۱-۴٫ اهداف تحقیق
در پژوهش حاضر هدف اصلی بررسی عوامل مؤثر بر « طرح پاداش افزایش تولید» میباشد. هدف کاربردی ما این است که نتایج بررسی حاضر به وسیله خبرگان و مدیران صنعت تولید به کار گرفته شود تا به این طریق آن ها بتوانند کارکنان خود را تشویق به بالا بردن هرچه بیشتر کیفیت کارایی خودنمایند و این پدیده نسبتاً نوپا در ایران، به شکوفایی برسد.
۱-۴-۱٫ اهداف کلی تحقیق
۱-شناسایی عوامل مؤثر برافزایش تولید.
۲- غربالگری عوامل مؤثر برافزایش تولید.
۳-اولویتبندی عوامل مؤثر برافزایش تولید.
۱-۴-۲٫ اهداف جزئی تحقیق
۱-اولویتبندی عوامل ایجاد انگیزه بین کارکنان.
۲-ارائه راهکار برای افزایش کیفیت و کمیت تولید.
۱-۵٫ سؤالات تحقیق
سؤالات تحقیقی که در این تحقیق مطرح میشود، عبارتاند از:
۱. چه عواملی بر طرح پاداش افزایش تولید اثرگذار است؟
۲. عوامل شناساییشده چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟
۳. کدامیک از عوامل پیشنیاز وقوع سایر عوامل هستند؟
۴. قدرت نفوذ و وابستگی عوامل چقدر است؟
۵. مدل نهایی اثرگذاری عوامل مؤثر بر طرح پاداش افزایش تولید چگونه ترسیم میشود؟
۶. برای بررسی مدل تعالی منابع انسانی کارخانه یزدباف چه شاخصهایی باید بررسی شوند؟
۷. شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب در کارخانه در چه شاخصهایی بیشتر نمایان است؟
۱-۶ قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق از سه قسمت قلمرو موضوعی، قلمرو مکانی و قلمرو زمانی تشکیلشده است که به بیان هرکدام میپردازیم.
۱-۶-۱ قلمرو موضوعی
موضوع این تحقیق آسیبشناسی طرح پاداش افزایش تولید با رویکرد مدل تعالی منابع انسانی با بهره گرفتن از دلفی فازی و روش مدلسازی ساختاری تفسیری میباشد. بنابرین در این پایاننامه با توجه به موضوع مطالعاتی در مورد: بهرهوری، طرح پاداش افزایش تولید، مدل تعالی منابع انسانی و مدل تفسیری ساختاری در حوزه منابع انسانی صورت گرفته است.
۱-۶-۲- قلمرو مکانی
قلمرو مکانی این تحقیق کارخانه یزد باف میباشد.
۱-۶-۳- قلمرو زمانی
این تحقیق در اوایل سال ۱۳۹۳ شروع گردید و تا اواخر آذرماه سال جاری به طول انجامید.
۱-۷٫ روش تحقیق
۱-۷-۱ نوع مطالعه و روش پاسخگویی به سؤالات تحقیق
برخی را عقیده بر این است که علم، همان روش است. درهرحال میتوان بهخوبی پذیرفت که هیچ علمی فاقد روش نیست و دست آوردهای هر پژوهش علمی به همان نسبت حائز ارزشاند که با روشهایی درست اخذشده باشند (ساروخانی، ۱۳۸۲). باید اذعان نمود دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علمی میسر نخواهد شد، مگر زمانی که با روششناسی درست صورتپذیرید (خاکی، ۱۳۸۲) (بازرگان و دیگران، ۱۳۸۶).
هدف از تحقیق کاربردی، کشف دانش تازهای است که کاربرد مشخصی را درباره فرآورده یا فرایندی را در واقعیت دنبال کند (خاکی، ۱۳۸۳، ۹۴).
مطالعات میدانی بررسیهای علمی غیرآزمایشی هستند که هدفشان کشف روابط و تعامل بین متغیرهای جامعهشناسی، روانشناسی و آموزشی در ساختار اجتماعی واقعی است و در این تحقیق نیز، مانند بیشتر پژوهشهای علوم انسانی هدف اصلی از انجام پژوهش، بررسی یک موضوع به روش «میدانی» است؛ و ازاینجهت که نتایج مورد انتظار تحقیق حاضر را، میتوان در فرایند ارتقای بینش کارکنان و مدیران در زمینهی ارتقاء سطح کیفیت تولید خود به خدمت گرفت، میتوان گفت پژوهش حاضر، ازنظر هدف در حیطه پژوهشهای «کاربردی» جای دارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه در این پژوهش از روشهای مطالعه کتابخانهای و نیز روشهای میدانی نظیر پرسشنامه استفاده شده است، میتوان بیان کرد که پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش گردآوری داده ها، یک «پژوهش تحلیلی- ریاضی و پیمایشی» است.
همچنین این پژوهش ازآنجاییکه به بررسی داده های مرتبط در برههای از زمان میپردازد، از نوع مقطعی محسوب میگردد.
۱-۷-۲٫ ابزار گردآوری داده ها
در این پژوهش برای پوشش مباحث تئوریک تحقیق از کتب تخصصی و عمومی، مقالات و نشریات و سایتهای اینترنتی و همچنین از پایاننامهها و همچنین از روش مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش پیمایشی از پرسشنامه دلفی و مدلسازی ساختاری تفسیری و بهرهگیری از نظرات افراد خبره و همچنین کارکنان شرکت یزدباف استفاده شده است.
۱-۷-۳٫ ابزار تجزیهو تحلیل داده ها و نتایج
در این تحقیق از روش دلفی فازی و روش مدلسازی ساختاری تفسیری برای تجزیهو تحلیل داده های جمع آوریشده استفاده شده است.
۱-۷-۴٫ گامهای لازم برای اجرای تحقیق
-
- شناسایی عوامل اصلی مؤثر برافزایش تولید
-
- غربالگری عوامل با بهره گرفتن از روش دلفی فازی
-
- ارزیابی رابطه بین عوامل مربوطه
-
- ترسیم مدل اثرگذاری عوامل مؤثر برافزایش تولید با بهره گرفتن از روش مدلسازی ساختاری تفسیری
-
- ارزیابی وضعیت موجود و مطلوب بر اساس شاخصهای مدل تعالی منابع انسانی
-
- ترسیم نمودارهای وضعیت و مقایسه آن ها
- نتیجهگیری و پیشنهادها
۱-۸٫ تعریف واژگان کلیدی
مفهوم تعالی سازمانی: تعالی در لغتنامه دهخدا به معنی بلند شدن و برآمدن، در لغتنامه آکسفورد به معنی بالاترین حد کیفیت و در لغتنامه و بستر به معنی فضیلت، برتری و ویژگی برجسته تعریفشده است. باوجود کاربرد گسترده این واژه در سازمانها، تاکنون تعاریف منسجم و جامعی از واژه تعالی در ادبیات مدیریت ارائه نگردیده است. هرچند محققین زیادی در این زمینه اقدام به پژوهش نموده و مدلهای گوناگونی نیز ارائه گردیده، اما به نظر میرسد جایگاه یک تعریف علمی در این زمینه خالی است. آنچه اغلب بر آن اتفاقنظر وجود دارد این است که تعالی در تداوم مسیر کیفیت بوده و آن را تکمیل نموده است (اسمیت، ۲۰۰۶).