جدول شماره ۲- ۱ – ویژگیهای اطلاعات
۱مرتبط بودنپاسخگوئیبهنیازهایکاریشما۲پرهیزازافزونگیاطلاعات۳تکمیلدانستههایکاریشما۴پردازشوارائهنمودارها،جداولواطلاعاتتحلیلیفعالیتهابرحسبمسئولاجرایاپروژه۵فیلترنمودنوتفکیکاطلاعاتبرایمواردخاص)طرحدرجلساتیاپیگیری(
۶دقتاطلاعاتشاملجزئیاتلازم۴
پردازشوارائهنمودارها،جداولواطلاعاتتحلیلیفعالیتهابرحسبمسئولاجرایاپروژه۵
فیلترنمودنوتفکیکاطلاعاتبرایمواردخاص)طرحدرجلساتیاپیگیری(۶دقتاطلاعاتشاملجزئیاتلازم۷
عدموجودخطادراطلاعات۸
تولیداطلاعاتتوسطمطلعترینمجری۹
اطلاعاتگویایتمامیپیشنیازها۱۰
وضوحاطلاعات۱۱صحتقابلاتکابودناطلاعات۱۲
غلطنبودناطلاعات۱۳
بهروزبودن(بههنگامبودن)۱۴
موثقبودنمنبعاطلاعات۱۵ایمنیحفظاطلاعاتازدستبرد۱۶
حفظاطلاعاتازتغییرناخواسته۱۷
حفظاطلاعاتازآسیبهایناشیازویروس۱۸
حفظاطلاعاتدرمقابلخرابیهایسختافزاریونرمافزاریکامپیوترهایکاربران(ذخیرهدر Server)۱۹
عدمامکانتغییراطلاعاتتوسطافرادغیرمسئول۲۰
ایجادامکانمدیریتتولید،پردازشوانتقالاطلاعات۲۱سرعتبههنگامبودن(Online)۲۲
امکاناعمالتغییردراطلاعاتدرصورتلزوم،درمدتزمانکم۲۳
دسترسیسریعبهاطلاعات۲۴
سهولتکاربریسیستم۲۵
گزارشگیریسهلوآسانوسریع۲۶
تسریعتصمیمگیریها۲۷
کمکغیرمستقیمبهدیگرسیستمها۲۸اقتصادی بودنعدمصرفوقتزیادبرایتولیدیادسترسیبهاطلاعات۲۹
صرفهجوئیدرکاغذ۳۰
هزینهکمنگهداریسیستم۲۸اقتصادی بودنعدمصرفوقتزیادبرایتولیدیادسترسیبهاطلاعات۲۹صرفهجوئیدرکاغذ۳۰هزینهکمنگهداریسیستم۳۱امکاندستهبندیوتهیهگزارشبرایاهدافگوناگونبهروشیآسان۳۲عدملزوممراجعهبهمنابعمتعدد (سایرمجریان،مدیریتها )برایکسباطلاعاتوصرفهجوئیدروقت۳۳حذفبرخیازبازدیدهاوماموریتهائیکهصرفابرایکسباطلاعاتصورتمیگیرد۳۴حذفبرخیازجلساتوهماهنگیهاکهصرفابرایکسب،تبادلیاتکمیلاطلاعاتصورتمیگیرد
۲-۱۷- نقش مدل اطلاعات راهبردی در تولید اطلاعات با کیفیت بالا
مدل اطلاعات راهبردی به دلایل ذیل اطلاعات با کیفیت بالا تولید میکند :
-
- تمامی مؤلفه های استراتژیک (سازمان های درگیر) در مأموریت پلیس نظارت بر اماکن عمومی را شناسائی می کند .
-
- بانک های اطلاعاتی ، سامانه ها و اطلاعات مکتوب تمامی این مؤلفه ها را شناسائی و به بانکهای اطلاعاتی داخل سازمان منتقل می کند .
-
- در جریان انتقال اطلاعات به داخل سازمان و تشکیل انباره داده ، فرایند ETL را اجرا می کند.
- از بستر انباره داده و ابزارهای هوش تجاری برای انباشت و تولید اطلاعات استراتژیک ، قابل تحلیل و چند بعدی استفاده میگردد .
تمامی موارد فوق مبین نقش آشکار مدل اطلاعات راهبردی در تولید اطلاعات با کیفیت بالا میباشند
۲-۱۸- مفهوم مدل اطلاعات راهبردی
برای تعریف مدل اطلاعات راهبردی ، بهتر است ابتدا سه کلمه اساسی که در نام آن کاربرد دارد تعریف گردد ، و سپس نقش آن در رابطه با هر یک از اجزا روشن خواهد شد .
