سَبِّحِ اسمَ رَبِّکَ الاَعلی (اعلی)
یا اینکه مراتب خلقت انسان در هفت مرتبه و مرحله است. در آداب دینی و اسلامی هفت مقدس است مثلاً :
هفت سنگ به شیطان در زیارت مسلمانان در ایام حج
هفت محرم در دین اسلام
هفت بار طواف بر گرد کعبه
هفت در و طبقه دوزخ در قرآن
هفت عضوی که در سجده باید بر زمین نهاده شود
عدد هفت جایگاه بسیار والایی در آئین عرفان و تصوف ایرانی دارد مثلاً مراحل هفتگانۀ عرفان و همچنین دهها ضرب المثل و کلمات عامیانه ایرانی مانند : هفت پشت- هفت نسل- هفت جد- هفت رنگ- هفت خط- هفت قلم آرایش- هفت خال و …
و شهرهایی که با هفت شروع می شوند مانند : هفت تپه (بخشی از شوش)- هفتکل (شهرستانی در خوزستان) – هفت خان- هفت شهیدان (بخشی از منطقه مسجدسلیمان)- هفت سار( بخشی از منطقه ارومیه) هفت کوه ( بخشی از زرین آباد ایلام) و …
در نزد مصریان هفت، نماد زندگانی جاودان و ابدی بوده و به همین دلیل حرف z که چیزی جز دو ۷ نیست، مانند زئوس، گرامی بوده است. به نظر می رسد هرمس به تقدس بودن عدد هفت اعتقاد داشته، چرا که از هفت مدیر، که تقدیر و سرنوشت آدمی را اداره می کند صحبت می کند، که شامل پنج سیاره و خورشید و ماه است و هرمس آنها را خدا می داند.
هرمس می گوید:
عقل کیهان
از آتش و هوا پدید می آید،
هفت مدیر
که تقدیر را اداره می کند
پنج سیاره نمایان
و خورشید و ماه
که مدارشان احاطه
جهان محسوس ما را در بر می گیرد.
(فرک و گندی، ۱۳۸۴، ۱۰۵)
یا در جای دیگر هرمس، هفت راه گذر از طبقات عرش را برای روح در نظر می گیرد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در نخستین مرحله،
از رشد و زوال رها می گردد.
در دومین مرحله،
از شر و مکر و حیله.
در سومین،
از شهوت و امیال نفسانی.
در چهارمین،
از تکبر و نخوت آمرانه.
در پنجمین،
از جسارت و تعجیل نامتعدلانه.
در ششمین،
از حرص و طمع
و در هفتمین
از دورویی و خطا و ریا
(فرک و گندی، ۱۳۸۴،۱۷۱)
یا در جای دیگر هرمس می گوید:
و خدایان هفت جرم سماوی
برای ابد در مدارهای سماوی به گردش در آمدند
(همان، ۶۴)
شیخ محمود شبستری در دو بیت از مقدس بودن اعداد اشاره می کند که در زیر هر عددی سری و رازی وجود دارد. او اضداد اخلاق اربعه را هفت می داند و درهای دوزخ را نیز هفت تا می داند.
عدالت چون یکی دارد از اضداد همین هفت آمد این اضداد ز اعداد
به زیر هر عدد سری نهفته است از آن، درهای دوزخ نیز هفت است
(۶۰۷-۶۰۸ / ۲۹۴)
خداوند درسورۀ حجر آیه ۴۴ می فرمایند:
«لَهَا سَبْعَهُ أَبْوَابٍ لِّکُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ »
دوزخی که برای آن هفت در است و از هر دری بخشی معین از آنان وارد می شوند.