻴﻦﺑﻴﺶﻳــﺎ (ﻛــﻢ) ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاریوﻛﻴﻔﻴـﺖﮔﺰارﺷـﮕﺮیﻣـﺎﻟﻲراﺑﻄـﻪایﻣﻨﻔﻲوﻣﻌﻨﺎداروﺟﻮددارد .ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦﻧﺘﺎﻳﺞپژوهشﻓﻮقﺣﺎﻛﻲازآناﺳـﺖﻛـﻪﻛﻴﻔﻴـﺖﮔﺰارﺷـﮕﺮیﻣـﺎﻟﻲازطریقبیش(کم)سرمایه گذاریمیتواندموجبارتقایسرمایه گذاریشود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۳-۱طبق مفاهیم گزارشگری مالیدرفصل دوم، خصوصیات کیفی اطلاعات مالی به شرح ذیل میباشد:
برخیازخصوصیاتکیفی،بهمحتوایمندرجدرصورتهایمالیوبرخیبهچگونگیارائهاینمحیطواطلاعاتمیپردازد .
خصوصیاتکیفیمربوطبهمحتوایاطلاعات،مربوطبودنوقابلاتکا (اعتماد) بودناست . .۱-
مربوطبودن:
اطلاعاتیمربوطتلقیمیشودکهبهاستفادهکنندگاندرموردتصمیمگیریبرایسرمایهگذاریدرواحدتجاریوارزیابیعملکردگذشته،حالوآیندهواحدتجاریکمککند. اطلاعاتمربوطاگرازرویدادهایگذشتهخبردهددارایارزشتاییدکنندگیواگرپیشبینیرویدادهایآتیرابکندحاویارزشپیشبینیکنندگیاست(فصل دوم،مفاهیم نظری گزارشگری مالی).
قابلیت اتکا ( اعتمادبودن)
اطلاعاتیقابلاتکاستکهعاریازاشتباهوتمایلاتجانبدارانهبااهمیتباشدوبطورصادقانهبیانکنندهچیزیباشدکهانتظارمیرودبیانکند.قابل اتکا بودن به معنای دقت مطلوب نیست .اطلاعاتی که برمبنای قضاوت ،برآورد وتقریب است که نمی تواند کاملا"دقیق باشدبلکه باید قابل اتکا باشد .بیان صادقانه ،رحجان محتوا برشکل ،بیطرفی احتیاط وکامل بودن ویژگیهای لازم برای قابل اتکا بودن است.
۲- خصوصیات کیفی اطلاعات مالی مربوط به ارائه صورتهای مالی، قابل مقایسه بودن وقابل فهم بودن است.
قابل مقایسه بودن:
اطلاعات مالی زمانی مفید است که بتوان برپایه آن شباهتها وتفاوتها را تشخیص داد. استفادهکنندگان برای تصمیم گیریعملکرد یک شرکت رابر اساس اطلاعات مالی باشرکتهای دیگر یا با عملکرد گذشته همان شرکت مقایسه کنند .بنابراین آثار معاملات وسایر رویدادهای مشابه در داخل واحد تجاری ودر طول دوره زمانی برای آن واحد تجاری باید باثبات رویه اندازه گیری وارائه شود و بین واحدهای تجاری مختلف نیز هماهنگی رویه در باب اندازه گیری وارائه موضوعات مشابه رعایت گردد.قابل مقایسه بودن مستلزم این است که حسابداری از یک دوره به دوره بعد با روش یکسان صورت گیرد وشرکتهای مختلف نیز باید از رویه های یکنواخت برای رویدادهای مشابه استفاده کنند.
قابل فهم بودن :
ممکن است صورتهای مالی حاوی اطلاعات مربوط وقابل اتکا اما غیر قابل فهم باشد .در این صورت چنین اطلاعاتی برای تصمیم گیری مفید نیست .چون قابل فهم نمی باشد .
اطلاعات مندرج در صورتهای مالی نمیتواند آنقدر ساده باشد که برای هرکس قابل فهم باشد. اما باید برای اشخاصی که دانش نسبی درباره حسابداری دارند وخواهان مطالعه وتحلیل اطلاعات مالی می باشند قابل فهم باشد.توان استفاده کننده وادغام وطبقه بندی دو خصیصه موثر برقابل فهم بودن است.
