.۰ سنجش اعتبار ایده:
.۰ شروع پروژه
.۱ طراحی مفهومی:
.۱ موافقت با اجرای پروژه
.۲ طراحی و تعیین مشخصات:
.۳ انتشار طرحها
.۴ ساخت نمونه انجام آزمون:
.۴ شروع تولید بالا
.۵ تولید:
جدول -۲-۱-مدل توسعه محصول(کاتلر و ارمسترانگ، ۲۰۰۱)
به اعتقاد کاتلر برای توسعه یک محصول جدید هشت مرحله باید طی شود که در عبارتاند از: (کالترو آمسترانگ[۲۰]، ۲۰۰۱)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- تولید ایده: در این مرحلهایدههای محصول جدید از منابع مختلف مطرح میروند. این منابع عبارتاند از کارمندان داخل سازمان، رقبا، مشتریان و عناصر سازنده زنجیره توزیع.
- غربال ایدهها:در این مرحله از میان ایدههای مطرحشده، ایدهای که قابلاجرا و شدنی هست انتخاب میشود. گفتنی است که دنبال کردن ایدههای ناشدنی هزینههای زیادی را به سازمان تحمیل میکند.
- طراحی مفهوم و آزمون:در این مرحله ایدهای که قبال اجرا است انتخابشده ولی ایده باید به مفهوم تبدیل شود و سپس به مشتریان هدف خود مطرح شود و نظر آنها نیز مورد ارزیابی قرار گیرد گفتنی است که در این مرحله نمونه ساختهشدهای وجود ندارد و فقط مفهوم ایده جدید مطرح میشود.
- استراتژی بازاریابی و توسعه:در این مرحله چگونگی پرتاب محصول به بازار موردبررسی قرار میگیرند و آمیخته بازاریابی طراحی میشود.
- ارزیابی طرح کسبوکار: تا این مرحله ایده و طرح بازاریابی بهدستآمدهاند در این مرحله بررسی میشود که آیا محصول ازنظر مالی نیز قابلاجرا بوده و با سود همراه است یا خیر؟ در این مرحله به جریان مالی و هزینهها و درآمده های محصول مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرند.
- توسعه محصول: در این مرحله نمونهای از محصول ساخته میشود و به مشتریان هدف دادهشده تا مورد آزمایش قرار گیرد تا اگر تغیری لازم است انجام شود.
- آزمون بازار:ای آزمون به این معناست که محصول در مکان مخصوص خود به فروش گذاشته میشود تا آمیخته بازاریاب آن بررسی شد تا اگر لازم است مورد طراحی مجدد قرار گیرد.
- تجاریسازی:اگر همه آزمایشهای مراحل قبل با موفقیت انجام شود محصول به بازار فرستاده میشود. در این مرحله توجه به نکاتی مثل زمان پرتاب، مکانهای فروش و غیره باید موردتوجه قرار گیرند.
جستجو برای ایده تولید کالای جدید، نه بهصورت اتفاقی، بلکه باید بهطور سیستماتیک انجام گیرد. مدیریت عالی باید ابتدا خطمشی تولید کالای جدید را بهدقت تعیین کند. مدیریت باید دقیقاً نوع کالا و بازارهایی را مشخص کند که باید موردتوجه قرار گیرند. مدیریت سطح بالا وظیفه دارد انتظارات شرکت از کالای جدید را روشن سازد. برای دستیابی به ایدههای نو، شرکت به منابع زیادی دسترسی دارد. شکل -۲-۴-منابع اصلی برای به دستاورد ایدههای جدید را نشان میدهد.
غربال کردن و ارزیابی ایدههای جدید
شکل ۲-۴-(کراونس و همکاران، ۱۹۸۹)
کراونز، هیلز و وودراف» نکته مهم در فرایند غربال کردن را اتخاذ معیارهایی استاندارد دانستهاند که مدیریت باید در ایجاد یک فرصت محصول جدید به آنها توجه داشته باشند. معمولاً دودسته از این معیارها وجود دارند که در جدول
؟ آورده شدهاند. مدیریت، ایدههای محصول جدید را با دسته معیارهای اهداف شرکت موردسنجش قرار میدهد تا مشخص شود که آنها تا چه حد با اهداف اصلی و عملکرد مورد انتظار شرکت سازگار هستند.
همچنین مدیریت باید این نکته را مورد ارزیابی قرار دهد که آیا شرکت منابع و توان کافی را در اختیار دارد تا از عهده تحقق ایدههای جدید برآید. در مورد معیارهای دوم باید به نکتهای اشاره کرد و آن این است که بیان میکنند که: «شرکتهایی در توسعه محصولات جدید موفقاند که کسبوکار را بهخوبی شناخته باشند. (کراوانس و دیگران[۲۱]، ۱۹۸۹).
در غربال کردن همچنین باید در نظر داشته باشیم که یک محصول جدید چه اثری بر مشتری در طول زمان خواهد داشت. بهطور ایدئال، محصول باید راحتی و آسایش مصرفکننده را افزایش دهد نه اینکه فقط افزایش رضایت خیالی را به همراه داشته باشد.
. شکل ۲-۵- انواع مختلف فرصتهای محصول جدید را نشان میدهد. مسلماً شرکتی که به مسئولیتهای اجتماعی خود بها میدهد سعی دارد تا “فرصتهای مطلوبی” را بیابد تا اینکه تمایل به یافتن ” فرصتهای ناقص داشته باشد. اگرچه این موضوع آنقدر که باید ساده به نظر نمیرسد؛ بعضی از مشتریان به دنبال محصولاتی هستند که سریعتر رضایت آنها را برآورده نماید و به رفاه و آسایش بلندمدت توجه زیادی نشان نمیدهند. در این میان برخی از رقبا نیز آنچه را که مشتریان تمایل داشته باشند، عرضه خواهند کرد (پریولت و مکارتی[۲۲]، ۲۰۰۳).
شکل -۲-۵: انواع فرصتهای محصولات جدید