مفاهیم بنیادین تعالی(سرآمدی)
The Fundamental Concepts of Exccellence
ارزشافزایی برای مشتریان
Adding Value for Customers
پایداری نتایج برجسته
Sustaining Outstanding Results
هدایت خلاقیت و نوآوری
Harnessing Creativity & Innovation
رهبری با دوراندیشی، الهامبخشی و درستی
Leading With Vision، Inspiration & Integrity
توسعه قابلیت سازمانی
Developing Organisational Capability
ایجاد آیندهی پایدار
Creating Susainable Future
موفقیت از طریق استعداد کارکنان
Succeeding through the Talent of People
مدیریت چابک
Managing With Agility
شکل۲-۶٫ مفاهیم بنیادین تعالی (پورآقا و ابراهیمیجمارانی، ۱۳۹۲، ۱۱).
۲-۳۰٫ تشریح مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل تعالیEFQM
- ارزش افزایی برای مشتریان
سازمانهای متعالی دائماً برای مشتریان از طریق درک، پیش بینی و برآوردهسازی نیازها، انتظارات و فرصتها ارزش افزایی می کنند.
در عمل، ما پی میبریم که سازمانهای متعالی:
-
- گروههای مختلف مشتریان خود را شناخته، نیازها و انتظارات بالفعل و بالقوه متفاوت آن ها را پیش بینی می کنند.
-
- نیازها، انتظارات و الزامهای بالقوه را به پیشنهادهای ارزشی پایدار و جذاب برای مشتریان بالفعل و بالقوه تبدیل می کنند.
-
- با مشتریان خود گفتمانی مبتنی بر صمیمیت و شفافیت برقرار نموده و آن را حفظ می کنند.
-
- تلاش می کنند تا برای مشتریان خود نوآوری کرده و ارزش خلق نموده و آن ها را در موقعیت مناسب در توسعه محصولات، خدمات و تجارب نوآورانه و جدید مشارکت می دهند.
-
- اطمینان حاصل می نمایند که کارکنانش منابع، شایستگیها و توانمندیهای لازم برای بیشینهسازی تجربه مشتری را در اختیار دارند.
-
- تجارب و برداشتهای مشتریان خود را به طور مداوم پایش و بازنگری نموده و به هر بازخوردی به صورت مناسب پاسخ می دهند.
- عملکرد خودشان را با الگوهای مرتبط مقایسه نموده و از نقاط قوت و فرصتهایی برای بهبود به منظور بیشینهسازی ارزش خلق شده برای مشتریان، یاد می گیرند (پورآقا و ابراهیمیجمارانی، ۱۳۹۲، ۱۳).
- ایجاد آیندهی پایدار
سازمانهای متعالی به وسیله بهبود عملکرد، تأثیر مثبتی بر جهان اطراف خود دارند در حالی که که به طور همزمان شرایط اقتصادی، اجتماعی و محیطی درون جوامع متأثر از خود را پیشرفت می دهند.
در عمل، ما پی میبریم سازمانهای متعالی:
-
- با تعریف و در میان گذاردن یک مقصود اصلی که مبنایی را برای چشمانداز کلی، مأموریت، ارزشها، اصول اخلاقی و رفتار سازمانی فراهم می کند، آینده سازمان را تضمین می کند.
-
- شایستگیهای کلیدی خود و اینکه چگونه می توانند با ایجاد ارزش مشترک به جامعه بزرگتری نفع برسانند را درک می کنند.
-
- مفاهیم پایداری را در درون استراتژیهای اصلی، زنجیره ارزش و طراحی فرایند خود یکپارچه میسازند و منابع مورد نیاز برای دستیابی به این اهداف را تخصیص می دهند.
-
- به هنگام ایجاد توازن بین الزاماتی که برخی اوقات با هم در تعارض هستند ” مردم، محیطزیست و سود ” را به عنوان مرجع مورد توجه قرار می دهند.