باید توجه نمود آنچه که در ارائه اطلاعات مالی باکیفیت بیشتر مورد توجه است که اﻫﺪافﮔﺰارﺷﮕﺮیﻣﺎﻟﻲازﻧﻴﺎزﻫﺎوخواستهﻫـﺎیاﻃﻼﻋﺎﺗﻲاﺳﺘﻔﺎدهﻛﻨﻨﺪﮔﺎنﺑـﺮونﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲﺳﺮﭼﺸـﻤﻪمیﮔﻴﺮد .ﻫﺪفاﺻﻠﻲﺑﻴﺎنآﺛﺎراﻗﺘﺼﺎدیروﻳـﺪادﻫﺎوﻋﻤﻠﻴﺎتﻣﺎﻟﻲﺑﺮوﺿـﻌﻴﺖوﻋﻤﻠﻜـﺮدواﺣـﺪﺗﺠـﺎریﺑــﺮایﻛﻤــﻚﺑــﻪاﺷــﺨﺎصﺧــﺎرﺟﻲﺑــﺮایاﺗﺨــﺎذﺗﺼﻤﻴﻤﺎتﻣـﺎﻟﻲدرارﺗﺒـﺎطﺑـﺎواﺣـﺪﺗﺠـﺎریاﺳـﺖ(ولک ۲۰۰۰۱)[۳۵].
ﺑــﺮاﺳــﺎسﻧﻈــﺮﻫﻴــﺄتﺗــﺪوﻳﻦاﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎیﺣﺴﺎﺑﺪاری[۳۶]ﮔﺰارﺷﮕﺮیﻣـﺎﻟﻲﻧـﻪﺗﻨﻬـﺎﺷﺎﻣﻞﺻﻮرتﻫﺎیﻣﺎﻟﻲﺑﻠﻜﻪدرﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪهاﺑﺰارﻫـﺎﻳـﺎروشﻫــﺎیاﻃــﻼعرﺳــﺎﻧﻲاﺳــﺖواﻳــﻦاﺑﺰارﻫــﺎ،ﺑــﻪﺻﻮرتﻣﺴﺘﻘﻴﻢﻳﺎﻏﻴﺮﻣﺴـﺘﻘﻴﻢﺑـﺎاﻃﻼﻋـﺎﺗﻲارﺗﺒـﺎطدارﻧﺪﻛﻪﺑﻪوﺳﻴﻠﺔﺣﺴﺎﺑﺪاریاراﺋﻪﻣـﻲﺷـﻮﻧﺪ.یعنی اطلاعاتی درباره منابع شرکت ،دارایی ها، بدهیهاوسودها وغیره میباشد. اﻳـﻦاﻃﻼﻋـﺎت ﺑﺎﻳﺪﺑﻪﮔﻮﻧﻪایﺑﺎﺷﺪﻛﻪسرمایهﮔـﺬاران،اﻋﻄﺎﻛﻨﻨـﺪﮔﺎنﺗﺴﻬﻴﻼتﻣﺎﻟﻲوﺳﺎﻳﺮﮔﺮوهﻫﺎیاﺳﺘﻔﺎدهﻛﻨﻨـﺪهرادرﺗﺸﺨﻴﺺﻧﻘﺎطﻗﻮتوﺿـﻌﻒﻣـﺎﻟﻲواﺣـﺪاﻧﺘﻔـﺎﻋﻲﻳﺎریدﻫﺪوﻣﺒﻨﺎﻳﻲراﻓﺮاﻫﻢﻛﻨﺪﻛﻪﺑﺘﻮانﺑـﺮاﺳـﺎسآناﻃﻼﻋﺎتﻣﺮﺑﻮطﺑﻪﻋﻤﻠﻜﺮدواﺣﺪاﻧﺘﻔﺎﻋﻲراﻃـﻲﻳﻚدورهﻣﺎﻟﻲارزﻳﺎﺑﻲﻛﺮد .