د- پوچ و بی اساس نباشد.نتایج حاصل از فرضیه ها قابل استفاده باشد و بتوان آن را با وسایل موجود آزمایش کرد و مورد بحث قرار داد.
۴ – فرضیات این تحقیق :
فرضیه ۱ : رابطه معناداری بین نماز و بی اطلاعی افراد در عدم گرایش أنان به نماز وجود دارد.بر اساس این فرض و با توجه به سئوالاتی که محدوده این فرض مطرح می گردد .
می خواهیم بفهمیم که ایا شخصی که به تکلیف الهی دست می یابد و به نماز می ایستدو در مقابل خداوند حالت خشوع و خضوع دارد آیا از برکات بر پایی نماز در این دنیاو آثار آن درآخرت اطلاع دارد یا خیر؟آیا این اطلاع یا عدم اطلاع می تواند در ترغیب و گرایش او به نماز اثر مستقیم دارد یا خیر؟
فرضیه ۲ : رابطه معناداری بین نماز و برنامه های رسانه گروهی بخصوص تلویزیون علاقه به خواندن نماز را در افراد ایجاد می کند.
همان طور که از محتوای این فرض بر می اّید می خواهیم بررسی کنیم که اطلاعات که از طرف تلویزیون در مورد نماز می رسد اّیا در وجود افراد انگیزه ای قوی تر برای برپایی نماز ایجاد می کند تا چه حد می تواند در بهتر ارائه شدن نماز مفید باشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فرضیه ۳ : رابطه منطقی بین نماز و سست بودن پایه های مذهبی خانواده در عدم گرایش افراد به نماز وجود دارد.
ما در این فرض سعی بر این داریم که بیان کنیم تا چه حد یک خانواده می توانند در افراد تا’ثیر بگذارند و در افزایش و رغبت و علاقه افراد به نماز و بررسی معانی اّن و به زبان عامیانه تر تا چه حد یک نماز باعث نزدیک تر شدن افراد با خدای خود می شود و برعکس دور بودن از نماز و عبادات باعث دور شدن از فیض الهی می شود و تا چه اندازه پایه های مذهبی خانواده می تواند در روحیات افراد مو’ثر باشد و می تواند اّنها را با مساجد و مکان های مذهبی بیشتر اّشنا کند و علاقه اّنان را به عبادات معنوی بیشتر کند.
فرضیه ۴ : رابطه معناداری بین نماز و شیوه های تربیتی مناسب در ترغیب افراد به نماز وجود دارد.
بر اساس این فرضیه و با توجه به سئوالاتی که در محدوده این فرض مطرح شده است .
می خواهیم بفهمیم که تربیت افراد اگر به صورت صحیح و درست انجام گیرد چه اثری در روحیات اّنان میگذارد اّیا تربیتی که فعلأ صورت میگیرد در اّینده هم میتواند در فرد باقی بماند و دیگران را نیز به برپایی مراسم مذهبی و دینی وا دارد و نماز را با روح و حال معنوی بیشتری بر پا دارد.
فرضیه ۵ : رابطه معناداری بین نماز و میزان گرایش فطری مردم به نماز وجود دارد.
با توجه به این فرض می خواهیم بررسی کنیم که اّیا فطرت انسان که فعلأ در خصوص با نماز ارائه شده است میتواند گرایشی باشد به سوی نماز یا اینکه نه در اینده مشخص میشود که فرد چگونه با مسئله نماز برخورد می کند و اّیا از روز اول این سئوال که از اعماق وجود و از درون ذاتش برای او مطرح بوده که فلسفه اّفرینش در زندگی چیست یا خیر و تأثیر چندانی در ذات او نداشته است.
بخش دوم :
جامعه آماری
و
نمونه گیری
۱- تعریف جامعه آماری :
مجموعه ای از افراد یا اشیا,که حداقل یک یا چند نشانه ,صفت و ویژگی مشترک داشته باشند.
۲- جامعه آمار این تحقیق :
افرادی هستند که به تکلیف الهی دست یافته اند که تعداد آنها بی شمار میباشد ولی در صد کمی به عنوان نمونه انتخاب شده اند.
۳- تعریف نمونه گیری:
عبارتست از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت,یک گروه یا جامعه ای بزرگتر انتخاب می شوند به طوریکه این مجموعه معروف خصوصیات و ویژگیهای گروه یا جامعه بزرگتر است.
