۳-۴- روش ها و ابزارگردآوری اطلاعات
روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق کتابخانه ای و میدانی می باشد .
۱- مطالعات کتابخانه ای
روش های کتابخانه ای در تمامی تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرد ، ولی در بعضی از آنها در بخشی از فرایند تحقیق از این روش استفاده می شود و در بعضی از آنها موضوع تحقیق از حیث روش ، ماهیاتا کتابخانه ای است و از آغاز تا انتها متکی بر یافته های تحقیق کتابخانه ای است . با توجه به نقش و سهمی که روش های کتابخانه ای در تحقیقات علمی به طور کلی دارد، لازم است محققان از روش های کتابخانه ای مطلع بوده، تجربه و تبحر لازم را در استفاده از آن ها به دست آورند. (حافظ نیا ، ۱۳۸۷،۱۶۴)
۲- مطالعات میدانی
روش های میدانی به روش هایی اطلاق می شود که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط ، و نیز برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیل یعنی افراد ، اعم از انسان ، موسسات ، سکونتگاه ها ، موردها و غیره ، اطلاعات مورد نظر خود را گردآوری کند . در واقع ، او باید ابزار سنجش یا ظروف اطلاعاتی خود را به میدان ببرد و با پرسشگری ، مصاحبه ، مشاهده و تصویربرداری آنها را تکمیل نماید و سپس برای استخراج ، طبقه بندی ، و تجزیه و تحلیل به محل کار خود برگردد(حافظ نیا، ۱۳۸۹،۱۷۹) . روش های متداول و معروف گردآوری اطلاعات میدانی عبارتند از:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱)پرسشنامه ای؛ ۲) مصاحبه ای؛ ۳) مشاهده ای؛ ۴) آزمون؛ ۵) تصویربرداری؛ ۶) ترکیبی.
روش پرسشنامه ای: یکی از روش های بسیار متداول در گردآوری اطلاعات میدانی روش پرسشنامه ای است که امر گردآوری اطلاعات را در سطح وسیع، امکان پذیر می سازد. در تحقیقات توصیفی و نیز تحقیقاتی که از گستره جغرافیایی زیادی برخوردار باشد یا افراد جامعه آماری و نمونه آن زیاد باشند، معمولا از روش پرسشنامه ای استفاده می شود. روش پرسشنامه ای محتاج پیش بینی ها و برنامه ریزی ها و تدارک امکانات و نیروی انسانی قابل ملاحظه ای است که محقق باید از وجود آن ها اطمینان خاطر داشته باشد. در روش پرسشنامه ای عوامل و عناصر متعددی دخالت دارند که از طریق کارکرد هماهنگ آن ها محقق می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را گردآوری نماید. این عناصر عبارتند از:
۱)ابزار گردآوری اطلاعات یا پرسشنامه؛ ۲) عوامل اجرای پرسشنامه؛ ۳) برنامه ریزی و مدیریت اجرای پرسشنامه؛ ۴) پاسخگویان.
در این پژوهش ابتدا برای گردآوری اطلاعات در زمینه های مبانی نظری و تدوین ادبیات تحقیق و تعاریف عملیاتی از روش مطالعه کتابخانه ای شامل مطالعه کتاب ها ، مقاله ها ، نشریه ها ، رساله ها و منابع علمی موجود در دانشگاه و مراکز علمی استفاده شده و در خصوص جمع آوری اطلاعات برای پاسخ به سوالات پژوهش از روش میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی هافستد و پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت پذیری اجتماعی جهت جمع آوری اطلاعات استفاده می شود. در بخش اول (۳۲) سوال مربوط به فرهنگ سازمانی مطرح شده است. سوالات این قسمت به گونهای طراحی شده است که پاسخ گویان، گزینه ها را بر مبنای طیف پنجگزینهای لیکرت (کاملا مخالفم، مخالفم، بی نظرم، موافقم، کاملا موافقم) علامتگذاری میکنند.لازم به ذکر است که سولات این بخش در قسمت مردسالاری-زن سالاری گرایش به سمت مردسالاری است و در قسمت فرد گرایی-گروه گرایی تمایل به سمت گروه گرایی بوده است. در بخش دوم (۳۷) سوال در رابطه با مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت مطرح شده و بر اساس طیف هفت گزینه ای لیکرت (خیلی کم، کم، نسبتا کم، متوسط، نسبتا زیاد، زیاد، خیلی زیاد) تنظیم شده است. در بخش سوم سوالات مربوط به جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی که شامل، جنسیت، وضعیت تاهل، سن، سابقه کار و تحصیلات می باشد مطرح شده است.لازم به ذکر است که توزیع پرسشنامه ها به صورت حضوری در بین پاسخدهندگان صورت گرفته است.( نمونه پرسشنامه در پیوست الف موجود است). ذکر این مطلب ضروری می باشد که با توجه به این که ابعاد مورد نظر جهت بررسی مسئولیت پذیری اجتماعی علاوه بر ابعاد چهارگانه مدل کارول، بعد محیط زیست نیز می باشد و پرسشنامه ای که این ابعاد را با هم بررسی کند وجود نداشت؛ محقق پس از مشورت با اساتید دانشگاه از پرسشنامه های موجود در مقالات مورد تائید،استفاده نموده است.
۳-۵- مختصات پرسشنامه
مشخصات ساختاری شکلی و محتوایی پرسشنامه به شرح زیر توصیف می گردد :
جدول شماره(۳-۱ الف) مختصات پرسشنامه فرهنگ سازمانی
۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ | گزینه |
کاملاً موافقم | موافقم | نظری ندارم | مخالفم | کاملاً مخالفم | امتیاز |
جدول شماره(۳-۱ الف) مختصات پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی
۷ | ۶ | ۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ | گزینه |