ﻋﻼوهﺑﺮاﻳـﻦاﻃﻼﻋـﺎتﻣﻮردﺑﺤﺚﻣﻲﺗﻮاﻧﺪﺗـﺄﺛﻴﺮﺑـﺎﻟﻘﻮهﺑﺮﺧـﻲازﻣﻨـﺎﺑﻊﺑـﺮﺟﺮﻳﺎنوﺟﻮهﻧﻘﺪوﻫﻤﭽﻨـﻴﻦوﺟـﻮهﻧﻘـﺪﻣـﻮردﻧﻴـﺎزﺑرای ایفای تعهدات واحدانتفاعی رانشان دهد(کمیته تدوین استانداردها،۱۳۸۵).ﻫﻤﭽﻨﻴﻦﻣﻤﻜﻦاﺳﺖﻣﺪﻳﺮ،دارایﻧﻮﻋﻲاﻃﻼﻋـﺎتدرونﺳﺎزﻣﺎﻧﻲﺑﺎﺷﺪوﻫﻤﻴﻦاﻣﺮﺑﺎﻋـﺚﺷـﻮدﺗـﺎویﭼﻨﻴﻦﺑﺎوریﭘﻴﺪاﻛﻨﺪﻛﻪﺳـﻬﺎمﺷـﺮﻛﺖدرﺑـﺎزارﺑـﻪﻣﺒﻠﻐﻲﻛﻤﺘﺮازارزشواﻗﻌﻲاراﺋﻪﺷـﻮددرﭼﻨـﻴﻦﺷﺮاﻳﻄﻲاوﺑﺮایاﺻﻼحاﻳﻦوﺿﻊدﺳﺖﺑـﻪاﻗـﺪاﻣﻲﻣﻲزﻧﺪﻛﻪآنرااﻓﺸﺎیداوﻃﻠﺒﺎﻧﻪاﻃﻼﻋﺎتﻣـﻲﻧﺎﻣﻨـﺪ.اﻓﺸﺎیاﻃﻼﻋﺎتدرﺣـﺪیﺑـﻴﺶازﻣﻘـﺮراتواﺻﻮلﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷﺪهﺣﺴﺎﺑﺪاریوﺳﺎﻳﺮاﺳـﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎیﻣﺮﺑﻮطﺑﻪاراﺋﻪﮔﺰارشﻫﺎیﻣﺎﻟﻲوکه موجب اﻓـﺰاﻳﺶﻛﻴﻔﻴــﺖاطلاعات مالی را خواهد شد.اﻳــﻦﮔــﺰارشﻫــﺎیﻣــﺎﻟﻲﺣﺘــﻲاﮔــﺮﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻲﻫﻢﻧﺸﺪهﺑﺎﺷـﻨﺪﻣـﻲﺗﻮاﻧﻨـﺪاﻃﻼﻋـﺎﺗﻲرااراﺋﻪﻛﻨﻨﺪﻛﻪﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻨﻲ،ﻣﻌﺘﺒﺮوﻗﺎﺑﻞاﺗﻜﺎﺑﺎﺷـﺪ.زﻳـﺮاﻣﺪﻳﺮﻳﺖﻫﻨﮕﺎماﺗﺨﺎذﺗﺼﻤﻴﻢدرﺑﺎرهاراﺋﻪﮔﺰارشﻫﺎیﻣــﺎﻟﻲﻫﻤــﻮاره دارای مسئولیتهای قانونی است
دارایﻣﺴــﺆوﻟﻴﺖﻫــﺎیﻗــﺎﻧﻮﻧﻲاست(اسکات،۱۹۹۸)[۳۷].
