۲-۲-۱۰-منابع اطلاعات
۲-۲-۱۰-۱- منبع داده های درونی سازمان
شرکت های امروزی از ارزش داده های درونی شان (اطلاعات گردآوری شده به وسیله شرکت) بر اساس یک نظم خاص، به عنوان یک بخش روتین از فعالیتهای تجاری اگاه هستند. امروزه، داده های درونی، سازماندهی میشوند چون هم دارای ارزش استراتژیکی و هم ارزش عملیاتی هستند. داده های درونی را می توان همچون حافظه سازمان تصور کرد. مثل حافظه خودمان می توان آن را برای بهبود تصمیم گیری به کار برد. با بهره گرفتن از مدل تحلیلی زنجیره ارزش پورتر[۳۴] داده ها را بر اساس جایگاهشان در زنجیره ارزش به ۵ نوع کلی طبقه بندی میکنیم، این ها عبارتند از :
-
- داده ها در تدارکات داخلی
-
- داده ها در عملیات و تولید
-
- داده ها در تدارکات خارجی
-
- داده ها در بازاریابی و فروش
- داده ها در خدمات مشتری
۲-۲-۱۰-۱-۱- داده ها در تدارکات داخلی
تدارکات داخلی اشاره به این داردکه شرکتها چگونه منابع مورد نیاز خود را از محیط و از عرضه کنندگان به دست آورند. سه نوع از سیستمهای داده های درونی را نگاه کنیم.
-
- سیستم های خرید و حسابهای پرداختی
-
- سیستم های دریافتی
- سیستم های فهرست موجودی قطعات و مواد خام
۲-۲-۱۰-۱-۱-۱- سیستم های خرید و حساب های پرداختی
توسط سیستم های خرید و حسابهای پرداختی، روش های رسمی برای تصمیم گیری های بازاریابی رابه کار می بریم. تأیید میکنیم که خدمات یا کالاهای مناسب دریافت شده است، و برای آن کالاها وخدمات، پرداخت صورت گرفته است. اطلاعات خرید و حسابهای پرداختی با شناسایی عرضه کنندگان مواد خام و اجزای مورد استفاده در محصولات و ارائه اطلاعات راجع به هزینه ها و زمانهای مربوط به توزیع کالاها و خدمات برای بازاریاب سودمند است. اطلاعات خرید و حسابهای پرداختی با شناسایی عرضه کنندگان مواد خام و اجزای مورد استفاده در محصولات و ارائه اطلاعات راجع به هزینه ها و زمانهای مربوط به توزیع کالاها و خدمات برای بازاریاب سودمند است.
۲-۲-۱۰-۱-۱-۲- سیستم دریافت
سیستم دریافت سازمان نیز بخشی از تدارکات داخلی است. سیستم دریافت یک سیستمی است که با آن یک محموله از کالاها پذیرفته می شود یا یک خدمتی دریافت می شود و نیز از خدمات، مقایسه صورت می پذیرد.
۲-۲-۱۰-۱-۱-۳-سیستم موجودی مواد خام و قطعات
یک سیستم مورد استفاده بخش تولید است، برای اطمینان به آنکه تمام مواد مورد نیاز برنامه های تولیدی، با پیشبینی فروشهای بازاریابی، موجود باشد. این نوع سیستم، اطلاعات مربوط به انبارهای هر بخش مورد استفاده در یک محصول، تکمیل مجدد فهرست و برآوردها در خصوص موجودی مطمئن را بر یک اساس منطقی نگهداری میکند. حداقل موجودی،کمترین مقدار از یک بخش خاص است که قبل از اینکه یک سفارش جدید برای دوباره پرکردن موجودی صادر شود، در صورت موجودی می ماند. بازاریابان باید ترازهای موجودی قطعات را بررسی کنند تا بهترین تصمیم را در رابطه با فهرستها، به منظور تبلیغات فروش، معرفی محصولهای جدید، اصلاحات در طرح های جدید و حتی حذف محصولات بلااستفاده درخط تولید را بگیرند.
