عوامل تعیین کننده ی ابزاری و ارتباطی در رضایت مشتریان در بازارهای صنعتی
محقق در این تحقیق به این نکته اشاره می کند که با اینکه عوامل موثر و مهم در عملکرد عرضه کننده مرتبط با وظایف محوری بازاریابی و عواملی که با جو روابط بین عرضه کننده و مشتری در ارتباطند هر دو تا بحال بطور جداگانه به عنوان عوامل موثر بر رضایت مشتری در بازارهای صنعتی مورد بررسی قرار گرفته اند. اما در مورد اثرات مشترک آنها کمبودی مشاهده می شودو پژوهشگر در این تحقیق بر آن است تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. صنعت مورد مطالعه در این تحقیق شرکتهای خریدار تجهیزات سنگین در کشور عربستان هستند. حجم نمونه ی تحقیق ۲۸۲ شرکت است. و از روش میدانی و توزیع پرسشنامه استفاده شده است.
میزان رضایتمندی مشتریان صنعتی ارتباطی مستقیم با رضایت آنها از محصول-قیمت و کانالهای توزیع دارد.میزان رضایت مشتریان صنعتی ارتباطی مستقیم با میزان ارتباط عرضه کننده دارد.
۱۳۹۲
حبیبی
الگوها و مدل های رفتار مصرف کننده
براساس کتاب میشل اس مینور و جان سی موون
دیدگاههای پژوهشی در مورد رفتار مصرفکننده و انواع مدل های رفتار مصرف کننده در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
مدل های رفتار مصرفکننده را میتوان در سه گروه اصلی تقسیمبندی کرد. گروه اول مدلهای محتوایی و فرآیندی میباشند. گروه دوم مدلهایی هستند که بر عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکننده تأکید زیادی دارند و گروه سوم مدلهایی هستند که توصیفکننده فرایند پردازش اطلاعات میباشند. سه دیدگاه پژوهشی در مورد رفتار مصرفکننده وجود دارد. این سه دیدگاه عبارتند از: دیدگاه تصمیمگیری ، دیدگاه تجربی ، دیدگاه تأثیر رفتار
۲-۴۰ خلاصه ی فصل :
در این فصل به تفصیل درباره ی متغیرهای مستقل تحقیق یعنی کیفیت،قیمت،خدمات پس از فروش و نام و نشان تجاری صحبت کردیم و همچنین درباره ی متغیر وابسته ی تحقیق یعنی رفتار مصرف کننده تعاریفی ارائه کردیم.طبقه بندی انواع کالاها را شرح دادیم و به معرفی بازارهای صنعتی و مصرفی پرداختیم.دستگاه تست قند خون را از نظر نوع کالا طبقه بندی کردیم.در خصوص استفاده از دستگاه تست قندخون تاریخچه ی مختصری بیان کردیم و این دستگاه را از حیث قیمت،کیفیت،نام و نشان تجاری و خدمات پس از فروش بررسی کردیم.در نهایت پیشینه ای از تحقیقات خارجی و داخلی در زمینه ی رفتار مصرف کننده ارائه کردیم.
فصل سوم :
روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه :
پایه و اساس هر تحقیق و اعتبار هر تحقیق به روش آن تحقیق بستگی دارد. با روش تحقیقی دقیق و منسجم است که می توان از نتایج آن تحقیق در زمینه های مختلف استفاده کرد بدیهی است روشی که بر پایه ی اصول علمی نباشد منجر به نتایج نادرست و اتلاف زمان و هزینه ی محقق می شود.در این فصل به معرفی روش های بکار گرفته در این تحقیق و تعریف هر کدام از این روش ها می پردازیم.