ازسویدیگر نیز نباید ریسکاطلاعات رانادیدهگرفت هیلیوپالپو[۳۸](۲۰۰۱) بیانمیکنند:"کهتقاضابرایگزارشگریمالیوافشایاطلاعاتناشیازعدمتقارناطلاعاتوتضادهاینمایندگیبینمدیرانوسرمایهگذارانبیرونیاست” .اطلاعاتومسائلانگیزشیمانعتخصیصکارایمنابعدربازارسرمایهمیشوند.مدیران،نوعاًاطلاعاتبیشتریدرزمینههایمختلفنسبتبهسرمایهگذاراندارندوتمایلدارندکهارزششرکتخودرابهطرزدیگرینشاندهند.بنابراینسرمایهگذارانزمانیکهدراوراقبهاداراینشرکتهاسرمایهگذاریمیکنندبامسالهریسکاطلاعاتروبرومیشوند.آنهابرایقیمتگذاریاوراقبهاداربراطلاعاتقابلاتکاتکیهمیکنند.اینقیمتتاجاییتعدیلمیشودکهبازدههایموردانتظاربرابرباصرفریسکبهعلاوۀنرخبدونریسکباشدبه ایندلیلکهاطلاعاتبرایسرمایهگذارانمهماستآنهاشرکتهایبااطلاعاتدارایکیفیتکمرابادیدمنفیمینگرند(میکووسترهولم،[۳۹]۲۰۱۱). تحقیقاتنظریاخیرنشانمیدهدکهریسکاطلاعات،عاملریسکغیرقابلتنوع (غیرقابلحذف) است.ریسکاطلاعاتبیانگرایناستکهاطلاعاتشرکتدرتصمیماتقیمتگذاریسرمایهگذارانازکیفیتضعیفیبرخورداراست. سرمایه گذاران،اوراقبهاداررابراساسارزیابیخودازجریانهاینقدیآتیارزشگذاریمیکنند.معیاریکهابهاموعدماطمیناناطلاعاترادرقالبجریانهاینقدیبیانمیکنداجزایتعهدیسوداست(میکووسترهولم،۲۰۱۱). فرانیسوهمکاران[۴۰](۲۰۰۵) بهایندلیلکهاطلاعاتدربارهجریانهاینقدیازطریقسودتأمینمیشودبرمعیارمربوطبهاجزایتعهدیسودتأکیدکردهاند. دچو[۴۱](۱۹۹۴) نشاندادهاستکهاجزایتعهدیسودابهامبیشتریدرتبدیلبهجریانهاینقدینسبتبهسودهایسالجاریدارد.زیرااقلامتعهدی،حاصلقضاوت،پیشبینیوتخصیصجریانهاینقدیبهدیگردورههااست.درنتیجهبراساسنتایجتحقیقاتمذکورکیفیتاقلامتعهدیبرایسرمایهگذاراننشانهایازفاصلۀسودحسابداریازجریانهاینقدیاست.بنابراینکیفیتضعیفاقلامتعهدیاینتفاوتاندکراکاهشدادهوریسکاطلاعاتافزایشمییابد(فرانسیسوهمکاران[۴۲]،۲۰۰۵). ایسلیواوهرا[۴۳] (۲۰۰۴) نشاندادندریسکاطلاعاتمختصشرکتعاملریسکتنوعناپذیراستکهبرهزینهسرمایهاثرمیگذارد . درمدلآنهانابرابریاطلاعاتبینسرمایهگذارانآگاهوسرمایهگذارانناآگاهباعثمیشودکهسرمایهگذارانناآگاهبهنرخبازدهبالاترنیازداشتهباشند . زیراآنهاریسکغیرقابلتنوعرامتحملمیشوندازدیدگاهآنهاممکناستکیفیتاطلاعاتازلحاظذاتی(محیطپیچیدهحسابداریواشتباهاتسهوی) یاازلحاظاختیاریعملکردنمدیریتدرزمینهحسابداریکمباشدودرنتیجهریسکذاتییااختیاریاطلاعاتیاهردوبالاباشد(کراوت[۴۴]وشولین،۲۰۱۰).ﻳﺎﻓﺘﻪ های ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎیﻣﺘﻌﺪدیﺑﻴﺘـﻲودﻳﮕـﺮان[۴۵]( ۲۰۰۷)ﺑﺮاﻳـﻦاﻣـﺮﺗﺎﻛﻴـﺪدارﻧـﺪ"ﻛـﻪاﻓﺰاﻳﺶﻛﻴﻔﻴﺖ اطلاعات مالیازﻃﺮﻳﻖﻛﺎﻫﺶﻋﺪمﺗﻘﺎرناﻃﻼﻋﺎﺗﻲﻣﻴﺎنﻣﺪﻳﺮانﺑﺎوامدﻫﻨﺪﮔﺎنوﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاراناﻣﻜﺎنﺧﻄﺮاﺧﻼﻗـﻲوﮔـﺰﻳﻨﺶﻧﺎدرﺳـﺖراﻛﺎﻫﺶداده ومنجر به کاهش ریسک و هزینه سرمایه گذاری خواهدشد". دربین عوامل موثر برکیفیت اطلاعات مالی بهمنظورروشنشدننقشاطلاعاتمالیدرفرایندتصمیمگیریلازماستتفاوتبیناطلاعاتاصلیواطلاعاتجایگزین نیزتوضیحدادهشود. اطلاعاتاصلی،اطلاعاتیهستندکهتصمیمگیرندهمیخواهدتصمیماتخودرابرمبنایآناخذکند. اطلاعاتجایگزینیبهجایاطلاعاتاصلیزمانیمورداستفادهقرارمیگیردکهدسترسیبهاطلاعاتاصلیبهلحاظمحدودیتهایموجودعملینباشدواطلاعاتجایگزینیتخمینخوبیازاطلاعاتاصلیباشد (بررسیهایحسابداری، ۱۳۷۱) .