۲-۲-۱۰-۱-۲- تولید و عملیات
در این مرحله است که مواد خام، مدل ها، قطعات جزئی و خدماتی که در مرحله تدارکات داخلی به دست آمده، به کالاهای تکمیل شده ای تبدیل می شود که سازمان به ترتیب قصد حمل، انبار و فروش آن را دارد. در سراسر عمر کامل محصول، خصوصاًٌ در طول اوایل جریان تولید، بازاریابان از اطلاعات مربوط به تولید و مسائل مونتاژ سود میبرند. بازاریابان نیاز دارند ، بدانند که آیا مواد مصرفی مورد نیاز برای یک کالا به طور جزئی عرضه می شود، آن ها باید بدانند که آیا کارگران تولید در مونتاژ مشکلی دارند.
۲-۲-۱۰-۱-۳- تدارکات خارجی
تدارکات خارجی به عنوان مرحله ای از زنجیره ارزش اشاره به سیتمهای فیزیکی و شیوه کار در مورد کالاهای عمده فروشی و انتقال آن ها به مشتریان دارد. این شامل فعالیتهایی است مثل کنترل و انبار کردن داخلی کالاهای تکمیل شده و حمل و نقل و انبار خارجی.
۲-۲-۱۰-۱-۳-۱- کنترل انبار داخلی کالاهای تکمیل شده
وقتی شرکت حداقل (موجودی مطمئن) و حداکثر سطوح موجودی را دارد که مطابق با استانداردهای ایجاد شده در طرحهای مدیریت و بازاریابی، قابل قبول است، پس موجودیهای واقعی متغیر است. اگر مدیران مرتب از مقدار موجودی کالاهای تکمیل شده آگاه باشند، میتوانند طرحهای تاکتیکی موثرتری را برای تبلیغات فروش وتلاشهایی با هماهنگی بهتر در فروش محصولات موجود را توسعه دهند. بازاریاب با مدیر تولید برای ایجاد استانداردهای جدید موجودی مطمئن کار میکند. وقتی سطوح موجودی به استاندارد جدید رسید، سیستم، تکمیل مجدد موجودی را اتوماتیک وار آغاز میکند.
۲-۲-۱۰-۱-۳-۲- حمل و نقل و انبار خارجی
سیستمهای مؤثر و کارامد توزیع، مستلزم یک طرح “بهینه” برای نوعی از خدمات حمل و نقل و راه های استفاده کردن از مکانهایی (انبارهای خارج شهر) در انبارهای خارج از کارخانه های شرکت است. این تصمیمات روی هزینه های توزیع و قابلیت دستیابی مشتریان به محصولات، به صورت شگرفی تاثیر گذار است. یک بارنامه به عنوان بخشی از فرایند حمل و نقل – ذاتاً یک سفارش خرید برای یک سرویس حمل و نقل- تهیه می شود. اطلاعات راجع به بارنامه، به سیستم حساب های پرداختی ارسال میگردد. این اطلاعات برای مدیران بازاریابی مفید است زیرا مواردی وجود دارد که یک شرکت، محصولی راکه به واسطه (مثلاً عمده فروش یا خرده فروش) میفروشد، مستقیماً به مشتری ارسال می شود. اطلاعات حمل و نقل به روش های دیگری نیز روی طرح بازاریابی تاثیر میگذارد. زمان ورود یک سفارش تا حمل برای مشتریان، بسیار مهم است و بازاریابان هم می خواهند در بهینه کردن این زمان بکوشند.
۲-۲-۱۰-۱-۴- فروش ها، بازاریابی
فروش ها و بازاریابی، چهارمین مرحله زنجیره ارزش را تشکیل میدهد. آن ها حلقه های بسیار مهم بین سازمان شما و مشتریانتان هستند. فروش ها مقدار بسیار زیادی از اطلاعات را راجع به کسی که در بازار شما هست و محلی که قرار دارد و مقدار محصول و اینکه چطور می توان به او دسترسی یافت، مشتریان چه فکری در مورد شما میکنند و روش بهینه کردن را ارائه میکنند.
مراحل مختلف در فروش ها عبارتند از:
-
- سیستم های راهنمایی و پیشبینی
-
- سیستم های پیشنهاد ثیمت
-
- ثبت سفارش
-
- حق کمسیون فروشها
-
- سیستمهای حسابهای دریافتی
- خدمات
۲-۲-۱۰-۱-۴-۱- سیستم های راهنمایی و پیشبینی آینده