به عنوان مثال بسیاری از شرکتها و سازمانها وبلاگهای خود را که در آنها مشتریان قادرند نظرات خود را درباره محصولات و خدمات شرکت ابراز کنند، دائماً نظارت میکنند تا همواره نسبت به این نظرات آگاهی داشته باشند.
۲-۳-۲ تبلیغات دهان به دهان و تاثیرات بین شخصی
به گفته هاوکین و همکاران مصرف کنندگان در پیروی از پارادیمهای اجتماعی یادگیری از یکدیگر تقلید میکنند(هاوکین و کونی[۵۲]، ۲۰۰۴). اما شاید موضوع مهمتر از این باشد که آنها علاوه بر این با یکدیگر صحبت میکنند. ارتباطات دهان به دهان فرایندی است که به مصرف کنندگان اجازه میدهد که اطلاعات و نظرات خاصی را در مورد خرید یا عدم خرید یک کالا، خدمت یا ایدهای خاص با یکدیگر رد و بدل کنند. تحقیقات بازاریابی در مورد ارتباطات دهان به دهان از سالهای دهه ۱۹۶۰ آغاز شده. و با گذر زمان تعریف این واژه دچار تغییر و تحولاتی شده و تکامل پیدا کردهاست. در سالهای اخیر ارتباطات دهان به دهان به صورت ارتباطات چهره به چهره و ارائه اطلاعات در مورد محصولات و شرکتها بین آن دسته از افرادی که دارای ماهیت تجاری نیستند تعریف شده است. مطابق تعریف تبلیغات دهان به دهان از ارتباطات غیر رسمی تشکیل شده است که این ارتباطات از روابط بین شخصی تشکیل می شود، برخلاف اطلاعات و ارتباطاتی که از طریق کانالهای رسانهای عمده که اطلاعات مربوط به محصول را از تولیدکنندگان به مصرف کنندگان انتقال میدهد، میباشد. در سالهای اخیر نیز باتل این گونه مینویسد که تبلیغات دهان به دهان که شامل همه انواع تبلیغات نمی شود، در مورد این تحقیقات بحث می کند که بیشتر شرکتهایی که بازاریابی ویروسی را برای تبلیغات محصولاتشان به کار می گیرند، این امر موجب تیره شدن مرز بین پیامهای بازرگانی و تبلیغات دهان به دهان می شود(لیندگران-وان هام[۵۳]، ۲۰۰۵، ۱۲۲-۱۳۸). از این رو ویژگی کلیدی و تعیین کننده تبلیغات دهان به دهان استقلال استنباط شده منبع پیام میباشد. از سوی دیگر روند تکاملی تعریف این واژه و رشد سریع تکنولوژی اطلاعات در عصر حاضر نشان میدهد که تبلیغات دهان به دهان موضوعی پیچیده و فراگیر شده است.
۲-۳-۳ کاربرد تبلیغات دهان به دهان
همان گونه که میدانیم ارتباطات غیر رسمی در مورد ویژگیهای کسبوکار یا یک محصول در یک جامعه مبادله می شود، علی رغم اینکه مدیران بازاریابی برای تاثیر گذاری بر مشتریان فعالانه تلاش میکنند، اما گاهی اوقات از این واقعیت غافل میمانند که مشتریان یک بنگاه دائماً با یکدیگر در تعامل بوده و بیشترین تاثیر گذاری و تاثیر پذیری همین جا رخ میدهد(توماس[۵۴]، ۲۰۰۴، ۶۴-۷۳). تبلیعات دهان به دهان گفتگو در مورد محصولات و خدمات در میان افرادی است که مستقل از شرکت عرضه کننده محصول یا خدمت میباشد. این گفتگوها می تواند به صورت مکالمه دو طرفه بوده یا فقط توصیه ها و پیشنهادات یک طرفه باشد. اما نکته اصلی این است که آن گفتگوها در میان افرادی صورت میگیرد که تصور می شود منافع اندکی از ترغیب دیگران به استفاده از محصول دارند و لذا مشوق خاصی برای ایجاد اعتماد به محصول یا خدمت وجود ندارد. بازاریابی از طریق تبلیغات دهان به دهان هزار بار قدرتمندتر از دیگر روشهای متداول بازاریابی است، علت این مسئله آن است که بازاریابی دهان به دهان اصولاً بازاریابی به شیوه