۲-۳-۲-سیستم های اطلاعاتی بازاروکیفیتاطلاعات
سیستم های اطلاعاتی در بازار ازسه بخش متفاوت تشکیل می شود که باتوجه به آن می توان در راستای ارتقای سطح کیفیت اطلاعات مالی گام برداشت.
بخش نخست آن بنگاه ومحیط داخلی آن است که باید برای ایجاد وارائه اطلاعات کافی ودقیق صلاحیت داشته باشد.کیفیت گزارش دهی به اهمیت واساسی بودن اطلاعات ،اعتبارافشاهای اصول حسابداری بکاربرده شده وبه موقع بودن افشاء بستگی دارد.
بخش دوم به تسهیلات بازار وسرعتی که این تسهیلات قادر به انتقال اطلاعات به استفاده کنندگان است مربوط می شود.
بخش سوم نظام اطلاعاتی تحلیل گران اوراق بهادار،سرمایه گذاران نهادی وسازمانهای کارگزاری است که اطلاعات مربوط را دریافت وتحلیل می کنند.
باتوجه به این سه بخش، کیفیت اطلاعات مالی بیشتراست که هرسه این موارد را درارائه اطلاعات مالیبرای استفاده کنندگان اعمال نماید.از سوی دیگر سرمایه گذاران باید بدانند چگونه ازاین اطلاعات مالی استفاده کنند در بازاهای سازمان یافته چنین وظیفه ای بردوش تحلیل گران اوراق بهاداراست. زیرا بخش عمده ای از سرمایه گذارانمنفرد از توانایی استفاده از اطلاعات گسترده یاتحلیل اطلاعات مالی برخوردارنیستند(میو۲۰۰۰).[۴۶]کارایی اطلاعاتی پیش نیاز کارایی بازار است وشرط تحقق کارایی تخصصی وعملیاتی در بازار،کارایی اطلاعاتی است. در واقع کوشش برای برطرف کردن کاستیهای اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار یکی از راه کارهای اساسی دستیابی به کارایی بازار است (داموران[۴۷]۲۰۰۶).
۲-۴-کیفیت سود وکیفیت اطلاعات مالی
مقوله سود در مباحث حسابداری و مالی با توجه به بحث کیفی آن و همچنین بعنوان ابزاری برای تصمیم گیری از جایگاه ویژهای برخوردار است. همچنین با مروری بر تاریخچه و ادبیات کهن دانش حسابداری درمییابیم، که کمتر مفهوم یا پدیدهای، همانند سود مورد بحث و منازعه فراگیر بین تئوریسینها و متفکراحسابداری و طبقات مختلف حرفه حسابداری و مالی قرار گرفته است. اگر چه مفهوم تعهدی سود به عنوان یک ابزار بنیادی با انتقادهایی مواجه است اما از دیدگاه اطلاعاتی، این مفهوم بیانگر نتیجه فعالیت یک شرکت از دیدگاه حسابداری و مالی میباشد. بر اساس فرضیات “بازار کارآ”[۴۸] و همچنین تحقیقات انجام شده مشاهده می شود که، سود حسابداری بار و محتوای اطلاعاتی دارد. محاسبه سود حسابداری بعنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد شرکتها و یا اطلاعاتی که در محاسبه آن لحاظ می شود، توسط حسابداران حرفهای و تحلیلگران و مفسران مالی همواره مورد تأکید قرار داشته است (شباهنگ، ۱۳۸۶).
