بیران(۱۹۹۷) به منازعات خاندانهای مغولی و به ویژه تحرکات استقلالطلبانهی قایدو در آسیای مرکزی در این دوره پرداخته و اشاراتی نیز به اختلاف مذهبی خانهای مغول دارد.
۱-۵- روش تحقیق
روش تحقیق در این پایان نامه توصیفی- تحلیلی و بر اساس درک مفهومی متون تاریخی است که به شیوهی کتابخانهای انجام می شود. پس از مطالعهی منابع اصلی و پژوهشهای جدید در این زمینه و نیز مقالات تحقیقی که در کتابخانه ها، مجلات و پایگاههای اینترنتی موجود است، به فیش برداری پرداخته و سپس فیشهای تهیّه شده، بر اساس موضوع و توالی و تقارن تاریخی دستهبندی می شود. در مرحلهی بعد اطلاعات فیش برداری شده تصفیه و پالایش میشوند، پس از استنباط و استنتاج تاریخی مورد نظر حاصل کار تحلیلی، به شکلی ساده و شیوا و روشن به رشته تحریر درآورده میشوند.
۱-۶-پرسشهای تحقیق
این پژوهش درصدد پاسخگویی به پرسشهای زیر است:
۱- مناسبات حاکمان جغتایی با مسلمانان آسیای مرکزی چگونه بود؟
۲- تصوف چگونه وارد قلمرو جغتاییان شد؟
۱-۷- فرضیه های تحقیق
۱- جغتای برای گرداندن چرخهای عظیم و سنگین حکومت در سرزمینی برخوردار از فرهنگ و تمدن غنی، احتیاج به همکارانی کاردان داشت. تفاوت دو فرهنگ و نحوه تشکیلات، مغولان را به تنهایی از ادارهی حکومت عاجز میساخت. به همین دلیل به فوریت مسلمانان در اندرون دستگاه رخنه کردند و حساسترین شغلها را بر عهده گرفتند. سرانجام مسلمانان نه تنها در دستیابی به شغلهای حساس توفیق فراوان کسب کردند، بلکه با نفوذ معنوی در بین شاهزادگان و امرای طراز اوّل، موفق به جذب شمار بسیاری از آنان به اسلام شدند. هنوز چند سالی نگذشته بود که شاهزادگان مغولی، با کنار گذاشتن دین آبا و اجدادی به اسلام روی آوردند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲- صوفیان به علّت دارا بودن قدرت مادی فراوان و نفوذ معنوی بسیار زیاد در نفوس مغولان، توانستند ملجاء و پناهگاه معتبری در مقابل ظلم حکومت مغولی باشند. محافل تجمع صوفیان بهترین مکان بود تا مردم ستمدیده را دمی از قیل و قال و سختی و محنت رهایی بخشد و لذت لحظهای آرامش را به آنها بچشاند. تصوف به عنوان مقتدرترین عامل معنوی که میتوانست مردم و حکومتهای منطقه را با وجود این مشکلات برای یکدیگر قابل تحمل سازد و گونه ای از وحدت معنوی را در حوزهای وسیع فراهم آورد.
۱-۸- معرفی و بررسی منابع
اوّلین و مهمترین گام در پژوهشهای تاریخی، بررسی، شناخت و نقد منابع جهت استفاده صحیح از آنها در ارتباط با موضوع مورد نظر است. محقق تاریخ از وقایعی که درباره آنها تحقیق می کند برکنار بوده و غیر مستقیم و از طریق منابع با واقعیتها در ارتباط قرار میگیرد. از این رو شناخت و نقد منابع نقش مهمی در چگونگی شکل گیری امر تحقیق دارد.
اصلیترین و مهمترین منابعی که در تألیف این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته بطور مختصر معرفی می گردد.
۱-۸-۱- منابع تاریخی و سفرنامه
*تاریخ جهانگشای
تألیف علاءالدین عطاملک محمّد جوینی است. ایشان از بزرگترین مورخان و نویسندگان ایرانی در سدهی هفتم هجری است. تاریخ جهانگشای در سه مجلّد در شرح ظهور چنگیزخان و احوال فتوحات او و در تاریخ خوارزمشاهیان و حکام مغولی ایران و فتح قلاع اسماعیلیه تألیف شده است. بیشترین و موثقترین اطلاعات در باب فتوحات مغولان و جغتاییان را میتوان در این کتاب یافت. علاوه بر این وی اطلاعاتی نیز درباره ماوراءالنهر و و دوران امرای مغولی پیش از آمدن هلاکو در اختیار خواننده می گذارد.