تبلیغات دهان به دهان موثرتر از سایر شیوه های بازاریابی است چون تنها ۱۴ درصد افراد به چیزهایی که در آگهیهای بازرگانی میبینند، میشنوند و یا میخوانند اعتماد دارند. جالبتر اینکه ۹۰ درصد افراد به خانواده، دوستان یا آشنایان خود که یک محصول را تأیید میکنند اعتماد دارند چون آنها میدانند که منافعی در تأیید برای آنها وچود ندارد. تبلیغات دهان به دهان تصمیم گیری را برای گیرنده پیام تسهیل می کند. چرا که بهترین روش برای اجتناب از کارها و در عین حال انجام کارها این است که اجازه داد تا دیگران آن را انجام دهند. این راهی برای ترغیب سایر افراد برای انجام کارها و پذیرش ریسک جمع آوری اطلاعات و آزمایش محصول است. در این روش شما مجبور نیستید زمانی را صرف کنید. به منابع اطلاعاتی پول پرداخت کنید و یا ریسک انجام آن را متحمل شوید(استریساند[۵۵]، ۱۹۹۹، ۲۷-۴۸). بنابرین:
-
- بهترین روش برای افزایش منافع، سرعت بخشیدن به تصمیمات مطلوب در مورد محصول است.
- بهترین روش برای سرعت بخشیدن به تصمیمات، سادهتر کردن اتخاذ آن تصمیمات میباشد.
بهترین روش برای سادهتر کردن تصمیمها این است که به جای ارائه اطلاعات گیج کننده و کم اعتبار از طریق تبلیغات، که کارکنان فروش و سایر ابزارهای سنتی بازاریابی آنها را ارائه میکنند، از تبلیغات دهان به دهان استفاده می شود.
افراد هر روز در معرض آگهیهای تبلیغاتی تلویزیونی، چاپی، رادیو در حین رانندگی، تابلوهای آگهی روی اتوبوسها، متروها، جادهها و ساختمانها، بازاریابان از راه دور، مقاله های پستی مستقیم، کارکنان فروش،بنرهای اینترنتی، بروشورها، پوشش های کبریت، نوارهای رنگی هواپیما و غیره قرار می گیرند. اما اکثر افراد هر دو سه روز یک بار به پیامهای بازرگانی واکنش نشان می دهند. این واکنشها تنها یک بار در میان چندین هزار تبلیغ رخ میدهد و به ندرت به خرید میانجامد. آنها در مورد یک محصول یا خدمت خاص اطلاعات بیشتری از دوستان و آشنایان کسب میکنند و به طور متوسط یکی از دو پیشنهاد تا یکی از پنج پیشنهاد را میپذیرند. به عبارت دیگر هزاران برابر احتمال بیشتری وجود دارد که واکنش یک فرد بر اساس پیشنهاد یک دوست، همکار یا مشاور قابل اعتماد باشد تا پیام بازرگانی و این واکنش صرفاً جمع آوری اطلاعات نیست بلکه اغلب خرید نهایی است.
۲-۳-۴ سطوح بازاریابی دهان به دهان
بازاریابی دهان به دهان بر حسب سطوح مختلف جریان اطلاعاتی که دهان به دهان در بین مردم میچرخد به ۹ سطح تقسیم می شود: سطح ۴ منفی جایی است که مردم در مورد کالای شما به شدت بدگویی میکنند و منفیترین سطح از سطوح نه گانه است و ۴ مثبت جایی است که مردم در تعریف و تمجید کالای شما غوغا میکنند.
سطوح مثبت
سطح یک مثبت: در این سطح وقتی از مردم در مورد کالای شما پرسیده می شود، اظهار نظر خوبی در مورد کالای شما خواهند کرد. در این مورد ممکن است هیچ راهی برای انتشار مطالبی راجع به تولیدات شما وجود نداشته باشد.
سطح دو مثبت: وقتی از مشتریان در مورد کالای شما پرسیده می شود غوغا میکنند، در حقیقت آنها به طور مداوم در مورد اینکه کالای شما شگفت انگیز است، صحبت خواهند کرد. در اینجا ابزارهای تبلیغاتی بسیار کامل کننده هستند، زیرا در این سطح میتوانیم تنظیم کنیم که چه مطالبی در مورد کالای شما گفته شود.