اهداف مشخص گزارشگری سود را به شرح زیر می توان برشمرد:
۱) استفاده از سود به عنوان معیاری برای اندازه گیری کارایی مدیریت
۲) استفاده از مبالغ تاریخی سود (بنا به اصل بهای تمام شده) برای پیش بینیهای آتی سود شرکت و توزیع سود سهام درآینده
۳) استفاده از سود بعنوان معیاری برای اندازه گیری دستاوردها و همچنین نشانهای از تصمیمهای آتی مدیریت
۴) استفاده از سود بعنوان مبنایی برای تشخیص مالیات
۵) استفاده از سود برای بررسی و ارزیابی قیمت محصولات واحدهایی که مشمول قیمت گذاری میباشند
۶) استفاده از سود جهت تخصیص منابع توسط اقتصاددانان (شباهنگ، ۱۳۸۶).
پژوهشگران و محققین حسابداری اظهار داشته اند که “سود حسابداری” مبتنی بر میثاقها و قواعدی است که بایست منطقی و با یکدیگر هماهنگ باشد. اگرچه این قواعد و میثاقها احتمالاً انعکاسی از مفهوم “سود اقتصادی” نباشد. به هر صورت مفاهیمی نظیر “تحقق درآمد” ، “تطابق” ،"حسابداری تعهدی” و “تخصیص بهای تمام شده” را تنها می توان بر اساس قواعد دقیق تعریف کرد زیرا این مفاهیم در دنیای واقعی همتایی ندارند و درک شواهد غیرعینی نیز کار دشواری است (شباهنگ، ۱۳۸۶).
در بیانیه شماره یک هیئت استانداردهای حسابداری مالی[۴۹] فرض شده است که سود حسابداری معیار خوبی برای ارزیابی عملکرد واحد انتفاعی است و می تواند برای پیش بینی گزارشهای آتیمورداستفاده قرار گیرد. دیگر صاحبنظران بر این اعتقادند که سود حسابداری از لحاظ کلی، اطلاعاتی مربوط دربارهمدلهای تصمیم گیری سرمایه گذاران و اعتباردهندگان محسوب میشوند (شباهنگ، ۱۳۸۶).ﻣﺤﺪودﻳﺖ های ذاتی روش های ﺣﺴﺎﺑﺪاریازﺟﻤﻠﻪوﺟﻮدﻧﺎرﺳﺎﻳﻲﻫﺎیﻣﺘﻌﺪدﺣﺴﺎﺑﺪاریﻣﻮﺟﻮددرﻓﺮاﻳﻨﺪﺑﺮآوردﻫﺎوﻫﻤﭽﻨﻴﻦوﺟﻮدشیوهﻫﺎیﻣﻨﺎﺳﺐﺑﺮایدﺳﺘﻜﺎریسودﻧﺎﺷﻲازﺗﻀﺎدﻣﻨـﺎﻓﻊﻣﻮﺟﺐﻣﻲﺷﻮدکهﺳﻮدﺣﺴﺎﺑﺪاریوﺳﻮدواﻗﻌﻲﻳﻚواﺣﺪﺗﺠﺎریﻳﻜﺴﺎنﻧﺒﺎﺷـﻨﺪ.