۴-۳-۲- یافته های مربوط به فرضیه دوم: بین سبکهای یادگیری منطقی و شهودی با گرایش به دینباوری رابطهای معنیدار وجود دارد.
برای بررسی رابطه بین سبک یادگیری منطقی و شهودی به عنوان متغیرهای پیشبین با دینباوری به عنوان متغیر ملاک از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون دینباوری بر سبکهای یادگیری منطقی – شهودی در جدول ۴-۵ ارائه گردیده است.
جدول ۴-۵- تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون دین باوری بر سبک یادگیری منطقی – شهودی
منبع واریانس
مجموع مجذورات
میانگین مجذورات
F
سطح معنادار
R
۲R
SE
رگرسیون
۱۷۰۴۸٫۷۷۰
۲
۸۵۲۴٫۳۸۵
۷۰٫۱۷۸
.۰۰۱
.۷۳۸
.۵۴۵
۱۱٫۰۲
باقیمانده
۱۴۲۱۱٫۸۲۲
۱۱۷
۱۲۱٫۴۶۹
کل
۳۱۲۶۰٫۵۹۲
۱۱۹
بر اساس این نتایج میزان F مشاهده شده (۱۷۸/۷۰) معنادار است (۰۱/۰≥P) و ۵۴% واریانس مربوط به دینباوری توسط سبک های یادگیری منطقی- شهودی تبیین میشود (۵۴۵/۰ = R2). با توجه به معنیدار بودن رگرسیون دینباوری بر سبکهای یادگیری منطقی- شهودی ضرایب مربوط به معادله پیشبینی در جدول ۴-۶ ارائه گردیده است.
جدول ۴-۶- ضرایب معادله پیشبینی دین باوری با بهره گرفتن از سبک های یادگیری منطقی- شهودی
مدل
ضرایب
خطای استاندارد
ضرایب استاندارد
t
معنیدار
مقدار ثابت
۶۱٫۰۱۲
۳٫۶۸۳
-.۷۲۷
۱۶٫۵۶۸
.۰۰۰
منطقی
.۱۰۹
.۱۶۷
.۶۵۰
.۵۱۷
شهودی
.۵۹۱
.۰۵۲
.۰۴۲
۱۱٫۳۰۹
.۰۰۰
ضرایب رگرسیون پیشبینی نشان میدهد که فقط سبک یادگیری شهودی (۰۱/۰≥P)، میتواند واریانس متغیر دینباوری را به صورت معنیدار تبیین کند. ضریب تأثیر سبک یادگیری شهودی (۵۹۱/۰ = B) با توجه به آماره t نشان میدهد که سبک یادگیری شهودی با اطمینان ۹۹/۰ میتواند تغییرات مربوط به دینباوری را پیشبینی کند. این ضریب تاثیر مثبت است و معنای آن این است که اگر یک واحد به میزان سبک یادگیری شهودی اضافه شود مقدار ۵۹۱/۰ بر نمره فرد در دینباوری اضافه میشود. در نتیجه میتوان چنین بیان داشت که بین سبکهای یادگیری منطقی و شهودی با گرایش به دینباوری رابطه معنیداری وجود دارد.
۴-۳-۳- یافته های مربوط به فرضیه سوم: بین سبکهای یادگیری متفکرانه و احساسی با گرایش به دینباوری رابطهای معنیدار وجود دارد.
برای بررسی رابطه بین سبک یادگیری متفکرانه و احساسی به عنوان متغیرهای پیشبین با دین باوری به عنوان متغیر ملاک از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون دین باوری بر سبک های یادگیری متفکرانه – احساسی در جدول ۴-۷ ارائه گردیده است.
