پیمایشخانوادههای بلوچ زاهدانروستاییان، کم سوادان و مراتب شغلی پایینتر تمایلات قوممدارانه بیشتری دارند.
فرجی
(۱۳۸۰)
نحوه صورتبندی هویّت جدید زنان و تغییر نگرش آن ها به احکام رسالهای«مدرنیته متأخّر» گیدنزتحوّلات معرفتشناختیپیمایشدانشجویان دختر دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهرانزنان در احکام جمعی فقه تشکیک کرده یا نمیپذیرند و در ابعاد هویّتی خویش بازاندیشی کردهاند.
ارشد فردی گردی
(۱۳۸۱)
تأثیر مدرنیته بر بحران هویّت جوانان«مدرنیته متأخّر»گیدنزعوامل اجتماعی مدرنپیمایشدانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریزوجود بحران هویّت در بین دانشجویان؛ همراه با پائین آمدن سطح عزّت نفس، ارزشهای فرهنگی و دینی، دانشجویان دچار بحران هویّت میشوند.
بابائیفرد
(۱۳۸۲)
عوامل مؤثّر بر بحران هویّت در جامعه معاصر ایران«کارکردگرایی ساختی» پارسونزمکانیسمهای هویّت سازیپیمایشدانشآموزان پسر دبیرستانهای تهرانهویّتسازی آمرانه از سوی نظام سیاسی و آموزشی، دوگانگی مذهبی، تعارضارزشها، ضعف زمینههای اجتماعی فرهنگی داخلیسبب بروز بحران هویّت در ایران شده است.رفعتجاه (۱۳۸۳)زنان و بازتعریف هویّت اجتماعیگیدنز و جنکینزسبک زندگی، نوع باورهای دینی، اعتماد بنیادین، هویّت نقشی مسلط، تحصیلات
کمّی(پیمایش)، کیفی
(مصاحبه نیمه ساخت یافته)
زنان تهرانی ۲۵ تا ۴۵ سالباورها و گرایشهای مذهبی، سرمایه مادی و سرمایه فرهنگی، اعتماد بنیادینتحصیلات، ارزشها و نگرشها، سبک زندگی و هویّت نقشی بر بازتعریف هویّت زنان تأثیرگذارند.
محمدی
(۱۳۷۹)
میزان گرایش به هویّت مدرننظریه «شخصیّت» بندیکت،نظریه «نظام فرهنگی» مارگرت مید و نظریه «شخصیّت بنیادین» کاردینر و لینتونمذهب، زبان، پوشش، پایبندی به آداب و رسومپیمایشدانشآموزان پایه سوم مریوانهویّت فرهنگی دانشآموزان چهار لایه قومی، مذهبی، ملّی و مدرن دارد. لایه مذهبی ضعیفتر است. جهتگیری هویّتی به سوی هویّت مدرن است.
کلاهی
(۱۳۸۴)
تأثیر جهانیشدن بر هوّیتهای دینینظریه «جهانیشدن» رابرتسونماهواره و اینترنتکیفی(مشاهده مشارکتی، مصاحبه عمیق)جامعه ایرانفعال شدن کنشگران در ساختن هویّت، تضاد هویّتهای دینی روشمدار(اعتقاد به اصول دین و اجرای فروع آن) با سایر هویّتها، تقویت هویّتهای بدیل یا محلّی.
آموسی
(۱۳۸۴)
احساس تعلّق به هویّت ملّی و هویّت قومینظریه های «هویّت» جنکینز و تاجفلرسانهها، جهانی شدن، تحوّلات منطقهای، تحصیلات، خودآگاهی قومیمشاهده مشارکتی و مصاحبهجوانان ۱۵ تا ۳۵ سال پیرانشهر، شاغل در کارهای اقتصادی مرتبط با مرزتقویت هویّت قومی جوانان پیرانشهری
عیاری
(۱۳۸۴)
هویّت قومی در اینترنتنظریه «فراروایت» لیوتار و «قومیتهای جدید»استوارت هالاینترنتکمی(پیمایش)گروه های قومی ایرانی در فضای مجازیتقویت هویتهای قومی، اقلیتی
شالچی
(۱۳۸۴)
نقش رسانهها در هویّت بازاندیشانههویّت بازاندیشانه؛ گیدنزرسانهها، پایگاه اجتماعی، مذهبی بودنپیمایشدانشجویان دانشگاه آزاد، مقیم تهراننسبت بالای هویّت بازاندیشانه در نمونه، رابطه مستقیم استفاده از رسانه، پایگاه اجتماعی و هویّت بازاندیشانه
قلیپور
(۱۳۸۴)
تأثیر جهانیشدن بر قومیّتهویّت هالمدرنیته، مذهبمصاحبه، پیمایشلکهای نورآباد، صحنه، هرسیناستفاده لکها از فرصتهای جهانیشدن برای بازسازی فرهنگی خویش به شیوه عامگرایانه
گودرزی
(۱۳۸۳)
رابطه نابرابری اجتماعی و هویّت قومیهویّت تاجفل، هویّت ایساجیوسیاست قومیپیمایشافراد بالای ۱۵ سال استان سیستانگرایش به هویّت سیاسی در بین تحصیلکردگان بلوچ
آرمی
(۱۳۸۳)
رابطه هویّت محلی و هویّت جهانیآنتونی گیدنزجنسیت، مذهب، قومیت، رشته تحصیلیپیمایشدانشجویان دانشگاه تبریزهویّت محلّی بیشتر از هویّت جهانی نمود دارد.
