۴-۱-۲٫ سن
جدول۴-۲٫ توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سن
شاخص آماری
سن
فراوانی
درصد
۱۸ تا ۲۴ سال
۱۵۷
۴/۶۷
۲۵ الی ۳۰ سال
۷۰
۳۰
بالای ۳۰ سال
۶
۶/۲
مجموع کل
۲۳۳
۱۰۰
نمودار۴-۲٫ توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سن
مطابق با جدول(۴-۲) و نمودار (۴-۲) بیشترین فراوانی برای افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن با ۷/۶۴ % (۱۵۷ نفر)، و کمترین فراوانی برای افراد بالای ۳۰ سال با ۶/۲% (۶ نفر) است.
۴-۱-۳٫ مقطع تحصیلی
جدول۴-۳٫ توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک مقطع تحصیلی
شاخص آماری
مقطع تحصیلی
فراوانی
درصد
کارشناسی
۱۰۴
۶/۴۴
کارشناسی ارشد
۱۲۱
۹/۵۱
دکتری
۸
۴/۳
مجموع کل
۲۳۳
۱۰۰
نمودار۴-۳٫ توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک مقطع تحصیلی
مطابق با جدول(۴-۳) و نمودار (۴-۳) بیشترین فراوانی برای افراد مقطع کارشناسی ارشد با ۹/۵۱% (۱۲۱ نفر)، و کمترین فراوانی برای افراد مقطع دکتری با ۶/۲ % (۶ نفر) است.
۴-۲٫ بررسی سؤالات پژوهش
۴-۲-۱٫ سؤال اول : آیا پرسشنامه سبک های هیجانی محقق ساخته از همسانی درونی و پایایی قابل قبولی برخوردار است؟
به منظور بررسی پایایی پرسشنامه، ابتدا پرسشنامه ۴۸ سؤالی در بین ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی اجرا گردید وسپس با بهره گرفتن از روش لوپ همبستگی هرسؤال باعامل مربوط به خود به دست آمد. نتایج نشان داد درصورت حذف سؤال ۴ (درعامل اول) ،سؤال ۱۰ (درعامل دوم)، سؤال ۳۸ (درعامل پنجم) و سوالات ۴۸ و ۴۳ (درعامل ششم) پایایی پرسشنامه بالاتر رفته و تفاوتی درجهت مثبت درضریب آلفای کرونباخ ایجاد می شود. نتایج نشان می دهدکه این سؤالات همبستگی منفی و یا پایینی با نمره کل عامل مربوط به خود دارند. بنابرین این شش سؤال از پرسشنامه حذف شد و پرسشنامه ۴۲ سؤالی برای اجرا روی نمونه اصلی به دست آمد. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه نهایی سبک های هیجانی، روش آلفای کرونباخ و روش دونیمه سازی در مورد هریک از ابعاد پرسشنامه به کار گرفته شد. برای هریک از ابعاد پرسشنامه، نتایج در جدول ۴-۴ گزارش شده است.
جدول ۴-۴ شاخص پایایی همسانیدرونی ابعاد سبک های هیجانی
مقیاس
ابعاد
تعداد سؤالات
ضریب آلفا
اسپیرمن براون
سبک های هیجانی
بهبودپذیری
۶
۸۷/۰
۸۷/۰
امتدادزمانی
۷
۸۷/۰
۸۸/۰
شمّ اجتماعی
۸
۸۴/۰
۸۱/۰
خودآگاهی
۸
۸۳/۰
۸۳/۰
بافتار
۷
۸۵/۰
۸۲/۰
توجه
۶
۸۴/۰
۸۸/۰
همان گونه که در جدول ۴-۴ مشاهده میشود ضرایب پایایی پرسشنامه در ابعاد آن رضایتبخش است. (α>7/0).
۴-۲-۲٫ سؤال دوم: آیا پرسشنامه سبک های هیجانی از روایی قابل قبولی برخوردار است؟
جهت بررسی روایی در پژوهش حاضر روایی محتوایی و روایی سازه مورد نظر بوده است. به منظور حصول روایی محتوایی ابزار اندازه گیری پیش از اجرا، نظر کارشناسان و محققان مربوطه (آقای دکتر برجعلی و خانم دکتر ثابت از گروه روانشناسی بالینی و آقای دکتر فرخی از گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی و دو نفر از دانشجویان مقطع دکتری) نسبت به معتبر بودن سؤالات پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و در عین حال این فرایند تاحدی ادامه یافت تا محقق به روایی مورد نظر دست پیدا کرد. همچنین در این پژوهش روایی سازه پرسشنامه با استفاده ازتحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرارگرفته است.
ابتدا در مورد قابلیت ۴۲ ماده پرسشنامه سبک های هیجانی برای تحلیل عاملی، از آزمون KMO[104] استفاده شد که ضریب به دست آمده رضایتبخش بود (۷۱۵/۰ = KMO). همچنین نتیجه آزمون کرویت بارتلت[۱۰۵] در سطح ۰۰۰۱/۰ <P معنیدار بود (۱۸/۵۲۷۷ = خی دو). برای تحلیل عاملی از روش مؤلفههای اصلی، با بهره گرفتن از چرخش متعامد از نوع وریمکس[۱۰۶] استفاده شد. جدول ۴-۵ اطلاعات مربوط به عامل های استخراج شده را در بر دارد.
جدول۴-۵٫ ارزش ویژه و درصد واریانس تبیین شده بر اساس عوامل استخراج شده درمقیاس سبک های هیجانی
آماره
عامل
۱
۲
۳
۴
۵
۶
ارزش ویژه
۱۴/۴
۰۴/۴
۹۳/۳
۹۱/۳
۷۱/۳
۵۳/۳
درصد واریانس تبیین شده
۸۷/۹
۶۲/۹
۳۷/۹
۳۲/۹
۸۴/۸
۴۱/۸
درصد واریانس تراکمی
۸۷/۹
۴۹/۱۹
۸۷/۲۸
۱۹/۳۸
۰۴/۴۷
۴۵/۵۵
پژوهش حاضر ۶ عامل را شناسایی کرد که در مجموع ۴۵/۵۵ درصد متغیر سبک های هیجانی را پیشبینی میکنند. نتایج حاصل از بارهای عاملی ۶ عامل یا بعد بر روی ۴۲ سؤال در جدول ۴-۵ ارائه شده است.