نــام مــعیـار
EVA
EPS
ROA
ROE
سود خالص
درصد تشریح تغییرات ارزش سهام
۱۴%
۶%
۱۳%
۱۰%
۸%
هال و برامر(۱۹۹۷) در تحقیقی طی عنوان ” رابطه بین ارزش بازار شرکت با معیارهای ارزیابی داخلی عملکرد” انجام دادند، نقش معیارهای ارزیابی عملکرد در تعیین ارزش افزوده بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس ژوهانسبورگ را مورد بررسی قرار دادند. نتایج این تحقیق بیانگر همبستگی بسیار پایین ارزش افزوده بازار[۴۸] با معیارهای سنتی حسابداری از جمله بازده سرمایه، بازده دارایی، سود هرسهم و سود نقدی هر سهم و ارتباط قوی با ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده می باشد. (Hall& Brummer,1997)
بیدل شواهدی را برای مقایسه محتوای اطلاعاتی نسبی و اضافی ارزش افزوده اقتصادی، جریان های نقدی
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
عملیاتی و سود حسابداری جمع آوری کرد. آزمون محتوای اطلاعات نسبی نشان می داد که سود حسابداری بیشترین رابطه را با بازده سهام دارد و پس از آن ارزش افزوده اقتصادی و جریان های نقدی عملیاتی در رتبه های بعدی قرار دارند. (Biddel et al,1998)
پیکوستو رابطه سود عملیاتی، سود خالص و ارزش افزوده اقتصادی را با ارزش بازار شرکت ها در بازار بورس اوراق بهادار لیسبون پرتقال بررس نمود. نمونه وی متشکل از ۱۵۶ شرکت بود و برای بررسی این ارتباط وی از روش ضریب همبستگی استفاده نموده است.نتایج تحقیق وی در جدول زیر خلاصه شده است: (Peixoto,1999)
نــام مــعیـار
EVA
سود عملیاتی
سود خالص
درصد تشریح تغییرات ارزش سهام
۱/۷۲ %
۸۷/۷۲ %
۸۴/۷۰ %
رامانا در تحقیقی طی سال های ۱۹۹۹-۲۰۰۳ رابطه بین ارزش افزوده بازار با ارزش افزوده اقتصادی و معیارهای سنتی حسابداری را از طریق آزمون ضریب همبستگی مورد بررسی قرار داد. بر خلاف آنچه که انتظار می رفت، نتایج این تحقیق بیان کننده این بود، از بین معیارهای سنتی حسابداری، سود عملیاتی پس از کسر مالیات و سود خالص پس از کسر مالیات نسبت به معیار ارزش افزوده اقتصادی بهتر می تواند تغییرات در ارزش بازار شرکت را توضیح دهد. به نظر این محقق دوره زمانی کوتاه مدت این تحقیق و عدم دسترسی تصمیم گیرندگان مالی به اطلاعات مورد نیاز برای تعدیل سود بعد از مالیات به ارزش افزوده اقتصادی بر نتایج این تحقیق تاثیرگذار بوده است. (Ramana,2004)
تحقیقی توسط چو و پویک(۲۰۰۵) با عنوان بررسی بین نو آوری ، کیفیت ، رشد، سودآوری و ارزش بازار انجام شد. هدف ار انجام چنین تحقیقی بررسی ارتباط میان کیفیت ، رشد، سودآوری و معیارهای عملکرد بازار بود . آن ها بسیار علاقمند بودند ببینند چه میزان از ارزش بازار تحت تاثیر، نوآوری و کیفیت می باشد. آن ها اطلاعات مالی برای سه سال متوالی ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ از پایگاه داده های موجود در بورس آمریکا جمع آوری نمودند . نکته جالب این تحقیق وجود داشت، استفاده از معیارهای غیر مالی از جمله کیفیت و نوآوری بود. نتیجه تحقیق نشان دهنده این است که مزیت رقابتی تنها در اختیار شرکت هائی است که توانائی نوآوری و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا را با هم در یک زمان دارا می باشند . همچنین شرکت هائی که در محصولات و خدمات خود دارای کیفیت می باشند ، سودآوری و نرخ رشد بیشتری تجربه می کنند و این ارتباط مستقیم بین معیارهای نو آوری ، کیفیت ، سودآوری و نرخ رشد را بیان می کند .در نتیجه این رشد و سودآوری ،قیمت بازار سهام تحت تاثیر قرار گرفته و آن را افزایش می دهد. در این تحقیق، معیارهای نوآوری و کیفیت از طریق نشریه ابزار خلق ثروت[۴۹] اندازه گیری شده است. برای معیارهای عملکرد رشد از معیارهای نرخ رشد سود، نرخ رشد کل دارائی ها و ارزش جاری سهام و برای معیارهای سودآوری از نسبت های بازده دارایی ها و بازده سرمایه و برای معیارهای عملکرد ارزش بازار از نرخ های ارزش بازار به ارزش دفتری و نسبت Q توبین استفاده شده است . (Cho& Pucik, 2005)
در سال ۲۰۰۵ نیز تحقیقی مشابه توسط تیواری و ونکاتیشوارلو در شرکت های هندی صورت گرفته است. آن ها به بررسی ارتباط بین ارزش شرکت و معیارهای بازده پرداخته اند. آنها معیارهای بازده را در سه طبقه سودآوری ، جریان های نقدی و نرخ رشد طبقه بندی کرده و معتقدند که این معیارها می توانند ارزش ایجاد شده توسط شرکت برای سهامداران را نمایان سازند.سپس ۱۶۴ شرکت را از منابع مختلف به صورت تصادفی انتخاب کرده و اطلاعات مالی آنها را بین سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ مورد بررسی قرار داده اند. آن ها برای بررسی ارتباط آماری از مدل رگرسیون و همبستگی پیرسون استفاده نموده اند . نتایج تحقیق آنها بیان می کند که ارتباط نسبتا قوی و مثبتی بین ارزش شرکت و این معیارهای عملکرد وجود دارد فلذا می توان از این معیارها به عنوان معیارهای عملکرد مناسبی برای ارزیابی اینکه آیا شرکت برای افزایش ثروت گام برداشته است یا خیر استفاده نمود. (Venkateshvarlu & Tiwari,2005)
ردی ایرالا(۲۰۰۶) در تحقیقی که به منظور بررسی رابطه بین ارزش افزوده بازار و معیارهای عملکرد از جمله ارزش افزوده اقتصادی و معیارهای حسابداری از جمله سود هر سهم و نرخ بازده سرمایه ۱۰۰۰ شرکت بزرگ هندی در طی سال های ۲۰۰۱- ۲۰۰۶ انجام داد، دریافت که ارزش افزوده اقتصادی نسبت به معیارهای حسابداری از همبستگی با اهمیت تری حداقل ۴۴ درصد با ارزش افزوده بازار برخوردار است و ارتباط ضعیفی بین سود هر سهم و نرخ بازده سرمایه با ارزش افزوده بازار وحود دارد. (Reddy Irala,2007)
خلاصه تحقیقات مرتبط با موضوع پژوهش در خارج از ایران