۳-۴-۲ نحوه جمع آوری پرسشنامهها :
داده های این تحقیق با بهره گرفتن از پرسشنامه طراحی شده بر اساس نظرات خبرگان و با مراجعه حضوری به شرکتهای بیمه و کشتیرانی و سندیکای بیمه گران ایران و… جمع آوری شده است بخشی از پرسشنامهها نیز از طریق ایمیل ارسال و جمع آوری شد.
۳-۵ روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این تحقیق داده ها در دو سطح توصیفی و تحلیلی مورد سنجش قرار گرفته اند برای بررسی وضعیت متغیرهای مورد سنجش در این تحقیق از مدل t تک نمونه ای استفاده گردیدبا استفاده از نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در سطح توصیفی از جداول فراوانی وتوزیعی داده ها استفاده شد در بررسی پایایی متغیرها از الفای کرونباخ استفاده شده است.
۳-۶ روایی و پایایی:
الف ) روایی
روایی نشان دهنده جنبههای مادی دقت است. سوالی که در آزمون روایی مطرح می شود این است که آیا واقعاً همان چیزی اندازه گیری می شود که ما مدعی اندازه گیری آن هستیم. برای پی بردن به روایی یک شیوه یا ابزار مطالعه راههای مختلفی وجود دارد که یکی از این راه ها اعتبار صوری است.
منظور از اعتبار صوری میزان توافق متخصصان یک امر در رابطه با یک شاخص یا معیار است. (ساروخانی۲۸۷:۱۳۷۳).
در این تحقیق پس از تهیه پرسشنامه جهت کسب اعتبار صوری به اساتید و صاحبنظران و خبرگان مراجعه و نظرات آنان در پرسشنامه اعمال شد.
ب ) اعتماد ( پایایی )
یک مقیاس قابل اعتماد مقیاسی است که در آن افراد در دو موقعیت زمانی مختلف امتیاز یکسانی را به دست آورند. فقدان قابلیت اعتماد در یک مقیاس، ناشی از گویه های غیر قابل اعتماد است، بنابرین لازم است هر گویه را برای قابلیت اعتماد آن بیازمائیم.
مقیاس تک بعدی مقیاسی است که در آن همه گویه ها مفهوم واحدی را اندازه گیری میکند که برای سنجش آن از تکنیک تحلیل گویه ها استفاده شده است. راه پی بردن به اینکه آیا پاسخ های مربوط به یک گویه خاص، با پاسخهای گویه های دیگر هماهنگی دارد یا خیر، محاسبه ضریب همبستگی میان نمره افراد در آن گویه و نمره آن ها در بقیه مقیاس است. این ضریب، ضریب گویه به مقیاس نامیده می شود.(Corrected Item-Total Correlation) ضریب همبستگی از ۰ تا ۱ در تغییر است. هر چه این ضریب بالاتر باشد تعلق گویه به مقیاس بیشتر آشکار می شود، بر اساس یک قاعده سرانگشتی اگر این ضریب کمتراز ۰/۳ باشد، باید گویه مربوط بدان از مقیاس حذف شود. (دواس،۱۳۷۶: ۳۳۱)
از آنجا که بیشتر اوقات دستیابی به افراد در دو موقعیت امکان پذیر نیست، رهیافت علمیتر توجه به هماهنگی پاسخ یک فرد به یک گویه در مقایسه با هر یک از گویه های دیگر مقیاس است. (همبستگیهای گویه به گویه) این رهیافت سنجهای برای اندازه گیری قابلیت اعتماد کلی مقیاس فراهم می کند. شاخص آن آمارهای است که ” آلفای کرونباخ ” نامیده می شود. این آماره از ۰ تا ۱ تغییر می کند، هرچه این رقم بالاتر باشد، قابلیت اعتماد مقیاس بیشتر است. بر اساس یک قاعده سر انگشتی، آلفا باید حداقل ۰/۷ باشد تا بتوانیم بگوییم که مقیاس دارای قابلیت اعتماد است.(همان،۳۳۲)
نتایج آزمون آلفای کرونباخ مربوط به متغیرهای تحقیق در ادامه آمده است:
جدول شماره۳-۱: ضرایب مربوط به آزمون مقیاس سنجش متغیر “میزان تأثیر دزدی دریایی بر افزایش پوشش بیمهای”
بر اساس پاسخ های دریافتی در ردیف های ۱و۶و۹و۱۰و۱۱و۱۲و۱۳برای سنجش میزان تأثیر دزدی دریایی بر افزایش پوشش بیمهای استفاده شده است .