۴- انواع نمونه گیری :
الف - نمونه گیری تصادفی ساده :
در این مورد تعداد نمونه ای که انتخاب می شود می تواند ۱۱ واحد مثلأ ۴۰ نفر از کل جامعه آماری مثلأ ۴۰۰ = Nنفر انتخاب گردد.
حال طریق انتخاب شدن را دارا باشد برای این منظور می توانیم کلیه افراد را از یک الی …. شماره گذاری کنیم و هر یک از شماره ها را روی کارتهای مشابه و یکسان ثبت کنیم. سپس کلیه کارتها را در یک محفظه قرار داده و یک کارت را به صورت تصادفی بیرون می کشیم و شماره آن را ثبت می کنیم و به همین طریق تا آخر ادامه می دهیم تا تعداد نمونه مورد نظر انتخاب شود. و در نهایت نمونه های بدست آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نتایج بدست آمده را به کل جامعه تعمیم می دهیم.
ب - نمونه گیری تصادفی سیستماتیک :
اگر چه این روش در ابتدا همانند روش قبلی است و بدین صورت عمل می نماییم که کل افراد جامعه آماری را شماره گذاری و بعد نسبت بین N نمونه ((N=100 و Nجامعه آماری (N=3500) را بدست می آوریم (یعنی افراد مورد نیاز را به همان نسبت انتخاب می کنیم).
لازم به ذکر است که در ابتدا از روش تصادفی ساده انتخاب خود را انجام می دهیم. بعد برای نقطه شروع (که این نقطه در این جا بر حسب تصادف عدد ۵ است) عددی را انتخاب می کنیم. در مرحله دوم به فواصل معینی که از تناسب جامعه به نمونه بدست آوریم نمونه های بعدی را انتخاب می کنیم.
N ∕ N = 3500 ∕ ۱۰۰ = ۳۵
…..الی آخر ۷۵=۳۵+۴۰= سومین کارت و ۴۰=۳۵+۵=دومین کارت و ۵= اولین کارت.
۳-نمونه گیری تصادفی طبقه ای:
در این روش برای جلوگیری از اشکالاتی که ممکن است صورت گیرد, افراد جامعه آماری را بسته به خصوصیاتی که دارند طبقه بندی مینمائیم.
مثلا:N=200 وN=5000 از دانش آموزان داریم بنابراین با توجه به درصد توزیع آنها در رشته های مختلف تحصیلی تعداد نمونه مورد نیاز را از هر طبقه بدست می آوریم.
N=200
ریاضی ۱۵% ۳۰=۱۵%*۲۰۰
ادبیات ۲۰% ۴۰=۲۰%*۲۰۰
اقتصاد۳۰% ۶۰=۳۰%*۲۰۰
تجربی ۳۵% ۷۰=۳۵%*۲۰۰
و بعد در مرحله از هر گروه با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده می توانیم تعداد نمونه مورد نظر را که در هر یک از گروه ها مشخص و معین گردیده نمونه گیری کرد و مورد تحقیق و آزمایش قرار داد و آنرا تعمیم داد به کل آن جامعه.
۴-نمونه گیری ناحیه ای:
در صورتیکه حجم ناحیه مورد نظر بسیار بزرگ و یا نامحدود باشد و یا اینکه اطلاع کامل و بایسته ای از اعضای آن جامعه نداشته باشیم و یا اینکه توزیع جغرافیایی افراد به صورتی پراکنده باشد که دسترسی به آنها مطلوب نباشد. بنابراین در این موارد از میان نواحی و یا مناطق چند ناحیه را بطور تصادفی انتخاب می کنیم و مورد مطالعه قرار می دهیم. بنابراین نتایج این نمونه را به کل آن جامعه یا ناحیه تعمیم می دهیم.
محقق باید توجه نماید که در این نمونه گیری نتایج حاصله از این روش نمی تواند قدرت تعمیم پذیری زیادی داشته باشد. که آنرا به کل جامعه در نظر بگیرد و این به علت نابرابری و پراکندگی افراد در آن جامعه می باشد.
۵-نمونه گیری این تحقیق:
نمونه گیری این تحقیق از نوع نمونه گیری تصادفی ساده می باشد که از بین حدود ۴۰۰ نفر کارکنان , ۸۰ نفر که ۲۰% از کل جامعه آماری ما می باشد به عنوان نمونه انتخاب کردیم.
بخش سوم :
روش تحقیق