براین اساسﭘﮋوﻫﺸﮕﺮانودﺳﺖاﻧﺪرﻛﺎرانﺣﺮﻓﻪﺣﺴﺎﺑﺪاریﺳﻮدﮔﺰارشﺷـﺪهتوسطواﺣـﺪﻫﺎیﺗﺠـﺎریراارزﻳﺎﺑﻲﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﺑﺮایارزﻳﺎﺑﻲاﻳﻦﺳﻮدازمفهومی ﺑﻪﻧﺎمﻛﻴﻔﻴﺖﺳﻮداﺳﺘﻔﺎده میﺷﻮد. ﻛﻴﻔﻴﺖﺳﻮدﻳﻚﻣﺸﺨﺼﻪﻣﻬﻢازﺳﻴﺴﺘﻢﺣﺴﺎﺑﺪاری است.اﻃﻼﻋﺎتﻣـﺎﻟﻲﺑﺎﻛﻴﻔﻴـﺖﺳـﺒﺐاﻓــﺰاﻳﺶﻛــﺎراﻳﻲﺑــﺎزارﺳــﺮﻣﺎﻳﻪﻣــﻲﺷــﻮدﺑﻨــﺎﺑﺮاﻳﻦمیﺗــﻮانﮔﻔــﺖسرمایهﮔــﺬارانودﻳﮕــﺮاﺳﺘﻔﺎدهﻛﻨﻨﺪﮔﺎنﺑﻪﭼﻨﻴﻦاﻃﻼﻋﺎﺗﻲﻋﻼﻗﻪمندﻫﺴﺘﻨﺪ.ﺗﺪوﻳﻦﻛﻨﻨﺪﮔﺎناستاﻧﺪاردﻫﺎیﺣﺴـﺎﺑﺪاریﻧﻴﺰﺗﻼش میﻛﻨﻨﺪاﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎرادرﺟﻬﺖاﻓﺰاﻳﺶﻛﻴﻔﻴﺖﺳـﻮدﺗﻮﺳـﻌﻪدﻫﻨـﺪ. درﺿـﻤﻦﺑـﺮایارزﻳﺎﺑﻲﺗﺄﺛﻴﺮ تغییر استانداردهایﺣﺴﺎﺑﺪاری،ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻲوﺣﺎﻛﻤﻴﺖﺷﺮﻛﺘﻲوﻫﻤﭽﻨﻴﻦﺑﺮرﺳـﻲارﺗﺒﺎطﺑﺎﻫﺰﻳﻨﻪ سرمایه،ﻛﻴﻔﻴﺖﺳﻮدﺑﻪﻣﻮﺿﻮﻋﻲﺑﺮایﻣﻄﺎﻟﻌﺎتﻣﺘﻌـﺪددر کشورهای گوناگونﺗﺒﺪﻳﻞﺷﺪهاﺳﺖ(ارورت ووگانهافر[۵۰]۲۰۱۱).
ﻛﻴﻔﻴﺖﺳﻮدﻳﻚﻣﻔﻬﻮمﻧﻈﺮیﭼﻨﺪبعدی اﺳـﺖ.ﻫﻴـﺄتاﺳـﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎیﺣﺴـﺎبداریﻣـﺎﻟﻲارزشﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲﻛﻨﻨﺪﮔﻲ،ارزشﺑﺎزﺧﻮرد،ﺑﻪﻫﻨﮕﺎمﺑﻮدن،ﺗﻐﻴﻴﺮﭘﺬﻳﺮیوﺗﻮاﻧﺎﻳﻲبیطرفی در پاسخگوییراﺷﺎﺧﺺﻫﺎیاﺻﻠﻲﻛﻴﻔﻴﺖﺳﻮدمیداﻧﺪ. ادﺑﻴﺎتﻛﻴﻔﻴﺖﺳﻮددرﻋﻤـﻖاﻳـﻦوﻳﮋﮔـﻲﻫـﺎیاﺳﺎﺳـﻲرﻳﺸﻪداردوﻣﻌﻤﻮﻻﻣﻄﺎﻟﻌﺎتﺗﺠﺮﺑﻲدراﻳﻦزﻣﻴﻨﻪ ازطریق یک یا دوبعد ازاین ابعاد مطرح می شوندمهادامااورنجانمن(۲۰۱۱)[۵۱].
تعاریف مختلفی از کیفیت سود ارائه شده است که به شرح ذیل می باشد:
اسکیپرووینسنت[۵۲](۲۰۰۳) کیفیتسودرامرتبطباسودموردنظرهیکسمیدانند،ازدیدآنانکیفیتسودحدیازصداقتاستکهعایداتگزارششدهدرگزارشسودموردنظرهیکسرانشاندهد .
تعریفمیخائیلوهمکاران[۵۳] (۲۰۰۳) ازکیفیتسودنیزدرجهارتباطعایداتگذشتهییکشرکتباجریاننقدیآیندهآناست.
