مصرف کنندگان سبز نوظهور
مصرف کنندگان سبز زیست محیطی
چشم اندازه شناختی چشم اندازه غیر شناختی
مصرف کنندگان سبز حساس به قیمت
مصرف کنندگان عمومی
ریسکهای محصول
شکل (۲-۳): مدل دو بعدی چشم انداز شناختی محصولات زیست محیطی(طالقانی و رحمتی، ۱۳۸۸)
مصرف کنندگان عمومی: به عنوان مصرف کننده غیر سبز و آنهایی که توجهی به محصولات سازگار با محیط زیست ندارند تعریف می شود. مصرف کنندگان این گروه احتمالاً خطر زیست محیطی مرتبط با محصولاتی که میخرند را احساس نمیکنند. آن ها به میزان زیادی منافع بالقوه محصولات سبز را نادیده می گیرند. این دسته از مصرف کنندگان در برچسب زنی سبز مورد توجه نیستند؛ در هر حال نباید این بخش را کاملاً نادیده گرفت. آن ها می توانند به عنوان همراهان بازار بالقوهی آتی باشند
مصرف کنندگان نو ظهور: به عنوان مصرف کنندگانی که متوجه منافع محصول سبز هستند اما انگیزه ای برای خرید آن ها ندارند تعریف شده است. این ها هر نام تجاری را میخرند و هیچ گونه جستجوی اطلاعات زیست محیطی را هنگام انتخاب نامهای تجاریشان انجام نمیدهند و ممکن است برچسب زنی محصول سبز برای آن ها بی معنی باشد. این مصرف کنندگان، ویژگیهای دیگر محصول مثل کیفیت، گارانتی و عملکرد را در ارزیابی محصولات در نظر می گیرند. از آنجایی که مصرف کنندگان این بخش، نیاز یا علاقهای به بر چسبهای محصول سبز نشان نمیدهند، مورد توجه بازاریابان سبز نیستند.
مصرف کنندگان سبز زیست محیطی: به عنوان آن دستهای از مصرف کنندگانی که نگرانیهای بسیار زیاد زیست محیطی دارند وهر زمان که فرصتی برای خرید محصول داشته آن را انجام می دهند، شناسایی شده
اند. اینها کسانی هستند که اطلاعات محیطی روی برچسبها را بررسی میکنند و سازگاری زیست محیطی محصولات را خواهانند؛ به عبارت دیگر حتی اگر محصولات سبز، محصولاتی با کیفیت پایین یا قیمت بالاتر در مقایسه با محصولات جانشین باشند، آن ها انگیزه خرید دارند. این مصرف کنندگان که اغلب به عنوان “فراسبز” یا “متعصب نسبت به سبز” شناخته شدهاند، کسانی هستند که نیروهای محیط زیست گرا را به حرکت در می آورند. این دسته مورد توجه بازاریابان سبز میباشند و در برچسب زنی سبز مد نظر قرار می گیرند.
مصرف کنندگان سبز حساس به قیمت: به عنوان مصرف کنندگانی شناخته میشوند که نسبت به خطر بعضی محصولات برای محیط زیست آگاهند و برچسبها را میشناسند و بررسی میکنند. اما ذاتاً نسبت به قیمت حساسند؛ آن ها مایل به پرداخت بیشتر برای محصولات سازگار با محیط زیست نیستند و این دسته نیز مورد توجه بازاریابان سبز میباشد(طالقانی و رحمتی، ۱۳۸۸).
۲-۲-۹ مصرف کنندگان سبز
مصرف کنندگان سبز افرادی هستند که در مورد محیط طبیعی نگرانند و خرید و رفتارهای مصرفیشان را به منظور حمایت از محیط، از طریق خرید محصولاتی که از نظر محیطی سالماند اصلاح میکنند(دعایی و همکاران، ۱۳۸۵). اوتمان معتقد است مصرف کنندگان زمانی محصولات سبز را میپذیرند که نیازهای اولیه آن ها در مورد عملکرد، کیفیت، راحتی و قابل پرداخت بودن، برآورده شده باشد و نیز درک کرده باشند که چگونه یک محصول سبز می تواند به حل مشکلات زیست محیطی کمک کند(اوتمان[۲۴]، ۱۹۹۲).
