آگاهی و شناسایی نسبی رفتار خرید گردشگران در صنایعدستی به ویژه در شرایط رقابت جهانی موجود به استفاده از این اطلاعات در بازاریابی و فروش بهتر این محصولات فرهنگی در بازار داخلی و یا به منظور دنبال کردن اهداف صادراتی کمک میکند. نتایج پژوهشهایی از این دست میتواند به عنوان منبعی مفید برای برنامهریزان، تولیدکنندگان و طراحان صنایعدستی و سرمایهگذاران در این بخش به شمار آید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
باید به این نکته نیز اشاره شود که یکی از ویژگیهای محصولات صنایعدستی این است که در صورت برخورداری از ویژگیهای خاص (تمایز)، قابل پنهان کردن نیستند و به محض عرضه در یک رقابت جهانی قرار میگیرند و مورد تقلید واقع میشوند؛ بنابراین میتوان با بهکارگیری نوآوری و خلاقیت و اعمال ویژگیهای مشخصشده از پژوهشهای اینچنینی، کسب امتیازهایی مانند مهر اصالت صنایعدستی توسط یونسکو را تسهیل کرد و به این طریق مقدمات لازم برای معرفی جهانی صنایعدستی و نیز شناخته شدن آنها با نام سازنده آن را فراهم کرد که این امر به نوبه خود میتواند به ایجاد و حفظ برند صنایعدستی در کشور کمک نماید.
همچنین با در نظر گرفتن نیازهای گردشگران و اعمال ویژگیهای مدنظر آنها در مورد یک سوغات و صنایعدستی محبوب در سایر صنایعدستی که با استقبال کمتری روبهرو هستند، به رونق بیشتر آنها کمک کرد و از این طریق موقعیت صنایعدستی کشور را به جایگاه شایسته آن نزدیک تر کرد و امکان رقابت جهانی را فراهم ساخت.
کشورهایی که گوی سبقت را در صادرات و عرضه صنایعدستی ربودهاند (چین، هند، تایلند و…) این توفیق را از طریق به کار بستن فنون بازاریابی مناسب و شناخت سلایق و اولویتهای مشتری و یا حتی نیاز سازی، به دست آوردهاند.
دستاوردهای این پژوهش موارد زیر را در بر میگیرد:
-
- کمک به توسعه گردشگری
-
- کمک به احیای رشتههای صنایعدستی
-
- ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای هنرمندان صنایعدستی
۱-۴-اهداف پژوهش
-
- شناسایی و اولویتبندی صنایعدستی موردعلاقه گردشگران خارجی در اصفهان.
-
- شناسایی و اولویتبندی ویژگیهای صنایعدستی موردعلاقه گردشگران خارجی در اصفهان.
-
- بررسی رابطه ویژگیهای جمعیت شناختی (درآمد، سن، میزان تحصیلات) با میزان خرید صنایعدستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان.
-
- بررسی رابطه تعداد همراهان سفر با میزان خرید صنایعدستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان.
-
- بررسی رابطه نوع سفر (گردشگرانی که با تور سفر میکنند، گردشگران مستقل که بدون تور سفرکردهاند) با میزان خرید صنایعدستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان.
۱-۵-پرسشهای پژوهش
-
- صنایعدستی موردعلاقه گردشگران خارجی در اصفهان کداماند؟
-
- ویژگیهای صنایعدستی موردعلاقه گردشگران خارجی در اصفهان کداماند؟
۱-۶- فرضیههای پژوهش
-
- بین ویژگیهای جمعیت شناختی (سن، میزان تحصیلات، درآمد) با میزان خرید صنایعدستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان رابطه معنیداری وجود دارد.
-
- بین تعداد همراهان سفر با میزان خرید صنایعدستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان رابطه معنیداری وجود دارد.
-
- بین نوع سفر (گردشگرانی که با تور سفر میکنند، گردشگران مستقل که بدون تور سفرکردهاند) با میزان خرید صنایعدستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان رابطه معنیداری وجود دارد.
۱-۷-قلمرو پژوهش
قلمرو موضوعی: این پژوهش به منظور به بررسی رابطه عوامل مؤثر بر رفتار خرید صنایعدستی گردشگران خارجی با میزان خرید صنایعدستی انجام شد. قلمرو مکانی: این پژوهش در بازار میدان نقش جهان شهر اصفهان انجام شد. قلمرو زمانی: از نظر قلمرو زمانی این پژوهش مدت زمان فروردین ۱۳۹۳ لغایت پاییز ۱۳۹۳ را در برگرفت.
۱-۸- حجم جامعه، حجم نمونه و روش نمونهگیری
در این پژوهش جامعه آماری تمام گردشگرانی خارجی است که در طول مدت تحقیق از بازار صنایعدستی میدان نقش جهان شهر اصفهان بازدید نمودهاند. با توجه به نامحدود بودن این جامعه برای تعیین حجم نمونه با توجه به جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان[۲] به تعداد ۳۸۴ پرسشنامه توزیع شد که از این تعداد ۳۲۸ پرسشنامه قابلاستفاده جهت تجزیهوتحلیل بود. جهت تعیین نمونه پژوهش نیز از نمونهگیری در دسترس استفاده شد.
۱-۹-روش پژوهش
۱-۹-۱-روش پژوهش از نظر هدف
تحقیق حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی است.
۱-۹-۲-روش پژوهش از نظر روش
پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی و نیز از نوع همبستگی است.
۱-۱۰-ابزار جمع آوری دادهها
تحقیق حاضر بر اساس نحوه گردآوری دادهها پیمایشی است. ابزار جمع آوری دادهها شامل پرسشنامه (محقق ساخته) است و همچنین منابع کتابخانهای نیز مورداستفاده قرار گرفت.
۱-۱۱-تعریف متغیرهای پژوهش
جدول ۱-۱: تعریف متغیرهای پژوهش
متغیر مستقل | متغیر وابسته |
ویژگیهای جمعیت شناختی (درآمد، سن، میزان تحصیلات) همراهان سفر |