۲-۱-۱-۲- تعریف انجمن مشترک ملی از اختلالهای یادگیری
انجمن مشترک ملی برای اختلالهای یادگیری[۲۱](۱۹۸۸؛ به نقل از هالاهان و کافمن، ۲۰۰۳؛ ترجمه علیزاده و همکاران، ۱۳۸۸) تعریف زیر را ارائه داده است:
اختلال یادگیری اصطلاحی عام است که به گروهی ناهمگن[۲۲] از اختلالها اشاره دارد که به صورت مشکلات معنادار در اکتساب[۲۳] و کاربرد شنیدن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال[۲۴]یا تواناییهای ریاضی بروز می کند. این اختلالها ذاتی و درونی هستند، فرض بر این است که از اختلال در کارکرد سیستم اعصاب مرکزی ناشی میشوند و احتمال وقوع آن ها در تمام دوران زندگی وجود دارد. مشکل در خودنظمدهی، ادراک اجتماعی و تعامل اجتماعی ممکن است با اختلال یادگیری همراه باشد ولی ایجادکنندهی آن نیست. اگرچه
اختلال یادگیری ممکن است با سایر معلولیتها(برای مثال تفاوتهای فرهنگی، آموزش ناکافی یا نامناسب) همراه باشد ولی نتیجه این شرایط یا عوامل نمی باشد.
جدیدترین تعریف اختلال یادگیری توسط مرکز ملی تحقیقات در اختلالهای یادگیری آمریکا[۲۵](۲۰۰۷؛ به نقل از بهپژوه، ۱۳۹۱) به شرح زیر ارائه شده است:
” اختلال یادگیری، عبارت است از یک اختلال عصبشناختی[۲۶]که تواناییهای مغز را در زمینه دریافت، پردازش، ذخیره کردن، بازیابی و پاسخگویی به اطلاعات تحت تأثیر قرار میدهد”.
کرک و چالفنت( ۱۹۸۴؛ به نقل از بهپژوه، ۱۳۹۱) اختلال یادگیری را به دو دسته کلی تقسیم میکنند:
“الف) اختلالهای یادگیری رشدی: شامل اختلال در توجه، حافظه، ادراک، تفکر، گوش کردن، توانایی حسی- حرکتی، زبان و گفتار میباشد.
ب) اختلالهای یادگیری در امور آموزشگاهی: اختلال در خواندن، نوشتن، حساب کردن و هجیکردن است”.
۲-۱-۲- ویژگیهای دانش آموزان با اختلالهای یادگیری
در این بخش ویژگیهای دانش آموزان با اختلالهای یادگیری در حیطههای مختلف به طور خلاصه ارائه شده است:
۲-۱-۲-۱- ویژگیهای شناختی
به دلیل اینکه فرآیندهای شناختی مانند هوش، حافظه، توجه و زبان در تکالیف تحصیلی درگیرند، بنابرین ویژگیهای شناختی در دانش آموزان با اختلالهای یادگیری بیشتر مورد توجه است. هوش به عنوان یکی از متغیرهای مهم در تعریف اختلال یادگیری بیان شده است. گروهی معتقدند هوشبهر این کودکان ۹۰ تا ۹۳ میباشد که البته این ناشی از توجه زیاد آزمونهای هوش بر تواناییهای کلامی است. برخی از این دانش آموزان نیز از لحاظ هوشبهر، در طبقه تیزهوشان قرار می گیرند که به آن ها دانش آموزان تیزهوش با اختلال یادگیری[۲۷] میگویند. این دانش آموزان ممکن است از لحاظ تحصیلی خوب باشند ولی آنچه که آن ها را تیزهوش با اختلال یادگیری می کند، تفاوت زیاد بین نمره های پیشرفت تحصیلی و هوشبهر آن ها میباشد(شکوهی یکتا و پرند، ۱۳۸۵).
بسیاری از دانش آموزان دچار اختلال یادگیری نمیدانند چگونه به یادگیری و مطالعه بپردازند. آنان فاقد مهارت های سازماندهی هستند، سبک یادگیری فعالی برای خودشان ایجاد نکرده اند و به یادگیری خود جهت نمیدهند(لرنر، ۱۹۹۷؛ ترجمه دانش، ۱۳۸۴). این دانشآموزان مشکلاتی در کنترل جزئیات زندگی و سازماندهی آن دارند، سازماندهیشان از کارها و مفاهیم(مشکلاتی در توالی، اولویت بندی، گروهبندی و تعمیم) ضعیف است، از یک موضوع به موضوع دیگر میپرند و در سازگاری با تغییرات مشکل دارند(سارکار و کاتاری، ۲۰۰۴).
