منابع داده
اقدام فیلتر مفهومی و ادراکی داده های جدید
نمودار شماره ۲-۱-۳ ) : مدل بویست روابط داده ،اطلاعات ودانش(ابطحی،صلواتی،۱۳۹۰،ص۵۰)
۲-۱-۱۷-۵)مدل نوناکا:
نوناکا ،مدلی پویا برای مدیریت دانش در خصوص فرآیندهای ایجاد و انتقال دانش ارائه داده است که در نمودار شماره ۲-۱-۴ ملاحظه می گردد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
Quality & energy
SECI
Ba
input
Moderate
output
Ka
نمودار۲-۱- ۴ ) : چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش (ابطحی،صلواتی،۱۳۹۰،ص۵۰)
برای روشن شدن بیشتر ذیلاً عناصر سه گانه این مدل مورد بررسی قرار می گیرند:
الف)عنصر جامعه پذیری برونی سازی ترکیب درونی سازی[۳۰].
این قسمت از مدل بر ایجاد دانش از طریق تعامل بین دانش نهفته و دانش صریح تأکید می کند و همانگونه که در جدول ۲-۱-۱ ملاحظه می گردد چهار فرایند را در بر می گیرد:
به: دانش آشکار به: دانش نهفته
ترکیب | درونی سازی |
برونی سازی | جامعه پذیری |
زازاز:دانش آشکار ……….
از:دانش نهفته
جدول۲-۱-۱)مدل seclتعامل دانش نهفته وصریح(ابطحی،صلواتی،۱۳۹۰،ص۵۱)
- جامعه پذیری: عبارت است از فرایند ایجاد دانش نهفته جدید، نظیر مهارتها و مفاهیم ذهنی مشترک . بعبارتی در این فرایند از طریق انتقال دانش نهفته به دانش نهفته ،سعی در ایجاد دانش های جدید می شود. مشارکت در تجربیات و تقلید، استاد شاگردی، شرکت در سمینارها و کنفرانس ها از جمله راهکارهای موثر در مورد این فرایند (جامعه پذیری) می باشد . به این نوع دانش نهفته ، دانش همدلی[۳۱] نیز گفته می شود.
۲- برونی سازی: عبارت است از فرایند بیان دانش نهفته به صورت دانش صریح. توسعه یک حصول جدید می تواند مثالی از این فرایند تبدیل دانش باشد. برای موفقیت آمیز بودن این فرایند استفاده مداوم از مدلها، فرضیات و مفاهیم ، استعاره ها و نظایر اینها مهم است . به این نوع دانش، دانش مفهومی هم گفته می شود.
۳- ترکیب: عبارت است از فرایند تبدیل دانش صریح به دانش صریح در قالب مجموعه های نظامند .به این نوع دانش، دانش نظامند هم گفته می شود. نظیر طبقه بندی دانش های صریح ، اضافه کردن، ترکیب کردن و غیره .در این فرایند، متون علمی ، پایگاه های اطلاعاتی و بانک های آماری که در زمره دانش های صریح قرار می گیرد، توسعه می یابند این نوع انتقال موجبات تکامل و افزایش دانش صریح را فراهم می آورد.
۴- درونی سازی: در تبدیل دانش صریح به دانش نهفته ، افراد با خلاقیت های ذهنی خود از نظریات صریح آموخته شده، دانش های جدید ایجاد می کنند که اگر چه قابل انتقال به دیگران نیست ولی در عملکردهای آنان منعکس می شود. در درونی سازی، فرد بر پایه فرضیات و روابط کلی به دانشی دست می یابد که خاص ذهنی و شرایط محیطی اوست و به دشواری قابل انتقال است.
همانطوریکه در جدول شماره ۲-۱-۱ نیز مشاهد می شود، دانش نهفته ، مجدداً دانش های نهفته جدید را ایجاد می کند(جامعه پذیری) و فرایندهای دیگر به تبع آن اتفاق می افتند و به شرط فراهم آمدن زمینه های لازم ، این فرایند مستمر خواهد بود.
نوناکا این نکته را یادآوری می کند که فرایند تعامل دانش بین دانش نهفته و دانش صریح بصورت دایره ای نیست بلکه به شکل مارپیچ است.همچنانکه این چرخش ها تکرار می شوند. مقیاس های مارپیچ بزرگتر می شوند و به لحاظ عمودی و افقی گسترش می یابند اولین چرخش در درون افراد ایجاد می شود.
ب) عنصرba
یک کلمه ژاپنی است که به معنای فضا[۳۲] ، مکان و شرایط لازم برای ایجاد دانش است.کیسی می گوید ‘هیچ دانشی بدون وجود مکان و فضایی مناسب ایجاد نمی شود. نوناکا را به این صورت تعریف می کند:
” زمینه ای مناسب که دانش در آن ایجاد، توزیع و به کار گرفته می شود"در ادامه ، نوناکا چهار نوع را معرفی می کند:
۱)BAایجاد کننده
۲)BA تبدیل کننده
۳)BAنظام مند کننده
۴)BAاعمال کننده
اینک به شرح مختصر هر کدام از موارد بالا می پردازیم:
۱)BAایجادکننده. عبارت است از یک تعامل رود رو و فردی. این جا فضایی است برای افراد تا تجارب، احساسات ، عقاید و مدلهای ذهنی خود را تقسیم کند.این Ba به زمینه ای برای “جامعه پذیری” اشاره می کند.
۲)BA ی تبدیل کننده. که به تعاملی رودررو و گروهی اشاره می کند و جایی است که مدلهای ذهنی افراد به واژه ها و مفاهیم مشترک تبدیل می شود.این Ba به زمینه ای برای “برونی سازی دانش” اشاره می کند.