۲-۳ جامعه آماری :
جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق کلیه دانش آموزان ( دختر و پسر ) کلاسهای دوم و سوم پایه متوسطه شهر فیروزآباد به تعداد ۲۱۸۷نفر که شامل ( ۱۰۵۷ پسر و ۱۱۳۰ دختر در رشتههای نظری ،کاردانش و فنی حرفه ای است .
۳-۳ نمونه آماری :
نمونه آماری در این تحقیق شامل ۱۵۰ نفر پسر و ۱۵۰ نفر دختر است که در پایه دوم و سوم متوسطه مشغول به تحصیل بودند .
۴-۳ روش نمونه گیری :
در این تحقیق گروههای نمونه به تفکیک دختر و پسر و با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند . بدین صورت که لیست دانش آموزان از مدارس و اداره ی آموزش و پرورش اخذ و به صورت تصادفی نمونه۳۰۰ نفری (به تفکیک ۱۵۰ پسر و ۱۵۰ دختر ) انتخاب گردید . لازم به یادآوری که گروه نمونه در ابتدا ۳۵۰ نفر بوده که ۳۳ نفر توسط مقیاس دروغ سنج و ۶ نفر به دلیل ناقص بودن پاسخنامه و تعداد ۱۱ نفر به دلیل غیبت در روز آزمون از دور تحقیق خارج گردیدند .
۵-۳ ابزار اندازه گیری :
در این تحقیق برای اندازه گیری عزت نفس دانش آموزان از پرسشنامه عزت نفس (فرم تجدید نظر شده پرسشنامه کوپر اسمیت )
و برای اندازه گیری پرخاشگری آن از پرسشنامه پرخاشگری (AQ) آرنولدراچ ،باس و مارک پری استفاده شده است .
۱-۵-۳ پرسشنامه عزت نفس (فرم تجدید نظر شده پرسشنامه کوپر اسمیت ):
کوپر اسمیت (۱۹۶۷)مقیاس عزت نفس خود را بر اساس تجدید نظری که بر روی مقیاس راجرود و دیموند (۱۹۵۴)انجام داد تهیه و تدوین کرد این مقیاس دارای ۵۸ ماده (سئوال ) که ۸ سئوال آن یعنی شماره های ۶،۱۳،۲۰،۲۷،۳۴،۴۱،۴۸،۵۵ دروغ سنجش است در مجموع ۵۰ ماده آن به ۴ خرده مقیاس ،عزت نفس یکی ، عزت نفس اجتماعی ، عزت نفس خانوادگی ((والدین ) و عزت نفس تحصیلی تقسیم شده است .
۲-۵-۳شیوه ی نمره گذاری پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت :
شیوه نمره گذاری این آزمون به صورت صفر و یک است به این معنا که ماده های شماره ۲،۴،۵،۱۰،۱۱،۱۴،۱۸،۱۹،۲۱،۲۳،۲۴،۲۸،۲۹،۳۰،۳۲،۳۶،۴۵،۴۷،۵۷ پاسخ بلی یک نمره و پاسخ خیر صفر میگیرد و بقیه سئوالات به صورت معکوس است یعنی پاسخ خیر آن ها یک نمره و پاسخ بلی صفر نمره میگیرد .
بدهی است که حداقل نمره ای که یک فرد ممکن است بگیرد صفر و حداکثر ۵۰ خواهد بود چنانچه پاسخ دهنده از ۸ ماده دروغ سنج بیش از ۴ نمره بیاورد بدان معنا است که اعتبار آزمون پایین است و آزمونی سعی کرده خود را بهتر از آن چیزی که هست جلوه دهد.
۳-۵-۳ اعتبار روایی پرسشنامه کوپر اسمیت :
این پرسشنامه از درجه بالایی از اعتبار و روایی برخوردار است و دارای اعتبار فرهنگی بودن است زیرا هم بر روی دانشجویان انگلیسی و هم بر روی دانشجویان عرب زبان در دانشگاه عربستان سعودی فرم گیری شده است .