دانش آموزان با اختلال یادگیری در حافظه کوتاهمدت(در پیروی از دستورات یک مرحله ای یا چندمرحلهای، بهخاطرسپاری مطالب خوانده شده) نیز مشکل دارند، نمی توانند اطلاعات مربوط به اشخاص یا تاریخها را به خاطر آورند، در تکرار مطالب مشکل دارند، گاهی مطالب را بدون فهم آن بارها و بارها تکرار میکنند(سارکار و کاتاری، ۲۰۰۴).
یکی دیگر از ویژگیهای دانش آموزان با اختلال یادگیری بیتوجهی در کلاس درس و انجام تکالیف میباشد. این دانش آموزان در مقایسه با دانش آموزان عادی مدت زمان کمتری را به انجام تکالیف اختصاص می دهند، حواسپرتی بیشتری دارند و رشد مهارت توجه انتخابی در آن ها با تأخیر همراه است. اکثر معلمان و والدین دانش آموزان با اختلال یادگیری بیان میکنند که این افراد مشکلاتی در زمینه حافظه دارند. آن ها از راهبردهای حافظه برای بهبود یادگیری مؤثر استفاده نمیکنند و در حافظههای کوتاهمدت، کاری، شنیداری و دیداری مشکل دارند(شکوهی یکتا و پرند، ۱۳۸۵).
۲-۱-۲-۲- مشکلات ادراکی و پردازش اطلاعات
دانش آموزان با اختلالهای یادگیری اغلب در پردازش اطلاعات شنیداری یا دیداری با مشکلاتی مواجه میشوند. برای مثال، بسیاری از آن ها در تشخیص صداهای زبان(آگاهی به نظام آوایی)، در تشخیص سریع حروف یا کلمهها(ادراک دیداری) یا در وظایف مربوط به حافظه کوتاهمدت ضعیف هستند(لرنر، ۱۹۹۷؛ ترجمه دانش، ۱۳۸۴). نقص در پردازش شنیداری و دیداری بر توانایی رشد و استفاده از زبان در این افراد تأثیر می گذارد و این تأثیر بیشتر در توانایی ریاضی، خواندن، نوشتن و مهارت های املا میباشد. سیستم عصبی مرکزی هم در نقص شنوایی و هم در نقص بینایی نمادهای پردازشی درستی ندارد. با توجه به شدت و ماهیت اختلال یادگیری این افراد عملکرد غیرقابل پیش بینی دارند(سارکار و کاتاری، ۲۰۰۴).
۲-۱-۲-۳- ویژگیهای ادراکی- حرکتی
از لحاظ بالینی مشاهده شده است که دانش آموزان با اختلالهای یادگیری اغلب در فعالیتهای جسمی که استفاده از مهارت های حرکتی را میطلبد، دچار مشکل هستند. مشکلاتی که به آن ها نسبت داده می شود هم مهارت های درشت حرکتی(عضلات حرکتی درشت) را در بر میگیرد و هم مهارت های ظریف حرکتی(عضلات کوچک حرکتی). مهارت های ظریف حرکتی، اغلب متضمن هماهنگی سیستمهای دیداری– حرکتی است(هالاهان و کافمن، ۲۰۰۳؛ ترجمه علیزاده و همکاران، ۱۳۸۸).
۲-۱-۲-۴- ویژگیهای زبانی
دانشآموزانی که اختلالهای یادگیری دارند ممکن است در درک قواعد اجتماعی بنا شده که در زندگی روزمره استفاده می شود، مشکل داشته باشند. آن ها شاید در نظارت بر رفتار و اعمال یا صحبت کردن بدون دوراندیشی با دشواری مواجه باشند. همچنین ممکن است به طور نامناسب بخندند و گفتگو یا مکالمهها را قطع کنند. افزون بر این، در دریافت پیامهای افراد دیگر که از طریق بیانات چهرهای و زبان بدن انتقال و دریافت میکنند با مشکل مواجه میشوند و تعبیر و تفسیر نادرست دارند(احدی و کاکاوند، ۱۳۸۸).