*جامع التواریخ
کتابی است تألیف خواجه رشیدالدین فضلالله بن عمادالدوله ابوالخیر، نوادهی موفقالدوله همدانی است. جامع التواریخ رشیدی کتاب مفصلی است در تاریخ مغول و تاریخ عمومی که کتاب اول مشتمل بر مقدمهای در ذکر احوال آدم و فرزندان او در دو قسم: قسم اول در ذکر ملوک فرس از زمان کیومرث تا عهد یزدگرد شهریار؛ قسم دوم در ذکر پیامبر اسلام تا آخر خلافت عباسی. کتاب دوم شامل تاریخ غزنویان و سلجوقیان و خوارزمشاهیان و سلاطین چین و ماچین و تاریخ بنی اسرائیل و تاریخ افرنج(افرنگ)و احوال سلاطین هند.
بر این دو جلد، ذیلی اضافه شده است هم در تاریخ اترک تا غازان خان. این اثر بیشترین مطالب را در مورد جغتاییان و رونق تصوف ارائه داده است.
*تاریخ وصّاف
تاریخ وصّاف(یا تجزیه الامصار و تزجیه الاعصار)، از قدیمیترین منابع درباره مغولان، به فارسی، نوشتهی شهابالدین(یا شرفالدین)عبدالله شیرازی. وی به وصّاف الحضره مشهور بود و شرف شیرازی تخلص میکرد. به گفتهی وصّاف کتاب وی دنبالهی تاریخ جهانگشای است و عطاملک جوینی در همه حال ممدوح اوست. تاریخ وصّاف مشتمل است بر یک مقدمه و پنج جلد در شرح رویدادهای حکومت مغولان و ایلخانان، از مرگ منگو قاآن تا اواسط سلطنت ابوسعید بهادر یعنی تا سال۷۲۳ه.ق. کتاب ایشان درباره حکمرانان جغتای و برخوردشان با مسلمانان همچنین قلمرو جغتاییان اطلاعات مفیدی ارائه میدهد.
*طبقات ناصری
کتاب طبقات ناصری اثر منهاج سراج جوزجانی از منابع مهم تاریخ ایران و بخشی از جهان اسلام که از لحاظ تاریخی و ادبی میراث مشترک ایران و افغانستان محسوب می شود. طبقات ناصری تاریخ عمومی است و در سدهی هفتم هجری به زبان فارسی تألیف شده است. این تاریخ دارای بخشهای مهمی است در خصوص دودمان غوریان و آل شنسب و سلاطین هند که در واقع بندگان آنها بودند. همچنین بخش مهمی درباره تهاجم مغول به سرزمینهای اسلامی و خراسان بزرگ تا حدود هندوستان را در برمیگیرد. این اثر درباره خانهای جغتایی و برخورشان با مسلمانان دارای اطلاعات مفیدی میباشد.
*تاریخ الجایتو
ابوالقاسم عبدالله بن محمّد کاشانی(متوفی۷۳۸۰ه.ق) در این کتاب به مغولان و بخصوص جغتاییان و درگیریهای مناطق شرقی و حملات اولوس جغتایی به خراسان در زمان هلاکو نیز پرداخته است.
*تاریخ گزیده
تألیف حمدالله مستوفی قزوینی از مشاهیر مورخان ایران و از مؤلفان و شاعران سدهی هشتم هجری است. این کتاب در تاریخ عمومی و تاریخ اسلام و تاریخ ایران تا عهد مؤلف است… کتاب شامل یک مقدمه و شش باب است و اطلاعاتی که درباره تاریخ ایران از استیلای مغول و سلسلههای معاصر آن قوم تا زمان مؤلف در آن آمده مخصوصاً قابل توجه و استفاده است.
*تاریخ روضه الصفا فی سیره الانبیاء و الملوک و الخلفا
تألیف میر محمّد بن سیّد برهانالدین خاوند و معروف به میرخواند این کتاب یک تاریخ عمومی عالم از هبوط آدم تا زمان مؤلف در سدهی نهم است. بخش مهم این کتاب از آغاز جلد چهارم است که سلسلههای اسلامی ایران را شرح میدهد… این اثر درباره هجوم مغولان و اولوس جغتای و حکمرانان جغتایی و مسلمانان در این دوره دارای اطلاعات ارزشمندی میباشد.