-
- ذینفعان خود را به مشارکت در فعالیتهایی که به جامعه بزرگتری کمک می نماید، تشویق می کنند.
-
- منابع را نه صرفاً برای منافع کوتاهمدت، بلکه برای تأمین نیازهای بلندمدت تخصیص می دهند و آنجایی که لازم باشد رقابتی شده و رقابتی نیز باقی میمانند.
-
- سبد محصول و خدمت خود را طراحی کرده و به صورت فعال و با روشی مسئولانه چرخه کامل عمر محصول را مدیریت می نمایند.
-
- قادر هستند نشان دهند که پیامدهای عملیات، چرخه عمر محصول و خدمات خود را بر سلامت عمومی، ایمنی و محیط زیست، اندازه گیری و بهینه می کنند.
- فعالانه استانداردهای اقتصادی، اجتماعی و محیطی درون بخش خود را پیشرفت می دهند (پورآقا و ابراهیمیجمارانی، ۱۳۹۲، ۱۴).
- توسعه قابلیت سازمانی
سازمانهای متعالی قابلیتهای خود را از طریق تغییر اثربخش مدیریتی در داخل و فراتر از مرزهای سازمانی بهبود می دهند.
در عمل، ما پی میبریم که سازمانهای متعالی:
-
- برای درک قابلیتها و ظرفیتهای بالقوه و بالفعل خود روندهای عملکردی عملیاتی را تحلیل می کنند و برای دستیابی به اهداف استراتژیک، جایگاه مورد نیاز برای توسعه را شناسایی می کنند.
-
- زنجیره ارزش اثربخش و کارا به منظور حصول اطمینان و تحقق پایدار پیشنهادهای ارزشی تعهد شده به مشتری را، توسعه می دهند.
-
- فرهنگی را توسعه می دهند که به صورت مستمر در سرتاسر زنجیره ارزش خود در جستوجوی بهبود اثربخشی همکاری و کار تیمی باشند.
-
- اطمینان مییابند از اینکه منابع تکنولوژیکی، فیزیکی و مالی برای پشتیبانی از توسعه سازمانی در دسترس هستند.
-
- ارزشهای مشترک، پاسخگویی، اخلاقیات و فرهنگی از صداقت و گشودگی در سراسر زنجیره ارزش ایجاد می کنند.
-
- برای دستیابی به منافع متقابل، با شرکای همکاری نموده و با تخصیص منابع و دانش خود به منظور ارائه ارزش فزاینده برای ذینفعان، از یکدیگر پشتیبانی می کنند.
- شبکههای مناسب را برقرار می کنند تا آن ها را برای شناسایی فرصتهای بالقوه شراکت، توانمند کند که قابلیتها و توانایی سازمان در خلق ارزش افزوده برای ذینفعان را تقویت می کند (پورآقا و ابراهیمیجمارانی، ۱۳۹۲، ۱۵).
- هدایت خلاقیت و نوآوری
سازمانهای متعالی از طریق بهبود مداوم و نوآوری نظاممند و با هدایت خلاقیت ذینفعان خود، ارزش و سطوح عملکردی فزایندهای را ایجاد می کنند.
در عمل، ما پی میبریم سازمانهای متعالی:
-
- رویکردهایی را برای مشارکت دادن ذینفعان مرتبط و استفاده از دانش جمعی آن ها در خلق ایدهها و نوآوریها ایجاد می کنند.
-
- شبکههای همکاری و یادگیری را برای شناسایی فرصتهایی برای خلاقیت نوآوری و بهبود، ایجاد و مدیریت می کنند.
-
- می دانند که نوآوری میتواند در محصولات، فرآیندها، بازاریابی، ساختار سازمانی و مدلهای کسب و کار به کار گرفته شود.
-
- بر مبنای درک بازار و فرصتها، اهداف بلندمدت و میانمدت روشنی را برای نوآوری تعیین کرده، که توسط سیاستها و منابع مناسب حمایت می شوند.