مسائل و مشکلات فاز مطالعات مقدماتی در مهندسی ارزش
-
- عدم مشارکت تمامی افراد ذینفع و مؤثر در کارگاه مهندسی ارزش به دلیل مشغلههای کاری
-
- وجود افراد غیر خلاق و فاقد تخصص کافی در تیم مهندسی ارزش
-
- پرتعداد بودن تیم مهندسی ارزش برخی پروژه ها به دلیل درگیر بودن واحدهای مختلف در پروژه
-
- عدم توجه به دغدغه های اصولی مجریان و بهرهبرداران پروژه
-
- عدم شناخت کامل و دقیق محدودیتهای که سازمان یا مجری پروژه با آن روبهرو است
-
- انجام ناقص مطالعات امکانسنجی
-
- عدم انجام صحیح مطالعات برای تهیه مدل داده ها
-
- عدم انجام مطالعات کافی در فاز مطالعات مقدماتی جهت شناخت مسئله
- عدم انجام صحیح تعیین معیارهای ارزیابی یا انجام ناقص آن
گام کارگاه اصلی
این گام یکی از مهمترین گامهای مهندسی ارزش میباشد. این قسمت خود شام شش فاز اصلی شامل :
فاز اطلاعات
مرحله گردآوری اطلاعات نخستین مرحله از برنامه کار مطالعات مهندسی ارزش است که امکان درک کامل و عمیق نسبت به مسئله موردبررسی را فراهم می کند. مجموعه ای از پرسشها که با شش واژه کلیدی چرا، چگونه، چه موقع، چه کسی،کجا و چه چیزی طرح میشوند، امکان گردآوری اطلاعات موردنظر را فراهم میکنند، البته باید توجه داشت طرح این پرسشها بهتنهایی موفقیت این مرحله را تضمین نمیکند، بلکه تلاش را برای یافتن پاسخ پرسشهای مطرح، روابط خوب و پایدار انسانی، دوراندیشی و توان سنجش اطلاعات، مؤلفههای موفقیت در این مرحله را تشکیل میدهد.
ضروری است با یافتن پاسخ هر پرسش اطلاعات بهدقت ارزیابی، غربال و دستهبندی شوند تا واقعیتها از مفروضات جدا گردند و بازیابی اطلاعات به سهولت ممکن باشد. دستیابی به اطلاعات درست و واقعی به تعریف صریح و روشن مسئله موردبررسی منجر شده، واقعیتهای پنهان را روشن و قابلدسترسی می کند. همچنین راه حلهای بالقوه را در اختیار گروه مهندسی ارزش قرار میدهد. در اختیار داشتن اطلاعات درست و کامل، پیششرط موفقیت مطالعات مهندسی ارزش است. میزان کوششی که برای گردآوری اطلاعات در این مرحله انجام می شود به پیچیدگی پروژه موردمطالعه، دامنه مطالعه و اطلاعات موجود و برنامه زمانی مطالعات بستگی دارد. در این مرحله لازم است گروه مطالعه مهندسی ارزش تمام مطالعات مربوطه را بدون توجه به پراکندگی و عدم ارتباط ظاهری آن ها با یکدیگر گردآوری کند، تا حد امکان داده های گردآوریشده به کمک مدارک معتبر تأیید و مستند شوند. بهمنظور تسریع در گردآوری اطلاعات میتوان با تعریف وظایف و کارهای مجزا، فعالیتهای این مرحله را تقسیم و هر وظیفه را به فرد و گروهی واگذار نمود.
باید توجه داشت افرادی که در این مرحله مورد پرسش قرار میگیرند، عموماً افرادی پرمشغله و گرفتار هستند. از همین رو لازم است پیش از رویارویی با آن ها پرسشهایی که باید مطرح شوند بهدقت تعیین و شرایط ثبت و نگهداری پاسخها برای استفادههای آتی فراهم گردد.