*حبیب السیر فی اخبار افراد البشر
این کتاب نیز مثل کتاب روضه الصّفا، کتابی در تاریخ عمومی نگاشتهی مورخ معروف سدهی نهم و نیمهی سدهی دهم، غیاثالدین بن همامالدین حسینی معروف به خواند میر، نوهی دختری میرخواند، صاحب روضه الصّفا است. وی در دستگاه امیر علیشیر نوایی، پرورده شد و از کتابخانهی عظیم آن وزیرِ دانشمند دانشمند پرور استفاده کرد و نخستین کتاب او خلاصه الاخبار است که بعدها آن را تفصیلی تمام داده و به نام خواجه حبیبالدین ساوجی، وزیر خراسان و همه کارهی درمش خان، فرمانروای شرق ایران، حبیب السیر خوانده است… حبیب السیر شرح وقایع را تا یکی دو ماه به مرگ شاه اسماعیل اول آورده است. این اثر درباره هجوم مغولان به شرق و شکل گیری اولوس جغتایی و خاندان جغتای دارای اطلاعات با ارزشی است.
*سفرنامه ابن بطوطه
سفرنامه ابن بطوطه یکی از مشهورترین سفرنامهها و کتابهای جغرافیایی است. نویسندهی این کتاب ابن بطوطه است. این کتاب نتیجه سفرهای طولانی ابن بطوطه است که در سال ۷۵۲ه.ق آغاز شد و در سال ۷۵۴ه.ق پایان یافت و این سفرها ۲۹ سال و نیم به طول انجامید. این اثر درباره حکمرانان جغتایی، چون ترمشیرین و روند تصوف در شرق و خانقاهها دارای ارزش زیادی میباشد.
۱-۸-۲- منابع ادبی و عرفانی
*نفحات الانس من حضرات القدس
نفحات الانس معروفترین اثرِ منثور عبدالرحمن جامی است که از مهمترین منابع در احوالِ عارفان و صوفیان محسوب می شود .زندگینامه اکثر عارفان مسلمان از هند تا عراق و مصر در این کتاب آمده است. این کتاب بعنوان مجموعه گزیدهای از منابع مختلف، تذکرهای است که هم گونه های مختلفی از نثر فارسی و ناگزیر فراز و فرودهای آن را در خلالِ قرنها مینمایاند و هم با عرضه بسیاری از حالها و قالها راهی را که تصوف و عرفان اسلامی در طولِ حیاتِ خود پیموده است، ترسیم می کند.
*رشحات عین الحیات
فخرالدین علی صفی نویسندهی کتاب رشحات عین الحیات است. او از خاندان دانش و قلم است که در قرنهای نهم و دهم هجری زندگی میکرده است. فخرالدین شعر هم میسروده و صفی تخلص میکرده است. کتاب رشحات عین الحیات در شرح حال و معرفی مشایخ و بزرگان نقشبندی دارای اطلاعات با ارزشی است.
*مناقب العارفین
مناقب العارفین که گاه به اختصار از آن تحت عنوان مناقب افلاکی یاد میشود، کتابی است به زبان فارسی که شمسالدین احمد عارفی افلاکی از مریدان شیفته مولانا جلالالدین محمّد مولوی به دستور مراد و استادش شیخ جلالالدین عارف چلبی، نوادهی مولانا، نگاشته است.کتاب مزبور به مناسبت بیان شرح حال مولانا و اساتید و خلفا و خاندان و دوستان دوره حیات او و شرح مثنوی، شامل اطلاعات بسیار نفیسی است و علاوه بر آن راجع به تاریخ ایامی که افلاکی آن را مورد مطالعه قرار داده، نکات ارزندهای دارد.
*رساله قدسیه
مؤلف رساله قدسیه، ابوالفتح محمّد بن محمّد بن محمود حافظی بخاری، ملقب به پارسا، عارف سدهی هشتم در حدود ۷۵۶ه.ق، در خاندانی که از ائمه و بزرگان بخارا بودند، به دنیا آمد. کتاب قدسیه، مجموعهای است فارسی از سخنان بهاءالدین نقشبند که پارسا آن را به تشویق داماد و جانشین بهاءالدین نقشبند، علاءالدین محمد عطار، همراه با شرحی بر آن، نوشته است. این اثر دارای اطلاعات مفیدی درباره سلسله نقشبندیه و بهاءالدین نقشبند و سر سلسلگان نقشبندیه میباشد.