وایت[۵۴] (۲۰۰۳) کیفیتسودرامیزانمحافظهکاریاعمالشدهدرسودگزارششدهمیداند.
کرسکنهایتروملوماد (۲۰۰۴)[۵۵]سودباکیفیتراسودیمیدانندکهبهارزششرکتدربلندمدتنزدیکتربودهوحاویمحتوایاطلاعاتیبیشترباشد.
هانت[۵۶]بیان میکندکهدرارزیابیکیفیتسوددوموردبایدارزیابیشودتناسبسودفعلیشرکتباسودهایگذشتهوبرداشتبازارازکیفیتسودکهدرنسبتسودهرسهمبهعایدیآنمتجلیمیشود.
هگن[۵۷] :کیفیتسودرامیتوانباشناسایییاحذفاثراتتغییرروشهایحسابداری،اقلامغیرعادیوشرایطبازاریاهزینههایموقتیاندازهگیریکرد.
میکهال[۵۸] : سودیباکیفیتتراستکهبهتربتواندجریانهاینقدعملیاتیآتیموسسهراپیشبینیکند.
یکیازدلایلاحتمالیتنوعدرتعاریفبهعملآمدهازکیفیتسودمیتواندنگاههایمتفاوتمحققانبهجنبههایگوناگوناینمفهومباشد. بههمیندلیلموضوعکیفیتسود،موضوعیپیچیدهبهشمارمیرودوتاکنونهیچمحققینتوانستهاستتعریفجامعیازاینمفهومارایهکندیاشاخصکاملیبرایآنبیابد(سجادی ومحمدی ۱۳۸۹). نقشاصلیاطلاعاتحسابداریدربازارهایمالیفراهمکردنزمینههایلازمبرایتخصیصبهینهیمنابعاست. درپیرسواییهایمالیاخیر،اطمینانواعتمادسرمایهگذارانبهسیستمگزارشگریمالیضعیفشدهوکیفیتسودبهعنوانیکعاملمهمدرتعییناعتباروقابلیتاعتمادارقامگزارششدهپدیدارگشتهاست. درنتیجهتعیینکیفیتاطلاعاتحسابداریونتایجحاصلازآنموردعلاقهیسرمایهگذاران،مدیران،قانونگذارانوتدوینکنندگاناستانداردهااست. تحلیلگرانمالی،مدیرانوسرمایهگذاراندرسالهایاخیربهگزارشسودآوریشرکتهاتوجهزیادیداشتهاند. مدیرانعلاقهمندبهحفظرشدسودهستندزیراپاداشآناناغلببهسودشرکتوابستهاست. سودحسابداریواجزایآنازجملهاطلاعاتیمحسوبمیشودکهدرهنگامتصمیمگیریتوسطافراددرنظرگرفتهمیشود. سودحسابداریمبتنیبرارقامتعهدیازنظربسیاریازکاربراناطلاعاتصورتهایمالی،ابزاریبرایسنجشعملکردشرکتهامحسوبمیشود. منظورازارزیابیعملکردشرکتهاارزیابیکلیوضعیتمالیونتایجعملیاتبرایتصمیمگیریهایمنطقیاست .
سهامدارانکهمهمترینگروهکاربراناطلاعاتصورتهایمالیهستندمنافعخودرادراطلاعاتسودجستجومیکنند.سودحسابدارینشانهایاستکهموجبتغییرباورهاورفتارسرمایهگذارانمیشود.کیفیتسودمیتوانددرگزارشگریمالیاطمینانسرمایهگذارانرادربازارهایمالیتحتتاثیرقراردهد. ازعواملمهممؤثردرکیفیتسودمیتوانبهروشهایمتعددحسابداری،نارساییهایموجوددرفرآیندبرآوردهاوپیشبینیها،اختیارعملمدیرانوتاثیرپذیریسودازمبانیگزارشگریوصلاحدیدمدیراناشارهکرد. عبارتکیفیتسودبهتواناییمدیراندراستفادهازاقلاماختیاریدراندازهگیریوگزارشگریسوداشارهدارد. اقلاماختیاریممکناستشاملانتخابازبیناصولیااستانداردهایحسابداریوبهکارگیریبرآوردهاوزمانبندیمعاملاتبرایشناسایی