۳-۲روش پژوهش :
انتخاب روش پژوهش بستگی به ماهیت موضوع، اهداف پژوهش، فرضیه های تدوین شده-ملاحظات اخلاقی و انسانی ناظر بر موضوع تحقیق و وسعت و امکانات اجرای آن دارد.در این مرحله محقق می بایست معلوم کند که برای مرحله ی انتخاب او چه روشی مناسب است.(نادری و سیف نراقی، ۱۳۷۸، ص ۱۲۴).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در بحث روش تحقیق می توان از زوایای مختلف به موضوعات نگریست.در یک تقسیم بندی توسط سرمد و همکاران (۱۳۸۰)تحقیقات علمی را با هدفی که دنبال می نمایند به سه دسته تحقیقات بنیادی، کاربردی و تحقیق و توسعه تقسیم بندی کرده اند.
تحقیقات علمی بر اساس دو مبنا یعنی هدف و نیز ماهیت و روش تقسیم بندی می شوند.بر اساس هدف تحقیقات علمی را می توان به دو گروه بنیادی و کاربردی تقسیم کرد.(حافظ نیا،۱۳۸۹، ص ۵۸).این تحقیق بر اساس هدف در گروه تحقیقات کاربردی است.این تحقیقات با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندی های بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها اشیا و الگوها در جهت توسعه ی رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرند. (همان، ص ۵۹).
بر اساس ماهیت و روش تحقیقات علمی را می توان به پنج گروه تقسیم کرد که عبارتند از تحقیقات تاریخی، توصیفی، همبستگی، علی، تجربی(حافظ نیا، ۱۳۸۹، ص ۶۳).در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چیستی و جگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند ماهیت پدیده، متغیر، شی یا مطلب چیست و چگونه است؟به عبارت دیگر این تحقیق وضع موجود را بررسی می کند و به توصیف منظم و نظام دار وضعیت فعلی آن می پردازد.و ویژگی ها و صفات، ماهیت، فرایندها و روندهای آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی می نماید.(همان، ص ۶۹).تحقیقات همبستگی برای کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها انجام می پذیرد ولی در آنها الزاما کشف رابطه علت و معلولی مد نظر نیست.(همان، ص ۷۸).در تحقیقات همبستگی پس از تشخیص وجود همبستگی و تعیین جهت آن اقدام به محاسبه ی مقدار و ضریب همبستگی می شود.(همان ص ۷۹)
این تحقیق دارای هدف کاربردی و روش توصیفی است.
۳-۳ آمار توصیفی
به یک مجموعه از مفاهیم و روش های بکار گرفته شده جهت سازمان دادن، خلاصه کردن، تهیه جدول، رسم نمودار و توصیف داده های جمع آوری شده آمار توصیفی گفته می شود.بطور کلی آمار توصیفی چکیده و تصاویری از داده های مورد مشاهده را با کمک ارقام استاندارد و نمودارها ارائه می دهد.این ارقام ,شاخص ها و نمودارها فقط در مورد مجموعه مورد بررسی صادق هستند و قابل تعمیم به جامعه دیگر نیستند.توصیف یکایک داده های مورد مشاهده از طریق بیان ارقام نسبی –توان ها-توزیع های فراوانی میانگین ها و اندازه های پراکندگی و همچنین توصیف همبستگی بین چندین مشخصه از طریق همبستگی خطی و جداول توافقی از جمله توانمندی های آمار توصیفی است.(خاکی-۱۳۸۷-ص ۲۸۵)
۳-۴ آمار استنباطی
در آمار استنباطی همواره محقق با جریان نمونه گیری و انتخاب یک گروه کوچک موسوم به نمونه از یک گروه بزرگتر موسوم به جامعه ی آماری یا جمعیت اصلی سرو کار دارد.پژوهشگر به وسیله ی داده ها و اطلاعات حاصله از نمونه به برآورد و پیشگویی ویژگی های جمعیت مورد مطالعه می پردازد.هدف از تحلیل استباطی تعمیم نتایج حاصله از مشاهدات محقق در نمونه انتخابی خود به جمعیت اصلی می باشد.(ساده-۱۳۷۵-۲۸۷)
۳-۵ جامعه آماری:
جامعه ی آماری عبارتست از کلیه ی عناصر و افرادی که در مقیاس جغرافیایی مشخص(جهانی، منطقه ای، مکانی، محلی) دارای یک یا چند صفت مشترک باشند.(حافظ نیا، ۱۳۸۹، ص ۱۴۳)
جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه ی متخصصان داخلی است که در سطح شهر تهران که در مطب های خود و یا در بیمارستانها از دستگاه گلوکومتر استفاده می کنند.تعداد این متخصصان طبق آخرین آمار موجود در سازمان نظام پزشکی ۲۰۰ نفر است.