یکی از موارد کلیدی و پایه در مهندسی ارزش در مرحله گردآوری اطلاعات تعیین دقیق هزینههاست. با گردآوری اطلاعات هزینه، مربوط به محدوده مطالعه مهندسی ارزش، دو هدف کلی زیر دنبال میشود:
-
- زمینه های پرهزینه پروژه می تواند به عنوان موضوع و محور بررسی های گروه مهندسی ارزش برای دستیابی به حداکثر صرفهجویی قرار گیرد.
- برآورد درست و دقیق هزینه ها می تواند مبنا و معیاری برای سنجش صحت و کیفیت اطلاعات گردآوریشده قرار گیرد.
بنابرین بهطورکلی نتیجه مرحله گردآوری اطلاعات تکمیل مجموعه دادههایی است که تهیه آن ها از مرحله مطالعات مقدماتی آغازشده است. همچنین در این مرحله منشور حدود مطالعات با توجه به اطلاعات جدیدی که در مرحله گردآوری اطلاعات جمع آوریشده است، بازنگری میکنند.
مسائل و مشکلات شناساییشده در فاز اطلاعات
-
- در اختیار قرار ندادن اطلاعات در زمان موردنیاز
-
- ارائه اطلاعات نادرست و غیردقیق
-
- پراکندگی اطلاعات و غیرمنظم بودن اطلاعات و عدم دستهبندی صحیح اطلاعات
-
- عدم بررسی و نقد اطلاعات توسط اعضای تیم مهندسی ارزش
-
- عدم ثبت اطلاعات از منابع مختلف اطلاعات
- عدم برآورد صحیح هزینه ها جهت شناسایی فعالیتهای مهم در پروژه به دلیل کمبود زمان
فاز تحلیل کارکرد
کارکرد آن چیزی است که یک عنصر یا طرح انجام میدهد و مالک و بهرهبردار و مشتری برای آن حاضر به انجام هزینه است. تعریف و تحلیل کارکرد قلب روششناسی ارزش است. این مرحله اساسیترین وجه تمایز روششناسی با سایر روشهای بهبود است. هدف این مرحله تعیین سودمندترین اقلام و محدوده های برای ادامه مطالعات است. لازم است در این مرحله گامهای زیر انجام می شود:
-
- تشخیص و تعریف کارکردهای محصول، پروژه و یا فرایند تحت مطالعه به کمک افعال معلوم
-
- تنظیم مدل کارکردها
-
- تخصیص هزینه و سایر معیارهای قابلسنجش به کارکردها
-
- تعیین بهای هر کارکرد با در نظر گرفتن گرایش عوامل کلیدی
-
- مقایسه هزینه هر کارکرد با بهای آن برای تعیین بیشترین پتانسیلهای بهبود
-
- ارزیابی کارکردها بر مبنای کارایی
-
- انتخاب کارکردها برای ادامه مطالعات
- تصحیح دامنه مطالعات
علاوه بر آنکه تعریف کارکردها زمینه های تفکر و تمرکز گروه را مشخص می کند، امکان خلاقیت را نیز افزایش میدهد. متخصصان مهندسی ارزش اعتقاد دارند که یکی از ویژگیها و نکات مثبت تعریف کارکردها در قالب دو واژه (اسم-فعل) افزایش احتمال خلاقیتهای بکر را در مرحله بعدی انجامگرفته مهندسی ارزش است.
پس از شناسایی و تعریف کارکردهای محدوده مطالعه مهندسی ارزش، ضروری است این کارکردها سازماندهی و
دستهبندی شوند. در مطالعه مهندسی ارزش کارکردها در دودسته عمده سازماندهی میشوند:
-
- کارکردهای پایه
- کارکردهای ثانویه
کارکردهای پایه
این کارکردها هدفهای اصلی هستند که یک محصول برای آن طراحی شده است. در برخی موارد ممکن است محدوده مطالعه مهندسی ارزش بیش از یک کارکرد پایه باشد.
کارکردهای ثانویه
کارکردهایی هستند که کارکرد اصلی را پشتیبانی میکنند. این کارکردها نتیجه رویکرد طراحی و شیوه مورداستفاده در تحقق کارکرد است.