Reliability
****** Method 1 (space saver) will be used for this analysis ******
R E L I A B I L I T Y A N A L Y S I S – S C A L E (A L P H A)
۱
X1
دزدی دریایی باعث رقابت میان شرکتهای بیمه (بیمه گران ) شده است.
۲
X6
دزدی دریایی باعث وابستگی صنعت بیمه به بازارهای جهانی می شود
۳
X9
دزدی دریایی باعث کاهش ریسک شرکتهای بیمه در بیمه کردن بعضی کشتیها ی حامل کالا (کشتیهای تجاری بزرگ) نمایند
۴
X10
دزدی دریایی باعث افزایش تقاضا برای خرید بیمه نامه باربری می شود .
۵
X11
میزان درخواست برای پوشش بیمه ای کامل (کلوز A) به دلیل دزدی دریایی افزایش یافته است
۶
X12
دزدی دریایی باعث درخواست تغییر پوشش بیمه ای از پوشش های پایین تر (مثلاً C یا B) به پوشش کامل (کلوز A) می شود .
۷
X13
دزدی دریایی باعث خرید پوشش هایبیمه ای باربری است ؟
Item-total Statistics
Scale Scale Corrected
Mean Variance Item- Alpha
if Item if Item Total if Item
Deleted Deleted Correlation Deleted
X1 18.5500 16.7868 .6792 .8446
X6 17.6000 17.2000 .5874 .8578
X9 18.0000 16.9474 .6140 .8542
X10 17.5000 15.4211 .7156 .8404
X11 17.4500 17.9447 .7241 .8436
X12 17.2500 18.8289 .5964 .8577
X13 17.8500 16.9763 .6508 .8486
Reliability Coefficients
N of Cases = 20.0 N of Items = 7
Alpha = .8684
نتایج آزمون بالا نشان میدهد که مقیاس از اعتبار کافی برای سنجش متغیر “میزان تأثیر دزدی دریایی بر افزایش پوشش بیمهای” برخوردار است. چرا که مقدار آلفای کرونباخ آن (۰/۸۶۸۴)بالاتر از۰/۷میباشد.
جدول شماره۳-۲: ضرایب مربوط به آزمون مقیاس سنجش متغیر “میزان تأثیر دزدی دریایی بر انتخاب مسیر تردد”
همان گونه که مشاهده می شود از پاسخ های دریافتی در ردیف های ۲۶و۲۷و۲۸برای سنجش میزان تأثیر دزدی دریایی بر انتخاب مسیر تردد استفاده شده است .
Reliability
****** Method 1 (space saver) will be used for this analysis ******
R E L I A B I L I T Y A N A L Y S I S – S C A L E (A L P H A)
۱
X26
دزدی دریایی باعث طولانی شدن مسیر و افزایش سوخت حمل و نقل شده است.
۲
X27
دزدی دریایی باعث ایجاد مسیرهای جدید عبورومرور و در نتیجه افزایش کرایه کشتیها شده است.
۳
X28
دزدی دریایی باعث کاهش مبادلات اقتصادی از راه دریا و در نتیجه کاهش تردد شده است.
Item-total Statistics
Scale Scale Corrected
Mean Variance Item- Alpha
if Item if Item Total if Item
Deleted Deleted Correlation Deleted
X26 6.1000 1.4632 .5827 .5683
X27 6.0000 1.4737 .5735 .5786
X28 7.0000 1.1579 .4740 .7364
Reliability Coefficients
N of Cases = 20.0 N of Items = 3
Alpha = .7095