۳-۶ تعریف نمونه:
نمونه عبارتست از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشند.(حافظ نیا ,۱۳۸۹ ص ۱۴۶).
روش نمونه گیری : روش نمونه گیری در این تحقیق غیراحتمالی در دسترس است که تعداد متخصصان در دسترس ۶۴ نفر می باشد.
روش جمع آوری داده ها و اطلاعات :مرحله ی جمع آوری اطلاعات آغاز فرایندی است که طی آن محقق یافته های میدانی و کتابخانه ای را گردآوری می کند و به روش استقرایی به فشرده سازی آنها از طریق طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل می پردازد.فرضیه های تدوین شده ی خود را مورد ارزیابی قرار می دهد و در نهایت حکم صادر می کند و پاسخ مساله تحقیق را به اتکای آنها می یابد.(حافظ نیا ، ۱۳۸۹، ص ۱۹۰)
روش های گردآوری اطلاعات به طور کلی به دو دسته ی کتابخانه ای و میدانی تقسیم بندی می شوند.(همان ، ص ۱۹۳).روش های کتابخانه ای در تمام تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرد ولی در بعضی از آنها در بخشی از فرایند تحقیق یعنی مطالعه ادبیات و سوابق پژوهشی از این روش استفاده می شود.(همان ص ۱۹۶).روش های میدانی به روش هایی اطلاق می شود که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون برود.و با مراجعه به افراد یا محیط و نیز برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیل یعنی افراد اعم از انسان-موسسات-سکونت گاه ها-موردها و …اطلاعات مورد نظر خود را گردآوری کند.(همان ص ۲۱۱).
در این تحقیق اطلاعات و داده ها از هر دو روش جمع آوری شده اند.
۳-۷ ابزار گردآوری پژوهش :
دو پرسشنامه ، اولی شامل ۲۱ سوال-دومی شامل ۴۹ سوال که هر دو پرسشنامه برگرفته از تحقیق برزو پورعبداللهیان است که با تغییراتی توسط محقق پس از مشورت و تایید استاد راهنما توزیع شد.
اطلاعات برای افراد مهم ترین منبع تصمیم گیری می باشد.یکی از رایج ترین ابزارهای جمع آوری اطلاعات استفاده از پرسشنامه است.پرسشنامه ها به عنوان ابزار سنجش عملکرد افراد اعم از (فرایندی، شغلی، اخلاقی) بکار می روند.در پرسشنامه سوالات مختلفی حول محور هدف مورد نظر مطرح می گردد که علاوه بر اینکه هر سوالی جنبه ی خاصی از هدف رامورد بررسی قرار می دهداین سوالات باید دارای اعتبار و روایی باشند.
به منظور جمع آوری داده ها برای اولویت بندی عوامل مورد بررسی در این تحقیق از پرسشنامه ای حاوی ۴۹ سوال استفاده شد .همچنین به منظور بررسی تاثیر عوامل فوق بر رفتار خریداران دستگاه گلوکومتر در حجم نمونه ی پژوهش از پرسشنامه ی دیگری شامل ۲۱ سوال استفاده شد که به صورت یک طیف ۵ درجه ای لیکرت تنظیم شده بود.پرسشنامه ی اول برای بررسی فرضیه ی اول تا چهارم می باشدکه بیان می کند کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و نام و نشان تجاری با رفتار خریداران رابطه دارد.