جدول(۲-۴): خصوصیات جمعیت شناختی مصرف کننده سبز(صائمیان و زارع پور، ۱۳۸۹)
خصوصیات جمعیت شناختی مصرف کننده ی سبز
عملگرا
احتمالاً کالاهای سبز را می خرند ۱۶%
واقع گرا
نگران محیط هستند۳۴%
از خود راضی
راه حل را به عنوان مشکل افراد می بینند۲۸%
انتقال دهنده
از موضوعات سبز غافل اند۲۲%
۲-۲-۱۰ نوع شناسی مشتریان
مارگارت در سال ۱۹۹۲ و در یک مطالعه بیان کرد ۹۳% از بزرگسالان هنگام خرید، کالاهای که تأثیر زیادی بر محیط دارند را مورد ملاحظه قرار می دهند. همچنین در همان سال پتی گزارش داد که در کشورهای توسعه یافته بیش از ۷۵% از جمعیت، از معیارهای محیطی به صورت منظم برای تصمیمات خرید استفاده میکنند. سیمنتراس نیز در سال ۱۹۹۵ بیان کرد ۴۲% از مصرف کنندگان انگلیسی کالاهایی را انتخاب میکنند که بر اساس معیارهای محیطی است و اینکه ۲۷% از بزرگسالان انگلیسی آمادگی دارند که بیش از ۲۵% بیشتر برای کالاهای محیط دوستانه پرداخت کنند.
جدول(۲-۵): نوع شناسی مشتریان سبز(صائمیان و زارع پور، ۱۳۸۹)
نوع شناسی مشتری
سبزهای باوفا
خریداران سبز اساسی و طرفداران کالاهای قابل بازیافت هستند۱۱%
سبزهای پشتیبان
سبز می خرند اما نمی خواهند در شکل زندگی تغییر ایجاد کنند ۵%
جوانه ها
مواظب هستند اما فقط اندکی بابت خریدهای سبز هزینه میکنند ۳۳%
شکایت کنندگان
معتقدند مشکل محیط مربوط به شخص دیگر است۱۸%
قهوه ای ها(بی توجه ها)
اصلاً توجهی به محیط ندارند۳۱%
۲-۲-۱۱ مدیریت محصولات سبز
نگرانیهای زیست محیطی، که تقاضاهایی برای برخی محصولات جدید ایجاد کرده (مانند تجهیزات کنترل آلودگی)، در برخی موارد سبب تجدید نظر در محصولات فعلی شده و در مواردی حتی طراحی، فرموله سازی، و یا تولید محصول را متحول کردهاست. برای ایجاد یک اقتصاد سبزتر، میبایست دامنهای از محصولات و فناوری های جدید سبز وجود داشته باشد. در حال حاضر برای کاهش اثرات منفی محیطی و اجتماعی تولید، به جای تلاش برای بهبود محصولات در نقطه پایانی خط تولید، بیشترین توجه به نوآوری در زمینه محصولات پاک معطوف شده است. این مسأله در بسیاری از صنایع در قالب شعار برای طراحان محیط، خود را نشان میدهد. توسعه و تولید موفقیت محصولات سبز جدید، نیازمند فرایندی با سطح بالای یکپارچگی و ارتباطات، اطلاع رسانی خوب، توجه دقیق به مفاهیم محیط زیست، حمایت مدیریت عالی و استفاده از رهیافتی مشخص برای سنجش و الگوبرداری است.
ویژگی محصولات سبز در دو طبقهی کلی جای می گیرند. نخست آنهایی که به تأثیرات اجتماعی و محیطی محصول یا خدمت مربوط است (یکی از معیارهای کلیدی جدید مدیریت محصولات و طراحی آن از دید بازاریابی سبز، تأکید بر وضعیت محصول پس از مصرف است). گروه دوم ویژگیها، به فرایند تولید کالا و شرکت تولید کننده آن مربوط هستند. بازاریابی سنتی در مورد کل محصول شامل محصول مشهود (شامل بسته بندی و سایر ابعاد محصول) و محصول اضافی(ابعاد خدماتی) بحث می کند. از آنجایی که بازاریابی سبز نیازمند رهیافتی برای مدیریت محصول است، در نظر گرفتن ویژگیهای کل محصول[۲۵] مفیدتر است.
در این راستا به کارگیری یکپارچگی همه و یا برخی از مفاهیم R5 در توسعه محصول می تواند در بهبود عملکرد زیست محیطی محصول پس از مصرف مفید واقع شود. این R5 عبارتند از قابلیت تعمیر[۲۶]،قابلیت جایگزینی[۲۷]، قابلیت استفاده مجدد[۲۸]، قابلیت بازیافت[۲۹]، قابلیت بازسازی[۳۰] (صائمیان ، زارع پور،۱۳۸۹)
۲-۲-۱۲ بازاریابی سبز موثرترین راهبرد انجام مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی شرکتها