این که در کریمه اخیر فرموده است مؤمنان بهشت را به ارث می برند شاید از آن جهت است که آنان بدون زحمت به آن دست می یابند چنان که وارثان ارثیه را بدون آنکه زحمتی برای آن بکشند از پدران و مادران و اسلاف خود به ارث می برند و اگرچه فردوس برین بدون کوشش بدست نمی آید اما آن پاداش به اندازه ای عظیم و کوشش بنده در برابر آن چنان ناچیز است که گویا آن را به رایگان و بی زحمت کسب کرده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
رسول خدا (ص) فرمودند :
أبشروا أبشروا أبشروا من صلی الصلوات الخمس واجتنب الکبائر السبع دخل من أی ابواب الجنه شاء عقوق الوالدین و الشرک بالله و قتل النفس و قذف المحصنات و أکل مال الیتیم و الفرار من الزحف و أکل الربا
مژده دهید مژده دهید مژده دهید کسی را که نمازهای پنجگانه بگزارد و از گناهان بزرگ هفتگانه اجتناب کند به این که از هر دری که خواهد به بهشت در آید هفت گناه بزرگ عبارت است از : نافرمانی از امر والدین، شرک به خدا، قتل نفس، متهم کردن زنان شوهردار به زنا، خوردن مال یتیم، گریز از کارزار با دشمنان خدا و رباخوری.
از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که فرمودند :
ما منکم من احد الا و له منزلان : منزل فی الجنه و منزل فی النار فأن مات و دخل النار ورث اهل الجنه منزله
هر کدام از شما بدون استثنا دارای دو منزل است جایگاهی در بهشت و جایگاهی در جهنم. اگر بمیرد و به دوزخ در آید بهشتیان جای او را به ارث می گیرند.
برخی دیگر از آنچه از آیات اول سوره مؤمنون استفاده می شود این است که درجات عالی جنت ویژه مؤمنانی است که دارای چنان صفاتی باشند و دیگر بهشتیان در مدارج پایین تر آن قرار می گیرند.[۱۴]
نمازگزاران داخل شوندگان به بهشت خاص
خدای تعالی در پانزدهمین آیه از سوره طه فرمود :
و اقم الصلوه لذکری
برای آنکه به یاد من باشی نماز را به پای دار
در بیست و نهمین آیه از سوره رعد فرمود
الا بذکر الله تطمئن القلوب
بدانید که یاد خدا آرام دهنده دلهاست
و در آیات بیست و هشتم تا سی و یکم سوره فجر فرمود :
یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرصیه فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی
ای نفس به آرام رسیده به سوی پروردگار خود برگرد و در حالی که هم خرسند باشی و هم مورد خشنودی در زمره بندگان خالص من در آی و در بهشت ویژه من قدم بگذار.
بنابراین هنگامی که آیات فوق را در کنار هم قرار می دهیم و آنها را به هم مرتبط می سازیم می فهمیم که نماز ذکر خدا، ذکر خدا اطمینان دهنده دلها دارندگان قلب مطمئن در ردیف بندگان خالص پروردگار و بندگان خالص او داخل شونده در بهشت خاص او هستند.
از ابی امامه روایت شده است که گفت از رسول خدا (ص) هنگامی که در حجه الوداع سخن می گفت شنیدم که فرمود :
اتقوا الله و صلوا خمسکم و صوموا شهرکم و أدوا زکاه اموالکم و اطیعوا امرائکم تدخلوا جنه ربکم
از خدا بترسید پنج نمازتان را بجای آورید ماه رمضان خود را روزه بگیرید زکات و داراییهای خود را بپردازید و مطیع فرمانروایان (به حق) خود باشید تا به بهشت ویژه پروردگار خویش در آیید.
نماز خاموش کننده آتش
از رسول اعظم (ص) گزارش شده است که فرمودند :
ما من صلوه یحضر وقتها الا نادی ملک بین یدی الناس. ایها الناس قوموا الی نیرانکم التی أوقدتموها علی ظهورکم فاطفئوها بصلاتکم
هیچ نمازی نیست مگر آنکه در وقت نماز فرشته ای به مردم می گوید ای مردم برخیزید و آتشهایی را که با دست خود بر پشت خود روشن کرده اید به وسیله نماز خود خاموش کنید
گناه آتش است و با توجه به آن که عمل از عامل جدا نیست در حقیقت گناهانی که بار آنها را به دوش می کشیم آتشهایی است که با دست خود روشن کرده ایم و آنها را همراه خود داریم بعضی از انسان ها خود هیزم دوزخند و حتی اشتعال و سوزندگی آنان بد تر از دوزخ است.
ظریفی گفته است:کس باشد که دوزخ گوید:دوزخ آمد قاسطین یعنی اهل قسط(ظلم) از آن کسانند خدای تعالی فرمود:
و اما القاسطون فکانوا لجهنم حطبا
ستمکاران هیزم دوزخ اند.
اگر خدا اهل قسط (عدالت کامل) را دوست دارد اهل قسط (ستم) را دشمن دارد و اینان هیزم برافروخته دوزخند. از حدیث مذکور در فوق بر می آید که نماز حقیقی، آتش گناهان قبل از نماز را خاموش می کند و چون همین نماز مانع از گناهان بعد از نماز می شود خاموش کننده آتش گناهان احتمالی آینده نیز می باشد و باید آن را نور علی نور به حساب آورد.[۱۵]
** صد قصر در بهشت بنا می کند نماز **
ما را غریق مهر خدای می کند نماز | شولای نور بر تن ما می کند نماز |
ما را به کوی عشق صدا می کند نماز | با بانک پر صلابت قد قامت الصلوه |
سرچشمه خلوص و رضا می کند نماز | دلهای خو گرفته به مرداب شرک را |
درهای رحمت است که وا می کند نماز |