شکل۲-۴
۲-۱۸-۱- تعاریف مدل
محیط ، در هر سازمان عملیاتی ، پیچیده است . فعالیتهای بسیاری وجود دارد و اثرات متفاوتی از سوی ( رقبا، عرضه کنندگان ، مشتریان ، دولت و اقتصاد ) بر یک فعالیت وارد می شود .برای افراد ، غیرممکن است که جزئیات همه فعالیتها یی را که در پیرامونشان روی میدهد ، دریابند . بنا بر این باید به مهمترین آن ها توجه کنند . مدلها مدیران را برای انجام این کار یاری میدهند [۱۵] .
مدل ، انتزاعی از وقایع پیرامون یک فرایند ، فعالیت یا مسئله است . مدل نوعی حالت انتزاعی یا نشانی از واقعیات جهان خارج هستند ، مدل صورت ساده شده ای از شیئی واقعی است . مدل یک جنبه از محیط را که بتواند آزمایش شود بدون اینکه پارامترهای مزاحم محیط در آن تاثیر بگذارند در نظر میگیرد . نظریه تصمیم گیری سایمون یک مدل است که مراحل تصمیم گیری را بدون اینکه جنبه ویژه ای از تصمیم یا سازمان را مورد بررسی قرار دهد نشان میدهد .
-
- مدل دستگاهی از پدیده ها یا مفاهیم نظام مند است که قدرت تبیین دارد.
- مدل ، ساده شده دنیای واقعی است.
۲-۱۸-۲- تعریف اطلاعات
اطلاعات داده ای است که در یک شکلی پردازش شده است که به مدیریت در اخذ تصمیمات کمک میکند .
۲-۱۸-۳- تعریف راهبرد
یکراهبرد راهیاستکهیکسازماندرآنبرایمتمایزکردنخودازرقیبانوبهکارگیریتوانمندینسبیسازماندرپاسخ بهنیازهایمشتری ، تلاشمیکند . یکاستراتژیوقتیموفقاستکهدرمقایسهباآنچهکهرقیبانفراهممیآورند با بهره گیری از یکنوع هماهنگییاتطبیقبهتروقویتر، توانمندیهایسازمانرابانیازهایمشتری، هم جهت نماید .
۲-۱۸-۴- تعریف اطلاعات راهبردی ( استراتژیک)
اطلاعات استراتژیک ، اطلاعاتی است که بیش از آنکه برای عملیات روزمره اهمیت داشته باشد برای سلامتی و بقای سازمان حیاتی است . در واقع تصمیمات بحرانی و اساسی سازمان به میزان موجودیت اطلاعات استراتژیک در آن بستگی دارد . اطلاعات استراتژیک از سیستمها و منابع مختلف سازمان به دست میآید ، و این کار به وسیله سیستمهای پشتیبانی از تصمیم یا سیستمهای اطلاعاتی خاص انجام می شود [۱۶] .
۲-۱۹- تعریف مدل اطلاعات راهبردی [۱۷]
مدل اطلاعات راهبردی[۱۸](SIM) یک مدل مفهومی سطح بالا است که یک دید گسترده از محتوای اطلاعاتی معماری سازمان را فراهم می کند . مدل اطلاعات راهبردی به مفهوم توصیف مجموعه ای از موجودیتهایی است که برای برنامه ریزان و صاحبان کسب و کار مهم است . این موجودیتها عناصر ضروری در یک حوزه و یا یک قلمرو موضوعی خاص میباشند ٬ از قبیل قابلیتها و مقدورات ٬ اطلاعات و رویدادها .
در این مدل ٬ ما این عناصر را تحت عنوان موجودیتها کلیدی کسب و کار ( KBEs) [۱۹] می نامیم . به عنوان مثال ٬ مدل اطلاعات راهبردی برای یک سیستم هدایت موشک شامل موجودیتهای کلیدی زیر میباشد :
-
- مقصد (هدف) [۲۰]
-
- حسگر [۲۱]
-
- بدنه موشک [۲۲]
-
- مرکز فرماندهی [۲۳]
-
- سیستم هدایت موشک [۲۴]
- هر نوع معماری در مدل اطلاعات راهبردی توسط موجودیتهای کلیدی ٬ هدایت می شود . صحت و اعتبار مدل اطلاعات راهبردی باید به تأیید مدیریت سازمان برسد . این مدل تعریفی شفاف از نیازمندیهای اطلاعاتی استراتژیک سازمان را بر اساس معماری ارائه می کند و ما را به این سطح از اطمینان می رساند که اطلاعات استراتژیک جمع آوری شده نیازهای ماموریتی سازمان را فراهم می کند .
تعریف موجودیتهای کلیدی کسب و کار ( KBEs) : یک مفهوم سطح بالا از افراد ، اشیاء و رخدادهایی است که مورد علاقه مدیریت سازمان میباشند ٬ این عناصر کلیدی زمینه تعامل را در معماریها فراهم می نمایند .
۲-۲۰- تبدیل داده به اطلاعات