فرایند انتخاب پروژه؛
الگوی مناسب جهت تهیه ساختار شکست کار؛
فرایند مدیریت ریسک؛
فرایند تهیه گزارشات استاندارد؛
معیارهای کیفیت؛
فرایند یکپارچهسازی؛
فرایند برنامهریزی پروژهها و رویههای زمانبندی؛
رویه مدیریت تغییر؛
رویههای ارزیابی ریسک؛
رویههای مستندسازی.
۲-۲-۴-۱۸-۲- بایگانی پیشینه پروژه
بایگانی به عنوان پایگاه داده و کتابخانه مرکزی یک سازمان است که نقش مهمی در جمع آوری و ذخیره اطلاعات دانش پروژههای قبلی از جمله دروس آموخته و الگوها ایفا میکند و میتواند ورودی فوقالعاده گرانبهایی برای پروژههای آینده باشد، که در ابزار تحقیق به حوزههای ذیل طبقهبندی میگردد:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
علل موفقیت و شکست پروژههای قبلی؛
اسناد مدیریت ریسک پروژههای قبلی؛
گزارش وضعیت پیشرفت پروژههای قبلی؛
فرایند تحلیل مستندات پروژههای قبلی؛
برنامهریزی پروژههای قبلی؛
اطلاعات موفقیت یا عدم موفقیت پروژههای قبلی.
۲-۲-۴-۱۸-۳- تعهد وظایف اداری پروژه
هرچه تعداد و مقیاس پروژه بزرگتر میشود، الزامات پشتیبانی اداری به سرعت گسترش مییابد. امور اداری اغلب به طور مستقیم در اقلام قابل تحویل پروژه منعکس نمیشود و لذا میتواند سبب سردرگمی در تیم پروژه گردد. موارد ذیل بعضی از نمونه کارهای موجود در طبقهبندی این حوزه میباشد:
برگزاری منظم جلسات با اعضاء تیم پروژه؛
به روز نگهداشتن گزارش پیشرفت پروژه؛
تأمین نرمافزار مدیریت پروژه.
۲-۲-۴-۱۸-۴- مساعدت در استخدام و بهکارگیری تیم پروژه
از آنجا که بیشتر سازمانها فعالیت خود را از طریق پروژه انجام میدهند، تقاضا برای استخدام مدیران پروژه افزایش یافته است. انتخاب اشخاص مناسب برای این مشاغل بسیار مهم و حیاتی است. موارد ذیل حوزههایی را که دفتر مدیریت پروژه میتواند به سازمان در جهت دستیابی به نیازهایش برای تأمین مداوم مدیران پروژهی مجرب کمک کند، معرفی می کند:
شناسایی مهارتهای مدیر پروژه؛
شناسایی افراد نامزد مدیر پروژه؛
شناسایی افراد نامزد تیم پروژه؛
ورودیهای مربوط به ارزیابی عملکرد تیم پروژه؛
اطلاعات مربوط جهت رویهها و سیاستها؛
همکاری با واحد منابع انسانی جهت تغییرات.
۲-۲-۴-۱۸-۵- ارشاد و مشاوره مدیریت پروژه
هرچه سازمانها در مدیریت پروژه متخصص و خبره میشوند، نیاز به برنامهریزی و رویکرد مدیریت پروژهای گسترش مییابد. یک سازمان با تعدادی از پروژهها نیازمند دستیابی به مدیریت پروژه خبره، جهت توسعه دیدگاه راهبردی دارد.
موارد ذیل بیانگر حوزههای مشاوره و ارشاد میباشد:
ارائه راه حل های مناسب برای حل مشکلات غیر منتظره؛
ایجاد منابع اطلاعاتی مناسب برای حل مشکلات غیر منتظره؛
جلسات گروهی مشترک برای مدیران پروژه.
۲-۲-۴-۱۸-۶- آموزش مدیریت پروژه
هرچقدر یک سازمان منابع و انرژی بیشتری به پروژه اختصاص دهد نیاز به آموزش مدیریت پروژه افزایش مییابد. دفتر مدیریت پروژه میتواند نقش مدیریت و فرماندهی را در همکاری با بخش منابع انسانی به منظور تشکیل دوره آموزشی، انتخاب مربیان خارج از سازمان و توسعه و اجرای برخی دورههای آموزشی را بر عهده بگیرد.
فهرست ارائه شده در زیر موارد تحت حمایت دفتر مدیریت پروژه را در این حوزه بیان میدارد:
مقدمات مدیریت پروژه؛
عناوین پیشرفته مدیریت پروژه؛
مساعدت جهت پیشرفت تخصصی؛
مهارتهای نرمافزار مدیریت پروژه؛
طراحی و توسعه دورههای آموزشی برای مشتریان داخلی و خارجی.
۲-۲-۴-۱۸-۷- مدیریت سبد پروژه
اساساً دفتر مدیریت پروژه در سازمانهایی شکل میگیرد که پروژهمحور هستند و تعداد زیادی پروژه را در دستور کار خود دارند. در این مدیریت، چون هنگام تصمیمگیری تمامی پروژهها با هم و به صورت کلان در نظر گرفته میشوند، لذا تصمیمگیریها بهینهتر و کمهزینهتر خواهند بود. ضمن اینکه از منابع نیز به بهترین نحوهی ممکن استفاده میشود چرا که دفتر مدیریت پروژه نه تکتک پروژهها، بلکه کل سازمان را بهینه میکند.
موارد ذیل بیانگر حوزههای مدیریت سبد پروژه میباشد:
همسویی پروژهها و برنامهها با استراتژی سازمان؛
فرایندهای دقیق و مستمر جهت انتخاب، ارزیابی و اولویتبندی پروژهها و برنامهها؛