ارتباط
*
برجستگی
*
رضایت مندی/وفاداری
*
*
**
پایداری
*
مطابق جدول ۲-۱ بیشترین همخوانی با توجه به سنجههای پیشنهاد شده برای هر مدل در «کیفیت درک شده برند» و «رضایتمندی/ وفاداری برند» وجود دارد. آکر، کلر و ایکوی ترند این سنجهها را به عنوان مقیاسهای بنیادی معرفی میکنند، با وجود این تنها ایکوی ترند آنها را در زمره مهمترین سنجهها قرار میدهد در حالی که آکر تمایز در قیمت اضافه و کلر تداعیهای برند را در نظر میگیرد. در میان ۵ مدل بیان شده، فقط مدل آکر «سهم بازار» را به عنوان سنجه ارزش ویژه برند توصیه میکند (۷۴).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
رویکردهای سنجش ارزش ویژه برند
با مروری بر مطالعات قبلی در سنجش ارزش برند میتوان مشاهده کرد که بیشتر این مطالعات بر بعد خریدار متمرکز هستند. برای محققانی که از رویکرد بیرون به درون استفاده میکنند، ارزش ویژه برند از دانش برند خریداران نشأت میگیرد (۳۲). مطالعات اندکی نیز رویکرد درون به بیرون را مطرح میکند. این محققان معتقدند که کارکنان و به طور کلی داشتههای شرکت باعث به وجود آمدن ارزش ویژه برند برای آن شرکت میشوند و بر هویت یا عناصر سازنده درونی برند متمرکز میشوند. این مورد نه تنها کارکنان را به عنوان گروه ذینفع مهم بیان میدارد (جونز[۴۷]، ۲۰۰۵)، بلکه نشان میدهد که کارکنان منبع اصلی ایجاد ارزش ویژه برند برای شرکت به شمار میروند. رویکرد دیگری نیز این دو رویکرد را در همدیگر ادغام کرده و موجب رویکرد یکپارچهای مبتنی بر هویت برند شده است. در ادامه انواع رویکردهای یاد شده معرفی شده است(۶۴).
رویکرد درون به بیرون[۴۸]
رول (۲۰۰۶)[۴۹]، بیان می کند، هویت برند بخش استراتژیکی است که شرکت و مشتریان را هدایت میکند. هویت برند دو هدف اصلی را برآورده میسازد. از لحاظ درونی، هویت به تمام تصمیمات استراتژیک برند از قبیل: ارتباطات، توسعه برند/خط، معماری برند و تداعی و تصمیمات مربوط به شراکتهای راهبردی جهت میدهد. از نظر بیرونی، هویت برند برای مشتریان مفهوم (حس) شفافی از دلیل وجودی برند، ماهیت، تعهدات و شخصیت برند فراهم میکند (۷۵).
رول (۲۰۰۶) پیشنهاد میکند زمانی که شرکتها هویت برند خود را توسعه میدهند باید ۵ عامل مهم زیر را در نظر بگیرند:
- چشم انداز برند[۵۰]: سند داخلی که به طور شفافی مسیر و رشد آینده برند را ثبت میکند و توسط مدیریت شرکت برای آینده سازمان طرح شده است.
- گستره برند[۵۱]: گستره برند فرصتهای رشد برند را با توجه به مسیر تعیین شده در چشم انداز به صورت تفصیلی تشریح میکند.
- جایگاهسازی برند[۵۲]: جایگاهی است که هر برند تلاش میکند آن را در ذهن مشتریان کسب کند.