بنیادین
اداری
فناوری
فرایند
محصول
شکل (۲-۱۳) طبقه بندی کوپر
نوآوری بازار: از دیدگاه نورس و اسمالبون[۱۲۷] این نوع نوآوری شامل رویکردهای جدید شرکت برای تطبیق ورود و گسترش در بازار هدف میباشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
نوآوری رفتار: از دیدگاه نورس و اسمالبون این نوع نوآوری درمیان افراد و تیمها نشان داده می شود و مدیریت را قادر میسازد تا فرهنگ نوآوری و قدرت پذیرش ایدههای جدید و نوآوریها را ایجاد نماید.
نوآوری راهبردی: از دیدگاه راینی[۱۲۸] این نوع نوآوری به توانایی سازمان در اداره کردن اهداف سازمانی جاهطلبانه و همچنین مشخص کردن ناهماهنگیهای موجود میان این آرزوها و منابع موجود به منظورگسترش منابع محدودی چون خلاقیت، اشاره دارد.
نوآوری اکتشافی[۱۲۹]: از دیدگاه لی و ژو و سی[۱۳۰]این نوع نوآوری که از جنس نوآوری بنیادی است، طراحی جدید را پیشنهاد میدهد، بازار جدید را ایجاد مینماید، کانالهای توزیع جدید را تهیه مینماید و خدمات جدید را برای مشتریان تهیه می کند.
نوآوری استثماری[۱۳۱]: از دیدگاه لی و ژو و سی این نوع نوآوری ازجنس نوآوری تدریجی است و طراحی شده است تا مؤقعیت موجود را بهبود دهد.
شکل (۲-۱۴) طبقه بندی انواع نوآوری ازدیدگاه لی و ژو و سی
نوآوری معمارانه[۱۳۲]: ازدیدگاه استیگلیتز و هِین[۱۳۳]این نوع نوآوری، نوآوری است که معماری محصول را بدون تغییر در ترکیبات آن تغییر میدهد.
نوآوری پیمانی[۱۳۴]: از دیدگاه استیگلیتز و هِین این نوع نوآوری به تغییر در مفهوم مرکزی بدون تغییر در معماری آن اشاره دارد.
نوآوی معمارانه | نو آوری بنیادین |
نوآوری تدریجی | نوآوری پیمانی |
بدون تغییر
معماری
تغییریافته
منابع فناورانه فناورانه
موجود
جدید
شکل (۲-۱۵) طبقه بندی استگلیتز و هین
نوآوری مکان[۱۳۵]: از دیدگاه بسانت و تید[۱۳۶] این نوع نوآوری از نوآوری مفهومی که خدمات یا محصولات را معرفی می کند، تغییر میدهد.
نوآوری در دیدگاه غالب[۱۳۷]: از دیدگاه بسانت وتید این نوع نوآوری در مدلهای اساسیِ ذهنیِ سازمان که براساس آن اُمور را به انجام میرساند، تغییر ایجاد می کند.
ردیف | نام محقق | سال | انواع نوآوری |
۱ | کانگ یین، زاسکویچ | ۱۹۹۸ | نوآوری محصول، فرایند |
۲ | ماواندو، چیمهانزی، استوارت | ۲۰۰۵ |