فصل دوم
شکل گیری اولوس جغتای
۲-۱ - شرایط نظامی و سیاسی ایران قبل از حملهی مغول
در قرن اوّل هجری/ هفتم میلادی ارتش نیرومند ساسانیان در جریان حملهی اعراب بطور کامل از هم فرو پاشید. پس از آنکه ایران بخشی از امپراتوری اسلام و در حقیقت قلمرو دارالخلافه گردید، بالطبع به لحاظ نظامی نیز تحت امر سپاه اسلام قرار گرفت، از قرن دوم هجری/ هشتم میلادی نیروهای محلّی در مناطق مختلف ایران قدرت را در دست گرفتند و هر قدرت محّلی نیز متکی به قوای نظامی خود بود. پس از ورود ترکان به ایران، به غیر از نیروهای محلّی، غلامان ترک نژاد قبایل آسیای مرکزی عنصر دیگر نظامی را می دادند. تحول در سیستم نظامی ایران از زمان سلطان محمود غزنوی(دوران حکمرانی۴۲۱-۳۸۷ق)آغاز شد. تشکیلات نظامیای که سلطان محمود به وجود آورد، برای زمان خودش تحولی نوین در ساختار قشون و قوای جنگی کشور بود. سربازان ارتش جدید نه تنها حقوق دریافت مینمودند، بلکه سهمی از غنائم جنگی نیز به آنان میرسید.
پیدایش ارتش و افزوده شدن آن بر بافت سنّتی قشون که خاستگاه قبیلهای داشت، اوّلین ویژگی مهم اجتماعی به قدرت رسیدن قبایل آسیای مرکزی در ایران بود(زیبا کلام،۱۶۴:۱۳۸۲). پیدایش ارتش به دنبال خود هزینه و خرج و مخارج امور نظامی و لشکری را به همراه آورد. جمع آوری مالیات به دست والیان و حاکمان محلّی صورت میگرفت. در این دوران حقّ مالکیت زمین چندان از نظر حکومت به رسمیت شناخته نمیشد و رؤسای قبایل پس از گرفتن یک منطقه، خود را صاحب آن میدیدند و منطقه فتح شده برای آنان به مثابه ی غنیمت جنگی بود که میبایستی میان افراد قبیله تقسیم شود(همان: ۱۷۲). ملوک طوایف اغلب خود را ملک، امیر یا شاه میخواندند. معدودی از این ملوک که در تاریخ آنها به عهد سلجوقیان می رسید، خویشتن را اتابک خواندند. از بین این طوایف اتابکان فارس(۶۳۳-۵۴۳ق) را باید یاد کرد که بر فارس حکمرانی داشتند. اتابکان آذربایجان(۶۲۲-۵۳۱ق) بر آذربایجان حکومت میکردند. شبانکارگان(۷۵۶-۴۴۸ق) بر قسمت شرقی فارس بین کرمان و خلیج فارس حکومت میکردند.
اتابکان لر بزرگ(۸۲۷-۵۵۰ق) و اتابکان لر کوچک(۱۰۰۶-۵۸۰) بر نواحی غریب ایران مسلط بودند. اتابکان یزد(۷۲۸-۵۳۶ق)، حکومت یزد را در دست داشتند. اختلافات خانگی و هرج و مرج در بین سلالههای محلی در این ایّام رایج بود(زرّین کوب،۵۷۲:۱۳۹۲).
دولت خوارزمشاهیان سومین دولت ترک نژاد ایرانی بودند که در تاریخ میانهی اسلامی در ایران به قدرت رسیدند. اجداد این سلسله ابتدا در خدمت سلاطین سلجوقی بودند و سرانجام قطبالدین محمّد خوارزمشاه به سال(۴۹۰ ق)در ایالت خوارزم دولت خود را بنیان نهاد(جوینی،۱۳۸۲: ۱/۳۸۵). خاستگاه این سلسله همانطور که اشاره شد خوارزم بوده است. پایتختهای این سلسله گرگانج (ارگنج یا جرجانیه) در منطقهی خوارزم (آسیای میانه امروزی) و نیز سمرقند بود(باوفای۲۰:۱۳۹۰). در دورهی تکش خوارزمشاه به سال (۵۹۰ق) این سلسله با انقراض سلجوقیان بر کل ایران و آسیای میانه تا حدود عراق مسلط شدند. در دورهی سلطان محمّد خوارزمشاه به سال (۶۱۶ق) سیاهترین و دهشتناکترین حادثهی تاریخ ایران رخ نمود و آن هجوم وحشیانهی مغولان به سرکردگی چنگیزخان مغول بود که سرانجام به دوران ۱۳۸ سالهی حکومت خوارزمشاهیان پایان داد(بناکتی،۲۱۱:۱۳۴۸).