جدول ۴-۷- تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون دین باوری بر سبک یادگیری متفکرانه- احساسی
منبع واریانس
مجموع مجذورات
df
میانگین مجذورات
F
سطح معنادار
R
۲R
SE
رگرسیون
۸۸۵۹٫۲۵۴
۲
۴۴۲۹٫۶۲۷
۲۰٫۷۰
.۰۰۱
.۵۱۱
.۲۶۱
۱۴٫۶۲
باقیمانده
۲۵۰۳۷٫۵۳۷
۱۱۷
۲۱۳٫۹۹۶
کل
۳۳۸۹۶٫۷۹۲
۱۱۹
بر اساس این نتایج میزان F مشاهده شده (۷۰۰/۲۰) معنادار است (۰۱/۰≥P) و ۲۶% واریانس مربوط به دین باوری توسط سبک های یادگیری متفکرانه-احساسی تبیین میشود (۲۶۱/۰ = R2). با توجه به معنیدار بودن رگرسیون دین باوری بر سبکهای یادگیری متفکرانه- احساسی ضرایب مربوط به معادله پیشبینی در جدول ۴-۸ ارائه گردیده است.
جدول ۴-۸- ضرایب معادله پیشبینی دین باوری با بهره گرفتن از سبک های یادگیری متفکرانه- احساسی
مدل
ضرایب
خطای استاندارد
ضرایب استاندارد
t
معنیدار
مقدار ثابت
۳۰٫۹۶۱
۴٫۵۸۷
۶٫۷۵۰
.۰۰۰
متفکرانه
۱٫۲۰۹
.۱۹۰
.۵۰۷
۶٫۳۶۶
.۰۰۰
احساسی
.۱۲۵
.۲۱۸
.۰۴۶
.۵۷۲
.۵۶۹
ضرایب رگرسیون پیشبینی نشان میدهد که فقط سبک یادگیری متفکرانه (۰۱/۰≥P)، میتواند واریانس متغیر دینباوری را به صورت معنیدار تبیین کند. ضریب تأثیر سبک یادگیری متفکرانه (۲۰۹/۱ = B) با توجه به آماره t نشان میدهد که سبک یادگیری متفکرانه با اطمینان ۹۹/۰ میتواند تغییرات مربوط به دینباوری را پیشبینی کند. این ضریب تاثیر مثبت است و معنای آن این است که اگر یک واحد به میزان سبک یادگیری متفکرانه اضافه شود مقدار ۲۰۹/۱ بر نمره فرد در دینباوری اضافه میشود. در واقع میتوان چنین بیان داشت که بین سبکهای یادگیری متفکرانه و احساسی با گرایش به دینباوری رابطه معنیداری وجود دارد.
۴-۳-۴- یافته های مربوط به فرضیه چهارم: بین سبکهای یادگیری قضاوتی و ادراکی با گرایش به دینباوری رابطهای معنیدار وجود دارد.
برای بررسی رابطه بین سبک یادگیری قضاوتی و ادراکی به عنوان متغیرهای پیشبین با دینباوری به عنوان متغیر ملاک از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون دینباوری بر سبک های یادگیری قضاوتی- ادراکی در جدول ۴-۹ ارائه گردیده است.
جدول ۴-۹- تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون دینباوری بر سبک یادگیری قضاوتی- ادراکی
منبع واریانس
مجموع مجذورات
df
میانگین مجذورات
F
سطح معنادار
R
۲R
SE
رگرسیون
۱۸۸۵٫۲۲۲
۲
۹۴۲٫۶۱۱
۳٫۸۹
.۰۲۳
.۲۵
.۰۶۲
۱۵٫۵
باقیمانده
۲۸۳۳۱٫۱۴۴
۱۱۷
۲۴۲٫۱۴۷
کل
۳۰۲۱۶٫۳۶۷
۱۱۹
بر اساس این نتایج میزان F مشاهده شده (۸۹/۳) معنیدار است (۰۵/۰≥P) و ۰۶% واریانس مربوط به دینباوری توسط سبک های یادگیریقضاوتی- ادراکی تبیین میشود (۰۶۲/۰ = R2). با توجه به معنیدار بودن رگرسیون دین باوری بر سبک های یادگیری قضاوتی- ادراکی ضرایب مربوط به معادله پیشبینی در جدول ۴-۱۰ ارائه گردیده است.