نصرتی
(۱۳۸۴)
رابطه الگوهای محلّی، ملّی و جهانی هویّت و قومیّتنظریه افراط گرایان، نظریه تفریط گرایان، نظریات میانی جهانی شدن، نظریه نسبیّت گرایی و…سبک زندگی، رسانهها، زبان، مشارکت فرهنگی، سیاسی و اجتماعیپرسشنامه و مصاحبهدانشجویان کرد و آذری دانشگاه تهرانتقابل بین هویّت ملّی و محلّی، تأکید بر هویّت محلی به مثابه مقاومت
تارانت
(۲۰۰۲)
هویّت اجتماعینظریه «هویّت اجتماعی» تاجفل و ترنررفتار افراد در گروهآزمایشنوجوانان ۱۴-۱۵ سال انگلیسیرفتار شرکت کنندگان در پژوهش در جهت منفعت گروه عضویت خودشان در مقایسه با برونگروه بود.فابلا (۲۰۰۵)از امریکایی آسیایی تبار فراموش شده تا اقلیّت نادیده گرفته شدهنظریه «هویّت» تاجفلاحساس هویّت قومیپیمایشآمریکاییهای آسیایی تبارهنگامی که احساس مورد توجّه بودن در بین آمریکاییهای فیلیپینی تبار افزایش یابد احساس هویّت قومی و اجتماعی آنان نیز بیشتر می شود. شرکت کنندگان نسل اوّل در پژوهش از هویّت قومی نیرومندی نسبت به نسل دوّم برخوردار بودند، امّا در زمینه هویّت اجتماعی تفاوت معنادار بین دو نسل وجود نداشت.
کلایر
(۲۰۰۹)
شکل گیری هوّیت در جامعه معاصر (تأثیر رسانه بر شکل گیری هویّت)نظریه بحران اجتماعی، نظریه های رسانه و نظریه های هویّت اجتماعیاستفاده از رسانهپیمایشمدارس انگلیسی زبان آفریقای جنوبیتأثیرات رسانه در رفتار و ایدئولوژی انعکاس داده می شود که این به نوبه خود هویّت اجتماعی افراد را تحت تأثیر قرار میدهد.
۲-۲- بخش دوم: فرهنگ و فرهنگپذیری
۲-۲-۱- تعریف فرهنگ
در تازهترین تعریف، فرهنگ را «معرفت مشترک بشرى» با ویژگىهایى همچون «اکتسابى بودن»، «تحوّلپذیرى» و «قابلیتیادگیرى» خواندهاند که با توجّه به حوزههاى گوناگون آن، داراى مؤلفهها و عناصر مهمى همانند «باورها» (جهانبینى)، «ارزشها»، «ایدئولوژى»، «هنجارها»، «نمادها»، «فنّاورى مادّى و اجتماعى» مىباشد (ایتزن، ۱۵:۱۳۷۶).
کلمه فرهنگ در زبان انگلیسی و فرانسوی به معنای کشت و کار یا پرورش بوده است و در زبانهای رومانیایی و انگلیسی ازآن معنای پرورش، بهسازی، تذهیب یا پیشرفت اجتماعی را استنباط میکردند،امّا امروزه فرهنگ از نظر تنوّع و وسعتهای معنایی و سیر تاریخی و برداشت ادبی چنان ابعاد گسترده ای یافته است که دیگر نمی توان آن را محدود به مفهوم «دانش و تربیت» دانست (روحالامینی،۱۳۶۸، به نقل از واعظی و همکاران،۱۳۸۷: ۴۰).
در کتب مختلف علمی، تعاریف متعدّدی از فرهنگ شده است، ولی با توجّه به تغییرات متنوعی که در عرصه فرهنگ جهانی رخ داده است، شاید لازم باشد که بازتعریفی از فرهنگ انجام شود تا بتوان در شرایط کنونی، تعریفی علمی از فرهنگ ارائه کرد.