در بررسی که برای تعیین اعتبار و روایی این پرسشنامه انجام شده از ۱۰۰ آزمودنی استفاده شده است این بررسی ها چندین صورت گرفته و فرم نهایی رسشنامه تهیه گردیده است . و پس از ۶ هفته مجددا مورد آزمون قرار گرفته است . سرانجام اینکه برای هر دو نمونه انگلیسی و عربی برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شده (بیابانگرد ۱۳۷۰ )
در ایران نیز ضریب پایایی و ثبات این آزمون بر روی یک نمونه از دانشجویان و یک نمونه از دانش آموزان محاسبه گردید پس از شش هفته از اجرای اول آزمون مجدداً مقیاس مذبور بر روی ۵۰ نفر از دانشجویان انجامشد ضریب پایایی محاسبه گردید و عدد یک به دست آمد که نشان دهنده ثبات و تکرار پذیری و دقت مقیاس مذبور است .(ابراهیمی ۱۳۶۹)
۴-۵-۳ پرسشنامه پرخاشگری (AQ) آرنولداچ ،باس و مارک پری :
هدف : سنجش چهار جنبه از پرخاشگری :
توصیف پرسشنامه : این پرسشنامه ۲۹ سئوالی چهار جنبه از پرخاشگری را می سنجد ،پرخاشگری فیزیکی (سئوالات ۱،۵،۹،۱۳،۱۷،۲۱،۲۴،۲۶،۲۸)پرخاشگری کلامی (سئوالت ۲،۶،۱۰،۱۴،۱۸) خشم (سئوالات ۳،۷،۱۱،۱۵،۱۹،۲۲،۲۹) و خصومت (سئوالات ۴،۸،۱۲،۱۶،۲۰،۲۳،۲۵،۲۷)
پرسشنامه پرخاشگری پالایش شده پرسشنامه خصومت است که بیش از سی سال قبل توسط آرنولداچ ،باس تهیه شده و کاربرد وسیعی داشته است . پرسشنامه پرخاشگری از یک خزانه ۵۲ سئوالی استخراج شده که بسیاری از آن ها از پرسشنامه خصومت با بهره گرفتن از روش تحلیل عاملی مؤلفه اصلی و تحلیل عاملی تاییدی برگزیده شده اند . این پرسشنامه با نمره کل سئوالات میزان پرخاشگری کلی (که موضوع این تحقیق است )می سنجد و نمرات خرده مقیاسهای آن تجلیات گوناگون پرخاشگری را نشان میدهد .
هنجارها : میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای پرسشنامه پرخاشگری برای یک نمونه ۶۱۲ نفری از دانشجویان مذکور دوره کارشناسی از این قرار است : پرخاشگری فیزیکی = ۳/۲۴ (۷/۷)
پرخاشگری کلامی = ۲/۱۵(۹/۳) خشم = ۱۷ (۶/۵) خصومت = ۲/۲۱ (۵/۵) میانگین کل نمرات این گروه نمونه ۸/۷۷ با انحراف استاندارد ۵/۱۶ بود میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای پرسشنامه برای یک نمونه ۶۴۱ نفری از دانشجویان مونث از این قرار است . پرخاشگری فیزیکی = ۹/۱۷ (۶/۶) پرخاشگری کلامی= ۵/۱۳ (۹/۳) خشم = ۷/۱۶ (۸/۵)و خصومت =۲/۲۰ (۳/۶ )
و میانگین کل نمرات ۲/۶۸ و انحراف استاندارد آن ۱۷ بود .
این پرسشنامه روی ۴۰۰ دانش آموز مهاجر و غیر مهاجر سال اول متوسطه در شهر بجنورد اجرا شد .(لنگری۱۳۷۸) میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای این پرسشنامه در اجرای مقدماتی آن روی ۱۸ نفر از این دانش آموزان از این قرار است . پرخاشگری فیزیکی =۶۶/۲۵(۵/۷)و پرخاشگری کلامی= ۶۱/۱۴ (۹۶/۳) خشم = ۸۸/۱۹ (۷۳/۶)و خصومت =۵/۲۳ (۹۶/۵ )
و میانگین کل نمرات ۶/۸۳ و انحراف استاندارد آن ۶/۱۷ بود .
«نمره گذاری »
فوق العاده خلاف خصوصیت من است . ۱ نمره
تا حد خلاف خصوصیت من است . ۲ نمره
فقط کمی گویای خصوصیت من است . ۳ نمره
تا حدی گویای خصوصیت من است . ۴ نمره
فوق العاده گویای خصوصیت من است . ۵ نمره
هنگام شمارش نمرات سئوالات ۲۴ و ۲۹ به طور معکوس محاسبه می شود . نمره خرده مقیاس ها با جمع نمرات سئوالات آن خرده مقیاس به دست میآید و نمره کل عبارت از مجموع نمرات کل سئوالات که دامنه آن از ۲۹ تا ۱۴۵ است . نمرات بالاتر نشانه پرخاشگری بیشتر است .