۵-۳-۲پیشنهادات پژوهشی: ۱۲۷
۵-۴محددیتها: ۱۲۷
۵-۵منابع: ۱۲۸
۵-۵-۱منابع فارسی: ۱۲۸
۵-۵-۲منابع انگلیسی: ۱۳۱
پیوست الف:ابزارژوهش ۱۳۳
فهرست جداول
جدول ۱-۲دسته بندی مفهوم خودمختاری ۲۰
جدول۲-۲ آنچه افراد حامی خودمختاری و کنترلکننده برای با انگیزه کردن دیگران میگویند و انجام میدهند ۳۲
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول ۳-۲ پیوستار خودمختاری که انواع انگیزش را نشان میدهد ۳۸
جدول ۴-۲ چهار نوع انگیزش بیرونی که با دلایل متفاوت (( چرا بازیافت می کنم)) نشان داده شدهاند ۴۱
جدول۴-۱ضریب اعتبار(پایایی) پرسشنامه خودمختاری ۷۸
جدول۴- ۲نتایج تحلیل مدل اندازه گیری و شاخص های ارزیابی جزئی پرسشنامه رشد خودمختاری آیوا ۸۰
جدول۴-۳ عاملهای مرتبه اول و شاخصهای مرتبط به آن ۸۲
جدول ۴-۴شاخص های ارزیابی برازش کلی مدل اندازه گیری ۸۳
جدول۴-۵ویژگیهای روانسنجی سؤالات پرسشنامه رشدخودمختاری آیوا ۸۴
جدول ۴-۶ پارامترهای (آستانههای) برآورد شده نظریه سوال-پاسخ برای پرسشنامه رشد خودمختاری آیوا ۸۶
جدول۴-۷ نمرات خام و نمرات درصدی برای مؤلفه وابستگی متقابل ۱۰۶
جدول۴-۸ نمرات خام و نمرات درصدی برای مؤلفه استقلال عاطفی-دوستان ۱۰۷
جدول۴-۹ نمرات خام و نمرات درصدی برای مؤلفه مدیریت زمان ۱۰۸
جدول۴-۱۰ نمرات خام و نمرات درصدی برای مؤلفه مدیریت مالی ۱۰۹
جدول۴-۱۱ نمرات خام و نمرات درصدی برای مؤلفه استقلال عاطفی-دوستان/همسالان ۱۱۱
جدول۴-۱۲ نمرات خام و نمرات درصدی برای مؤلفه جابجایی ۱۱۲
جدول۴-۱۳ نمرات خام،نمرات،نمرات،درصدی پرسشنامه رشد خودمختاری آیوا ۱۱۳
فهرست نمودارها
نمودار۴-۱ فراوانی نمونه به تفکیک جنسیت ۷۵
نمودار۴-۲ فراوانی نمونه به تفکیک سن ۷۶
نمودار۴-۳ فراوانی نمونه به تفکیک تحصیلات ۷۶
نمودار۴-۴ فراوانی نمونه به تفکیک دانشگاه ۷۷
نمودار۴-۵ نمودار توابع آگاهی و منحی ویژگی سوال برای وابستگی متقابل طبق نظریه سوال-پاسخ ۹۳
نمودار۴-۶ نمودار توابع آگاهی و منحی ویژگی سوال برای استقلال عاطفی والدین طبق نظریه سوال-پاسخ ۹۵
نمودار۴-۷ نمودار توابع آگاهی و منحی ویژگی سوال برای مدیریت زمان طبق نظریه سوال-پاسخ ۹۷
نمودار۴-۸ نمودار توابع آگاهی و منحی ویژگی سوال برای مدیریت مالی طبق نظریه سوال-پاسخ ۹۹
نمودار۴-۹ نمودار توابع آگاهی و منحی ویژگی سوال برای استقلال عاطفی همسالان طبق نظریه سوال-پاسخ ۱۰۱
نمودار۴-۹ نمودار توابع آگاهی و منحی ویژگی سوال برای جابجایی طبق نظریه سوال-پاسخ ۱۰۳
نمودار۴-۱۰ توابع آگاهی کل پرسشنامه رشد خودمختاری ۱۰۵
فهرست فرمول ها
فرمول۱-۲ ۵۳
فرمول۲-۲ ۵۴
فرمول۳-۲ ۵۵
فرمول۴-۲ ۵۵
فرمول۵-۲ ۵۶
فرمول۶-۲ ۵۶
فرمول۱-۳ ۶۸
چکیده:
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی وبررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه رشد خودمختاری آیووا بر اساس مدل های اندازه گیری نظریه کلاسیک اندازهگیری و نظریه پاسخسوال در ۵ دانشگاه دولتی شهر تهران می باشد.
ابزار مذکور روی هزار دانشجویی مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری صورت گرفت که به صورت روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند برای تحلیل داده ها از آلفای کرونباخ، ضریب پایایی تتا، ضریب پایایی امگا، تحلیل عاملی تاییدی،رتبه درصدی،نمرات Z و T، استفاده شد. در این پژوهش از سه نرم افزار SPSS، Amos، Multilog، استفاده شد.
پایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از آلفای کرومباخ ۹۹/۰ گزارش شد. برای مقیاس وابستگی متقابل ۹۴/۰، استقلال عاطفی والدین ۹۵/۰، مدیریت زمان ۹۶/۰، مدیریت مالی۹۶/۰، استقلال عاطفی همسالان ۹۶/۰ و جابجایی ۹۵/۰گزارش شد.در بخش تحلیل عاملی تأییدی میزانRMSEA 0/078و پایایی موضعی طبق نظریه پاسخ سوال ۰/۹۶بدست آمد.
بنابراین هنجاریابی و بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه مذکور بر اساس نظریه کلاسیک اندازه گیری و نظریه پاسخ سوال مطلوب می باشد.
کلید واژه: پرسشنامه رشد خودمختاری آیووا، هنجاریابی، پایایی، اعتبار، نظریه کلاسیک اندازه گیری، نظریه پاسخ سوال.
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه
هریک از صاحبنظران ویژگی و صفتی را در بابخودمختاری برجسته ساختهاند. دستهای مانند هابرماس (۱۹۹۲) و شیبوتانی(۱۹۶۱) بر آزادی انتخاب افراد تأکید داشتند. برخی مانند راز انگشت تأکید خود را بر توانایی انتخاب گذاشتند.گروهی دیگر کانون توجه خود را بر خودآگاهی به عنوان ویژگی بنیادی شخصیت خودمختار گذاردهاند. تیلور در بسط مفهوم خودآگاهی برقدرت ارزیابی فرد به عنوان شرط لازم خودمختاری تأکید میکند و سرانجام گروهی از اندیشمندان مانند چلپی، مسئولیتپذیری را در تعریف خودمختاری فردی پررنگ نمودهاند.(زنجانی زادهاعزازی،امیریترشیزی،۱۳۸۴)
رفتار، زمانی خودمختار است که تمایلات، ترجیحات، و خواستههای ما فرایند تصمیمگیری ما را برای انجام دادن یا انجام ندادن فعالیتی خاص، هدایت کنند. وقتی نیروهای بیرونی ما را وادار میسازند به شیوه خاصی فکر، احساس، یا رفتار کنیم، خودمختار نیستیم( یعنی رفتارمان را دیگران تعیین کردهاند)(دسی،۱۹۸۰). خودمختاری به صورت رسمی عبارت است از: نیاز به تجربه کردن انتخاب در آغاز کردن و تنظیم کردن رفتار. آدم خودمختار کسی است که میل دارد به جای اینکه رویدادهای محیط اعمال او را تعیین کنند، خودش حق انتخاب داشته باشد(دسی و رایان، ۱۹۸۵).دسی و همکارانش(دسی،۱۹۸۰،دسی و ریان،۱۹۸۵،۱۹۹۱) خودمختاری را از اراده متمایز کرده اند.((اراده ظرفیت انسان است در انتخاب اینکه چگونه نیازهایش را ارضاء کند))(دسی،۱۹۸۰،ص.۲۶). خودمختاری((فرایند مورد استفاده قرار دادن اراده است))(دسی،۱۹۸۰،ص.۲۶). خودمختاری مستلزم این است که افراد نقاط قوت و محدودیتهای خود را بپذیرند، و از تأثیر نیروها روی خودشان آگاه باشند، انتخابهایی انجام داده و راههای ارضای نیازهایشان را تعیین کنند. اراده و خودمختاری با هم ارتباط دارند: برای خودمختاربودن، افراد باید تصمیم بگیرند که چگونه روی محیطشان عمل کنند. افراد خشنود نمیشوند از این که نیازهای آنها به طور خود به خود ارضاء شود، بدون این که آنها انتخابهای داشته باشند و تصمیم بگیرند که چگونه به آن انتخابها برسند(ریو،۱۳۸۸).
در دنیای متحول امروزی،روانآزمایی همچنان به عنوان گل سرسبد روانشناسی کاربردی برجای مانده است. اگرچه کاربردهای اختصاصی و رهنمودهای قانونی استفاده از آزمونها تغییر یافتهاند، ولی آزمونها روانشناختی نسبتاً ثابت ماندهاند. بسیاری از آزمونهای معروف، هرچندتا اندازهای مورد تجدید نظر قرار گرفتهاند،ولی همچنان در عمل به کاربسته میشوند.افزون براین،گرچه در پاسخ به نیازهای زمانحال در روانشناسی کاربردی، برخی آزمونهای جدید تدوین شدهاند، اما اصول بنیادین آزمون سازی تغییر کرده است.( امبرتسون،رایس،۱۳۸۸).
به واقع، پایههای روانسنجی آزمونها به گونهای شگفتانگیز تغییریافته است. هرچند نظریه کلاسیک آزمون چندین دهه به توسعه آزمونها خدمت کرد، ولی نظریه سوالپاسخ(IRT) به سرعت به صورت خطفکری پایههای نظری اندازگیری درآمده است. آزمونهای استاندارد مبتنی بر نظریه IRT، به سبب برخورداری از اصول نظری و اندازگیری توجیهپذیر و قابلیت بیشتر برای حل مسایل عملی اندازگیری به گونه فزایندهای توسعه یافتهاند(امبرتسون،رایس،۱۳۸۸).